پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

خالد مشعل به عنوان جانشین احتمالی اسماعیل هنیه معرفی شد

خالد مشعل، که از او به عنوان جانشین احتمالی اسماعیل هنیه در حماس یاد می شود، در سال ۱۹۹۷ پس از اینکه عوامل اسرائیلی او را با سم در خیابانی در مقابل دفترش در پایتخت اردن، امان، تزریق کردند، به شهرت جهانی دست یافت.

مشعل، ۶۸ ساله، در سال ۱۹۵۶ در روستای سلواد در نزدیکی شهر رام‌الله در کرانه باختری به دنیا آمد. او در سن ۱۱ سالگی به همراه خانواده‌اش به کویت مهاجرت کرد، جایی که در سن ۱۵ سالگی به اخوان المسلمین پیوست. اخوان المسلمین، قدیمی‌ترین گروه اسلام‌گرای خاورمیانه، در تشکیل حماس در اواخر دهه ۱۹۸۰ نقش مهمی ایفا کرد.

در سال ۱۹۹۷، مشعل که در اردن مسئول جمع‌آوری کمک‌های مالی بین‌المللی برای حماس بود، در یک ترور نافرجام توسط عوامل موساد اسرائیل با سم مورد سوءقصد قرار گرفت. این حادثه خشم شاه حسین اردن را برانگیخت و اسرائیل مجبور شد پادزهر سم را تحویل دهد. این واقعه مشعل را به عنوان یک قهرمان مقاومت فلسطینی شناساند.

مشعل در سال ۲۰۰۴ پس از کشته شدن شیخ احمد یاسین و عبدال عزیز الرنتیسی توسط اسرائیل، رهبری حماس را برعهده گرفت. او عمدتاً از تبعید فعالیت می‌کرد و توانست به عنوان نماینده حماس در جلسات با دولت‌های خارجی شرکت کند. او در سال ۲۰۱۲ به دلیل حمایت از قیام سنی‌ها علیه بشار اسد، از دمشق خارج شد و به دوحه و قاهره منتقل شد.

مشعل مواضع مختلفی در قبال اسرائیل داشته است. اگرچه او ایده صلح دائمی با اسرائیل را رد کرده، اما اعلام کرده است که حماس می‌تواند تشکیل یک دولت فلسطینی در کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی را به عنوان یک راه‌حل موقت در ازای یک آتش‌بس بلندمدت بپذیرد.

پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، مشعل به عنوان جانشین احتمالی او معرفی شده است. روابط مشعل با ایران به دلیل حمایت‌های گذشته‌اش از قیام سنی‌ها در سوریه گرم نبوده است. اما او همچنان یکی از شخصیت‌های برجسته حماس محسوب می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=246974 لينک کوتاه

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x