شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

سپیده رشنو روز شنبه زندانی می شود

سپیده رشنو، نویسنده و شاعر، روزنامه‌نگار و ویراستار برای اجرای حکم سه سال و ۱۱ ماه حبس به زندان فراخوانده شد. او با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که شنبه ۶ مرداد / ۲۷ ژوئیه برای اجرای حکم به زندان اوین خواهد رفت. رشنو در این ویدئو گفت: «کاری نکرده‌ام که از شهر و خیابان حذف و از تحصیل محروم شوم. اما شر آن‌قدر در زندگی ما فرورفته که بدن، فردیت و زندگی ما جرم شده است. این شر هرچه زودتر باید به پایان برسد.»

این فعال مدنی که با حجاب اجباری مخالفت کرده در این ویدئو همچنین گفت مسئله‌ای که از حکم زندان او مهم‌تر است زندانیانی‌اند که اکنون در انتظار حکم اعدام در زندان‌ها گرفتارند. او در این‌باره به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» اشاره کرد که در آن زندانیان زندان‌های مختلف ایران در اعتراض‌ به اعدام وارد بیست‌وششمین هفته اعتصاب خود شده‌اند.

پیش از این انجمن قلم آمریکا پنج‌شنبه پنجم مردادماه در اطلاعیه‌ای با انتقاد از احضار سپیده رشنو به زندان برای گذراندن دوره حبس نوشت: «دگراندیشانی مانند سپیده مظهر نقشی هستند که اغلب نویسندگان و هنرمندان در دفاع از حقوق بشر دارند.»

هم‌زمان این انجمن یادداشتی را از سپیده رشنو منتشر کرد که در آن آمده بود: «جمهوری اسلامی، مانند هر رژیم توتالیتر دیگر به‌شدت از راویان و حتی بیشتر از مبارزانی که روایت می‌کنند، می‌ترسد.»

این انجمن از نویسندگان در سراسر جهان خواسته که متن سپیده رشنو را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند و علیه زندانی کردن ناعادلانۀ او و نویسندگان دیگری که به‌خاطر استفاده از حق آزادی بیان خود در ایران بازداشت شده‌اند، صحبت کنند.

سپیده رشنو در پرونده نخست که به اعتراض او به حجاب اجباری در اتوبوس مربوط است به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری محکوم شده است. در پرونده دوم که به تعلیق از دانشگاه مربوط است به چهار ماه حبس تعزیری و در پرونده سوم که به حضور بدون حجاب رشنو در دادگاه مربوط می‌شود به یک‌ونیم میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. دستگاه قضائی جمهوری اسلامی همچنین او را ممنوع‌الخروج کرده‌ است.

https://akhbar-rooz.com/?p=246601 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x