جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حمله ترامپ به بوکسور جنجالی؛ چین؛ قهرمان یک‌طرفه تنیس روی میز؛زاغه نشین مدال آور؛ حکم دادگاه ورزش علیه حق کشی درالمپیک پاریس؛ طلای آرین سلیمی؛ نقره برای زارع؛ زنان افغانستان را آزاد کنید؛عکس جانباخته جنگل ایران در المپیک پاریس ؛چین صدر را پس گرفت

نازک بین- ایسنا، نوشته : علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان گفته است، پس از سال ها توانستیم مدال طلای المپیک را داشته باشیم، مدالی که کشتی خوزستان کم داشت و با همت سعید اسماعیلی رقم خورد.  علی اکبر حسینی محراب در آیین استقبال از مدال آوران کشتی فرنگی خوزستان در المپیک که امروز در فرودگاه اهواز برگزار شد، اظهارکرد: قهرمانان باعث افتخار و یادگاری هستند که همیشه در تاریخ کشور و انقلاب می مانند.اینکه یک کارگر کشتی گیر که زندگی کارگری دارد و توانسته است مدال مهم بازیهای المپیک را کسب کند، جای هزاران افتخار دارد. اما، استاندار خوزستان چنان کلماتی را بر زبان آورده است. گوئی مردم خوزستان، این استان منبع ثروت و در راس همه، نفت و گاز، در رفاه ،جلال و شکوه زندگی می کنند. ولی تاکنون فقط مشکل شان مدال بوده !! البته طبق سوابق و تفکر کارگزاران و مسئولان کوچک و بزرگ نظام ولایت فقیه، طلای سعید اسماعیلی مدتها برای مسئولان از جمله استاندار خوزستان کاربرد  سرپوش، فخر فروشی و سرکوب مطالبات و خواستهای مردم این استان خواهد داشت.

طلائی که یک جهان جنجال به پا کرد

ایمان الخلیف، دختری از صحرای غرب الجزایر، ‏کاری بزرگ را به سرانجام رساند و دستاورد مهمی در تاریخ ورزش الجزایر وورزش زنان در بازیهای المپیک، به ثبت رساند.با این وصف،ایمان خلیف ،را باید یکی از جنجالی‌ترین ورزشکاران حاضر در ‏المپیک ‏پاریس دانست. وی، با وجود همه جنجال‌ها و انتقادها امروز در فینال ‏ماده ۶۶- ‏کیلوگرم در سه راند مقتدرانه حریف چینی‌اش یانگ لیو را ‏شکست داد و مدال طلا را به ‏دست آورد. ‏این خانم شریف و دلاور،وقتی موفق شد به فینال صعود کند گفت: “برای مدال ‏طلا از همه توانم ‏مایه می‌گذارم”. او، در بازی فینال نسبت به ‏حریف خود برتر بود. تا جائی که هر پنج داور امتیاز کامل را به ایمان دادند تا او ‏قهرمان ‏المپیک شود. ‏

ایمان در الجزایر به یک اسطوره تبدیل شده است. دومین مدال طلای المپیک ۲۰۲۴ ‏برای الجزایر توسط وی به دست آمد . درست مثل طلای اول کاروان الجزایر در المپیک پاریس ۲۰۲۴،که توسط یک دختر ۱۷ ساله کسب شده بود: کیلیا نمور ،آنهم در حضور رقیبان بزرگ جهان ژیمناستیک. ‏اتهام بزرگ ترنس بودن خلیف وقتی آغاز شد که بوکسور ایتالیایی با شکست زودهنگام و با چشمانی گریان او را یک مرد در قامت زن توصیف کرد.هجمه‌ها علیه این بوکسور عرب در رسانه‌های غرب آغاز شده اما کمیته بین المللی المپیک با حمایت از او اعلام کرد که تست های پزشکی و زندگی خلیف تاییدکننده زن بودن اوست.خلیف موفق شد در فینال مسابقات المپیک رقیب چینی اش را شکست دهد و قهرمان شود.نشریه الجزایری می‌نویسد که ظلمی که به ایمان خلیف در ۱۰ روز گذشته شد و اشک‌های این ورزشکار زن بعد از «قهرمانی رسانه‌های غرب را به سکوت واداشت».بر اساس گزارش الخبر، حملات سیستماتیک رسانه‌های غربی درحالی علیه دختر الجزایری صورت گرفت که چندین ورزشکار زن تغییر جنسیت داده با ملیت آمریکا حضور داشت ولی «غربی‌ها جرات اعتراض نداشتند.

