جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

شگفتی بزرگ از آفریقائی ها : پیروزی سودان جنوبی بر پورتوریکو؛ دختر ۱۴ ساله ژاپنی قهرمان المپیک شد؛ “شام آخر”به خوراک بازیها تبدیل شده؛ جدول رده بندی مدالها

نازک بین- کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک پاریس اعلام کرد که اولین جلسه تمرینی ورزشکاران سه گانه روز یکشنبه به دلیل آلودگی رودخانه سن لغو شده است. در بیانیه پاریس ۲۰۲۴ و فدراسیون جهانی آمده است: پس از جلسه در مورد کیفیت آب و آزمایشات، تصمیم مشترکی برای لغو بخش شنا در مسابقات سه گانه گرفته شد. تجزیه و تحلیل انجام شده دیروز در رودخانه سن نشان داد که سطح کیفیت آب تضمین کافی برای برگزاری این رویداد را ارائه نمی‌دهد.رودخانه سن از اواسط جولای برای شنا به اندازه کافی تمیز اعلام شد اما شک و تردید در مورد مناسب بودن آب برای رقابت همچنان وجود داشت.

عذر خواهی کمیته برگزاری

کمیته برگزاری بازی‌های المپیک پاریس بابت تقلید از نقاشی معروف “شام آخر” از داوینچی، عذرخواهی کرد.آنه دکامپس، سخنگوی المپیک پاریس ۲۰۲۴، در جریان کنفرانس خبری کمیته بین المللی المپیک به این اعتراض‌ها پاسخ داد.دکامپس گفت: واضح است که هرگز قصد بی احترامی به هیچ گروه مذهبی وجود نداشته است. برعکس، من فکر می‌کنم، ما واقعاً تلاش کردیم تا تساهل جامعه را جشن بگیریم.با نگاهی به نتیجه نظرسنجی‌هایی که به اشتراک گذاشتیم، معتقدیم که این جاه طلبی محقق شده است. اگر هر کسی اینطور برداشت کرده که توهینی صورت گرفته، واقعا متأسفیم و عذرخواهی می‌کنیم.

انتقادهای اسقف‌های فرانسه از مراسم افتتاحیه المپیک

به گزارش خبرگزاری فارس از پاریس، مراسم افتتاحیه المپیک پاریس در حالی برگزار شد که انتقادات زیادی به برخی از صحنه‌های برگزار شده وارد شد که می‌توان به تمسخر شام آخر مسیح اشاره کرد. Le Figaro در این باره نوشت که برخی از نمایش ها بیش از حد عجیب بود و بازسازی شام آخر عیسی و حواریونش در مقابل یک نمایش مد “بی جهت تحریک آمیز” بود. یورونیوز نیز در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و نوشت: این صحنه به تنهایی واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی به همراه داشته است، به طوری که برخی از کاربران آن را ناپسند خواندند. ماتئو سالوینی معاون نخست‌وزیر ایتالیا آن را تحقیرآمیز خواند.ماریون مارشال سیاستمدار برجسته راست فرانسه نیز این عملکرد را در رسانه‌های اجتماعی محکوم کرد. وی در توییتر نوشت: به همه مسیحیان جهان که در حال تماشای مراسم پاریس ۲۰۲۴ هستند می‌گویم که به شام آخر توهین شده‌ و بدانید که این فرانسه نیست که سخن می‌گوید، بلکه یک اقلیت چپ است که آماده هرگونه تحریک است. توماس جولی مدیر هنری مراسم افتتاحیه، پس از انتقادات به تمسخر «شام آخر» گفت که قصد او این نبوده است!رویترز نیز در گزارشی نوشت: تقلید از نقاشی دیواری معروف لئوناردو داوینچی با نام “شام آخر” با درگ کوئین ها در مراسم افتتاحیه المپیک در پاریس خشم کلیسای کاتولیک و سیاستمداران راست افراطی را برانگیخت. اسقف‌های فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این مراسم متأسفانه صحنه‌هایی از تمسخر مسیحیت را به همراه داشت که ما عمیقاً ابراز تاسف می‌کنیم.

