پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

آخرین فرصت توافق آتش بس در غزه، تعویق عملیات حزب الله، شرط جدید اسرائیل برای توافق با حماس

"اوریت استروک" وزیر شهرک سازی از حزب راست افراطی صهیونیسم مذهبی: ما به صراحت گفته ایم که اگر ارتش "اسرائیل" را از جاده های نتساریم (تقسیم نوار غزه به دو قسمت) و فیلادلفیا خارج کنند، "دولت" را منحل و حکومت او را ساقط اعلام خواهیم کرد و نتانیاهو "این را به خوبی می داند."

شبکه رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع آگاه خود گفت: آمریکا برای برگزاری دور جدید مذاکرات بین اسرائیل و حماس تلاش می کند و پیش بینی می شود که این مذاکرات پنجشنبه آینده برگزار شود و آخرین فرصت باشد.

این منابع افزودند: کاخ سفید امید دارد که دو طرف انعطاف زیادی از خود نشان دهند و انتظار می رود این مذاکرات در دوحه برگزار شود؛ هرچند مکان آن هنوز به طور قطعی مشخص نشده است.

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل شامگاه جمعه گزارش داد قرار است مذاکرات پنجشنبه در دوحه از سر گرفته شود و تیم مذاکره کننده اسرائیلی به ریاست دیوید بارنیا، رئیس موساد در آن شرکت کند.

خواسته‌های دولت نتانیاهو شامل کنترل بر محور فیلادلفیا و اطمینان از عدم باقی ماندن حماس در گذرگاه رفح است. عبارت «مکانیسم نظارتی» در متن خواسته‌های اسرائیل گنجانده نشده است اما در آن آمده است که ممانعت از ورود نیروهای مسلح حماس به شمال نوار غزه به روشی که دو طرف درباره آن به توافق رسیده باشند، تضمین خواهد شد.

دولت نتانیاهو همچنین خواستار افزایش تعداد اسرای زنده اسرائیلی خواهد شد که قرار است در راستای معامله تبادل اسرا آزاد شوند.

اسرائیل خواستار تبعید اسرای فلسطینی با دوره‌های حبس طولانی به خارج از نوار غزه است.

یک منبع آگاه از مذاکرات تبادل اسرا، مذاکرات آتی را «آخرین فرصت» توصیف کرد و هشدار داد: اگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یحیی السنوار، رئیس حماس انعطاف نشان ندهند، معامله‌ای در کار نخواهد بود. ما با این دور از مذاکرات به عنوان آخرین فرصت تعامل می‌کنیم.

هم حزب‌الله لبنان و هم جمهوری اسلامی بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران متعهد شده‌اند که علیه اسرائیل اقدام کنند. حزب الله به گزارش برخی رسانه در حالی تمام امکانات خود را برای اقدام موعود آماده می کند ولی اعلام کرده فعلا برنامه خود را به تعویق انداخته تا بر روند مذاکرات آتش بس در غزه تاثیر نگذارد.

محور فیلادلفیا موضوع اختلاف درون دولت نتانیاهو

مصر، قطر و آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه ای از دولت اسرائیل و حماس دعوت کردند تا مذاکرات برقراری آتش بس را در ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) در دوحه یا قاهره از سر بگیرند.

دوحه و قاهره پیش از این میزبان مذاکرات آتش‌بس بوده‌اند، با این وجود، ماه‌ها مذاکره به علت کارشکنی کابینه نتانیاهو نتیجه ای برای برقراری آتش بس نداشته است.

در بیانیه مشترک مصر، قطر و آمریکا آمده است که زمان آن رسیده است تا توافق آتش‌بس صورت گیرد و اسرا آزاد شوند و این سه کشور طی ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا چارچوبی که اکنون روی میز است را ایجاد کنند و تنها جزئیات اجرایی آن باقی مانده است.