دفاع توماس باخ از تست‌های جنسیتی ورزشکاران تا صلح در دهکده

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در آخرین کنفرانس مطبوعاتی او قبل از پایان بازی‌ها المپیک ۲۰۲۴ پاریس، با سؤالات بیشتری در مورد بحث واجد شرایط بودن جنسیت در مورد دو بوکسور شرکت کننده در المپیک ۲۰۲۴ پاریس مواجه شد.رئیس کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید: آزمایش کروموزومی دیگر از نظر علمی در تعیین زن و مرد صادق نیست. باخ ،بر موضع اولیه کمیته بین المللی المپیک در مورد بوکسور الجزایری ایمان خلیف و لین یو تینگ تاکید کرد و قاطعانه ایستاد.رئیس کمیته بین‌المللی المپیک بار دیگر تاکید کرد زنان باید اجازه داشته باشند در مسابقات زنان شرکت کنند. باخ، تاکید کرد، چگونه می‌توانیم دو زن را به دلیل ادعای یک سازمان از رقابت‌های زنان حذف کنیم؟ تا سال ۱۹۹۹ ما، به اصطلاح آزمایش جنسی انجام می‌دادیم و بعد علم به ما گفت که آنها دیگر قابل اعتماد نیستند و کار نمی‌کنند. همانطور که قبلاً از نظر کروموزوم‌ها و از نظر اندازه‌گیری‌های دیگر به ما گفته شد که این نوع آزمایش‌ها می‌توانند مغایر با حقوق بشر باشند و فکر می‌کنم از سال ۱۹۹۹ یا ۲۰۰۰ این سیستم ایجاد شده است. بنابراین تصمیم ما بسیار روشن است: زنان باید اجازه داشته باشند در مسابقات زنان شرکت کنند.

توماس باخ درباره این بازی‌ها به میزبانی فرانسه گفت: بازی‌های المپیک پاریس را می‌توان یک داستان عاشقانه نامید چون هواداران عاشق این مسابقات هستند. حتی باران در مراسم افتتاحیه در حافظه ما باقی خواهد ماند و با نگاهی به گذشته، حتی این بازی‌ها را به عنوان یک رویداد بسیار موفق تقویت خواهد کرد. ما نباید به دنبال یافتن ایرادهای کوچک باشیم.رئیس کمیته بین‌المللی المپیک درباره زندگی ورزشکاران در دهکده گفت: ورزشکاران در بازی‌های پاریس توانستند با وجود شرایط سخت ژئوپلیتیک، صلح را در دهکده المپیک حفظ کنند. در دوران سخت کنونی ما مجبور بودیم با فرازونشیب‌های زیادی روبه‌رو شویم و باید از کشورهای مختلف و در بیشتر موارد از کشورهای درگیر در جنگ انتقاد بشنویم و باید بر همه اینها غلبه می‌کردیم. رویاها به حقیقت پیوستند و ورزشکاران در میدان مسابقات با یکدیگر مسابقه می‌دادند و در عین حال در دهکده المپیک زندگی می‌کردند. همه ما در صلح زندگی کردیم. ورزشکاران در آرامش در این دهکده زندگی کردند، علیرغم اینکه کشورهایشان در حال جنگ یا درگیری مسلحانه با یکدیگر هستند.

در باره انتخابات ریاست جدید کمیته بین‌المللی المپیک با وجود عدم تصویب اصلاحیه‌های منشور المپیک برگزار می‌شود،باخ گفت: دوره من در کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۲۰۲۵ به پایان می رسد و انتخابات برگزار خواهد شد. باخ ۷۰ ساله، سال ۲۰۱۳ برای یک دوره هشت‌ساله به عنوان رئیس کمیته بین‌المللی المپیک انتخاب شد. او سال ۲۰۲۱ برای یک دوره چهارساله مجددا انتخاب شد که آخرین دوره‌اش بر اساس منشور المپیک فعلی خواهد بود.

