یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

حمله به یک مدرسه؛ اسرائیل بیش از ۳۰ نفر دیگر را کشت

در پی حمله‌ای هوایی اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه که محل اسکان افراد بی‌خانمان بود، حداقل ۳۰ فلسطینی کشته شدند. این حمله در روز شنبه در شهر دیر البلح در نوار غزه رخ داد. مقامات بهداشتی فلسطینی اعلام کردند که در این حمله، ۱۵ کودک و ۸ زن نیز جان خود را از دست دادند. دفتر رسانه‌ای دولت حماس و وزارت بهداشت غزه اعلام کردند بیش از ۱۰۰ نفر نیز در این حمله زخمی شده‌اند. اسرائیل در جنگ زمینی و هوایی خود در غزه تا کنون بیش از ۳۹۰۰۰ نفر را که بیشترشان غیرنظامی بودند، کشته است

در پی حمله‌ای هوایی اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه که محل اسکان افراد بی‌خانمان بود، حداقل ۳۰ فلسطینی کشته شدند. این حمله در روز شنبه در شهر دیر البلح در نوار غزه رخ داد.

مقامات بهداشتی فلسطینی اعلام کردند در این حمله، ۱۵ کودک و ۸ زن نیز جان خود را از دست دادند. دفتر رسانه‌ای دولت حماس و وزارت بهداشت غزه اعلام کردند بیش از ۱۰۰ نفر نیز در این حمله زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف این حمله یک مرکز فرماندهی و کنترل حماس در مجموعه مدرسه خدیجه در مرکز غزه بوده است. این بیانیه همچنین ادعا کرد مدرسه برای انجام حملات به نیروهای اسرائیلی و به عنوان انبار سلاح استفاده می‌شد و قبل از حمله به غیرنظامیان هشدار داده شده بود.

در بیمارستان الاقصی در دیر البلح، آمبولانس‌ها زخمی‌ها را به سرعت به این مرکز پزشکی منتقل کردند. برخی از زخمی‌ها نیز به صورت پیاده و با لباس‌های خون‌آلود به بیمارستان رسیدند. تصاویر رویترز نشان می‌داد که مردم به محل بمباران بازگشته‌اند تا وسایل خود را بررسی کنند و آتش‌سوزی در منطقه روی داده است. دیوارها منفجر شده و تکه‌های آوار در حیاط مدرسه پخش شده بود، تعدادی خودرو آسیب دیده بودند.

ام حسن علی، زنی که در مدرسه زندگی می‌کرد، گفت که تنها چند ماه از بازگشتش از مصر به غزه با دخترش که برای درمان پزشکی به آنجا برده شده بود، می‌گذشت و حالا دخترش در این حمله زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده بود.

یک زن دیگر به نام ابتحال احمد به رویترز گفت که در چادر همسایه‌اش نشسته بود که صدای ضربات سنگین را شنید. او افزود: “شروع به دویدن کردم، دخترم در یک جا بود و من در جایی دیگر. دیدم مردم به سمت مکانی که مورد حمله قرار گرفته بود، می‌دویدند. افرادی که در مدرسه خدیجه پناه گرفته بودند، همگی زخمی بودند. آن‌ها بی‌گناه هستند و این نباید برایشان اتفاق می‌افتاد.”

در حملات قبلی به زیرساخت‌های غیرنظامی، ارتش اسرائیل همواره حماس را به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی متهم کرده است. حماس این اتهامات را رد می‌کند.

پیش از این حمله، رسانه‌های رسمی فلسطینی اعلام کردند که حداقل ۱۴ فلسطینی از زمان حملات اسرائیل از سحرگاه در شهر خان‌یونس کشته شدند و اجساد آن‌ها به مجتمع پزشکی ناصر منتقل شد.

ارتش اسرائیل به فلسطینیان گفته بود که محله‌های جنوبی خان‌یونس را به طور موقت تخلیه کنند تا بتوانند عملیات “قدرتمند” انجام دهند. ارتش اسرائیل به مردم دستور داده بود به منطقه انسانی در الماواسی منتقل شوند. ارتش اعلام کرد که این دستورات از طریق چندین رسانه به مردم ابلاغ شده تا خطرات برای غیرنظامیان کاهش یابد.

