پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

اوضاع بحرانی در کرانه باختری، جمهوری اسلامی به اسرائیل اخطار داد

مقامات اسرائیلی در روز دوشنبه اعلام کردند هدف آن‌ها ضربه زدن به حزب‌الله است، ولی نمی‌خواهند خاورمیانه را به جنگی تمام‌عیار بکشانند. این اظهارات در حالی بیان شد که لبنان در حال آماده‌سازی برای مواجهه با واکنش اسرائیل به حمله راکتی است که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان در ارتفاعات جولان اشغالی شده بود. رئیس‌جمهور ایران، مسعود پزشکیان، در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون، هشدار داده است هرگونه حمله اسرائیل به لبنان "پیامدهای جدی" برای اسرائیل خواهد داشت
مراسم یادبود جوانان و کودکانی که روز شنبه در حمله موشکی به یک زمین فوتبال در روستای مجدال شمس در بلندهای جولان کشته شدند

در پی اصابت یک راکت به زمینی ورزشی در ارتفاعات جولان اشغالی که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان شد، اسرائیل می گوید تلافی خواهد کرد اما نمی‌خواهد منطقه را به جنگ تمام‌عیار بکشاند.

مقامات اسرائیلی در روز دوشنبه اعلام کردند که هدف آن‌ها ضربه زدن به حزب‌الله است، ولی نمی‌خواهند خاورمیانه را به جنگی تمام‌عیار بکشانند. این اظهارات در حالی بیان شد که لبنان در حال آماده‌سازی برای مواجهه با واکنش اسرائیل به حمله راکتی است که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان در ارتفاعات جولان اشغالی شده بود.

مقامات اسرائیلی اظهار داشتند اسرائیل برای یک جنگ چند روزه آماده می‌شود. این حمله به حزب‌الله لبنان نسبت داده شده است، حزب‌الله هرگونه ارتباط با این حادثه را تکذیب کرده است.

رئیس‌جمهور ایران، مسعود پزشکیان، در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون، هشدار داده است که هرگونه حمله اسرائیل به لبنان “پیامدهای جدی” برای اسرائیل خواهد داشت، وی اما جزئیات بیشتری از این «پیامدهای جدی» ارائه نکرد.

مقامات اسرائیلی، که شامل یک مقام ارشد دفاعی و یک منبع دیپلماتیک بودند، به رویترز گفتند برآورد آن‌ها این است که پاسخ اسرائیل به جنگ تمام‌عیار منجر نخواهد شد. یک منبع دیپلماتیک اظهار داشت: “این در حال حاضر به نفع ما نیست که وارد جنگ تمام‌عیار شویم.”

حادثه اخیر نگرانی‌ها را در مورد احتمال افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله و تبدیل شدن آن به جنگی گسترده‌تر افزایش داده است.

روز دوشنبه، یک حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان منجر به کشته شدن دو نیروی حزب‌الله شد. این اولین کشته‌های لبنان پس از حادثه شنبه بود. در این حمله سه نفر دیگر، از جمله یک نوزاد زخمی شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که دفاع هوایی آن‌ها یک پهپاد را که از لبنان به منطقه گالیله غربی وارد شده بود، سرنگون کرده است.

کابینه امنیتی اسرائیل به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و یوآو گالانت، وزیر دفاع، اختیار داده است تا در مورد نحوه و زمان پاسخ به حمله شنبه در شهر مجدل شمس تصمیم‌گیری کنند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از مقامات ناشناس اعلام کرد پاسخ اسرائیل “محدود اما مهم” خواهد بود. گزینه‌های موجود شامل حمله محدود به زیرساخت‌ها، مانند پل‌ها، نیروگاه‌ها و بنادر، تا ضربه زدن به انبارهای سلاح حزب‌الله یا هدف قرار دادن فرماندهان آن است.

نتانیاهو در بیانیه‌ای پس از بازدید از مجدل شمس گفت: “دولت اسرائیل نمی‌تواند و نمی‌خواهد این حمله را نادیده بگیرد. پاسخ ما شدید خواهد بود.”

مقامات ایالات متحده، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، بر اهمیت جلوگیری از تشدید تنش‌ها تأکید کرده‌اند. بلینکن در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک و بازگشت شهروندان به خانه‌های خود را مورد گفتگو قرار داد.

هیأت صلح‌بانی سازمان ملل در جنوب لبنان (UNIFIL) گفته است تماس‌های خود با مقامات اسرائیلی و لبنانی را برای کاهش تنش‌ها افزایش داده است. سخنگوی UNIFIL، آندریا تننتی، گفت: “هیچ‌کس نمی‌خواهد یک جنگ گسترده‌تر آغاز شود، اما یک محاسبه اشتباه می‌تواند به آن منجر شود. هنوز فضا برای راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد.”

وزیر خارجه لبنان، عبدالله بوحبیب، نیز بر لزوم “خودداری از اقدامات تحریک‌آمیز برای جلوگیری از جنگ منطقه‌ای” تأکید کرد.

به دلیل افزایش تنش‌ها، پروازها در فرودگاه بین‌المللی بیروت لغو یا به تأخیر افتاده‌اند. همچنین، شرکت هواپیمایی سلطنتی اردن، پروازهای خود به بیروت را برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به حالت تعلیق درآورده است.

اسرائیل و حزب‌الله از ماه اکتبر تاکنون در حال حمله به یکدیگر بوده اند. هر دو طرف تلاش کرده‌اند از جنگ تمام‌عیار جلوگیری کنند. حزب‌الله ادعا کرده حمله راکتی که به کشته شدن کودکان منجر شد، از سوی آن‌ها نبوده و تنها یک موشک به هدف نظامی در جولان شلیک کرده‌اند. این منطقه پس از جنگ ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال و ضمیمه شده است.

حملات اسرائیل تاکنون منجر به کشته شدن حدود ۳۵۰ نفر از نیروهای حزب‌الله و بیش از ۱۰۰ غیرنظامی لبنانی، از جمله امدادگران، کودکان و خبرنگاران شده است. در مقابل، حزب‌الله نیز ۲۳ غیرنظامی و ۱۷ سرباز اسرائیلی را از ماه اکتبر به این سو کشته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=246869 لينک کوتاه

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
توجه!
توجه!
1 ماه قبل

دو قدم به پیش “رهبری”!
با تحویل دولت تدارکچی به اصلاحطلبان حکومتی ” یک قدم به پس” ،اکنون در سیاست خارجی ،تلاش برای جنگ “جنگ نعمت است” در خارج و کسب مشروعیت در منطقه ” دو قدم به پیش” تاکتیک حکومت ولایی برای برون رفت از مشگلات داخلی”با سرکوب بیشتر” امکان نمایش می یابد!
آین محاسبه پر خطا شانسی برای اپوزیسیون متحد و هوشمند خواهد شد.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x