جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

یک سنگ ریزه  کوچک؛ ملتی را از مدال محروم کرد؛ پرنده ای که از آسمان با طلا به زمین آمد؛ برزیل ۴ اسپانیا ۲ ؛ آمریکا و برزیل در فینال؛ اولین مدال برنز برای ایران؛ “غول کوبایی” در پاریس هم طلا گرفت ؛چین در صدر ماند

نازک بین- یکشنبه در آخرین شب مسابقات شنای المپیک سی و سوم پاریس، چین به یک پیروزی حماسی در ماده ۱۰۰×۴ متر چهار شنای مردان دست یافت و با غلبه بر امریکا، نوار بسیار طولانی و قدیمی این تیم در کسب مدال‌های طلای این ماده المپیک‌های تابستانی را سرانجام قطع کرد.
پان ژانلی، مرد اول شنای چین که چهارشنبه گذشته در ۱۰۰ متر کرال مردان هم اول شده و با ثبت زمان ۴۶/۴۰ ثانیه از رکورد مایکل فلپس امریکایی هم در این ماده فراتر رفته بود، پریشب به عنوان نفر چهارم (و آخر) چین در این ماده امدادی از آن رقم هم عبور کرد و به رقم خارق‌العاده و جدید ۴۵/۹۲ ثانیه رسید. با ثبت این رقم و همت بزرگ پان ژانلی بود که چین توانست عقب‌ماندگی‌اش را نسبت به امریکا در دور آخر جبران کند و به مدال طلای این ماده نائل شود.امریکا ،که با حدنصاب ۵۵ صدم‌ثانیه کندتر از زمان چین به سکوی دوم تنزل کرد، برای اولین بار از سال ۱۹۸۰ به بعد است که از طلای این ماده باز می‌ماند. در آن سال (۱۹۸۰) امریکا اصلاً در المپیک که در شهر مسکو برگزار می‌شد، شرکت نکرد و این واقعه به نشانه اعتراض واشینگتن به اشغال خاک افغانستان توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی صورت پذیرفت.

یک سنگ ریزه کوچک ، ملتی را از مدال محروم کرد

سنگ کلیه، جان‌مارکو تامبری، قهرمان المپیک پرش ارتفاع و پرچم‌دار کاروان ایتالیا در المپیک پاریس ۲۰۲۴ را در بیمارستان بستری کرد.تامبری که یکی از شانس‌های مدال طلای پرش ارتفاع در المپیک ۲۰۲۴ است و ایتالیایی‌ها امیدوار بودند، این ورزشکار حداقل بتواند روی سکو بایستد، با یک مشکل جدی مواجه شده است. او، به دلیل نامساعد بودن حالش، دهکده المپیک را ترک کرد و در بیمارستان بستری شده است.او، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «باور نکردنی است، نمی‌تواند واقعی باشد. دردی شدید در یک طرف بدنم احساس کردم.
 اورژانس، سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی، آزمایش خون، احتمالاً سنگ کلیه است و حالا، سه روز پس از مسابقه‌ای که برای آن همه چیز را فدا کردم، در تختخواب دراز کشیده‌ام، بی‌دفاع، با تب ۳۸.۸ درجه. من لیاقت این همه رنج را ندارم، من همه توانم را برای این المپیک به کار گرفته‌ام، همه توانم. واقعاً مستحق این همه رنج نیستم.»

کودتا، در تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا؟!