حمله ترامپ به بوکسور جنجالی المپیک

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده و نامزد فعلی ریاست جمهوری، بار دیگر در یک گردهمایی انتخاباتی در مونتانا به این بحث‌ها دامن زد و به شدت به خلیف حمله کرد!ترامپ در سخنرانی خود از خلیف از سوال کرد: “چه کسی دوست دارد مردان در ورزش زنان شرکت کنند؟ به زن جوانی که از مرد به زن تبدیل شده، تبریک می‌گویم، او طلا گرفت.” ترامپ در سخنرانی خود  ادامه داد: “در مورد آن زن اهل ایتالیا چطور؟ او به داخل رینگ رفت و نمی‌‌دانست چه خبر است. او یک بوکسور بسیار خوب است اما فقط در برابر دیگر زنان!”ترامپ سپس روی صحنه طوری رفتار کرد که گویی در حال نمایش مجدد این مبارزه است. او با مشت به هوا ضربه زد و افزود: “او این کار را کرد. او بلافاصله، وای، هیچکس تا به حال به من ضربه محکمی نزده است. سپس دوباره این کار را انجام می‌دهد و حریفش بلافاصله تسلیم می‌شود.”

جبران ناکامی افتتاحیه در عذرخواهی اختتامیه

نشریه گاردین انگلیس از تلاش کارگردان مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک ۲۰۲۴پاریس، برای جبران نارسائی های افتتاحیه، مثل: نمادهای تراجنسیتی با تقلید از اثر هنری شام آخر،در مراسم اختتامیه بازیها نوشت.نشریه گاردین می‌نویسد که بولی، کارگردان مراسم افتتاحیه به دلیل اعتراضات گسترده «چندین بار برنامه مراسم اختتامیه را اصلاح کرده چون نمی‌خواهد اثرش باعث توهین به گروهی شود».بر اساس گزارش رسانه انگلیسی، حساسیت روی اثر این کارگردان در مراسم اختتامیه المپیک پاریس بالا رفته ولی در تاریخ مسابقات المپیک همیشه مراسم افتتاحیه مهمترین و تاثیرگذارترین بوده و «اختتامیه نمی‌تواند تاثیر بد افتتاحیه را پوشش دهد».

عکس جنگلبان ایران در المپیک پاریس

سعید اسماعیلی لیوسی ،با کسب مدال طلای وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نام خود را در تاریخ المپیک ثبت کرد. این جوان کشتی گیر۲۱ ساله که در اولین بازی‌های المپیک خود شرکت کرد، ترکیبی خارق‌العاده از توانایی فنی و قدرت ذهنی را به نمایش گذاشت. او ،در راه رسیدن به سکو ی نخست یک سری حریفان قدرتمند را مغلوب کرد. مبارزه نهایی وی یک رویارویی میخکوب کننده با پرویز نصیبوف از اوکراین بود، یک کشتی گیر باتجربه که قبلاً مدال نقره توکیو ۲۰۲۰ را کسب کرده بود. اسماعیلی که به انرژی بی امان و هوش تاکتیکی اش معروف بود، موفق شد با نتیجه ۶ بر ۵ پیروز شود و طلا را با کمترین اختلاف به دست آورد. نصیبوف، علیرغم تمام تلاش‌هایش، مجبور شد به نقره بسنده کند و عملکرد او را از المپیک قبلی بازتاب دهد.گذشته از این موقعیت فنی و اخلاقی بارز و شایسته وی،سعید، پس از این موفقیت ،تصویر دیگری را که نتیجه اش فداکاری و جانباختن در راه خدمت به مردم و حفاظت از محیط زیست بود، به معرض تماشای جهانیان گذاشت. تصویر اسماعیل کریمی جنگلبانی که در مبارزه با شعله های آتش که جنگل های کردستان را فرا گرفته بود، جان اش را فدا کرد. 