در همین ارتباط،یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی آمریکا با نام «C Spire» اعلام کرده است که پس از «ابتذالی که از تابلوی شام آخر مسیح» در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی پاریس مشاهده کرده است تصمیم گرفت تبلیغات خود را از این بازی‌ها حذف کند. این شرکت بیان کرده است که کارکنانش از این اجرا شوکه شده‌اند.در بیانیه‌ای که این شرکت از طریق شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، اعلام کرد: ما از تمسخر شام آخر در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس شوکه شدیم. C Spire تبلیغات خود را از المپیک حذف می کند.

شگفتی نماینده آفریقا در بسکتبال المپیک

تیم ملی بسکتبال سودان جنوبی نخستین بازی خود در تاریخ المپیک را با پیروزی پشت سر گذاشت. به گزارش ایسنا، تیم ملی بسکتبال سودان جنوبی که نخستین المپیک اش را تجربه می‌کند، در نخستین بازی‌اش در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به مصاف تیم ملی پورتوریکو رفت و در پایان با نتیجه ۹۰ – ۷۹ به پیروزی دست یافت تا دست به تاریخ‌سازی بزند.سودان جنوبی دومین تیم از قاره آفریقاست که در بازی‌های المپیک مقابل تیمی از قاره آمریکا به پیروزی می‌رسد و از همه این‌ها مهم‌تر اینکه، سودان جنوبی در نخستین بازی خود در المپیک موفق به ثبت پیروزی آن هم مقابل تیمی از قاره آمریکا شد.سودان جنوبی که یک کشور تقریبا نوپاست و از سال ۲۰۱۱ استقلال یافت، در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۳ نیز موفق به تاریخ‌سازی شد و مستقیما جواز حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب کرد.

اولین طلای انفرادی میزبان المپیک

پائولین فران پروست دوچرخه سوار ۳۲ ساله اولین طلای انفرادی میزبان المپیک را به ارمغان آورد. این دوچرخه سوار فرانسوی در بخش دوچرخه سواری کوهستان کراس کانتری به مقام نخست رسید.  هیلی باتن آمریکایی به مدال نقره رسید و جن ریسودز نماینده سوئد به مدال برنز بسنده کرد.پیش از این تیم راگبی فرانسه برای اولین بار در تاریخ موفق به کسب طلای المپیک شد و در دیداری سرنوشت ساز با نتیجه ۲۸ بر ۷ فیجی را شکست داد.

دختر ۱۴ ساله ژاپنی قهرمان المپیک شد

کوکو یوشیزاوا ژاپنی قهرمان المپیک در رشته اسکیت برد شد. این ورزشکار ۱۴ ساله برنده فینال در رشته “خیابان” شد که سکوهایی با موانعی که محیط شهری دارند را در خود جای داده است. یوشیزاوا ۲۷۲.۷۵ امتیاز کسب کرد.مقام دوم را هموطن ۱۵ ساله او آکاما لیز (۲۶۵.۹۵ امتیاز) به خود اختصاص داد و رایسا لیل ۱۶ ساله از برزیل با امتیاز (۲۵۳.۳۷) به مدال برنز دست یافت.

برد مهم تیم بسکتبال آمریکا در المپیک

تیم ملی آمریکا بسکتبال مدافع عنوان قهرمانی در المپیک، به مصاف تیم ملی صربستان رفت که در پایان، با نتیجه ۱۱۰ – ۸۴ به پیروزی دست یافت. در یکی از حساس‌ترین بازی‌های بسکتبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس، تیم ملی آمریکا مدافع عنوان قهرمانی در المپیک، به مصاف تیم ملی صربستان رفت که در پایان، با نتیجه قاطع ۱۱۰ – ۸۴ به پیروزی دست یافت تا با این برد، برای رقبای خود نیز خط و نشان بکشد.در این دیدار که جدال مدعیان قهرمانی المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود، صربستان (نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۲۳) با وجود درخشش فوق ستاره خود «نیکولا یوکیچ»، نتوانست مقابل فوق ستاره‌های آمریکا (قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو) کاری از پیش ببرد و با ۲۶ امتیاز اختلاف تن به شکست داد.

