یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

افتتاح با شکوه و تاریخی بازیهای المپیک پاریس ۲۰۲۴؛ دبیر کل سازمان ملل از المپیک و آتش بس گفت؛ خرابکاری قبل از آغاز بازیها؛ اسرائیل ایران را متهم کرد؛ ایران بشدت پاسخ داد

نازک بین- آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از کسانی که در سرتاسر جهان درگیر جنگ هستند، خواست که سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند. به گزارش گاردین، در آستانه بازی‌های المپیک پاریس، گوترش با توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک ملاقات کرد و گفت که بازی‌ها فرصتی برای صلح است. او در صحبت‌هایی گفت: می‌خواهم حمایت کامل سازمان ملل را از کمیته بین‌المللی المپیک ابراز کنم. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن درگیری‌ها به شکلی چشمگیر در حال افزایش است. رنج هولناک غزه، جنگ به ظاهر بی پایان در اوکراین، رنج وحشتناک از سودان گرفته تا جمهوری دموکراتیک کنگو، از ساحل آفریقا تا میانمار.او ،در ادامه گفت: در چنین لحظه ای، مهم است که بگوییم اولین ابتکار صلح واقعی ثبت شده در تاریخ، آتش بس المپیک بود. در یونان باستان تمام درگیری‌ها در طول بازی‌های المپیک متوقف می‌شد. لحظه‌ای که بازی‌های المپیک آغاز می‌شود، زمان آن است که اهمیت آتش بس المپیک را به جهان یادآوری کنیم و به جهان بفهمانیم که باید اسلحه‌ها را کنار بگذاریم.

اقدامات خرابکارانه

شبکه راه‌آهن فرانسه ساعاتی قبل از افتتاح بازی‌های المپیک در این کشور به دلیل آنچه که مقام‌های این کشور اقدامات خرابکارانه عمدی خواندند فلج و سفرهای قطارها از شهرهای دیگر اروپا و فرانسه به پاریس با اختلال شدید مواجه شد.مقام‌های فرانسوی اعلام کردند شبکه راه‌آهن سریع‌السیر این کشور روز جمعه هدف اقدامات خرابکارانه مجرمانه از جمله آتش‌سوزی‌های عمدی در سطحی گسترده ساعاتی قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه بزرگ بازی‌های المپیک تابستانی پاریس قرار گرفته و فلج شده است.به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مقام‌های فرانسه حملات مذکور را «اقدامات مجرمانه» خوانده و از تحقیقات درباره اینکه آیا دسیسه‌ای برای اجرای آنها در نزدیکی افتتاح بازی‌های المپیک وجود داشته، خبر داده‌اند. آنها همچنین هشدار داده‌اند که این خرابکاری‌ باعث اختلال در سفر دست کم ۲۵۰۰۰۰ نفر تنها در روز جمعه شده و اختلالات ناشی از این رخداد تا روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

«پاتریس ورگریت»، وزیر حمل ونقل فرانسه گفت مردم زیادی مجبور به فرار از صحنه آتش‌سوزی‌ها شدند و وسایل مخصوص ایجاد آتش سوزی کشف و ضبط شده‌اند. او ،اظهار کرد: «همه‌چیز حاکی از آن است که این آتش‌سوزی ها عمدی و مجرمانه هستند.»خرابکاری‌های روز جمعه موجب قطع ارتباط چند خط راه‌آهن سریع‌السیر ما بین پاریس و نقاط دیگر فرانسه و کشورهای همسایه آن شده‌اند.این حملات خرابکارانه پس از آنکه مقام‌های فرانسوی تدابیر امنیتی شدیدی را به مناسبت شروع بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به اجرا در آوردند و همزمان با اوج گرفتن سفرها به مقصد پاریس به مناسبت افتتاحیه المپیک و همچنین موج سفرهای مرتبط با تعطیلات تابستانی رخ داده‌اند.ایستگاه قطار مشهور «مونپارناس» پاریس یکی از ایستگاه‌هایی است که اختلال و آسیب زیادی پیدا کرده است. تصاویری از ازدحام شدید مردم در این ایستگاه در شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا کرده است.