طلای دونده اتیوپی با رکوردشکنی

ورزشکار اتیوپیایی، طلای ماراتن المپیک را با رکوردشکنی کسب کرد. به گزارش ایسنا، تامیرات تولا دونده اتیوپیایی مدال طلای ماراتن المپیک پاریس را به دست آورد. او مسافت ۴۲ کیلومتری را در ۲ ساعت و ۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه طی کرد و رکورد جدیدی در المپیک به نام خود ثبت کرد.مدال نقره را بشیر عبدی بلژیکی (۲.۰۶.۴۷) به دست آورد و برنز به دونده کنیایی  یعنی بنسون کیپروتو (۲.۰۷.۰۰) رسید.بنسون کیپروتو دارنده مدال برنز ماراتن المپیک بعد از این رقابت عنوان کرد که کلوین کیپتوم، رکورددار ماراتن جهان که چند ماه پیش در یک تصادف رانندگی جان باخت، می‌توانست قهرمان المپیک پاریس شود. کیپروتو گفت: این مدال برای من یک رویاست و این مدال با هیچ ماراتنی قابل مقایسه نیست. من آن را به بهترین دوستم کلوین تقدیم می‌کنم.کیپتوم کنیایی یکی از بااستعدادترین و امیدوارکننده‌ترین دوندگان مسافت‌های طولانی در دنیا به حساب می‌آمد. او در فوریه ۲۰۲۴ در ۲۴ سالگی در یک تصادف رانندگی درگذشت.این در شرایطی است که الیود کیپچوگه قهرمان دو دوره المپیک از کنیا در کیلومتر ۳۳ به دلیل مصدومیت از مسابقه کنار رفت.

محرومیت ورزشکار پناهنده افغان از المپیک به دلیل پیام سیاسی؛آزادی بی آزادی!

منیژه تلاش، عضو تیم پناهجویان، پس از شکست در دیدار مقدماتی مقابل ایندیا ساردجو از هلند، شنل آبی روشنی به تن داشت که با حروف سفید بزرگ روی آن نوشته شده بود ،«زنان افغان را آزاد کنید»،از ادامه مسابقات بریک دنس در المپیک محروم شد.طبق مقررات  شعارها و بیانیه های سیاسی در زمین بازی و روی سکوها در جریان بازیهای المپیک ممنوع است. به همین علت،این بازیکن ۲۱ ساله از بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس، محروم شده استدر المپیک پاریس، تیم پناهندگان با حضور ۳۷ ورزشکار در ۱۲ رشته ورزشی رقابت کردند.تیم پناهندگان برای اولین بار در بازی های ۲۰۱۶ ریودوژانیرو شرکت کرد. برای حضور در تیم، ورزشکاران باید نتایج خوبی کسب کنند و همچنین دارای وضعیت پناهندگی تایید شده توسط سازمان ملل باشند.

پیام نابغه ۲۰ ساله وزنه‌برداری جهان به کودکان سراسر جهان

نابغه وزنه‌برداری جهان پس از قهرمانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس صحبتی خطاب به کودکان سراسر جهان داشت. به نقل از ایسنا، کارلوس ناسار، وزنه‌بردار ۲۰ ساله بلغارستان در رقابت دسته ۸۹ کیلوگرم المپیک ۲۰۲۴ پاریس مدال طلا گرفت و رکورد جهان و المپیک را شکست.ناسار ،پس از موفقیت خود در وزنه‌برداری گفت: من به تنهایی نماد آینده و تصویری جدید برای وزنه‌برداری نیستم، غیر از من افراد دیگری هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند اما خوشحالم که این رشته را ترویج می‌دهم. المپیک برای من یک رویداد بزرگ است و به گونه‌ای است که انگار در فضا و در سیاره دیگر مانند مریخ هستم.ناسار ،در مورد اینکه در زمان برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو تنها ۱۵ سال داشت، تاکید کرد: من خیلی جوان هستم اما برای پیروزی آماده بودم. درست بعد از المپیک توکیو نتیجه بهتری نسبت به قهرمان المپیک توکیو گرفتم.نابغه وزنه‌برداری بلغارستان در مورد خالکوبی روی بازوی اش که نوشته شده “تو باختی” گفت: این برای مخالفانم است، نه برای من.او ،سال گذشته درگیر یک اتفاق عجیب شد و روشویی خانه بر روی پایش افتاد و در اثر این اتفاق تحت عمل جراحی قرار گرفت. پزشکان اعلام کرده بودند که او شش ماه از میادین دور است اما ناسار خودش را به مسابقات انتخابی المپیک رساند و سهمیه المپیک را گرفت.قهرمان المپیک پاریس، در مورد آن اتفاق گفت: خیلی سخت بود چون یک ماه نمی‌توانستم حرکت کنم. هنوز می‌توانستم رویا داشته باشم و باور داشتم که در بازی‌های المپیک قهرمان خواهم شد. پیام من به کودکان سراسر جهان این است که رویاهای خود را دنبال کنید زیرا شما می‌توانید آنها را به واقعیت تبدیل کنید.

