پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

حزب‌الله از شلیک ده‌ها موشک به شمال اسرائیل خبر داد

حزب‌الله لبنان، در سحرگاه یکشنبه 14 مرداد در واکنش به بمباران اسرائیل که منجر به زخمی‌شدن «غیر نظامیان» در جنوب لبنان شد، از بمباران شمال اسرائیل با «ده‌ها موشک کاتیوشا» خبر داد. در همين حال هیئت مذاکره‌کننده اسرائیلی به دلیل اختلاف با نتانیاهو از قاهره به تل‌آویو بازگشت. وزیر دفاع اسرائیل گفته است با شرایط پیشنهادی نتانیاهو هیچ توافقی در غزه حاصل نخواهد شد
یک واحد توپخانه اسرائیل به سوی مرز لبنان شلیک می می کند

حزب‌الله لبنان، در سحرگاه یکشنبه ۱۴ مرداد در واکنش به بمباران اسرائیل که منجر به زخمی‌شدن «غیر نظامیان» در جنوب لبنان شد، از بمباران شمال اسرائیل با «ده‌ها موشک کاتیوشا» خبر داد.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پاسخ به حملات ارتش اسرائیل به روستاهای جنوب، به‌ویژه حملات به روستاهای کفرکلا و دیر سریان و زخمی شدن غیرنظامیان»، منطقه جدیدی به نام «بیت هلل» در شمال اسرائیل را «با ده‌ها موشک کاتیوشا» بمباران کرد.

طبق گفته خبرنگار العربیه، حدود ۵۰ موشک از جنوب لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شد و صدای آژیرهای خطر در شهرک‌های کریات شمونه و تل حای در منطقه الجلیل علیا شنیده شد.

به گزارش «یدیعوت آحارونوت»، ارتش اسرائیل اعلام کرده اکثر موشک‌های پرتاب شده از لبنان را رهگیری کرده است.

وزارت بهداشت لبنان پیشتر شنبه گزارش داده بود که «شش غیرنظامی» بر اثر بمباران اسرائیل بر جنوب لبنان، زخمی شدند.

ارتش اسرائیل شنبه همچنین از ترور یکی از اعضای حزب الله در جاده البازوریه خبر داد.

اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش، در «ایکس» نوشت: «نیروی هوایی اسرائیل، علی نزیه عبد علی، عضو حزب‌الله را که در «فعالیت‌های تروریستی» در جبهه جنوب نقش داشته و در برنامه‌ریزی و اجرای «عملیات‌های تروریستی» شرکت کرده بود، در منطقه البازوریه در جنوب لبنان هدف قرار داده و کشته است »

این در حالی است که با بالاگرفتن احتمال وقوع منازعه‌ در خاورمیانه در پی تهدیدات ایران و همپیمانانش به پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران در عملیاتی منتسب به اسرائیل و ترور فواد شکر، از رهبران برجسته حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت توسط اسرائیل، کشورهای غربی از شهروندان خود خواسته‌اند، هرچه زودتر لبنان را ترک کنند.

هیئت مذاکره‌کننده اسرائیلی به دلیل اختلاف با نتانیاهو از قاهره به تل‌آویو بازگشت

پس از سفر غیرمنتظره رؤسای سازمان‌های «موساد» و «شاباک» به پایتخت مصر در روز شنبه ۱۳ مرداد برای بحث درباره توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه، «شبکه۱۲» اسرائیل گزارش داد که هیئت مذاکره‌کننده اسرائیل به دلیل اختلاف با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور از قاهره به تل‌آویو بازگشته است.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که در جلسه‌ای که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، تنش بزرگی میان نتانیاهو و تیم مذاکره‌کننده او رخ داده است.

«کانال ۱۲» تلویزیون اسرائیل، گزارش داد که رئیس شاباک به نتانیاهو گفته است که احساس می‌کند او به این معامله علاقه‌ای ندارد و اگر چنین چیزی صحت دارد، باید به آن‌ها اطلاع دهد.

در این‌باره رئیس «موساد» نیز اظهار داشت که «توافق قابل‌دست‌یابی است، اما تأخیر ممکن است این فرصت را از بین ببرد.»

