شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ایران تعطیل است، دمای هوا در تهران بالای ۴۰ و در سیستان بلوچستان از مرز۵۰ درجه گذشت

بنابر گزارش رسمی دولت اعلام کرد در پی تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا و به منظور حفظ سلامتی شهروندان و مدیریت مصرف انرژی، کلیه مراکز و ادارات دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور روز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ تعطیل خواهند بود.

براساس این خبر فقط مراکز خدمات امدادی و اورژانسی در روز هفتم مرداد باز خواهد بود و به فعالیت عادی ادامه می‌دهند.

به دلیل با گرمای کم سابقه در ایران، ساعت کاری همه مراکز دولتی روز شنبه ۶ مرداد نیز تا ساعت ۱۰ تعیین شده است.

بر اساس گزارش‌ها پایتخت ایران در روز جمعه گرمای ۴۰ درجه را تجربه کرد. در استان سیستان و بلوچستان بر اساس دمای ثبت شده از ایستگاه‌های هواشناسی، دلگان در این استان با ثبت دمای ۵۰ درجه، گرم‌ترین شهر ایران در روز جمعه پنجم مرداد بوده است.

سازمان هواشناسی هم پیش‌تر از افزایش دما در روزهای شنبه و یکشنبه خبر داده و گفته که هوای تهران در روزهای شنبه و یکشنبه به ۳۹ تا ۴۰ درجه برسد و در بخش‌هایی از استان خوزستان هم انتظار می‌رود که دمای هوا ۵۰ درجه شود.

دولت ایران با محدودیت زمانی یا تعطیلی واحدهای صنعتی که برق بیشتری برای امور روزانه و تهویه لازم دارند، درصدد کنترل میزان مصرف با هدف پرهیز از خاموشی های سراسری برآمده است.

همزمان با افزایش دمای هوا و ورود موج گرما بە بخش‌های گستردەای از ایران، یک‌بار دیگر بحث در مورد مصرف برق، خاموشی و حتی تعطیلی شهرها بالا گرفتە است. در جدیدترین واکنش مدیرعامل توانیر اعلام کردە کە “اگر پاسخگوی نیاز برقی کشور نباشیم، برای تهران درخواست تعطیلی شنبه را مطرح می‌کنیم”.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق موسوم بە توانیر روز پنجشنبه ۴ مرداد ماه (۲۵ ژوئیە)، در یک برنامە تلویزیونی اعلام کرد: «برای روز پنجشنبه که نیمه تعطیل است، درخواست تعطیلی از سوی ما به منظور کاهش برق خیلی تاثیرگذار در میزان مصرف برق نیست و این تعطیلی بیشتر به دلیل گرمای هوا و رفاه مردم بود. اگر قرار باشد درخواستی داشته باشیم مربوط به روز‌های عادی خواهد بود که مصرف بسیار بالای برق داریم.» مدیر عامل توانیر از احتمال درخواست برای تعطیلی تهران در روز شنبه خبر داد.

گرمای کم‌سابقه در ایران همزمان با موج جهانی گرما است. با این تفاوت که مقامات جمهوری اسلامی برای سرپوش گذاشتن بر بحران تامین انرژی مورد نیاز کشور شهروندان و مصرف خانگی را عامل اصلی کمبود برق و گاز قلمداد می کنند و این در حالی است که آمارهای رسمی وزارت نیروی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد مصرف برق خانگی در ایران طی سال گذشته حدود ۱۰۰ تراوات ساعت بوده است. آمارهای رسمی ترکیه و آلمان، کشورهایی با جمعیت مشابه ایران، نشان می‌دهد مصرف خانگی برق شهروندان آنها ۳۵ درصد بیشتر از ایرانی‌ها است و حتی متوسط مصرف برق اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و ژاپن بسیار بیشتر از شهروندان ایرانی است.

تاثیر کمبود برق فقط محدود به مصرف خانگی و ساعات کار ادارات نیست. واحدهای صنعتی پیوسته درگیر قطع موقت برق و توقف تولید هستند. رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز از وضعیت “نامطلوب” تامین برق صنایع در آذربایجان شرقی و “ضررهای میلیاردی” وارد بر صنایع این استان خبر دادە و گفتە توانیر براساس قانون باید خسارت صنایع را جبران کند.

یونس اکبرپور پایدار، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفتە برق واحدهای صنعتی در استان آذربایجان حداقل یک روز در هفته به طور حتم قطع می‌شود. همچنین به گفته او “واحدهای صنعتی که مصرف برق روزانه آنها بیش از دو مگاوات است با کاهش ۵۵درصدی برق مواجه هستند”. او یک واحد صعتی فولادی را مثال زده که روزانه به ۹۰ مگاوات برق نیاز دارد اما نیمی از آن را هم دریافت نمی‌کند و در نتیجه “محکوم به توقف تولید است”.

https://akhbar-rooz.com/?p=246620 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x