فرانسه با قدرت قهرمان والیبال المپیک شد

تیم ملی والیبال فرانسه با برتری برابر لهستان قهرمان المپیک شد. در دیدار نهایی والیبال المپیک ۲۰۲۴، فرانسه و لهستان به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری ۳ سته فرانسه به پایان رسید. فرانسه در ست نخست ۲۵ بر ۱۹ و در ادامه ۲۸ بر ۲۰ به برتری رسید.در ست سوم فرانسه نمایش عالی خودش را در حضور تماشاگران ادامه داد و ۲۵ بر ۲۳ به برتری رسید تا این دیدار با برتری فرانسه به پایان برسد.فرانسه در المپیک دوره قبل نیز توانسته بود قهرمان المپیک شود و اکنون از عنوان قهرمانی دفاع کرد

چین باز هم در وزنه‌برداری طلا گرفت

مدال طلای دسته ۱۰۲ کیلوگرم وزنه‌برداری المپیک ۲۰۲۴ پاریس به نماینده چین رسید. به نقل از ایسنا، در رقابت دسته ۱۰۲ کیلوگرم وزنه‌برداری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مدال طلا به نماینده چین رسید. چین تاکنون در دو وزن مردان موفق به گرفتن مدال طلا شده است.هوان هوآ لیو از چین با رکورد ۱۸۶ یک‌ضرب، ۲۲۰ دوضرب و مجموع  406 کیلوگرم قهرمان شد.مدال نقره و برنز این وزن به نمایندگان ازبکستان و بلاروس رسید.فارس الباخ از قطر و قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو ناباورانه روی وزنه ۱۷۸ کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب اوت کرد.وزنه‌برداران چین، ازبکستان، بحرین و بلاروس برای شکستن رکورد المپیک و جهان تلاش کردند. اما در هر دو حرکت یک‌ضرب و دوضرب ناموفق بودند.

مدال‌آوران دسته ۱۰۲ کیلوگرم المپیک پاریس:

۱- هوان هوآ لیو از چین با رکورد ۱۸۶ یک‌ضرب، ۲۲۰ دوضرب و مجموع ۴۰۶ کیلوگرم (مدال طلا)

۲- اکبر ژورائف از ازبکستان با رکورد ۱۸۵ یک‌ضرب، ۲۱۹ دوضرب و مجموع ۴۰۴ کیلوگرم (مدال نقره)

۳- تسیخانتسو از بلاروس با رکورد ۱۸۳ یک‌ضرب، ۲۱۹ دوضرب و مجموع ۴۰۲ کیلوگرم (مدال برنز)

زاغه نشین مدال آور

امان سهراوات، با کسب مدال برنز وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک پاریس، به جوان‌ترین مدال‌آور هندوستان بدل شد.او همچنین هفتمین کشتی‌گیر هندی دارنده مدال در المپیک است.امان ، متولدروستای «بیروهار» در شهر جاهجار ایالت هاریانای هند است.، بیشتر ساکنان این روستا از جمله امان،زاغه نشین هستند.والدین امان وقتی او ۱۱ سال داشت، به علت بیماری درگذشتند و مدال او شمار مدال‌های کشورش را به ۶ رساند. این کشور هم‌اکنون در جدول توزیع مدالی در جایگاه شصت‌ونهم قرار دارد.

نروژ و اسپانیا طلا گرفتند

در هندبال زنان، تیمهای نروژ و فرانسه میزبان برابر هم قرار گرفتند. این بازی جذاب را زنان نروژ با نتیجه ۲۹-۲۱ بر تیم هندبال زنان فرانسه غلبه کردن و مدال طلای هندبال سی و سومین دوره بازیهای المپیک ۲۰۲۴ ، پاریس را کسب کردند.

در واترپلو بانوان نیز، دیدار تیمهای زنان استرالیا با زنان اسپانیا در رقابتی فشرده و دیدنی برگزار شد. در این بازی، تیم زنان اسپانیا موفق شدند با نتیجه ۱۱ بر ۹ تیم زنان استرالیا را مغلوب کنند و قهرمان واترپولو ایندوره از بازیهای المپیک شوند و مدال طلا را به گردن آویزند!