«لوران نونیز»، رئیس پلیس شهر پاریس گفت نیروهای این پلیس بعد از آنچه که «حمله بزرگ» فلج کننده شبکه راه‌آهن سریع‌السیر خواند در ایستگاه‌های قطار شهر پاریس مستقر شده‌اند. مسافران زیادی در یکی از پر رفت و آمد ترین ایستگاه‌های قطار اروپا یعنی ایستگاه Gare du Nord صبح روز جمعه حیران و سرگردان شدند و سفرهای متعددی به مقاصد در شمال فرانسه، بلژیک و بریتانیا به تاخیر افتاده‌اند.

شرکت ملی راه آهن فرانسه اعلام کرده اختلالات و خرابکاری‌ها در شبکه راه‌آهن در اثر اقدامات شبانه هماهنگ رخ داده‌اند و سفرها از مبدا و به مقصد لندن از زیر کانال مانش، بلژیک و همینطور غرب، شمال و شرق فرانسه مختل شده اند.

«آملی اوده‌ کاسترا»، وزیر ورزش فرانسه نیز گفت: «مقام‌ها در حال ارزیابی تاثیر این رویداد بر مسافران و ورزشکاران بوده و حمل‌ونقل همه هیات های شرکت‌کننده به مکان‌های رقابت‌های المپیک را تضمین خواهند کرد. دست زدن به بازی‌هایی علیه بازی‌های المپیک، معادل بازی کردن علیه فرانسه، علیه اردوی خودتان و علیه  کشور خودتان است.»او ،با وجود این اظهارنظر، جزئیات بیشتری درباره اینکه چه کسانی پشت این اقدامات خرابکارانه بوده‌اند نکرد. برگزاری المپیک در فرانسه در میان برخی گروه‌های سیاسی و حتی اجتماعی این کشور مخالفان سرسختی داشته و احتمال خرابکاری از ناحیه برخی دولت‌ها یا نیروهای خارجی هم مطرح بوده، اما مقامات فرانسه هنوز گزارشی دربارۀ هویت خرابکاران منتشر نکرده است.

در همین حال «یک منبع اطلاعاتی» به سی‌ان‌ان گفت که سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه «کاملاً بسیج شده‌اند» تا عوامل خرابکاری را شناسایی کنند. این منبع افزود که «این روش‌ها در گذشته توسط چپ‌های افراطی استفاده شده» اما «هیچ مدرکی وجود ندارد که اقدامات امروز را به آن‌ها مرتبط کند».

اطمینان باخ

توماس باخ پس از حمله گسترده به شبکه ریلی و راه‌آهن فرانسه در آستانه برگزاری مراسم افتتاح بازی‌های المپیک اظهار داشت: از این بابت نگرانی وجود ندارد و ما به مسئولان برگزاری و مقامات بازی‌های المپیک اعتماد کامل داریم.وی ادامه داد: همه تمهیدات لازم در نظر گرفته شده و جای نگرانی نیست. همه بخش‌ها در حال فعالیت هستند تا این مراسم به خوبی برگزار شود. اقدامات لازم صورت گرفته است و مقامات فرانسوی نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، شرایط را تحت کنترل دارند.  رئیس کمیته بین المللی المپیک ، اضاف کرد که تعداد زیادی از کشور همکاری اطلاعاتی گسترده ای با پاریس دارند. به همین علت خیال همه ما از بابت امنیت بازیها راحت است.

