پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

حزب چپ ایران: صدور احکام اعدام، تشدید سرکوب علیه فعالان مدنی، نشانه‌های هراس رژیم از روند رشد جنبش انقلابی!

بلافاصله بعد از نمایش انتخاباتی اخیر رژیم و موفقیت جنبش مردم در مقابله با این نمایش و تحریم آن، دستگاه سرکوب و کشتار جمهوری اسلامی دوباره روغن‌کاری شده‌ و دست به تعرض گسترده زده‌است. پخشان عزیزی کنشگر مدنی و مددکار اجتماعی کُرد، بعد از محاکمه در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده و حکم اعدام او  روز دوم مرداد ماه ابلاغ شده‌است. پخشان عزیزی ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ در تهران بازداشت شده، در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفته و در زمستان همان سال، متهم به  «بغی از طریق عضویت در گروه‌های مخالف‌ نظام» و «قیام مسلحانه علیه حکومت اسلامی» شده‌است. پخشان عزیزی طی نامه‌ای اعلام کرده‌است که «بارها توسط بازجویان به دار کشیده شده‌ام». او مدت‌ها زیر شکنجه‌ی جلادان رژیم بوده‌است. پیش از آن، «شریفه محمدی» فعال کارگری و مدنی محبوس در زندان لاکان نیز، روز پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب رشت  با اتهام «بغی» محاکمه و به اعدام محکوم شده‌است. شریفه محمدی از  ۱۴ آذر سال ‌۱۴۰۲ در بازداشت به سر می‌برد و ماه‌ها در سلول انفرادی به سر برده و تحت شکنجه و فشارهای جسمی و روحی شدید برای اخذ اعترافات اجباری قرار داشته‌است. وی همچنین از حق ملاقات با خانواده و تماس تلفنی نیز محروم بوده است.

هم‌زمان با اعلام این احکام، اعدام‌ در زندان‌ها نیز افزایش یافته‌است. حکم اعدام کامران شیخه، زندانی سیاسی اهل‌سنت کُرد پس از تحمل ۱۵ سال حبس، در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمده‌است. کامران شیخه به همراه فرهاد سلیمی، داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، قاسم آبسته و خسرو بشارت در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت و براساس اعترافات تحت شکنجه و بدون برخورداری از دادرسی عادلانه، در اسفند ماه ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه، به اعدام محکوم شده‌بود. علاوه بر این، طی هفته‌های اخیر بیش از ۲۰ تن با اتهاماتی از قبیل قاچاق مواد مخدر و دیگر جرائم، در زندان‌های رژیم اعدام شده‌اند. تعدادی دیگر نیز برای اجرای حکم اعدام به انفرادی فرستاده‌ شده‌اند. زندانیان بند زنان اوین در اعتراض به حکم اعدام پخشان عزیز، دست به اعتراض و تحصن زده‌اند و زندانیان دیگر زندان‌ها هم، در همبستگی با‌ آن‌ها علیه اعدام‌ها دست به اعتراض زده، اعلام کرده‌اند مقاومت و اعتراض در برابر سرکوب و اعدام، “عادی و غیرعادی”، “سیاسی و غیرسیاسی” نمی‌شناسد و تعطیل‌بردار نیست.

در عین حال، فشار نیروهای سرکوب رژیم بر فعالان مدنی افزایش یافته است. محمد حبیبی، فعال مدنی، از اعضای هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان ایران، احضار توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار، به شش ماه و یک روز حبس محکوم شده‌است. سپیده رشنو، دنیا قالیباف، عاطفه رنگریز، مریم ادریسی، مژگان سلمان زاده، متین یزدانی، جلوه جواهری، آزاده چاوشیان، نگین رضایی، فروغ سمیع‌نیا، شیوا شاه‌سیاه و ده‌ها فعال مدنی دیگر، برای اجرای احکام احضار شده‌اند. سندیکالیست‌ها و فعالان کارگری از جمله رضا شهابی، داوود رضوی نیز هم‌چنان در حبس به سر می‌برند.

این اقدامات دربحبوحه‌ی انتخابات نمایشی رژیم و تدارک کابینه‌ی جدید صورت می‌گیرد که بخشی از اصلاح طلبان و دیگر حامیان رئیس جمهور جدید، فضای رسانه‌ای را با وعده‌های توخالی در مورد معجزات «مسعود پزشکیان» پرکرده‌اند،‌ اما در مورد این همه سرکوب و اعدام ساکت نشسته‌اند. برخلاف این ادعاها، اقدامات جنایتکارانه‌ی رژیم، نشان‌دهنده‌ی برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای مقابله با نیروی تحریم نمایش انتخابات اخیر و انتقام‌گیری از جنبشی است که هراس در دل سران حکومت انداخته و هدف اصلی و اعلام شده‌ی آن برکناری این رژیم است. جنبشی که با تحریم نمایش انتخاباتی رژیم حضور خود را آشکارتر و زنده‌تر ساخت و عزم و اراده‌‌ی قدرتمند برای پیگیری اهداف مبارزاتی‌اش را، بار دیگر به نمایش گذاشت.

حزب چپ ایران صدور احکام اعدام و تشدید سرکوب از طرف رژیم را، نشانه‌ی هراس جمهوری اسلامی از برآمد جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» و استیصال آن در مقابل این جنبش می‌داند؛ از فعالیت‌ گسترده‌ی فعالان مدنی در مقابله با سیاست سرکوب رژیم و مبارزه برای لغو احکام اعدام و زندان، پشتیبانی می‌کند و با تمام قوا با این تلاش‌ها همراه است. ما همه‌ی نیروهای سیاسی، مدنی و مدافعان حقوق بشر را، به همبستگی و تلاش مشترک برای مقابله با اقدامات جنون‌آمیز رژیم فرامی‌خوانیم. تنها با همبستگی و هم‌پیوندی بخش‌های مختلف جنبش سیاسی و مدنی است که می‌توان با بسیج مردم، سدی در برابر سرکوب و اعدام جمهوری اسلامی ایجاد کرد و طومار عمر حکومت سرکوب و اعدامِ این رژیم جنایتکار و ضد بشری را درهم پیچید.

هیئت سیاسی – اجرائی حزب چپ ایران

 ۷ مرداد ۱۴۰۳ – ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴

https://akhbar-rooz.com/?p=246842 لينک کوتاه

2.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیامک روزبهان
سیامک روزبهان
1 ماه قبل

ما همه‌ی نیروهای سیاسی، مدنی و مدافعان حقوق بشر را، به همبستگی و تلاش مشترک برای مقابله با اقدامات جنون‌آمیز رژیم فرامی‌خوانیم. تنها با همبستگی و هم‌پیوندی بخش‌های مختلف جنبش سیاسی و مدنی است که می‌توان با بسیج مردم، سدی در برابر سرکوب و اعدام جمهوری اسلامی ایجاد کرد و طومار عمر حکومت سرکوب و اعدامِ این رژیم جنایتکار و ضد بشری را درهم پیچید.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x