باورنکردنی: چین قهرمان یک‌طرفه تنیس روی میز؛  

چین موفق شد تمامی پنج مدال طلای رقابت‌های تنیس روی میز را کسب کند. چین در المپیک ۲۰۲۴ پاریس با کسب تمامی پنج مدال طلای مسابقات تنیس روی میز به یک رکورد تاریخی دست یافت. این دستاورد پس از آن رقم خورد که تیم زنان چین روز شنبه با پیروزی ۳-۰ در فینال برابر ژاپن، عنوان قهرمانی تیمی زنان را به دست آورد.جمهوری خلق چین،چین اولین طلای خود را در ۳۰ ژوئیه با قهرمانی در رقابت‌های دونفره مختلط به دست آورد و در آن مسابقه یینگ شا سون و شوکین وانگ با نتیجه ۴-۲ بر کره شمالی پیروز شدند. سپس در سوم اوت، منگ چین در مسابقات انفرادی زنان، هموطنش یینگ شا سون را شکست داد و به مدال طلا دست یافت. روز بعد، جندونگ فان در مسابقات انفرادی مردان با غلبه بر ترولس موریگارد از سوئد، طلای دیگری را برای چین به ارمغان آورد.تیم مردان چین با پیروزی ۳-۰ مقابل سوئد قهرمان شد و روز شنبه، یک روز پیش از پایان بازی‌ها، تیم زنان چین نیز با پیروزی برابر ژاپن، آخرین طلای مسابقات تنیس روی میز را به دست آورد. با این پیروزی‌ها، چین برای ششمین بار در تاریخ خود تمامی مدال‌های طلای تنیس روی میز را کسب کرد.

تحریم جواب داد: حکم دادگاه ورزش ؛ مدال برنز از ژیمناست آمریکایی گرفته شد!

دادگاه حکمیت ورزش (CAS) اعلام کرد که جردن چایلز، ژیمناست آمریکایی، مدال برنز المپیک خود را که در فینال حرکات زمینی زنان کسب کرده بود، از دست خواهد داد. این دادگاه حکم داد که هیئت داوری مسابقه اشتباه کرده و نباید به درخواست بررسی امتیاز چایلز پاسخ مثبت می‌داد که باعث افزایش امتیاز او و رسیدن به مقام سوم از مقام پنجم شد. این تصمیم به ضرر آنا باربوسو، ژیمناست رومانیایی، بود که به شدت ناراحت شد.فدراسیون ژیمناستیک آمریکا از این تصمیم ابراز ناراحتی کرد و نوشت:«ما از این تصمیم دادگاه حکمیت ورزش بسیار ناراحت هستیم. مدال برنز چایلز کاملاً عادلانه بود.»امتیاز چایلز پس از اعتراض مربی او افزایش یافت. فدراسیون ژیمناستیک رومانی در تاریخ ۷ آگوست درخواست‌هایی را به دادگاه حکمیت ورزش ارسال کرده بود. این فدراسیون اعلام کرد که یکی از این درخواست‌ها مربوط به بررسی امتیاز چایلز بود. فدراسیون ژیمناستیک رومانی اعلام کرد:«با آگاهی از تأثیر منفی این تصمیم بر آنا ماریا باربوسو و سابرینا مانکا-وویینا (که هر دو در مسابقه با چایلز شرکت داشتند و در جایگاه بالاتری از او ایستادند)، هدف ما اصلاح اشتباهات داوران و بازگرداندن حقوق ورزشکاران‌مان است.»

کشتی آزاد

رقابت‌های فینال و رده‌بندی وزن ۷۴ کیلوگرم ، با صلح و صفا بین کشتی گیران و ایجاد صمیمیت دو طرفه بین آنان بر گزار شد. رازامبک جمالوف کشتی‌گیر روسی‌الاصل ازبک‌ها در غیاب سیداکوف که از سوی کمیته بین‌المللی المپیک محروم شده بود،‌ مدال طلا راکسب کرد..او ،در فینال تاکاتانی  ژاپنی خوش اخلاق که شب گذشته تسابولوف را ۱۰ صفر و کایل دِیک را ۲۰-۱۲ برده بود، از پیش رو برداشت.تسابولوف هم کشتی ۴ بر یک برده را با باخت عوض کرد، تا کایل دیک آمریکایی به مدال برنز المپیک برسد.