در اردوگاه پناهندگان البریج، پنج فلسطینی در حمله هوایی به یک خانه کشته شدند، در حالی که چهار نفر دیگر در حمله دیگری به خانه‌ای در رفح، نزدیک مرز با مصر، کشته شدند.

مقامات سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه اسرائیل را به استفاده نامتناسب از سلاح های جنگی در جنگ متهم کرده‌ و گفته‌اند که این کشور نتوانسته است اطمینان حاصل کند غیرنظامیان مکان‌هایی امن برای فرار از حملات دارند، اما اسرائیل این اتهامات را رد می‌کند.

روز جمعه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش با مبارزان فلسطینی در خان‌یونس درگیر شده و تونل‌ها و دیگر زیرساخت‌ها را تخریب کرده‌اند. آن ها تلاش داشتند تا واحدهای کوچک مبارزان را که همچنان به نیروهای اسرائیلی با خمپاره حمله می‌کنند، سرکوب کنند.

در رام‌الله، در کرانه باختری اشغالی، نبیل ابو ردینه، سخنگوی رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین محمود عباس، حملات فزاینده اسرائیل را ناشی از حمایت ایالات متحده دانست.

مقامات بهداشتی غزه اعلام کرده‌اند که از زمان آغاز جنگ، بیش از ۳۹۰۰۰ فلسطینی توسط حملات اسرائیل کشته شده‌اند. اسرائیلی‌ها تخمین می‌زنند که حدود ۱۴۰۰۰ مبارز از گروه‌های شبه‌نظامی از جمله حماس و جهاد اسلامی کشته یا اسیر شده‌اند، از نیرویی که در آغاز جنگ بیش از ۲۵۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شد.

جنگ غزه و اسرائیل: شهادت‌های مردم ِ در حال فرار از حمله خان‌یونس

به گزارش گاردین در طی حمله‌ای شدید به خان‌یونس، مردم با هشدارهای فوری و بدون زمان کافی برای جمع‌آوری وسایل خود، از این منطقه فرار کردند. بسیاری از این مردم بدون هیچ وسیله ای فرار کردند، در حالی که بمب‌ها در اطرافشان منفجر می‌شد و گلوله‌ها به اطرافشان اصابت می کرد.

صبح یکی از روزهای هفته جاری، دستور تخلیه ناگهانی به گوشی موبایل مناضل ابو یونس رسید. ارتش اسرائیل دستور تخلیه هزاران نفر را صادر کرده بود، از جمله افرادی که در منطقه‌ای که او پناه گرفته بود، ساکن بودند. این هشتمین باری بود که او مجبور به ترک خانه‌اش می‌شد و این بار تفاوت زیادی با دفعات قبل داشت.

ابو یونس گفت: “نیروهای اسرائیلی به محض ورود به منطقه، ما را از دستور تخلیه آگاه کردند. به سختی زمان کافی برای جمع‌آوری وسایل داشتیم، بیشتر مردم بدون هیچ وسیله ای فرار کردند. در دستورهای تخلیه قبلی، معمولاً یک یا دو روز زمان می‌دادند، اما این بار حتی نیم ساعت هم وقت نداشتیم.”

ارتش دفاعی اسرائیل (IDF) دستور تخلیه اجباری را که بیشتر مناطق غربی خان‌یونس و بخشی از الماواسی را شامل می‌شد، صادر کرد. این مناطق قبلاً به عنوان “منطقه انسانی” تعیین شده بودند. دومین شهر بزرگ غزه به توده‌های سیمان شکسته و خرابه‌ تبدیل شده بود. هزاران نفر بدون اینکه بدانند به کجا بروند، شروع به فرار کردند. این دستور حدود ۴۰۰،۰۰۰ نفر را شامل می شد.