لغو نشست مطبوعاتی

سازمان‌دهندگان المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدون ارائه هیچ توضیحی نشست مطبوعاتی مرتبط با مراسم افتتاحیه این رویداد را ۲۰ دقیقه قبل از زمان‌بندی قبلی، لغو کردند. روزنامه دیلی‌میل انگلیس نوشت که نشست مطبوعاتی که قرار بود در آستانه مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ با هدف ارائه توضیحات درباره این مراسم برگزار شود، بدون ارائه توضیح از جانب سازمان‌دهندگان لغو شده است. لغو نشست درست ۲۰ دقیقه قبل از زمان‌بندی اعلام‌شده، انجام گرفت!دیلی‌میل، نوشته است که دو تن از مدیران فنی کمیته سازمان‌دهی به‌منظور اعمال تغییرات در برنامه زمان‌بندی فراخوانده شده‌اند.مقامات می‌گویند که به‌رغم «حمله خرابکارانه و آتش‌افروزی در شبکه ریلی فرانسه که به اختلال گسترده در حمل‌ونقل این کشور منجر شده است، مراسم افتتاحیه طبق برنامه برگزار خواهد شد. این در حالی است که کمتر از ۶ ساعت تا آغاز این مراسم زمان باقی مانده است.خبرنگاران حاضر شده در مرکز رسانه‌ای اصلی بازی‌های المپیک درست ۴۵ دقیقه قبل از نشست خبری توماس جولی و تیری ریبول، از مدیران بخش نوآوری کمیته سازمان‌دهی، پیام لغ این نشست را در گروه «واتساپی» مشاهده کردند.

اتهام اسرائیل و پاسخ شدید ایران

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، حکومت ایران را به «برنامه‌ریزی حملات تروریستی علیه هیئت اسرائیلی و تمامی شرکت‌کنندگان در المپیک» متهم کرد و گفت «برای خنثی کردن توطئه آن‌ها باید اقدامات پیشگیرانه افزایش یابد».او، پنج‌شنبه در نامه‌ای به استفان سژورنه، همتای فرانسوی خود، هم در زمینۀ امنیت مسابقات المپیک هشدار داده بود.به‌نوشتۀ هاآرتص، تدابیر امنیتی در فرانسه برای مراقبت از تیم ورزشکاران اسرائیلی و همراهان آن‌ها به بالاترین سطح رسیده است. سازمان امنیت داخلی اسرائیل خود در تدابیر امنیتی در فرانسه مستقیما نقش دارد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتهامات و نفرت پراکنی های وزیر رژیم کودک‌کُش اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران در مورد المپیک_۲۰۲۴_پاریس، تلاشی مذبوحانه برای منحرف کردن افکار عمومی جهان از نسل‌کُشی در غزه و فرار رو به جلو در برابر خشم و نفرت جهانی از جنایات جنگی این رژیم علیه مردم مظلوم فلسطین  است.وی افزود اینگونه اتهام زنی‌ها مخالف منشور مبتنی بر صلح و دوستی المپیک و نمونه دیگری از عدم پایبندی رژیم اسرائیل به هنجارها و ارزشهای جهانشمول و بین‌المللی است.کنعانی تصریح کرد اتهامات مطرح شده از سوی رژیمی که طی ده ماه گذشته با به خاک و خون کشیدن ده‌ها هزار فلسطینی بی‌گناه اعم از زن و مرد و کودک، مرزهای قساوت را در نوردیده، بیش از آن که قابل باور باشد، مضحک است.

مراسم افتتاحیه

با وجود بارش باران شدید، ده‌ها هزار نفر روی اسکله‌ها و پل‌های مسیر برگزاری مراسم افتتاحیه تجمع کردند. آنان پرچم سه‌رنگ فرانسه و سایر پرچم‌های ملی را بر روی مکان‌های مسیر اجرای برنامه و بالکن‌های مجاور نصب کرده بودند و یا اینکه در دستان شان تکان می دادند. توماس جولی، مدیر هنری مراسم افتتاحیه گفت: به طور خلاصه، این یک گذرگاه جشن از پاریس بود که ورزش و هنر را به هم پیوند می دهد، تا همه ما انسانیت مشترک را جشن بگیریم. یک تجربه بی نظیر زنده و همراه با پخش وسیع تلویزیونی. برگزاری مراسمی به مثابه انعکاس آنچه در کنار هم می توانیم در صلح، احترام و تنوع به دست آوریم، در رودخانه سن.! در پایان بتوانیم با هم بگوییم: «همه چیز درست خواهد شد».