وزن ۷۴ کیلوگرم:

فینال:‌ رازامبک جمالوف (ازبکستان) برنده با ضربه فنی- دایچی تاکاتانی (ژاپن)

رده‌بندی:‌ کایل دِیک (آمریکا) ۱۰ – ختیگ تسابولوف (صربستان) ۴

رده‌بندی:‌ ویکتور راسادین (تاجیکستان) ۲ – ترمن والی‌یف (آلبانی)

رده‌بندی نهایی: ۱-رازامبک جمالوف (ازبکستان)، ۲-دایچی تاکاتانی (ژاپن)، ۳-کایل دیک (آمریکا)، ۳-ترمن والیف (آلبانی)

سایر نتایج:

در شیرجه ده متر مردان، کاوو یوآن چینی به مدال طلا رسید تا چین به صدر جدول مدالی برسد.

کاتیه وینسنت کانادایی در بخش ۲۰۰ متر تک نفره زنان موفق شد به مدال طلا برسد و پرونده رشته کانوی زنان بسته شود.

جوزف دوستال در رقابت با آدام وارگا و بالینت کوپاژ مجارستانی در رشته ۱۰۰۰ متر انفرادی کایاک مردان زودتر از دیگر مدعیان به پایان خط رسید و یک طلای مهم برای جمهوری چک به دست آورد.

لیسا کارینگتون، قایق‌سوار نیوزلند در بخش تک نفره ۵۰۰ متر زنان در رشته کایاک، به عنوان نفر اول به پایان خط رسید و جلوتر از نمایندگان مجارستان و دانمارک روی سکو رفت.

جانجا گرانبرت اسلوونیایی در بخش سرعت صخره‌نوردی زنان با ثبت عملکردی بهتر از بروگ رابوتوی آمریکایی به مدال طلا رسید.

لیو هوآنهوآ از چین در وزن ۱۰۲ کیلوگرم موفق شد با بالا بردن وزنه ۱۸۶ کیلوگرم در یک ضرب و همچنین بالا بردن ۲۲۰ کیلوگرم در دو ضرب صاحب مدال طلا شد.

تیم بسکتبال صربستان با شکست دادن آلمان موفق شد مدال برنز مسابقات مردان را به گردن بیندازد. صرب‌ها با نتیجه ۹۳-۸۳ موفق به پیروزی شدند.

تیم فوتبال زنان آمریکا، با پیورزی یک بر صفر مقابل تیم فوتبال زنان برزیل، قهرمان فوتبال زنان سی و سومین دوره بازیهای المپیک پاریس ۲۰۲۴، شد و مدال طلا گرفت. تیمهای برزیل و آلمان نیز مدالهای نقره و برنز را کسب کردند.

نقره برای زارع؛ طلا برای پتریاشویلی

امیرحسین زارع که روز گذشته با شکست آیال لازاریف قرقیزستانی، دسی از کانادا و طاها آکگول از ترکیه به فینال سنگین‌وزن راه پیدا کرده بود، در فینال این رقابت‌ها بار دیگر مقابل گنو پتریاشویلی گرجستانی قرار گرفت.دو کشتی‌گیر فینال سال گذشته مسابقات جهانی را هم برابر هم برگزار کرده بودند ،که آن کشتی را زارع با امتیاز عالی پشت سر گذاشت.

درحالیکه پیش از این مبارزه طاها آکگول بعد از کسب نشان برنز المپیک،‌ از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد،‌ زارع اولین امتیاز کشتی را با هل دادن حریف از تشک به دست آورد، اما در ادامه و به دنبال حمله زارع،‌ این پتریاشویلی بود که توانست از زارع امتیاز بگیرد و کشتی به این شکل از دست زارع خارج شد و با خاک شدن مقابل حریف، نتیجه ۱۲ بر یک به سود گنو شد.ابتدا رأی به پایان کشتی داده شد. اما درخواست چلنج نتیجه را ۱۰ بر یک  کرد تا کشتی ادامه پیدا کند.زارع توانست دو امتیاز دیگر بگیرد .اما کشتی‌گیر گرجستانی درخواست استراحت پزشکی داد تا نفس بگیرد. پتریاشویلی مشخصا بریده بود و بار دیگر خاک شد تا اختلاف به ۵ برسد. زارع توانست نتیجه را ۱۰ بر ۹ کند اما چند ثانیه کم آورد تا طلای المپیک به پتریاشویلی برسد.دو کشتی‌گیر قبلا در لیگ برتر کشتی آزاد ایران، سابقه کشتی با رد و بدل شدن امتیازات بالا را داشتند.