چنین بنظر می رسید که در اردوی تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا، کشمکش و صف آرائی بین بازیکنان علیه یکدیگر بوجود آمده است. تیم قهرمان جهان و اروپا، در برابر تیم ملی فوتبال زنان برزیل خیلی خوش سانس بود که نتیجه را با شش گل واگذار نکرد. از همان ابتدای بازی، برزیل که در مرحله مقدماتی سوم شده بود و به همین اسپانیا باخته بود ، به لطف گروه دیگر صعود کرده بود، تیمی نبود که در برابر اسپانیا چنان بازی کند که همه را متعجب و متحیر کند. بازیکنان اسپانیائی از همان ابتدا بی انگیزه بازی را شروع کردند و در جریان بازی چهره شادی در بین این بازیکنان دیده نمی شد. بنظر میرسید که با هم قهر هستند! با توجه به اینکه بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا، سابقه قهر و جبهه گیری بر علیه مربی یا کاپیتان و  نیمکت تیم دارند و برایشان اهمیت ندارد که چه اتفاقی و نتیجه ای کسب می شود. لذا بجز تکیه به اختلاف و تنش در این تیم قبل از بازی با برزیل ،دلیل دیگری نمی توان ذکر کرد. گل اول را با ضربه دروازه بان و برخورد با مدافع خودی وارد دروازه اسپانیا شد. گل دوم هم خیلی ساده برای برزیل به ثمر رسید. گلهای سوم  نیز با بی تفاوتی مدافعان اسپانیا و با خاطر جمعی مهاجم برزیل به ثمر رسید. اما گل چهارم برزیل تابلوئی از اختلاف و تنش بود. زیرا مدافع اسپانیا در دفع توپ ساده تعلل کرد و ناکام ماند و توپ به سوی محوطه هیجده قدم رفت و مهاجم برزیل فاصله بیشتری نسبت به دروازه بان اسپانیا برای تصاحب توپ داشت. اما دروازه بان حرکت نکرد و وقتی مهاجم برزیل توپ را صاحب شد یک قدم برداشت و اجازه داد شوت مهاجم برزیل از زیر پای اش بدرون دروازه رود!! البته کار تاکتیکی و آرایش تیم برزیل عالی بود و مربی جوان این تیم با چند بازیکن جوان، در دو بازی اخیر برابر فرانسه میزبان و اسپانیا قهرمان جهان و اروپا، با همکاری و همبستگی ستودنی عالی بازی کردند.

شرح بازی:

در دومین بازی از مرحله نیمه نهایی مسابقات فوتبال زنان المپیک ۲۰۲۴، برزیل با نتیجه ۴-۲ اسپانیا را شکست داد و به فینال رسید تا مدال‌ خود را در این رقابت‌ها قطعی کرده‌باشد. این نتیجه در حالی رقم خورد که برزیل در دور گروهی هم برابر اسپانیا صف‌آرایی کرده‌بود. اما در آن بازی با دو گل شکست خورد تا به عنوان یکی از تیم‌های سوم برتر، جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی را کسب کرده‌باشد. با این حال، زردپوشان برزیلی به خودشان آمدند و پس از کنارزدن میزبان در یک چهارم نهایی، در بازی ماقبل فینال نیز خوش درخشیدند تا یکی از دو تیم حاضر در فینال المپیک باشند. قبل از این دیدار، تیمهای آمریکا و آلمان در وقت های قانونی بدون گل مساوی کردند. بازی در دو وقت اضافی ۱۵ دقیقه ای با نتیجه یک بر صفر بسود آمریکا تمام شد و این تیم به فینال رفت.فینال فوتبال زنان المپیک قرار است ساعت ۱۸:۳۰ روز شنبه (۱۰ اوت، ۲۰ مرداد)‌ بین دو تیم آمریکا و برزیل و به میزبانی استادیوم پارک دو پرنیس برگزار شود.

گلزنان برزیل: آیرن پاردس (۶، گل به خودی)، گابی پورتیلیو (۴+۴۵)، آدریانا لیال (۷۲)، کرولین (۱+۹۰)

گلزنان اسپانیا: سلما پارالوئلو (۸۵، ۱۲+۹۰)

۲ تیم فرانسه و اسپانیا به فینال رقابت‌های فوتبال مردان المپیک ۲۰۲۴ رسیدند.

دور نیمه‌نهایی از رقابت‌های فوتبال مردان المپیک ۲۰۲۴ با برگزاری ۲ دیدار  انجام شد. ابتدا اسپانیا در برابر مراکش با نتیجه ۲ بر یک به سود اسپانیا به پایان رسید، فرانسه، تیم میزبان مسابقات در مصاف با مصر در زمان معمول به تساوی یک بر یک رسید اما در زمان‌های اضافه با نتیجه ۳ بر یک پیروز شد. بازی رده‌بندی روز پنجشنبه، بین ۲ تیم مراکش و مصر و فینال روز جمعه بین تیم‌های اسپانیا و فرانسه برگزار می‌شود. در این بازی مصر تا قبل از اینکه گل اول بازی را برند، بارها فرانسه را تحت فشار قرار گذاشت تا جائی که همه منتظر گلهای مصر بودند. اما، بعد از اینکه نزدیک به سی دقیقه به پایان بازی مانده بود، مربی مصر تاکتیک تیم مصر از شیوه تهاجمی به دفاعی مطلق تغییر داد، فرانسه از زیر فشار در آمد و همین موضوع باعث شد که مصر در دقایق پایانی گل مساوی را دریافت کند. در وقت های ۱۵ دقیقه ای، با اخراج مدافع مصر این تیم ده نفره شد و تیم نه چندان قوی فرانسه تحت رهبری تری آنری، یکه تازی را شروع کرد و در نهایت بازی را ۳ بر ۱ بسود خود تمام کرد. بازی فینال بین اسپانیا-فرانسه برگزار می شود. دیدار رده بندی نیز بین مصر و مراکش برگزار می شود.