برد اول برای والیبال فرانسه

تیم والیبال فرانسه در اولین رقابت خود از بازی‌های المپیک پاریس، صربستان را شکست داد. شاگردان ایگور کولاکوویچ در صربستان در ست های اول و چهارم  ۲۵ بر ۲۳ و ۲۵ بر ۲۱ به برتری رسیدند اما در نهایت نتیجه را واگذار کردند.فرانسه در ست‌های دوم، سوم و پنجم موفق شد حریف خود را با امتیازهای ۲۵ بر ۱۷، ۲۵ بر ۱۷ و ۱۵ بر ۶ شکست دهد و در اولین مسابقه خود در این دوره از بازی‌ها را با پیروزی پشت سر بگذارد.تیم والیبال فرانسه قهرمان بازیهای المپیک توکیو است و اکنون مدافع عنوان قهرمانی محسوب می‌شود.

قزاقستان و ژاپن به مدال‌های طلای جودو در روز نخست رسیدند

رقابت‌های جودوی المپیک ۲۰۲۴ پاریس با برگزاری رقابت‌های اوزان ۶۰- کیلوگرم بانوان و ۴۸- کیلوگرم آقایان پیگیری شد و نمایندگان قزاقستان و ژاپن موفق به کسب مدال‌های طلای روز نخست شدند. در رقابت‌های وزن ۶۰- کیلوگرم آقایان، یلدوس سمتوف  از قزاقستان با برتری در دیدار نهایی مقابل لوکا مخیدزه از فرانسه به مدال طلا رسید. در این وزن فرانسیکو گاریگوس از اسپانیا و ناگایاما ریوجو از ژاپن نیز مدال برنز مشترک کسب کردند. همچنین در رقابت‌های وزن ۴۸- کیلوگرم بانوان، تسوندا ناتسومی از ژاپن با برتری مقابل باسانخو باوودوری از مغولستان به مدال طلا رسید و نماینده مغولستان به مدال نقره بسنده کرد. در این وزن شیرینه بویکلی از فرانسه و تارا بابولفتح از سوئد نیز مدال برنز مشترک کسب کردند. 

هشتمین طلا برای کائلب درسل

تیم امدادی آزاد ۴ در ۱۰۰ متر مردان ایالات متحده، مدال طلای بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ را به دست آورد. به گزارش ایسنا، کائلب درسل شروع طوفانی در بازی‌های المپیک داشت و توانست عنوان قهرمانی المپیک را به دست بیاورد. او بعد از کسب طلا خانواده‌اش را روی سکوها پیدا کرد و فرزند کوچکش را در آغوش گرفت و بوسید.درسل، فقط سکوی نخست المپیک را می‌شناسد. ستاره کهنه کار تیم شنای مردان ایالات متحده یک طلای دیگر در امدادی را به لیست بلند بالای افتخاراتش اضافه کرد و به این ترتیب آمریکا قهرمان بخش چهار نفره ۴ در ۱۰۰ متر آزاد شد.درسل گفت خیلی شیرین و فوق‌العاده بود. کسب طلا و قهرمانی برای من واقعا کهنه نمی‌شود و واقعاً ایستادن روی سکو با این بچه‌ها لذت بخش است. من به آن‌ها افتخار می‌کنم. آن‌ها کار من را آسان کردند.او اکنون ۸ مدال طلا که پنج طلا در مسابقات امدادی است به دست آورده است و همه این اتفاقات قبل از تولد ۲۸ سالگی‌اش بوده است.این پایان کار نیست. درسل هم‌چنان تلاش خواهد کرد تا از طلاهای خود در ۱۰۰ پروانه و ۵۰ متر آزاد در بازی‌های المپیک دفاع کند. او هم‌چنین سه سال پیش در بخش ۱۰۰ متر آزاد و ۴ در ۱۰۰ متر مختلط نیز قهرمان شد.درسل در بازی‌های ریودوژانیرو ۲۰۱۶  نیز در دو ماده مدال طلا گرفت.

