جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

در حملات هوایی اسرائیل به غزه دست‌کم ۴۰ فلسطینی دیگر کشته شدند

منابع درمانی و بهداشتی غزه، گزارش دادند در ادامه حملات هوایی اسرائیل به این باریکه محاصره‌شده حدود ۴۰ فلسطینی دیگر کشته شدند.

به گفته این منابع، در بمباران اردوگاه آوارگان البریج و نصیرات، واقع در نواحی مرکزی نوار غزه، در مجموع ۱۹ نفر کشته شدند. البریج و نصیرات دو اردوگاه پرجمعیت آوارگان فلسطینی در نوار غزه هستند و اسرائیل آن‌ها را از پایگاه‌های مهم گروه حماس می‌داند.

همچنین بنابر این گزارش، در بمباران مرکز شهر غزه نیز دست‌کم پنج فلسطینی کشته شدند و حمله هوایی به شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه هم یک کشته و چند مجروح برجای گذاشت.

مقام‌های غزه همچنین از حملات هوایی اسرائیل به «دو مدرسه در شرق شهر غزه» خبر داده و گفته‌اند در این حملات ۱۵ نفر کشته و ۳۰ تن دیگر مجروح شدند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حمل مجروحان و اجساد قربانیان این حملات بوسیله گاری به بیمارستان‌ها را نشان می دهد.

وزارت بهداشت نوار غزه، روز پنجشنبه در جدیدترین اطلاعیه خود گفت تعداد کشته‌های ثبت‌شده از زمان شروع حملات اسرائیل به این باریکه به ۳۹ هزار و ۶۹۹ نفر و تعداد مجروحان به ۹۱ هزار و ۷۲۲ نفر رسیده است.

روز پنجشنبه تعداد پر‌شماری از فلسطینیان برای تحویل گرفتن اجساد اعضای خانواده خود به بیمارستان الناصر در خان یونس مراجعه کردند. تصاویری که خبرگزاری رویترز به دست آورده جمعیت را هنگام حمل اجساد در کیسه‌های پلاستیکی و برگزاری نماز میت در نزدیکی ساختمان بیمارستان قبل از دفن اجساد نشان می‌دهد.

همزمان، ارتش اسرائیل با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی ایکس به ساکنان چند محله در شرق شهر خان یونس دستور داد این مناطق را ترک کنند و افزود که با قدرت به شبه‌نظامیانی که از این مناطق موشک شلیک کرده‌اند حمله خواهد کرد.

تعدادی از ساکنان این نواحی در حال کوچ به سوی محله المساوی هستند که ارتش اسرائیل آن را امن اعلام کرده ولی به دلیل پناه بردن آوارگان از سایر نواحی نوار غزه به این منطقه ازدحام جمعیت در محله المساوی به شدت افزایش یافته است.

در رویدادی دیگر «آشپزخانه مرکزی جهانی»، موسسه خیریه و بشردوستی که مرکز آن در آمریکاست، روز پنجشنبه خبر داد که یکی از کارمندانش هنگام مرخصی روز چهارشنبه ۱۷ مرداد در حمله اسرائیل به دیرالبلح، واقع در نواحی مرکزی نوار غزه، کشته شده و در حال تحقیق در مورد نحوه مرگ اوست.

ارتش اسرائیل از این حادثه اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود که با «آشپزخانه مرکزی جهانی» در تماس است.

در ماه آوریل هفت کارمند این موسسه در حملات پهپادی اسرائیل به سه خودروی حامل آن‌ها کشته شدند و این حمله باعث شد که فعالیت‌های آن حدود یک ماه در نوار غزه متوقف شود.

ارتش اسرائیل در پایان تحقیقات خود به بروز اشتباهات فاحش و نقض مقررات توسط تعدادی از نظامیان اذعان کرد و دو افسر ارشد را اخراج و یک فرمانده ارشد را توبیخ کرد.

آمریکا، قطر و مصر خواستار از سرگیری مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس شدند

رهبران ایالات متحده، مصر و قطر روز پنجشنبه ۸ اوت (۱۸ مرداد) در بیانیه‌ای مشترک از اسرائیل و حماس خواستند تا مذاکرات به منظور نهایی کردن آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها را هفته آینده از سر بگیرند.

این سه کشور که در ماه‌های اخیر در تلاش برای میانجیگری جهت دستیابی به یک توافق بوده‌اند، اعلام کرده‌اند که این گفتگو‌ها می‌تواند در دوحه یا قاهره انجام شود.

در بیانیه صادره آمده است: «چارچوب یک توافق‌نامه اکنون روی میز است و فقط جزئیات اجرای آن باقی مانده است. زمانی برای تلف کردن و بهانه‌ای برای هیچ کدام از طرفین برای تاخیر بیشتر وجود ندارد. زمان آزادی گروگان‌ها، آغاز آتش‌بس و اجرای این توافق فرا رسیده است.»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر و شیخ تمیم بین حمد آل ثانی امیر قطر این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در پی صدور این بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان این کشور روز ۱۵ اوت برای مذاکرات مربوط به توافق حضور خواهند داشت. وی افزود که هدف، نهایی کردن جزئیات و اجرای چارچوب توافق است.

حماس هنوز اظهارنظری در خصوص بیانیه منتشره نداشته است. این سازمان شبه‌نظامی به تازگی یحیی سینوار را به مقام رئیس دفتر سیاسی خود انتخاب کرده است.

تلاش مشترک کشورهای میانجی برای شروع سریع گفتگوها در حالی انجام می‌شود که نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر در منطقه پس از کشته شدن اعضای ارشد حماس و حزب‌الله افزایش یافته است.

ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران و اعلام مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر انجام اقدامات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل سوالاتی را در مورد چشم‌انداز ادامه مذاکرات آتش‌بس ایجاد کرده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت: «با توجه به مسائل جدی‌ای که بین حماس و اسرائیل وجود دارد، به ویژه درباره مبادله گروگان‌ها، انتظاری نیست که این توافق تا هفته آینده امضا شود. [اما] تحرک در دو طرف میز لازم بود.»

وی اضافه کرد که این بیانیه با هدف «تاثیرگذاری بر ایران» طراحی نشده است، با این حال هرگونه افزایش تنش در منطقه امیدها برای حصول یک توافق میان حماس و اسرائیل را کمرنگ خواهد کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=247545 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x