گزارش فرانس ۲۴ در باره  پاداش کشورها به مدال‌آوران

در حالی که کمیته بین‌المللی المپیک به مدال‌آوران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس جایزه‌ای نمی‌دهد اما بسیاری از کشورها برای انگیزه دادن به المپین‌ها در صورت کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز جوایزی اهدا می‌کنند.بسیاری از این جوایز مالی هستند اما پاداش‌ها نمی‌توانند همواره مالی باشند به عنوان نمونه معافیت از سربازی اجباری، ماشین، گاو، آپارتمان و

کره‌جنوبی؛ از معافیت سربازی تا خودروی هیوندای

در کره‌جنوبی معافیت از سربازی اجباری برای هر رنگ از مدال المپین‌ها تعلق می‌گیرد. هرچند سون هیونگ مین ستاره فوتبال این کشور در بازی‌های آسیایی جاکارتا به آن دست یافت و از طلسم سربازی اجباری رها شد. همچنین ۶ تیرانداز این کشور در المپیک توکیو که چهار مدال از پنج طلا را به دست آورده بودند از طرف شرکت هیوندای که حامی مالی آنها محسوب می‌شد، خودرو دریافت کردند.

الماس و آپارتمان؛ پاداش قهرمانان لهستانی

در لهستان برندگان مدال در مسابقات انفرادی جایزه نقدی به مبلغ ۶۳ هزار دلار، یک آپارتمان دو خوابه، الماس، یک نقاشی و یک بلیط سفر تفریحی دریافت خواهند کرد. همچنین برندگان مدال نقره و برنز نیز هدایای نقدی و غیرنقدی دریافت می‌کنند.

پاداش مدال‌آوران اندونزی؛ سه کیلوگرم طلا و ۵ راس گاو

اندونزی در بازی‌های المپیک توکیو به آپریانی راهایو و گریسیا پولی که طلای میکس بدمینتون را کسب کرده بودند، مسکن، رستوران، ۵ راس گاو و یک قطعه زمین و سه کیلوگرم طلا اهدا کرد. همچنین وزیر گردشگری این کشور به آنها سفر رایگان به پنج مقصد گردشگری اندونزی پاداش داد.

اعطای نشان درجه یک افتخار به قهرمان تکواندو اردنی

هنگامی که احمد ابوغوش اولین مدال طلا را در وزن ۶۸ کیلوگرم تکواندو در توکیو کسب کرد، کمیته ملی المپیک اردن ۱۴۰ هزار دلار به او و به مربی وی نصف این مبلغ اهدا کرد. او همچنین از کارخانه‌های این کشور، ماشین، یک ساعت لوکس دریافت کرد و ملک عبدالله دوم هم نشان درجه افتخار را به او اعطا کرد.

فیلیپین و ارتقای درجه یک گروهبانی

هیدلین دیاز وزنه‌بردار فیلیپینی پس از کسب نخستین مدال طلای این کشور در المپیک توکیو دو ملک و ارتقای درجه یک گروهبانی در نیروهای مسلح فیلیپین پاداش دریافت کرد. حتی رئیس کمیته المپیک فیلیپین گفته بود که با هزینه شخصی به مدال‌آوران خانه و زمین داده است.

پاداش دلاری و زمین جایزه بازیکنان فوتبال عراق

به گفته مقامات دولت عراق به هرکدام از بازیکنان تیم فوتبال امید این کشور هفت هزار و ۲۰۰ دلار و یک قطعه زمین به دلیل راهیابی به المپیک داده شد. همچنین علی عمار یاسر وزنه‌بردار عراقی پس از راهیابی به بازی‌ها یک ماشین و یک قطعه زمین دریافت کرد و حتی به او قول داده شد تا در صورت کسب مدال برنز یا مدال‌های دیگر، یک میلیون دلار دریافت خواهد کرد.