در بیانیه دفتر نتانیاهو در واکنش به این بیانیه آمده است: پس از پیشنهاد آمریکا و میانجی‌ها، اسرائیل در ۱۵ ماه اوت هیاتی از مذاکره‌کنندگان را به محل مورد توافق اعزام خواهد کرد تا جزئیات اجرای توافق را نهایی برساند.

این درحالی است که «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی کابینه نتانیاهو خواستار رد مذاکرات برای برقراری آتش بس شده و گفته است: نباید در دام کشورهای میانجی بیفتیم که می خواهند توافقنامه تسلیم شدن را بر ما تحمیل کنند.

او افزود: از نتانیاهو می خواهم با توافق پیشنهادی جدید درباره مبادله اسرا موافقت نکند چرا که زمان توقف جنگ فرا نرسیده و برقراری هرگونه آتش بس باید منوط به نابودی حماس باشد.

چند هفته پیش روزنامه انگلیسی ” گاردین” در گزارشی نوشت گذرگاه رفح در حالی‌که آخرین راه خروج از غزه است، به طور کامل تخریب شده است.

این روزنامه گفت که اسرائیل ادعا کرده کنترل گذرگاه فیلادلفیا را کامل در درست گرفته است. این گذرگاه نوار باریکی است که در طول خط مرزی با مصر قرار دارد و بنا بر توافقنامه صلح ۱۹۷۹ میان مصر و اسرائیل، حضور نیروهای اسرائیلی در آنجا ممنوع است.

به نوشته گاردین، نیروهای اسرائیل جاده‌ای جدید میان دو گذرگاه رفح و ” کرم ابوسالم” تعریف کرده و نام آن را گذرگاه “داود” گذاشته‌اند و برای تسهیل تردد خودروهای نظامی خود، بخش‌هایی از جاده احداثی در طول محور فیلادلفیا را توسعه داده‌اند.

این اقدامات با هدف حمایت از حضور طولانی‌مدت نیروهای اسرائیل در غزه صورت گرفته که نشان از احتمال ضعیف پایان جنگی است که از حدود ۱۰ ماه پیش آغاز شده است و طولانی‌ترین جنگ در تاریخ فلسطین اشغالی به شمار می‌رود.

” نداف وایمان” رئیس سازمان شکست سکوت (سازمانی متشکل از نظامیان قدیمی اسرائیلی که به سیاست‌های دولت و ارتش آن منتقد هستند) گفته:‌ این جنگی تقریبا ابدی است.

تغییراتی که در رفح صورت می‌گیرد در راستای ساخت و سازهای نظامی اسرائیل در نقاط دیگر غزه است، ازجمله تخریب منطقه حائل در اطراف مرز با مناطق اشغالی، ساختن گذرگاه “نتساریم” برای تقسیم منطقه و جدا کردن شهر غزه از مناطق مسکونی جنوب است.

ارتش اسرائیل با وجود مخالفت مصر، محور فیلادلفیا از جمله گذرگاه رفح را به اشغال خود درآورده و از این محور عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه شهر رفح آغاز کرد.

مذاکرات سری “اسرائیل” و مصر؛ در باره خروج ارتش اسرائیل از محور فیلادلفیا یا سقوط نتانیاهو!

پایگاه خبری اسرائیلی “کیکار” اعلام کرد که علی رغم تکذیب بنیامین نتانیاهو، به نظر می رسد که “اسرائیل” مخالفت کامل خود را با اقدام به عقب نشینی از رفح ابراز نکرده است.

این وب سایت به نقل از اظهارات مقامات اسرائیلی و یک مقام عرب آشنا به مذاکرات، به یک روزنامه آمریکایی گفته است “اگر مصر اقدامات خاصی برای جلوگیری از قاچاق سلاح از طریق تونل هایی که از مرز عبور می کنند، انجام دهد، “اسرائیل” آماده عقب نشینی از این محور است.