مراسم با اجرای رقص و موسیقی چند خواننده و هنرمند رقص شروع می شود.در حالی که رژه ورزشکاران کشورهای شرکت کننده آغاز شده، در هر مسیری عکس(ماکت) یکی از ده بانوی تاثیر گذار در تاریخ فرانسه روی رودخانه سن، چشمها را به سوی خود خیره می کند. زنانی مثل: سیمون دوبووار فیلسوف  و آلیس گای که ،یکی از اولین کارگردانان زن در جهان.

در جائی به وقایع انقلاب فرانسه اشاره و تصویر ماری آنتوانت بدون سر نمایش داده می شود. ماری آنتوانت ملکه خوشگذران و غافل از درد و رنج ملت فرانسه، در اواخر دهه ۱۷۰۰ بود. وی در جریان انقلاب فرانسه زندانی و به اعدام محکوم شد.

در صحنه جالب دیگری از این مراسم، یک اسب فلزی، در یک شب بارانی در پاریس، در حال تاختن از رود سن بود. بطوری که هر بیننده را مجذوب خود می کرد و کنجکاوی بیننده را تحریک می کرد که این سواره چه کسی است که بر روی رودخانه چنین تاخت و تاز می کند. بعدا معلوم شد که اسب سوار، فلوریان ایسرت، افسر درجه دار ژاندارمری ، فرانسه است.

زمان وقتی به جابجائی مشعل و روشن کردن آن نزدیک می شد. ابتدا با پخش کلیبی از زین الدین زیدان که مشعل را در خیابانهای شهر حمل می کرد و در داخل مترو پس از تعقیب سه نوجوان مشتاق و امیدوار به روشنائی آینده، مشعل را به آنان تحویل می دهد، بیننده را به سوی خط آخر سوق می داد. سپس نوبت تنیسور فرانسوی آملی مورسمو رسید تا مشعل را تحویل بگیرد.وی مشعل را  به موزه لوور، برد تا آن را به تونی پارکر، بسکتبالیست فرانسوی-آمریکایی بدهد. در پایان بار دیگر زیدان وارد صحنه شد. زیدان مشعل را تحویل گرفت و آن را به دست رافائل نادال تنیس‌باز مطرح جهان داد و  سپس او را در آغوش گرفت. نادال مشعل را به داخل قایق حمل کرد و سپس قایق مسیر رودخانه سن را پشت سر گذاشت و مشعل را به مشعل‌داران دیگر تحویل داد. سرنا ویلیامز تنیس‌باز مطرح زن جهان نیز در قایق حمل مشعل حضور داشت. مشعل المپیک ۲۰۲۴ پاریس به شکل بالن بود که پس از روشن شدن به هوا رفت. 

تحلیل و تفسیر رویداد ها و صحنه های تاریخی مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک ۲۰۲۴ فرانسه، نیاز به تعمق و تفکر زیادی دارد. زیرا، در فلسفه بازیها در این دوره از تغییر نسلها، برابری حقوق زن و مرد، رعایت حقوق تراجنسییتی ها، ترویج پیام صلح و دوستی، امید به آینده، تلاش و کوشش برای آینده بدون جنگ و خونریزی، نقش هنر در تاریخ بازیها، و… ادبیات هر دوره از بازیها، با صحنه های کوتاه و تصاویر زود گذر به سمع و نظر میلیونها بیننده و شاید یک میلیارد تماشاگر تلویزیونی رسید.

https://akhbar-rooz.com/?p=246614 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x