ورزشکاران مالزیایی و وعده سفارش غذای رایگان یکساله

اولین ورزشکار مالزیایی که مدال طلای المپیک را در پاریس به دست آورد گرسنه نخواهد ماند، زیرا شرکت حمل و نقل، وعده غذای رایگان یک ساله را به او داد. همچنین دولت مالزی یک ماشین شاسی بلند چری و یک آپارتمان لوکس را به مدال‌آوران اهدا خواهد کرد.

هند و پروازهای نامحدود و تجهیزات ورزشی رایگان

هنگامی که نیراج چوپرا در توکیو طلای پرتاب نیزه را به دست آورد، توسط شرکت هواپیمایی ایندی گو به او وعده سفر هوایی نامحدود به مدت یکسال و تجهیزات ورزشی رایگان داده شد.

ورزشکاران سنگاپوری و حمل و نقل رایگان

پس از اینکه جوزف اسکلینگ در بازی‌های ریو در سال ۲۰۱۶ در شنای ۱۰۰ متر پروانه با کسب طلا تاریخ‌ساز شد، سرویس حمل و نقل گرب به مدت یک سال حمل و نقل رایگان را برای او و خانواده‌اش ارائه داد. دولت این کشور نیز برای هر مدال طلا ۷۵۰ هزار دلار پاداش در نظر گرفت.

سفر رایگان مادام العمر با مترو؛ پاداش مدال‌آوران هنگ‌کنگی

دولت هنگ‌کنگ به شمشیربازانی که مدال طلای پاریس را کسب کنند، بلیت سفر رایگان مادام‌العمر برای سیستم متروی شهر داد و این قول را به مدال‌آوران سایر رشته‌ها هم داد.همچنین باشگاه جوکی هنگ‌کنگ به مدال‌آوران طلای انفرادی ۷۷۰ هزار دلار جایزه می‌دهد. باشگاه‌های زنجیره‌ای پیور نیز به تمام ۳۵ ورزشکار هنگ‌کنگی در پاریس عضویت مادام‌العمر ارائه می‌دهد. شرکت هواپیمایی کیسی پسفیک نیز اعلام کرد که به تمام مدال‌آوران پاریس به مدت یکسال سفر رایگان اهدا خواهد کرد.

رفتار تحسین برانگیز ورزشکار چینی در المپیک

ورزشکار چینی با پرچم اسپانیا روی سکوی المپیک رفت تا از حریف آسیب دیده‌اش حمایت کند.در رقابت‌های بدمینتون انفرادی بانوان در المپیک پاریس، آن سه یونگ از کره جنوبی  با هه بین جیائو چینی رقابت کرد که تنها به لطف مصدومیت حریف خود در نیمه نهایی راهی دیدار پایانی شده بود. کارولینا مارین نماینده اسپانیا، در بازی اول بدون هیچ مشکلی پیروز شد. ولی در بازی دوم به طور غیرمنتظره در یکی از رالی ها،  از ناحیه زانو آسیب دید و نتوانست بازی را ادامه دهد. قهرمان المپیک ۲۰۱۶ با گریه زمین را ترک کرد و  رقیب چینی در شرایطی که عقب بود به دیدار پایانی رسید.مارین، یکی از قوی ترین بازیکنان بدمینتون است. او علاوه بر طلای المپیک ۲۰۱۶، سه بار قهرمان جهان و شش بار قهرمان اروپا شده است.با این حال ورزشکار چینی که به مدال نقره دست یافت  به نشانه احترام به کارولینا، پرچم اسپانیا را نشان داد و از سکو بالا رفت. این ورزشکار چینی توضیح داد: من پرچم اسپانیا را روی دست گرفتم ،چون مارین در دیدار نیمه نهایی مصدوم شد. دلم شکست. امیدوارم این صحنه را ببیند. برای اش آرزوی بهبودی دارم.

پرنده سوئدی در آسمان رکورد شکست !