از طرفی نتانیاهو در انتقاد از تیم مذاکره‌کننده اسرائیل به آنها گفته که ضعیف‌اند و قادر به مدیریت روند مذاکراتی نیستند.

رؤسای سرویس‌های امنیتی مطلع فاش کردند که نتانیاهو در این مرحله خواهان توافق تبادل نیست و گروگان‌ها را رها کرده است.

این در حالی است که وب‌سایت «آکسیوس» به نقل از دو مقام اسرائیلی گزارش داد که توافق برای تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه کماکان دور از دسترس است.

پیشتر، وب‌سایت «والا» اسرائیل گزارش داده بود که هیئتی بلندپایه از اسرائیل، شامل رونین بار، رئیس شاباک و دیوید برنیع، رئیس موساد به قاهره رفته‌اند تا درباره توافق تبادل اسرا بحث کنند.

وزیر دفاع اسرائیل: با شرایط پیشنهادی نتانیاهو هیچ توافقی در غزه حاصل نخواهد شد

پس از بازگشت هیئت مذاکره کننده اسرائیلی از قاهره، بدون دستیابی به پیشرفتی ملحوظ در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس، رسانه‌های اسرائیلی شنبه ۱۳ مرداد، جزئیات نشست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با روسای سرویس‌های امنیتی برای بحث در مورد این توافق را فاش کردند.

به گزارش «کانال ۱۲» اسرائیل، یوآو گالانت، وزیر دفاع در این دیدار خطاب به نتانیاهو گفت: «با شروطی که مطرح کردید، هیچ توافقی برای آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه وجود نخواهد داشت و شما این را می‌دانید.»

«کانال ۱۲» همچنین افزود که گالانت به نتانیاهو گفته است، هیچ دلیل امنیتی، مانع پیشروی در توافق آتش‌بس در غزه نیست.

بر اساس همین گزارش، رئیس ستاد ارتش به نتانیاهو گفته است که کار درست، تکمیل مذاکرات غزه است.

منابع آگاه به «کانال ۱۲» گفتند که مواضع نتانیاهو منجر به حصول پیشرفت واقعی در خصوص توافق با حماس نخواهد شد.

از سویی یک مقام اسرائیلی نیز تاکید کرد، نتانیاهو براین باور است که ترور هنیه از طریق افزایش فشار بر حماس، تکمیل توافق غزه را تسریع خواهد کرد.

«کانال ۱۲ »در خصوص تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و نتانیاهو در روز پنجشنبه، گفت: «بایدن نتانیاهو را متهم کرد که چند روز پیش در جریان تماس آنها در مورد توافق غزه، دروغ گفته است.»

از سویی «نیویورک تایمز» گزارش داد که نتانیاهو، ادعای بایدن مبنی بر این که ترور هنیه مانع دستیابی به آتش‌بس در غزه خواهد شد را رد کرد.

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو در تماس تند خود با بایدن، این موضوع که مواضع تل‌آویو، مانعی بر سر توافق غزه است را تکذیب کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «آکسیوس»، پیشتر، دو مقام آمریکایی فاش کردند که بایدن، پنجشنبه طی تماسی تلفنی با لحنی «قاطع» از نتانیاهو خواست تا ضمن توقف تشدید تنش‌ها در منطقه، فوراً به سمت توافق مبادله گروگان‌ها در غزه و آتش‌بس، حرکت کند.

طبق گفته یکی از این دو مقام، بایدن از این که دو هفته قبل در کاخ سفید درباره تضمین توافق مبادله گروگان‌ها صحبت داشتند، اما نتانیاهو برنامه ترور هنیه در تهران را پی گرفت، از نتانیاهو گلایه کرد.

این مسئول آمریکایی افزود که بایدن سپس به نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل از کمک آمریکا در مقابله با هرگونه حمله احتمالی ایران برخوردار خواهد شد اما بعد از آن دیگر انتظار هیچ‌گونه تشدید تنش از سوی اسرائیل ندارد و باید تحرکی فوری به سمت تبادل گروگان‌ها انجام شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=247235 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x