یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

اعلامیه پکن؛ حماس و فتح بر تشکیل دولت «آشتی ملی» در غزه توافق کردند

پس از اعلام گفت‌گوهای مشترک فتح و حماس که در آوریل گذشته با وساطت و میزبانی پکن آغاز شد، دو طرف فلسطینی طی این هفته پس از برگزاری نشست‌هایی در چین «اعلامیه پکن» برای تشکیل حکومت آشتی ملی در غزه را امضا کردند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، سه‌شنبه ۲ مرداد تاکید کرد که توافقی بین ۱۴ جناح فلسطینی برای تشکیل یک دولت آشتی ملی موقت برای اداره غزه پس از جنگ حاصل شده است.

وانگ یی، هنگام امضای «اعلامیه پکن» توسط جناح‌های فلسطینی در پکن، پایتخت چین، گفت که مهمترین نکته این توافق، تشکیل دولت «آشتی ملی» موقت برای مدیریت غزه پس از جنگ است.

به گزارش تلویزیون مرکزی چین، امضای «اعلامیه پکن» پس از آن صورت گرفت که ۱۴ جناح فلسطینی از ۲۱ تا ۲۳ ژوئیه در پایتخت چین دیدار و برای «آشتی ملی » گفت‌وگو کرده‌اند.

تلویزیون مرکزی چین همچنین تاکید کرد که دو جنبش عمده فلسطینی یعنی فتح و حماس «اعلامیه پکن» را برای تشکیل دولت آشتی ملی برای اداره غزه را امضا کردند.

وزیر خارجه چین همچنین طی پستی در شبکه‌های اجتماعی افزود: «رهبران فتح و حماس سه‌شنبه با حضور وزیر خارجه چین با رسانه‌ها در پکن کنفرانس خبری انجام خواهند داد».

به گزارش شبکه تلویزیونی جهانی چین (سی.جی.تی.ان)، وانگ یی فاش کرد که در مجموع ۱۴ گروه فلسطینی در این نشست خبری شرکت خواهند کرد.

حماس: متعهد به وحدت ملی هستیم

در همین حال موسی ابومرزوق، رهبر حماس نیز اعلام کرد که این جنبش طی نشستی در چین با فتح و دیگر گروه‌های فلسطینی توافقنامه «وحدت ملی» را امضا کرده است.

ابومرزوق گفت که جنبش امروز توافقنامه «وحدت ملی» که راه تکمیل رسیدن به وحدت ملی میان فلسطینی‌ها را امضا کرد.

او تاکید کرد: «ما به وحدت ملی پایبند هستیم و همیشه خواستار آن بودیم».

این توافق چند ماه پس از آن صورت گرفت که وزارت خارجه چین در آوریل گذشته اعلام کرد که دو طرف فاسطینی تمایل خود را برای گفت‌وگو ابراز کرده‌اند.

ژائو لیجیان، سخنگوی این وزارتخانه در آن زمان گفت که دو طرف تمایل سیاسی خود را برای دستیابی به آشتی ملی فلسطینی از طریق گفت‌وگو ابراز کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=246383 لينک کوتاه

4.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x