فینال پرش با نیزه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس دوشنبه شب، پانزدهم مرداد برگزار و بالاترین مرد این دوره از بازی‌ها مشخص شد. آرماند دوپلانتیس از سوئد، با ثبت رکورد ۶.۲۵ متر ضمن کسب قهرمانی و مدال طلا، عنوان بالاترین مرد المپیک ۲۰۲۴ را هم به دست آورد. وی رکورد بازی‌های المپیک و جهان را هم شکست. این ورزشکار ۲۴ ساله ،رکورد خودش را بشکند و بر جاذبه زمین غلبه کند و بعید به نظر می‌رسد که انسان دیگری بتواند دردسری برای این رکورد ایجاد کند. او پس از این قهرمانی به خبرنگاران گفت: «من کنترل بدنم در هوا را در اختیار دارم و نگران هیچ چیز نیستم. همه چیز خوب پیش می‌رود.»

در حالی که سایر ورزشکاران حاضر در این مسابقات رویای کسب مدال و شکست دادن حریفان را در سر دارند، این اعجوبه سوئدی به فکر این است که چطور بالاتر پرواز کند و نامش را در تاریخ به ثبت برساند. او مثل همیشه صبور بود و شاید حتی گاهی خسته شد و حوصله‌اش سر رفت.او، ۳۵ دقیقه برای پرواز اولش که ۵.۷۰ متر بود صبر کرد و نیازی هم به انجام حرکات آکروباتیک برای این پرش نداشت و همه چیز خیلی راحت با قدرت او پیش رفت. او فقط بالا رفت و پایین آمد. هیچ اتفاق بیشتری رخ نداد. قدرت و سرعتی که برای رسیدن به میله به کار گرفت باعث شد که مستقیم از روی آن عبور کند.دوپلانتیس ،سپس دوباره صبر کرد. در این میان شاهد رقابت مردان در دوی ۲۰۰ متر هم بود. با پدر و مادرش که هر دو مربی او هم هستند صحبت کرد. گرگ که مربیگری او در بخش تکنیکی را بر عهده دارد و هلنا که کارهای مربوط به بخش فیزیکی و روانی را پیش می‌برد. او به همین دلیل دوست نداشت در دهکده المپیک بماند چون هر ورزشکاری تنها می‌تواند یک مربی داشته باشد اما او دو مربی دارد. یک ۴۵ دقیقه دیگر گذشت و او روی ۵.۸۵ متر هم پرش درست و بدون نقصی داشت. فاصله بدنش از میله توجه بسیاری را به خود جلب کرد. دوپلانتیس همه چیز را به درستی محاسبه کرده بود. او با دو پرش دیگر می‌توانست مدال طلا را از آن خود کند و به هدف اصلی فکر کند. به همین دلیل بود که او در پرش بعدی هم خیلی زود به سراغ ۵.۹۰ متر رفت.او، در طول این مدت مشغول صحبت با امانوئل کارالیس شد که از یونان به پاریس آمده بود و رویایش این بود که در کنار دوپلانتیس بتواند روی سکوی قهرمانی برود و در نهایت هم به این آرزو رسید. پرش بعدی این ستاره سوئدی روی ۵.۹۵ بود.حالا همه چیز متعلق به او بود. دیگر صدایی در ورزشگاه به گوش نمی‌رسید. همه ۱۶۰ هزار نفر حاضر چشم‌هایشان را به او دوخته بودند. او خیلی راحت از روی ۶.۱۰ متر عبور کرده بود. وقتی عدد ۶.۲۵ متر روی نمایشگر نقش بست، موجی در بین تماشاگران به راه افتاد. او مثل یک رهبر ارکستر سعی کرد جمعیت را با خودش همراه کند. در پرش اول خیلی نزدیک بود اما موفق نشد. تماشاگران نامش را از روی سکوها فریاد می‌زدند. دوپلانتیس می‌دانست که بدنش توانایی این کار را دارد. در پرش دوم هم موفق نشد و فقط یک بار دیگر فرصت داشت. فرصت آخر. و توانست از روی مانع ۶.۲۵ متری عبور کند! لحظه‎‌ای جادویی. او به سرعت دوید و خوشحالی دیوانه‌وارش را به سبک یوسف دیکچ به نمایش گذاشت و عزیزانش را در آغوش گرفت. همه ورزشگاه سر پا ایستاده بودند.این افنخاری برای تاریخ بود. او ،دور افتخار زد و دومین مدال طلای المپیک را پس از قهرمانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دست آورد. این در حالی است که دو قهرمانی جهان و سه قهرمانی اروپا هم در کارنامه جوان ۲۴ ساله سوئدی به ثبت رسیده است.

