دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

ادامه وحشی گری پلیس در خیابان ها؛ بازداشت خشن دختر نوجوان در «طرح نور»

انتشار فیلمی از برخورد ماموران حکومتی با دو دختر ۱۴ ساله به دلیل پوشش اختیاری؛ روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ماه موجی از واکنش‌ها را در میان مخالفان جمهوری اسلامی و حتی طرفداران دولت پزشکیان برانگیخت.

در این ویدیو که روز سه‌شنبه توسط «انصاف‌نیوز» و با عنوان «اظهارات و ادعاهای یک شهروند درباره‌ی برخورد ماموران طرح نور با دختران نوجوان در تهران» منتشر شد، مریم عباسی مادر دختر نوجوان ۱۴ ساله‌ حاضر در ویدیو می‌گوید دخترش و دوست او در یکم تیرماه در خیابانی در تهران مورد هجوم و ضرب و شتم ماموران حکومتی مجری طرح موسوم به «نور» قرار گرفته و حین درگیری و زمان دستگیری سر یکی از دخترها به پست برق برخورد کرده و در داخل ون نیز برخوردها با دختر او ادامه پیدا می‌کند.

پلیس در بیانیه‌ای در واکنش به انتشار این ویدیو نوشت: به «دو خانم جوان در خصوص پوشش نامناسب و کشف حجاب تذکر داده که متاسفانه با فحاشی و الفاظ ناروا روبرو شدند.» در ادامه ی این اطلاعیه آمده است: «  «در تعاقب هر دو نفر در خیابان وطن‌پور مجددا با پوشش نامناسب مشاهده که در حین انتقال به خودرو با عوامل انتظامی مجادله و کشمکش و بر اثر مقاومت جراحتی جزیی در احدی از ایشان ایجاد می‌شود.». پلیس در عین حال گفته است رفتار ماموران مطابق «استاندارد» نبوده است. دادستان نظامی تهران هم گفته بازپرس ویژه در حال تحقیق در مورد این شکایت است و ماموران حاضر در صحنه «شناسایی و احضار» شده‌اند.

روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد وب‌سایت انصاف‌نیوز با انتشار این ویدیو، به نقل مادر یکی از نوجوانان بازداشت شده، گزارشی از ضرب و شتم یک دختر ۱۴ ساله‌ به دست «ماموران طرح نور» منتشر کرد.

این درگیری یکم تیرماه و در خیابان وطن‌پور شمالی در تهران رخ داده بود.

اکنون مرکز اطلاع‌رسانی پلیس در بیانیه‌ای درباره علت توسل به خشونت نوشته است پس از تذکر و درگیری لفظی نخست این دو دختر نوجوان «مجددا در خیابانِ وطن‌پور با پوششِ نامناسب» مشاهده می‌شوند.

به روایت پلیس تهران، هنگام انتقال به خودرو، یکی از دختران «مقاومت» می‌کند و به دنبال آن «مجادله و کشمکشی» در می‌گیرد که به «جراحت جزئی» یکی از دختران بازداشت‌شده می‌انجامد.

نیروی انتظامی تهران در بخش پایانی اطلاعیه خود نوشته است «پلیس رفتار این‌چنینی توسط عوامل انتظامی را در چارچوب استانداردهای کنشی و عملیاتی خود ندانسته و پرونده در سیستم قضائی و بازرسی فراجا مفتوح و در حال بررسی است.»

پلیس تهران در اطلاعیه خود اضافه کرده است که ویدئوی دیگری که پلیس ضبط کرده به همراه فیلم دوربین مداربسته خیابان با هدف «شفاف‌سازی» به مقام قضایی داده شده است.

دادستان نظامی تهران: ماموران شناسایی و احضار شده‌اند

دادستان نظامی تهران در مورد ویدیو بازداشت خشن دختر نوجوان از طرف ماموران طرح نور در تهران گفته شکایتی به این دادسرا ارسال شده و بر اساس آن «ماموران حاضر در صحنه شناسایی و احضار شده‌اند» و بازپرس ویژه در حال تحقیقات در مورد پرونده است.

محسن کرمی، دادستان نظامی تهران به خبرگزاری میزان گفت «از اولین اقدامات در نظر گرفته شده در این پرونده، شناسایی و معرفی مأموران حاضر در صحنه بود که با همکاری خوب صورت گرفته از سوی فراجا، ماموران حاضر، شناسایی و به نحو قانونی احضار شده‌اند.»

او در مورد انتشار ویدیو این بازداشت خشن در رسانه‌ها هم گفته «بازپرس صرفا دستور استخراج فیلم برای ثبت در پرونده را صادر کرده و هیچ دستور یا مجوزی برای تحویل آن به شاکی یا وکیل وی و یا انتشار آن در رسانه‌ها صادر نکرده است.»

به گفته آقای کرمی، فیلم موجود در این پرونده از زاویه‌ای متفاوت از آن چه در رسانه‌ها منتشر شده، ضبط شده است.

مادر دختر نوجوان: سر دخترم را به پست برق زدند

انصاف‌نیوز به نقل از مادر این نوجوان نوشته است «ماموران سر دخترش را به پست برق زده‌اند و پس از آنکه دخترش را با خشونت سوار ون کرده‌اند، به کتک زدن او ادامه‌ داده‌اند.» ‌

مادر این دختر ۱۴ ساله می‌گوید پس از مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی، دخترش را با شرایط جسمی بدی می‌یابد.

او می‌گوید «دخترم را با صورتی زخمی، لب‌های ورم کرده، گردن کبود، لباس پاره پاره و صدایی که در نمی‌آمد دیدم. چشماش از هم باز نمی‌شد آن قدر که گریه کرده کرده بود.» ‌‌

بنابر گزارش انصاف نیوز، به او در پلیس امنیت اخلاقی گفته شده است که دو انگشت یکی از ماموران زن در این درگیری «شکسته» است و او باید «رضایت» مامور زن را بگیرد. ‌‌

بر اساس این گزارش، مادر این نوجوان قصد داشته شکایت کند اما به او گفته می‌شود که از این کار صرف‌نظر کند وگرنه «پای پلیس امنیت و اطلاعات» به پرونده کشیده می‌شود و برایش «گران تمام خواهد شد.» ‌‌‌

او به انصاف نیوز گفته است پس از گذشت یک ماه پیگیری‌ها هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=247413 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
توجه!
توجه!
1 ماه قبل

دولت پزشکیان در سایه ی دولت سایه!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x