علیرغم گزارش کیکار، روز سه‌شنبه، “اوریت استروک” وزیر شهرک سازی از حزب راست افراطی صهیونیسم مذهبی، تهدید کرد که در صورت عقب نشینی ارتش از محور فیلادلفیا، حکومت نتانیاهو را ساقط خواهد کرد.

روزنامه عبری معاریف به نقل از “ستروک” در بازدید از گذرگاه “کرم ابوسالم” یا همان “فیلادلفیا” گفت: “ما در این گذرگاه فیلادلفیا هستیم و ۵۰ متر دورتر از ما گذرگاه رفح قرار دارد، ما به صراحت گفته ایم که اگر ارتش “اسرائیل” را از جاده های نتساریم (تقسیم نوار غزه به دو قسمت) و فیلادلفیا خارج کنند، “دولت” را منحل و حکومت او را ساقط اعلام خواهیم کرد و نتانیاهو “این را به خوبی می داند.”

با این حال، “نیویورک تایمز” به نقل از منابع خود در “اسرائیل” فاش کرد که اقدامات پیشنهادی شامل ایجاد یک سیستم نظارت الکترونیکی برای رصد هرگونه تلاش در آینده برای حفر تونل و همچنین ایجاد موانع جهت جلوگیری از ساخت آن است.

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از یک منبع آگاه از مذاکرات گفته است: در صورت حل اختلافات، اجرای توافق ظرف چند روز پس از مذاکرات پنجشنبه آینده شروع خواهد شد.

«گدعون لوی» تحلیلگر و نویسنده ی اسرائیلی منتقد سیاست دولت این کشور، اخیرا به روزنامه نیویورک تایمز گفت: هدف نتانیاهو هیچ وقت، آزادسازی اسیران اسرائیلی نبوده است و او همچنان برای تشدید درگیری تلاش می کند.

وی افزود: نتانیاهو نمی خواهد این جنگ به پایان برسد و تمام تلاش خود را برای به تاخیر انداختن توقف جنگ و برقراری آتش بس انجام می دهد و این کار نیز به بازی با زندگی اسیران اسرائیلی تمام خواهد شد.

دولت نتانیاهو از ۷ اکتبر۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) بعد از حمله حماس، جنگ ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرده که منجر به کشته شدن بیش از ۳۹ هزار نفر، زخمی شدن بیش از ۹۱ هزار نفر، ناپدید شدن ۱۰ هزار نفر و نیز کوچ اجباری نزدیک به ۲ میلیون نفر از ساکنان این منطقه شده است.

اگر جلسه‌ای برای گفتگوی توافق آتش بس در غزه در روز پنجشنبه آینده برگزار شود، این اولین حرکت در مورد مذاکراتی است که پس از ترور اسماعیل هنیه بیم از دست دادن آن می‌رفت و امید‌ها برای دستیابی به توافق را دوباره زنده می‌کند. هنوز مشخص نیست در غایب هنیه که اسرائیل او را حذف فیزیکی کرد چه کسی از طرف حماس پای میزمذاکره خواهد نشست.

حماس یحیی سنوار، یکی از معماران حملات ۷ اکتبر به اسرائیل را به جای هنیه به رهبری این گروه انتخاب کرد، اما گمان می‌رود که او در غزه پنهان شده و واسطه‌ها به راحتی یا به سرعت به او دسترسی پیدا نمی‌کنند. حتی زمانی که هنیه زنده بود، گفته می‌شد که سنوار کسی است که از مقر یا مخفیگاه خود عمل می‌کند و هیچ‌کس انتظار ندارد که او علنا ​​ظاهر شود.

یک مقام مسئول که به شرط ناشناس ماندن توضیحاتی را به خبرنگاران درباره مذاکرات احتمالی پیش رو داده، می‌گوید: چهار یا پنج موضوع برای تکمیل توافق آتش بس باید حل شود و اگر اراده کافی در هر دو سو وجود داشته باشد، می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=247600 لينک کوتاه

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x