صعود بسکتبال آلمان به نیمه‌نهایی المپیک

در نخستین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات بسکتبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس، تیم ملی بسکتبال آلمان موفق شد با شکست‌دادن یونان به عنوان نخستین تیم راهی مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها شود.در این دیدار یونانی‌ها شروع خوبی داشتند و کوارتر نخست را ۱۱-۲۱ با برتری پشت سر گذاشتند اما در ادامه این ژرمن‌ها بودند که هر سه کوارتر دوم، سوم و چهارم را به ترتیب با نتایج ۲۵-۱۵، ۲۳-۱۶ و ۱۷-۱۱ بردند تا در مجموع، ۷۶ – ۶۳ برنده این دیدار حساس شوند.در انتهای این بازی، یانیس آنتتوکونمپو، فوق ستاره تیم ملی بسکتبال یونان، با کسب ۲۲ امتیاز، دو ریباند، سه‌ پاس گل و یک بلاک، تاثیرگذاری ۱۷ را به ثبت رساند و بهترین بازیکن زمین شد.

قایقرانان چینی رکورد المپیک را شکستند

هائو لیو و بوون جی دو قایقران چینی در بخش ۵۰۰ متر در المپیک رکوردشکنی کردند. به گزارش ایسنا، هائو لیو و بوون جی، دو قایقران چینی رکورد المپیک را در مسابقات ۵۰۰ متر در المپیک پاریس شکسته و به نام خود ثبت کردند. ورزشکاران این مسافت را در یک دقیقه و ۳۷ ثانیه و ۴۰ صدم ثانیه طی کردند. بر این اساس و با توجه به رکوردهای ثبت‌شده این دو چینی رکورد المپیک را که در اختیار الکسی کورواشکوف و زاخار پتروف روس بودند، شکستند.

نایب‌قهرمان جهان در نیمه‌نهایی المپیک

تیم ملی بسکتبال صربستان با پیروزی دراماتیک مقابل استرالیا راهی مرحله نیمه‌نهایی المپیک ۲۰۲۴ پاریس شد. به گزارش ایسنا، در نخستین بازی از مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات بسکتبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس، عصر امروز (سه‌شنبه – ۱۶ مرداد ۱۴۰۳) تیم ملی بسکتبال صربستان موفق شد با بازگشتی رویایی مقابل استرالیا، حریف قدرتمندش را شکست دهد و راهی مرحله نیمه‌نهایی المپیک شود.در نیمه نخست این بازی استرالیا عملکرد بسیار خوبی داشت و حتی در دقایقی از بازی با ۲۴ امتیاز از صربستان پیش افتاد، اما نهایتا در پایان کوارتر دوم با نتیجه ۵۴ – ۴۲ برنده نیمه نخست شد. با شروع نیمه دوم اما این صربستان بود که با درخشش نیکولا یوکیچ به بازی برگشت اختلاف ۲۰ امتیازی را جبران کرد تا دو تیم با تساوی ۸۲ – ۸۲ کار را به وقت اضافه بکشانند.در وقت اضافه اول نیز درخشش یوکیچ برای صربستان ادامه داشت تا آنها با نتیجه ۸ – ۱۳ برنده وقت اضافه شده و در مجموع با نتیجه ۹۰ – ۹۵ برنده این دیدار نزدیک و جذاب شوند. صربستان که با نایب‌قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۳ پا به المپیک ۲۰۲۴ گذاشته است، با این برد راهی مرحله نیمه‌نهایی شد.کوارترهای اول و چهارم این بازی با نتایج ۳۱-۱۷ و ۱۷-۱۵ به سود استرالیا رقم خورد و کوارترهای دوم و سوم نیز یا برتری ۲۳-۲۵ و ۱۱-۲۵ صربستان همراه شد. وقت اضافه اول نیز با حساب ۸-۱۳ به سود صربستان تمام شد تا یاران یوکیچ در پایان با ۵ امتیاز اختلاف پیروز این بازی شوند.در پایان این بازی نزدیک، نیکولا یوکیچ فوق ستاره تیم ملی صربستان با کسب ۲۱ امتیاز، ۱۴ ریباند، ۹ پاس گل، ۴ توپ ربایی و ۲ بلاک، موفق به ثبت دبل‌دبل شد تا با تاثیرگذاری ۳۸ بهترین بازیکن زمین شود.

