جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

دست‌کم ۹۰ کشته در اعتراضات خونین بنگلادش، دانشجویان خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند

در جریان اعتراض‌های مخالفان دولت در بنگلادش،‌ روز یکشنبه دستکم ۹۰ نفر از جمله ۱۳ مامور پلیس کشته شدند. معترضان خواهان کناره‌گیری شیخ حسینه،‌ نخست‌وزیر این کشور هستند. در پی حمله هزاران نفر به یک پاسگاه پلیس در ناحیه سراج‌گنج این ماموران پلیس کشته شدند.

به گزارش بی بی سی در مناطق مختلف بنگلادش پلیس برای متفرق کردن تظاهرات از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است.

به گزارش رسانه‌های بنگلادش و خبرگزاری فرانسه، بیشتر کشته‌شدگان و مجروحان از مناطق مختلف بنگلادش از جمله بوگرا،‌ پابنا و رنگ‌پور در شمال هستند.

دانشجویان که این اعتراض‌ها را هدایت می‌کنند امروز «کارزار نافرمانی مدنی همه‌جانبه» اعلام کرده و گفته‌اند از همه راه با دولت مقابله می‌کنند از جمله با نپرداختن مالیات و پول آب وبرق.

در داکا، پایتخت دسترسی تلفن‌های همراه به اینترنت قطع شده است و رسانه‌های محلی از قول برخی شرکت‌های خدمات اینترنتی می‌گویند که دولت دستور این کار را داده است.

یکی از مسئولان کمیسیون تنظیم مقررات مخابرات بنگلادش به بی‌بی‌سی بنگالی گفت که «سرویس اینترنت ۴ جی» در منطقه داکا قطع شده است اما خدمات اینترنت باند پهن (از جمله اینترنت خانگی و ادارات) همچنان وصل است و کار می‌کند.

بدون سیستم ۴جی یا ۳ جی تلفن‌های همراه امکان ارتباط به اینترنت را در خیابان ندارند. این منبع نگفت که چه وقت خدمات اینترنتی به حالت عادی باز می‌گردد.

طی اعتراضات یک ماه اخیر در بنگلادش بیش از ۲۷۰ نفر کشته شدند.

در همین حال، از ساعت ۶ بعد از ظهر امروز (یکشنبه ۴ اوت) به وقت محلی مقررات منع رفت‌وآمد به اجرا درآمده است.

در داکا هزاران نفر از مردم خشمگین در یک میدان اصلی تجمع کرده‌اند و دامنه درگیری آنها با پلیس به مناطق مختلف شهر کشیده شده است.

همچنین گزارش شده که هواداران حزب عوامی لیگ، حزب شیخ حسینه، به طرفداری از او به خیابان‌ها آمده و با معترضان درگیر شده‌اند.

از حدود یک ماه پیش ناآرامی‌های گسترده و خونین در سراسر بنگلادش ادامه داشته است.

این اعتراضات ابتدا در مخالفت با سهمیه‌بندی مشاغل دولتی بود اما با وجود اینکه دیوان عالی بنگلادش بیش از ۹۰ درصد این سهمیه‌ها را لغو کرد اما اعتراضات متوقف نشده و دامنه‌اش حتی گسترده‌تر شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=247285 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x