بعضی از مردم از طریق پیام‌های صوتی روی گوشی‌هایشان از این دستور آگاه شدند. مهنا قدیح، ۴۳ ساله از محله خزاعه در شرق خان‌یونس، در حال خرید سبزیجات از بازار محلی بود که صدای فریاد مردم را شنید. او گفت: “شروع به پرسیدن از اطرافیان کردم و آن‌ها گفتند که پیام‌های ضبط‌شده‌ای روی موبایل‌ها آمده که دستور می دهد همه منطقه را تخلیه کنند.” او با عجله به خانه خواهرش رفت تا خانواده‌اش را مطلع کند. این خانواده که از زمان تخریب خانه‌شان در اولین تهاجم زمینی اسرائیل به خان‌یونس، با خواهرش زندگی می‌کردند، اکنون برای پنجمین بار آواره می‌شدند.

در بانی سوهیلا، شرق خان‌یونس، یونس و خانواده‌اش با شش فرزند شروع به جمع‌آوری وسایل مهم خود و بار زدن آن ها در ماشین کردند. او گفت: “ابتدا بمباران سبک بود، اما یک ساعت بعد از دستور تخلیه شدت گرفت. سپس، گلوله‌ها از همه جهات به سوی ما آمدند. می‌خواستم سریع حرکت کنم، اما ناگهان خیابان پر از مردم شد.” خانواده به سمت جاده صلاح‌الدین حرکت کردند، اما تانک‌های اسرائیلی به سوی آن‌ها نزدیک شدند.

او گفت: “دیدیم که مردم در حال دویدن و فرار هستند، مثل اینکه روز قیامت رسیده بود. گلوله‌ها مثل باران به اطراف ما می‌بارید و بسیاری از مردم زخمی شدند… دعا کردیم که بتوانیم از این فاجعه سالم فرار کنیم.”

مردم به همه جهات پراکنده شدند تا جایی برای ایمنی پیدا کنند. بسیاری، از جمله خانواده قدیح، به سمت بیمارستان ناصر در شهر فرار کردند، در حالی که صدها نفر از زخمی‌ها نیز به این بیمارستان سرازیر شدند و ظرفیت آن را به شدت تحت فشار قرار دادند. مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند تا شب، بمباران های جدید بیش از ۷۰ نفر را کشته و حداقل ۲۰۰ نفر دیگر را زخمی کرده است. پزشکان درخواست کمک برای خون و تجهیزات درمانی کردند تا به زخمی‌ها رسیدگی کنند.

برای هزاران نفری که از بمباران و آتش توپخانه فرار کردند، این بی‌خانمانی جدید مشکلات تازه ای به همراه داشت. بسیاری مانند آمال هفته را در فضای باز گذراندند، چون جایی برای اقامت در خانه‌های ویران‌شده جنوبی غزه پیدا نکردند. مقامات بهداشتی اعلام کردند تا عصر پنج‌شنبه ۳۰ نفر دیگر کشته و نزدیک به ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

آمال گفت: “ما جایی برای اقامت پیدا نکردیم چون تعداد زیادی آواره بودند. ابتدا روی خرابه‌های یک مسجد بمباران‌شده نشستیم. همراه با بسیاری از آواره‌ها اکنون در فضای باز هستیم. جایی که ما هستیم آب ندارد و برای خرید باید فاصله زیادی را طی کنیم. غذا بسیار کمیاب است و وضعیت بسیار دشوار است.”

یونس می گوید نهایتاً در منطقه جنوب‌غربی خان‌یونس پناه گرفت، اما ظرف چند روز آن منطقه هم دستور تخلیه گرفت. او گفت: “آرزو می‌کنیم که بمیریم، اما همچنان زندگی می‌کنیم. خسته‌ایم و نمی‌توانیم ادامه دهیم. در طی این ۱۰ ماه به اندازه دو برابر سن خودمان پیر شده ایم.”

https://akhbar-rooz.com/?p=246653 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الف باران
1 ماه قبل

از مرگ نترسید از این بترسید که وقتی زنده آید چیزی درون شما بمیرد بنام انسانیت ! ” ویکتور هوگو ”

با کشورم چه رفته است که
انسانیت دیری است مرده و
اشگی هم‌ برای مردگان نمی چکد !

نازلی
نازلی
1 ماه قبل

در شگفتم کسی که به این خبر امتیاز یک می دهد منظورش این است که خبر بدی است یا شاکی است که چرا این خبر را پخش می کنید؟؟؟ اگر دومی است باید به بخش انساندوستی فرهنگ برخی از هموطنان عزیز گریست!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x