سومین طلای شیرجه‌روی چینی در المپیک پاریس

چان هونگ چانگ، ورزشکار ۱۷ساله چینی، به مقام نخست المپیک رسید. مقام دوم را هموطنش چن یوک سی به دست آورد و برنز به نماینده کره شمالی یعنی کیم می رائه رسید.اکنون چان هونگ چانگ، پدیده شیرجه جهان، توانسته است سه بار قهرمان المپیک شود. او پیش از این در پاریس در شیرجه همزمان مدال طلا گرفت و در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو در پرش ۱۰ متر قهرمان شد.به این ترتیب او با ۱۷ سال سن توانسته است در دو دوره المپیک طلا بگیرد.

مربی اسپانیایی از مضرات زندگی در دهکده بازی‌های المپیک پاریس نام برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم،و به نقل از Relievo؛ سرخیو لوپس، مربی اسپانیایی شنا در مورد شرایط زندگی در دهکده المپیک در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس اظهارنظر کرد.سرخیو پرس گفت: دهکده المپیک آشفته است. اول غذا نبود. اگر مرغ تمام می‌شد، به شما نمی‌گفتند که وجود ندارد، اما آن را هم نیاوردند. آنها نمی‌توانند به شما بگویند که مرغ بیرون است. روز دیگر شناگر من از ایسلند ساعت ۹:۳۰ برای شستن لباس رفت و به او گفتند که در آن ساعت نمی‌تواند این کار را انجام دهد، باید به ساختمان دیگری برود و آنجا درها را جلوی او بسته بودند.این مربی اسپانیایی در ادامه اظهار داشت: مردم عرق می‌کنند، رقابت می‌کنند و به لباس تمیز نیاز دارند. حمل و نقل بدترین اتفاق ممکن در پاریس است. هوا گرم بود و بدون تهویه هوا نمی‌شد شیشه‌ها را باز کرد. یک سفر حداقل ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، اما یک بار یک ساعت و نیم در راه بودیم. راننده راه را گم کرده بود و قسم می‌خورم که راننده‌ها اهل پاریس نیستند. مردم کف اتوبوس نشسته بودند. تنها ۲۶ صندلی وجود دارد. شناگران روی زمین می ایستند. اما این چگونه ممکن است؟ مطبوعات هم در مورد آن صحبت نمی‌کنند. من فکر می‌کردم فرانسوی‌ها با غرورشان در برگزاری مسابقات دستاوردهای بیشتری خواهند داشت.سرخیو لوپس ۵۵ ساله برنده مدال برنز بازی‌های المپیک ۱۹۸۸ سئول (کره‌جنوبی) در ۲۰۰ متر قورباغه است. او به عنوان یک ورزشکار و مربی در هفت  دوره بازی‌های المپیک تابستانی شرکت کرد.

موقعیتی که برای کشتی آزاد ایران در وزن ۵۷ کیلوگرم در پاریس رخ داد.

مصدومیت استفان میچیچ کشتی گیر وزن ۵۷ کیلوگرم تیم کشتی آزاد صربستان باعث شد میلاد والی زاده سهمیه المپیک بگیرد!در اتفاقی غیرمنتظره، سهمیه وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک ۲۰۲۴ به ایران تعلق گرفت. این اتفاق پس از آن رخ داد که استفان میچیچ، کشتی‌گیر صربستانی و دارنده این سهمیه، به دلیل مصدومیت از حضور در مسابقات انصراف داد.با پیگیری‌های فوری فدراسیون کشتی ایران و موافقت کمیته بین‌المللی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی، این سهمیه ارزشمند به کشورمان اختصاص یافت. مسئولان فدراسیون در تلاش هستند تا با صدور سریع روادید، میلاد والی‌ زاده را به پاریس اعزام کنند تا بتواند از این فرصت طلایی استفاده کند.