طلای استرالیا در شنای المپیک با عبور از آمریکا و چین

تیم شنای زنان استرالیا در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس در ماده ۴ در ۱۰۰ متر امدادی آزاد به مدال طلا دست یافت. تیم مولی اوکالاگان، شاینا جک، اما مک کئون و مگ هریس با زمان ۳ دقیقه و ۲۸.۹۲ ثانیه رکورد جدیدی در المپیک به نام خود ثبت کردند و مدال طلای شنای ۴ در ۱۰۰ متر را برای استرالیا به دست آوردند. آمریکایی ها در این بخش دوم شدند و برنز به چینی ها رسید.رکورد قبلی المپیک سه سال پیش در توکیو نیز توسط استرالیایی ها به ثبت رسیده بود (۳:۲۹.۶۹) و به این ترتیب طلای استرالیا در این بخش با رکوردشکنی همراه بود.استرالیایی ها در روز اول مسابقات با درخشش در رشته‌های دوچرخه‌سواری (یک طلا) و شنا (دو طلا ) در صدر جدول مدال‌های روز اول المپیک پاریس قرار گرفتند. جالب اینکه هر سه طلا توسط زنان استرالیا به دست آمد.

طلا و نقره کره جنوبی در تپانچه بادی زنان، رکورد المپیک شکسته شد

مدال طلا و نقره تیراندازی در ماده تپانچه بازی ۱۰ متر زنان در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به ورزشکاران کره جنوبی رسید.فینال تپانچه بادی ۱۰ متر زنان در بازی های المپیک ۲۰۲۴ امروز یکشنبه ۷ مرداد در ورزشگاه «شاتورو»، محل برگزاری بازی های تیراندازی، برگزار شد.در این رقابت که با حضور ۸ تیرانداز برتر این مسابقات انجام شد «او یه جین» از کره جنوبی با امتیاز ۲۴۳.۲ موفق به کسب مدال طلا شد. این تیرانداز علاوه بر کسب عنوان قهرمانی توانست رکورد این بازی ها را که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با امتیاز ۲۴۰.۳ به ثبت رسیده بود بهبود ببخشد. «کیم یجی» دیگر تیرانداز کره ای با امتیاز ۲۴۱.۳ به مدال نقره رسید. او هم رکوردی بالاتر از رکورد المپیک ۲۰۲۰ به ثبت رساند. «بهاکر مانو» از هند نیز مدال برنز راکسب کرد.

زنان اسپانیا ۹۰ زنان چین ۸۹

دو تیم چین و اسپانیا در گروه اول بسکتبال زنان بازیهای المپیک پاریس با  با صربستان و پورتوریکو، همگروه هستند. بازی روز یکشنبه این دو تیم بسیار جذاب و هیجانی برگزار شد. زنان چین تا ۵ ثانیه به پایان وقت قانونی با سه امتیاز اختلاف از حریف اروپائی بیش بودند و آماده سوت پایان بازی بودند که بازیکن اسپانیا با ریسک بالا روی یک پرتاب سه امتیازی از راه دور توپ را به سبد تیم چین دوخت و بازی به وقت اضافه ۵ دقیقه کشیده شد. در این وقت این اسپانیا بود که اختلاف امتیاز خود با چین را بین سه تا دو امتیاز نگهداشت. در نهایت اسپانیا با نتیجه ۹۰ در برابر ۸۹ امتیاز چین، این بازی سنگین را با پیروزی به پایان رساند. مربیان چین در چندین نوبت از جریان این بازی با تعویض های اشتباه برتری بازیکنان چین را که در تمام وقت های قانونی بر اسپانیا داشتند، از بین بردند.