مدال طلا آرین سلیمی

آرین سلیمی تکواندوکار سنگین وزن تیم ملی مردان ایران، در مبارزه فینال المپیک ۲۰۲۴ پاریس مقابل حریفی از بریتانیا به روی شیاپ‌چانگ رفت . در پایان سه راند به پیروزی رسید و قهرمان المپیک شد.ملی‌پوش وزن ۸۰+ کیلوگرم ایران که با برتری مقابل حریفان خود به فینال این وزن رسیده بود، در این دیدار مقابل کانینگهام از بریتانیا که رنک چهار جهان را در اختیار دارد به روی شیاپ‌چانگ رفت و با نتیجه ۲ بر یک حریف خود را شکست داد، تا مدال طلای این رقابت‌ها را کسب کند.

جدول  رده بندی توزیع مدالهای المپیک ۲۰۲۴ در پانزدهمین روز؛ ایران در رده ۲۱:

رتبه کشور طلا نقره برنز مجموع
۱چین ۳۸۲۷۲۴۸۹
۲ایالات متحده آمریکا ۳۷۴۲۴۲۱۲۱
۳استرالیا ۱۸۱۸۱۴۵۰
۴ژاپن ۱۸۱۲۱۳۴۳
۵فرانسه ۱۶۲۳۲۲۶۱
۶بریتانیا ۱۴۲۲۲۷۶۳
۷کره جنوبی ۱۳۸۹۳۰
۸هلند ۱۳۷۱۲۳۲
۹آلمان ۱۲۱۰۸۳۰
۱۰ایتالیا ۱۱۱۳۱۵۳۹
۱۱کانادا ۹۷۱۱۲۷
۱۲نیوزیلند ۹۷۲۱۸
۱۳ازبکستان ۷۲۳۱۲
۱۴مجارستان ۵۷۶۱۸
۱۵اسپانیا ۵۳۸۱۶
۱۶کنیا ۴۲۴۱۰
۱۷نروژ ۴۱۳۸
۱۸ایرلند ۴۳۷
۱۹برزیل ۳۷۱۰۲۰
۲۰اوکراین ۳۵۴۱۲
۲۱ایران ۳۵۲۱۰
۲۲سوئد ۳۴۳۱۰

درپانزدهمین روز از سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، امیرحسین زارع در کشتی آزاد وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال نقره رسید. آرین سلیمی در تکواندو  مدال طلا کسب کرد. اکنون ایران با سه مدال طلا، پنج نقره و دو برنز در رده بیست‌و یکم قرار دارد.

جمهوری خلق چین با ۳۷ مدال طلا، ۲۷ نقره و ۲۴ برنز صدرنشین شد. آمریکا با ۳۵ مدال طلا، ۴۱ نقره و ۴۱ برنز به رده دوم رفت.

استرالیا با ۱۸ مدال طلا، ۱۸ نقره و ۱۴ برنز در رده سوم و ژاپن با ۱۷ مدال طلا، ۱۲ نقره و ۱۳ برنز در رده چهارم قرار دارند. فرانسه میزبان با ۱۵ طلا و بریتانیا با ۱۴ طلا در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

مدال‌آوران ایران در المپیک پاریس:

کشتی فرنگی:

مدال برنز: امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم

مدال طلا: محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلوگرم

مدال طلا: سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلوگرم

مدال نقره: علیرضا مهمدی در ۸۷ کیلوگرم

کشتی آزاد:

مدال نقره: حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم

مدال نقره: امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم 

تکواندو:

مدال طلا: آرمین سلیمی در وزن ۸۰+

مدال برنز: مبینا نعمت‌زاده در ۴۹- کیلوگرم

مدال نقره: ناهید کیانی در ۵۷- کیلوگرم

مدال نقره: مهران برخورداری در ۸۰- کیلوگرم

اولین نشان طلای المپیک پاریس ۲۰۲۴ به چین، اولین مدال نقره به کره و اولین برنز به قزاقستان رسید.

سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از ششم مرداد به طور رسمی آغاز شده است و تا ۲۱ مرداد ادامه دارد.

در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ایالات متحده با ۳۹ طلا، چین با ۳۸ طلا و ژاپن با ۲۷ طلا اول تا سوم شدند.

https://akhbar-rooz.com/?p=247619 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x