اولین مدال ایران در المپیک پاریس، امین میرزازاده برنز گرفت

نماینده وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی ایران با شکست کشتی گیر ایرانی آذربایجان به مدال برنز المپیک رسید. تا اولین مدال آور کاروان ورزش ایران در المپیک پاریس باشد. به گزارش ایسنا، در پایان رقابت های ۲ وزن نخست کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴ پاریس، امین میرزازاده نماینده وزن ۱۳۰ کیلوگرم ایران و دارنده مدال طلای جهان در دیدار رده بندی مقابل صباح شریعتی کشتی گیر ایرانی آذربایجان و دارنده مدال برنز المپیک به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه قاطع ۴ بر صفر  به برتری رسید و صاحب مدال برنز المپیک شد تا اولین مدال آور کاروان ورزش ایران در المپیک‌ پاریس باشد.میرزازاده پیش از این در مبارزه نخست مقابل آدام کون از آمریکا ۳ بر یک به برتری رسید اما در دومین مبارزه برابر میخاین لوپز، دارنده ۴ مدال طلای المپیک و ۵ طلای جهان از کوبا با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد و به گروه بازنده‌ها رفت. میرزازاده در گروه بازنده ها مقابل لی از کره جنوبی با نتیجه ۹ بر صفر به برتری رسید و راهی دیدار رده بندی شد.پیش از این مهدی محسن نژاد دیگر نماینده ایران در ۲ وزن نخست کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴، با شکست ۳ بر یک مقابل شارشنبکوف از قرقیزستان از رسیدن به مدال برنز بازماند و به عنوان پنجمی المپیک بسنده کرد.در جریان دیدارهای ۲ وزن دوم کشتی فزنگی المپیک پاریس نیز محمدهادی ساروی نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم ایران با شکست قاطع رقبای خود راهی فینال شد و فردا شب چهارشنبه برای کسب مدال طلای المپیک به مصاف آرتور الکسانیان دارنده مدال های طلای جهان و المپیک از ارمنستان می رود اما امین کاویانی نژاد نماینده وزن ۷۷ کیلوگرم ایران از رسیدن به مدال بازماند.

“غول کوبایی” در پاریس هم طلا گرفت

میخاین لوپز کوبایی، در سن ۴۲ سالگی برای پنجمین مرتبه به مدال طلای المپیک رسید. تا با کسب پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ از میادین کشتی خداحافظی کند. در دیدار فینال وزن ۶۰ کیلوگرم، کنیچیرو فومیتا دارنده مدال نقره المپیک توکیو برابر لیگ چائو از چین با نتیجه ۴ بر یک به برتری رسید و صاحب طلای المپیک شد.

در دیدارهای رده بندی این وزن نیز مهدی محسن نژاد از ایدان مقابل شارشنبکوف از قرقیزستان ۳ بر یک مغلوب شد و سیونگ ری از کره شمالی نیز ۸ بر صفر اوروزکو از ونزوئلا را شکست داد.در دیدار نهایی وزن ۱۳۰ کیلوگرم، میخاین لوپز دارنده ۴ طلای المپیک و ۵ طلای جهان از کوبا مقابل یاسمانی آکوستا کشتی گیر کوبایی الاصل شیلی با نتیجه ۶ بر صفر به برتری رسید تا در ۴۲ سالگی با کسب پنجمین طلای المپیک به پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ المپیک تبدیل شود و با کسب پنجمین طلای المپیک به یک رکورد دست نیافتنی برسد.لوپز، پس از کسب مدال طلا مربیان خود را در آغوش کشید و به شدت از سوی هواداران در سالن تشویق شد. وی سپس تشک کشتی را بوسید و کفش های خود را به نشان خداحافظی از میادین از پا درآورد.در دیدارهای رده بندی این وزن نیز امین میرزازاده از ایران مقابل صباح شریعتی از آذربایجان ۴ بر  صفر به برتری رسید و صاحب مدال برنز شد تا ایران به اولین مدال اش در المپیک برسد.

جدول توزیع مدالها در روز یازدهم بازیهای المپیک پاریس ۲۰۲۴:

یازدهمین روز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس سه شنبه ۱۶ مرداد برگزار شد و کاروان ورزشی ایران موفق شد به اولین مدال خود در این بازی‌ها دست پیدا کند.در یازدهمین روز این بازی‌ها، امین میرزازاده توانست با برتری برابر صباح شریعتی در دیدار رده بندی وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی، به مدال برنز دست پیدا کند تا کاروان ورزشی ایران هم وارد جدول توزیع مدال‌ها شود.به این ترتیب در آخرین به روزرسانی جدول توزیع مدال‌ها تا ساعت ۲۲:۱۳ کاروان ورزشی چین با ۲۲ مدال طلا در صدر جدول مسابقات قرار دارد. کاروان ورزشی آمریکا با ۲۱ مدال طلا در رده دوم قرار دارد. استرالیا با ۱۴ و فرانسه با ۱۳ مدال طلا در رده‌های سوم و چهارم حضور دارند.

ایران هفتاد و پنجمین کشوری است که موفق به کسب مدال شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=247390 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x