اضاف شود، بسکتبال زنان چین در دو المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس (برنز) و بازیهای المپیک ۱۹۹۲ بارسلون (نقره) کسب کرده است. بسکتبال زنان اسپانیا نیز با وجود آنکه کم افتخارترین تیم در بسکتبال زنان المپیک است، موفق شده در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو مدال نقره را کسب کند.

برگشت جنون‌آمیز زنان ژاپن مقابل برزیل

نخستین پیروزی یکی از دو نماینده قاره کهن در المپیک در رشته فوتبال زنان در روز دوم بازیهای المپیک پاریس، به دست آمد؛ جایی که ژاپن با برگشت تماشایی موفق به شکست برزیل شد تا باخت در دیدار نخست مقابل اسپانیا را به فراموشی بسپارد.شاگردان فوتوشی ایکیدا ،ابتدا در دقیقه ۵۵ این دیدار با گلزنی شماره ۱۱ برزیل یعنی کاردینالی، از حریف عقب افتادند؛ تلاش‌های ژاپنی‌ها در ادامه راه اما ثمری نداشت و این تیم تا دقیقه ۹۲ موفق به باز کردن دروازه برزیل نشد اما سرانجام در دقیقه ۹۲ این کوماگای بود که از روی نقطه پنالتی دروازه برزیل را باز کرد.در ادامه بار دیگر این ژاپن بود که از غفلت مدافعین برزیل استفاده کرد و موموکو تانیکاوا با یک ضربه تماشایی از فاصله حدود ۳۰ متری در دقیقه ۹۶ دروازه برزیل را باز کرد تا کامبکی جنون‌آمیز در دومین هفته رقابت‌های فوتبال زنان در المپیک پاریس رقم خورده باشد.بدین ترتیب و با توجه به پیروزی اسپانیا مقابل نیجریه و شش امتیازی شدن و صدرنشینی لاروخا،  ژاپن و برزیل، سه تیم سه امتیازی در گروه سوم مسابقات هستند و نیجریه بدون کسب هیچ امتیازی در جایگاه چهارم قرار دارد.

فرانسه ۱ کانادا ۲

در آخرین بازی شب دوم فوتبال زنان بازیهای المپیک پاریس، تیم زنان فرانسه در یک بازی ضعیف با نتجه ۲ بر ۱ مغلوب تیم زنان کانادا شد. کانادا با این برد و بخاط کسر شش امتیاز اش توسط فیفا به علت جاسوس بازی از نیوزیلند، امادش را برای صعود زنده کرد.

عملکرد نمایندگان کاروان ورزش ایران در روز دوم المپیک ۲۰۲۴ پاریس

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت نمایندگان ایران در دومین روز رسمی بازی‌های المپیک، امروز (یکشنبه ۷ مرداد) با مسابقات روئینگ و رقابت فاطمه مجلل آغاز شد و با رقابت دیگر نمایندگان ایران در رشته‌های قایقرانی، تیراندازی و تنیس روی میز پیگیری شد.در جریان این رقابت‌ها نیما عالمیان با شکست برابر حریف خود در اولین دیدار حذف شد، شرمینه چهل امیرانی و فاطمه امینی دو دختر تیرانداز ایران هم در تفنگ بادی ۱۰ متر از دور رقابت‌ها کنار رفتند.در قایقرانی فاطمه مجلل که روز گذشته به مرحله شانس مجدد راه یافته بود، امروز با کسب عنوان نخست در این مرحله راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. همچنین قایق دو نفره زنان ایران هم راهی شانس مجدد شد.عملکرد نمایندگان کاروان ورزش ایران در روز دوم المپیک ۲۰۲۴ پاریس به این شرح است:

