چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران ترور و کشته شد

اسماعيل هنيه رهبر حماس در ساعات اولیه بامداد امروز در ایران ترور شد و به قتل رسید. اين گروه شبه‌نظامی فلسطینی روز چهارشنبه خبر کشته شدن هنيه را تاييد کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نيز مرگ هنیه را تایید کرد. هنیه ساعاتی پیش از آن در مراسم تحليف رئیس‌جمهور جدید ايران شرکت کرده بود. ترور هنيه خطر تشدید گسترده‌تر تنش‌ها در منطقه‌ را افزایش داده است

اسماعیل هنیه رهبر حماس در ساعات اولیه بامداد امروز در ایران ترور شد و به قتل رسید. این گروه شبه‌نظامی فلسطینی روز چهارشنبه خبر کشته شدن هنیه را تایید کرد. ترور هنیه خطر تشدید گسترده‌تر تنش‌ها در منطقه‌ را افزایش داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز مرگ هنیه را تایید کرد. هنیه ساعاتی پیش از آن در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی شرکت کرده بود. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای خود اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند. حمله به محل اقامت اسماعیل هنیه حدود ساعت دو نیمه‌شب رخ داده است. فارس نوشته است: «شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به ایران آماده بود در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود».

علی خامنه ای رهبر حکومت اسلامی در پیامی گفت با سوءقصد به جان اسماعیل هنیه، اسرائیل «زمینه‌ مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت.» وی افزود: «خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.»

اسرائیل در این مورد هنوز واکنش رسمی نشان نداده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد در حال ارزیابی وضعیت است اما هیچ دستورالعمل جدید امنیتی برای غیرنظامیان صادر نکرده است.

وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، اعلام کرد واشنگتن تلاش خواهد کرد تا تنش‌ها را کاهش دهد. وی در عین حال گفت ایالات متحده در صورت حمله به اسرائیل به دفاع از آن کشور کمک خواهد کرد.

ترور هنیه کمتر از ۲۴ ساعت پس از اینکه اسرائیل ادعا کرد یک فرمانده حزب‌الله را که گفته می‌شود پشت حمله مرگبار به ارتفاعات جولان تحت اشغال اسرائیل بوده است، کشته است، صورت گرفت.

سامی ابوزهری، یک مقام ارشد حماس به رویترز گفت: این ترور توسط اشغالگران اسرائیلی به وخامت جدی اوضاع می انجامد و هدفش شکستن اراده حماس است.

وی گفت حماس، راهی را که در پیش گرفته ادامه خواهد داد و افزود: “ما به پیروزی اطمینان داریم.”

یک منبع آگاه به رویترز گفت شورای عالی امنیت ملی ایران قرار است برای تصمیم‌گیری درباره استراتژی ایران در واکنش به مرگ هنیه تشکیل جلسه دهد.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگران فلسطین، قتل هنیه را محکوم کرد و جناح‌های فلسطینی در کرانه باختری اشغالی خواستار اعتصاب عمومی و تظاهرات گسترده شدند.

هنیه که در قطر مستقر بود، چهره دیپلماتیک حماس به شمار می رفت. پیش از این اسرائیل سه پسر او را در جریان یک حمله هوایی کشته بود.

دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری درخواست صدور حکم بازداشت برای او و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به اتهام جنایات جنگی صادر کرده بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=246951 لينک کوتاه

2.7 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میهن دوست
میهن دوست
1 ماه قبل

واکنش دستجات مستقر در خارج به این جنایت، محکی است برای تشخیص میهن دوستی، انسانیت و استقلال نظر آنها!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x