یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

کانون نویسندگان ایران: گزارش یک هفته سرکوب (۲۹ تیر تا ۵ مرداد ۱۴۰۳)

جمعه ۲۹ تیر 
ــ اسماعیل معروفی، معلم بازنشسته ساکن پیرانشهر، که ۱۹ تیرماه با یورش ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شده و پس از بازجویی به زندان نقده منتقل شده بود، روز گذشته با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. از ‌دلایل بازداشت و اتهام‌های منتسب به او هنوز اطلاعی در دست نیست.

شنبه ۳۰ تیر
ــ مسعود باستانی، روزنامه‌نگار، در مراسم بزرگداشت قیام ۳۰ تیر در ابن‌بابویه برای ساعاتی بازداشت و با فشار جمعیت شرکت‌کنندگان در مراسم پس از اخذ تعهد و ضبط و بازرسی لوازم شخصی الکترونیکی آزاد شد.
ــ حسین کاظمی، خبرنگار، پس از تهیه گزارشی درباره‌ی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر قدس (قلعه حسن‌خان) مورد ضرب‌وشتم بخشدار این شهر قرار گرفت.

یکشنبه ۳۱ تیر
ــ محمد حبیبی، فعال صنفی فرهنگیان، در پرونده‌ای که در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان گشوده شده بود به ۶ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.
ــ پانته‌آ بهرام، بازیگر، که در پی حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و انتشار تصویر خود بدون حجاب اجباری، زیر فشارهای امنیتی قرار گرفته و به جزای نقدی محکوم شده بود، خبر داد که به اعلام حراست وزارت ارشاد از فعالیت و تدریس منع شده است.
ــ  مرتضی پروین‌جدا، طراح و پرفورمر و فعال مدنی آذربایجانی، که از بهمن سال ۱۴۰۲ در زندان به سر می‌برد، در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. (بنا بر گزارش‌ها اتهام‌های او به پرونده‌های گذشته‌اش برمی‌گردد که با تبرئه یا گذراندن دوران حبس مختومه شده بودند.)

دوشنبه ۱ مرداد 
ــ مدیران مسئول روزنامه‌ی هم‌میهن و پایگاه خبری انتخاب در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی مجرم شناخته شدند.

سه‌شنبه ۲ مرداد
ــ مسئولان قوه قضاییه به سپیده رشنو، شاعر معترض به حجاب اجباری، اعلام کردند باید خود را برای اجرای حکم ۳ سال و هفت ماه حبس در رابطه با پرونده‌ی سال ۱۴۰۱ به زندان اوین معرفی کند.
ــ  سعید مدنی، نویسنده و جامعه شناس، از زندان دماوند به مرخصی کوتاه‌مدت اعزام شد.
ــ پخشان عزیزی، روزنامه‌نگار و مددکار اجتماعی، محبوس در زندان اوین، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «بغی» به اعدام محکوم شد.
ــ دانیال عباس‌زاده، دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به دادگاه انقلاب احضار شد.
ــ آرش کیخسروی، وکیل، که در پرونده‌ی «دادخواهان سلامت» به ۲ سال حبس محکوم شده بود با پایان دوران حبس از زندان اوین آزاد شد.

چهارشنبه ۳ مرداد
ــ دینا قالیباف، خبرنگار و دانشجوی دانشگاه بهشتی، با تأیید دادگاه تجدیدنظر به اتهام «نشر اکاذیب» به ۲ سال حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد که به مدت پنج سال به تعلیق درآمده است.
ــ مقامات قضایی حکم رأی باز برای نسرین حسنی، مدیر مسئول نشریه سیاحت شرق و محبوس در زندان بجنورد، را به دلیل انتشار مطالبی از او در شبکه‌های اجتماعی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، لغو کردند.
ــ در پی صدور حکم اعدام پخشان عزیزی، همه‌ی زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین با تحصن در حیاط بند و سر دادن شعار به این حکم اعتراض کردند. 

پنجشنبه ۴ مرداد
ــ علی غلامی، فعال دانشجویی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب بجنورد به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
ــ یاسمین حشدری، فعال حقوق زنان ساکن انزلی، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای رشت به زندان لاکان منتقل شد. این حکم به‌رغم پایان نیافتن مراحل درمان و  نیاز او به رسیدگی پزشکی به اجرا درآمد.

https://akhbar-rooz.com/?p=246643 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x