قایق دو نفره زنان ایران چهارم شد و به شانس مجدد رفت

تیم قایقرانی روئینگ زنان ایران با ترکیب مهسا جاور و زینب نوروزی که برای نخستین بار در تاریخ در این رشته تیمی راهی بازی‌های المپیک شده است، امروز در مرحله مقدماتی با حریفانش رقابت کرد. این ترکیب در رقابت با قایق‌های پرو، آمریکا، ژاپن با زمان ۷ دقیقه و ۳۵ ثانیه و ۹۷ صدم ثانیه به عنوان قایق چهارم از خط پایان گذشت و راهی شانس مجدد شد.

نیما عالمیان حذف شد

رقابت‌های تنیس روی میز المپیک در بخش انفرادی مردان امروز با برگزاری دیدارهای انفرادی مردان پیگیری شد. در این روز از مسابقات و در مرحله یک سی و دوم، نیما عالمیان به مصاف «کائو چنگ جوی» از چین تایپه رفت و با نتیجه ۴ به یک شکست خورد. عالمیان نتیجه گیم های اول، دوم و چهارم را به ترتیب با نتایج ۱۱ به ۷، ۱۱ به ۲ و ۱۱ به ۵ واگذار کرد و تنها در گیم سوم به برتری ۱۱ بر ۹ دست یافت.

دختران تیرانداز به فینال نرسیدند

در چارچوب رقابت‌های تیراندازی و در تفتگ ۱۰ متر بادی، امروز شرمینه چهل امیرانی و فاطمه امینی در مرحله مقدماتی رشته تفنگ ۱۰ متر بادی به مصاف حریفان خود رفتند و به ترتیب با قرار گرفتن در رتبه‌های یازدهم و بیست و ششم از رسیدن به مرحله فینال باز ماندند. شرمینه چهل امیرانی تا قبل از راند پایانی در جمع ۸ نفر فینالیست قرار داشت اما در نهایت از رسیدن به فینال باز ماند.

در اولین مسابقه از دومین روز از بازی‌های المپیک فرانسه فاطمه مجلل قایقران جوان کشورمان در رشته روئینگ در مرحله شانس مجدد با قایقرانانی از کشورهای سنگاپور، ترکیه و الجزایر مسابقه داد و به عنوان قایق نخست با اختلاف از رقبا اول شد.

صعود فاطمه مجلل به یک چهارم نهایی رقابت‌های روئینگ

فاطمه مجلل در مرحله شانس مجدد رشته روئینگ امروز با قایقرانانی از کشورهای سنگاپور، ترکیه و الجزایر مسابقه داد و به عنوان قایق نخست با اختلاف از رقبا اول شد. مجلل با این نتیجه به مرحله نیمه نهایی بازی‌های المپیک صعود کرد. در این مرحله ۲۴ قایق در قالب ۴ گروه شش نفره مسابقه می‌دهند که سه قایق اول به فینال A و B برای رتبه‌های اول تا دوازدهم و سه قایق دوم این مرحله از هر گروه به فینال C و D برای رده بندی سیزدهم تا بیست و چهارم راه می‌یابند.

جدول رده بندی مدالها در روز دوم بازیهای المپیک پاریس ۲۰۲۴ :

در دومین روز بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و در آخرین به روزرسانی جدول توزیع مدال ها از سوی کمیته بین المللی المپیک (یکشنبه ساعت ۱۹)، استرالیا با کسب ۴ مدال طلا و ۲ نقره صدرنشین بازی ها است.کره جنوبی، چین و ژاپن ۳ مدال طلا کسب کرده اند و فرانسه با ۲ مدال در رده بعدی حضور دارد.آمریکا، قزاقستان، بلژیک، آلمان و هنگ کنگ هم هر کدام یک مدال به دست آورده اند.تاکنون ۲۵ کشور موفق به کسب مدال شده اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=246813 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x