دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

اتحاد جمهوری خواهان: ترور اسماعیل هنیه خطر درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل و یک جنگ منطقه‌ای را افزایش داده است

اسماعیل هنیه، مسئول دفتر سیاسی گروه حماس، در ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه دهم مردادماه ۱۴۰۳ هنگام اقامت در تهران جهت شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور چهاردهم حکومت اسلامی ایران، هدف یک حمله نظامی قرار گرفت و کشته شد. جزئیات این حادثه هنوز روشن نیست و تاکنون نیز هیچ طرفی مسئولیت آن را به عهده نگرفته، اما حکومت ایران انگشت اتهام خود را به سوی دولت اسرائیل نشانه رفته است.

به فاصله چند ساعت قبل از ترور اسماعیل هنیه در تهران، دولت اسرائیل به مقر فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت حمله کرد و او را کشت کرد. این حملات زمانی صورت می‌گیرند که میانجی‌های بین‌المللی در  تلاشند تا میان اسرائیل و حماس یک توافق آتش‌بس با هدف پایان  جنگ ویرانگر غزه و آزادی  گروگان‌های اسرائیلی، ایجاد کنند. از سوی دیگر اقدامات دیپلماتیک فشرده‌ای نیز جهت کاهش تنش بین اسرائیل و حزب‌الله پس از ماه‌ها درگیری فرامرزی در جریان است. این ترورهای همزمان اتفاقی نیستند و در خدمت خرابکاری در تلاش‌های فشرده و پیچیده جهت تنش‌زدایی و خنثی کردن انبار باروت خاورمیانه هستند.

حادثه ترور هنیه باعث تنش بیش از پیش میان حکومتهای اسرائیل و ایران شده و علی خامنه‌ای «خونخواهی هنیه» را وظیفه حکومت جمهوری اسلامی دانسته و تهدید به«مجازات سخت اسرائیل» کرده است. این تهدیدات ریسک یک درگیری نظامی دیگری میان دو کشور را افزایش داده است.

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، تعرض نظامی اسرائیل به خاک ایران جهت کشتن اتباع خارجی که در آنجا به سر می‌برند را نقض حق حاکمیت ملی ایران و قوانین بین‌المللی دانسته و آن را محکوم می‌کند، همانگونه که چندین دهه عملیات تروریستی حکومت اسلامی ایران در خاک دیگر کشورها جهت کشتار مخالفان خود یا به دلایل ناموجه دیگر نیز از نظر ما محکوم است.

حکومت اسلامی ایران می باید خویشتن داری اتخاذ نموده، از تهدیدات خود علیه اسرائیل دست برداشته و از هرگونه رودررویی نظامی با آن اجتناب ورزد. در مقابل حکومت ایران می‌باید از کانال سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی جهت حل و فصل این مسئله اقدام کند. یک درگیری نظامی می تواند برخلاف مورد پیشین، یک جنگ خانمانسوز را به کشور ما تحمیل کند که باعث نابودی کلیه زیر ساخت های آن شده، سلامتی و هستی مردم ساکن آن را با خطر جدی روبرو کرده و کل منطقه خاورمیانه را به همراه خود به کام آتش کشد.

حکومت ایران باید در سیاست خارجی ایدئولوژیک، ماجراجویانه و تنش‌زای خود که مغایر منافع ملت ایران و امنیت ملی کشور است، در جهت همکاری‌های توأم با تفاهم‌  و مبتنی بر حسن همجواری با دولتهای دیگر تجدید نظر کرده و زمینه‌ را جهت همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای و گسترش مناسبات اقتصادی با همه کشورهای دنیا مهیا کند.

هیئت سیاسی اجرایی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران

۱۱ مرداد ۱۴۰۳

https://akhbar-rooz.com/?p=247204 لينک کوتاه

1.4 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x