پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان برگزار شد

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. روز سه‌شنبه نهم مرداد، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۷۹ نماینده مجلس برای برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور برگزار شد.

در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، علاوه بر روسای قوای مقننه و قضائیه، مسئولان و مقامات ارشد کشور، مهمان‌های خارجی در سطوح مختلف حضور داشتند.

به گفته خبرگزاری‌های داخلی، نمایندگان ۸۶ کشور که شامل ۱۰۴ هیئت و سازمان‌های بین‌المللی هستند در این مراسم حضور یافتند.

مسعود پزشکیان از عصر دوشنبه با مقامات مختلفی از کشورهای آفریقای جنوبی، سوریه، کوبا، یمن، مالزی و همچنین جهاد اسلامی فلسطین و حزب‌الله دیدار کرد.

او چند دوره نماینده مجلس بود و حالا با تنفیذ حکمش در ۷ مرداد و بعد از مراسم تحلیف امروز، نهم مرداد، باید از همان مجلسی که تعداد زیادی از نمایندگان همراه دیگر رقبای انتخاباتی او بودند، برای کابینه‌اش رأی اعتماد بگیرد.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی انجام شود و رئیس‌جمهور باید در جلسه علنی، در حضور نمایندگان و اعضای شورای نگهبان و در کنار رئیس قوه قضائیه سوگند یاد کند.

در متن سوگندنامه که توسط رئیس جمهور قرائت شد، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم.

در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم.

https://akhbar-rooz.com/?p=246904 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x