پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

جو بایدن از رقابت انتخابات آمریکا کناره‌گیری کرد

جو بایدن با انتشار بیانیه ای که در حساب شبکه ایکس (توئیتر) او منتشر شد، نوشت در حالی که قصد انتخاب شدن مجدد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را داشت، اکنون باور دارد به نفع حزب دموکرات و کشور آمریکا است که از رقابت کنار بکشد. بایدن خطاب به اعضای حزب دموکرات نوشت: «وقتش رسیده دور هم جمع شویم و ترامپ را شکست دهیم. بیایید این کار را انجام دهیم.». ترامپ در نخستين واکنش به تصميم رقيب انتخاباتی خود بایدن را به عنوان بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا توصیف کرد

جو بایدن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از رقابت برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده کناره‌گیری می‌کند.

بایدن در این بیانیه که دقایقی پیش در حساب شبکه ایکس (توئیتر) او منتشر شد، نوشت در حالی که قصد انتخاب شدن مجدد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را داشت، اکنون باور دارد به نفع حزب دموکرات و کشور آمریکا است که از رقابت کنار بکشد.

بایدن در این بیانیه اعلام کرد: هموطنان عزیزم، در طول سه سال و نیم گذشته، به‌عنوان یک ملت پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم. امروز، آمریکا قوی‌ترین اقتصاد جهان را دارد. سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در بازسازی کشور، کاهش هزینه‌های داروهای نسخه‌ای برای سالمندان، و گسترش خدمات بهداشتی مقرون‌به‌صرفه داشته‌ایم.

او افزود: ما به تعدادی از آمریکایی‌ها خدمات بهداشتی حیاتی ارائه کرده‌ایم. قانون امنیت سلاح را پس از ۳۰ سال تصویب کردیم. اولین زن آفریقایی-آمریکایی را به دیوان عالی منصوب کردیم و  بزرگترین قانون اقلیمی را در تاریخ جهان به تصویب رساندیم. آمریکا هرگز به این خوبی برای رهبری آماده نبوده است.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا اضافه کرد: می‌دانم که هیچ‌ یک از اینها بدون شما، مردم آمریکا، ممکن نبود. با هم، بحران‌های بزرگ را پشت سر گذاشتیم، دموکراسی را حفظ کردیم و اتحادهایمان را در سراسر جهان تقویت کردیم.

بایدن ادامه داد: بزرگترین افتخار زندگی من این بوده است  که به‌عنوان رئیس‌جمهور شما خدمت کنم و در حالی که قصد داشتم دوباره کاندیدا شوم، معتقدم که به نفع حزب و کشور است که از این کار منصرف شوم و تنها بر انجام وظایفم به‌عنوان رئیس‌جمهور در باقیمانده دوره‌ام تمرکز کنم. این هفته با مردم در مورد تصمیمم بیشتر صحبت خواهم کرد.

بایدن در بیانیه ی کناره گیری خود به نام فرد خاصی از جمله کامالا هریس، معاون رئیس جمهور به عنوان جانشین احتمالی خود اشاره نکرد. او در ارتباط با معاون رئیس جمهور تنها به ابراز تشکر از کامالا هریس اکتفا کرد. اما دقایقی بعد در پست دیگری در شبکه ایکس اعلام کرد «حمایت کامل» خود را از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام می‌کند تا نامزد جانشین او در انتخابات امسال باشد.

جو بایدن خطاب به اعضای حزب دموکرات نوشت: «وقتش رسیده دور هم جمع شویم و ترامپ را شکست دهیم. بیایید این کار را انجام دهیم.»

چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که قصد داشت با پیروزی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ یک دوره دیگر در این سمت باقی بماند و خود را شایسته‌ترین فرد برای شکست دادن دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان می‌دانست، در هفته‌های اخیر با انتقادهایی از سوی حزب خود مواجه شده بود.

انتقادها از جو بایدن ۸۱ ساله پس از اولین مناظره انتخاباتی بالا گرفت و تعدادی از دموکرات‌ها از رئیس‌جمهوری خواستند تا به دلیل «عملکرد ضعیف در مناظره ماه گذشته و ابراز نگرانی از شانس او برای شکست دادن رئیس‌جمهوری سابق دونالد ترامپ» از رقابت کنار برود.

آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا و جورج کلونی، ستاره هالیوود که یکی از بزرگترین حامیان جو بایدن به شمار می‌رود از جمله چهره‌هایی بودند که خواستار کناره‌گیری آقای بایدن شدند.

با این حال تا پیش از امروز آقای بایدن گفته بود در رقابت باقی خواهد ماند و تنها «خداوند متعال» است که می‌تواند از او بخواهد تا به مبارزات انتخاباتی خود پایان دهد. او سپس گفت اگر پزشکان به ا‌و بگویند مشکلی دارد، در مورد نامزدی خود در انتخابات ریاست‌ جمهوری آتی تجدیدنظر خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا دقایقی پس از اعلام کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴، در یک تماس تلفنی با سی ان ان، بایدن را به عنوان بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا توصیف کرد.

در حالی که مشخص نیست نامزد دموکرات‌ها چه کسی خواهد بود، ترامپ گفت که او فکر می‌کند شکست کامالا هریس، راحت‌تر از شکست بایدن است.

بایدن تا روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.

ساز و کار جانشینی جو بایدن برای کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط این حزب پیگیری و کاندیدای جانشین معرفی خواهد شد.

با کناره‌گیری جو بایدن، هرچند معاونش کامالا هریس، بیشترین بخت را خواهد داشت اما به صورت خودکار گزینه دموکرات‌ها برای شرکت در انتخابات آبان‌ماه نخواهد بود.

در نشست چهار روزه «کنوانسیون ملی دموکرات‌ها» از ۲۹ مرداد تا ۱ شهریور که در شیکاگو برگزار می‌شود، پس از رسمیت یافتن کناره گیری بایدن از میان کاندیداهای درون‌حزبی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری هر یک که بتواند از مجموع ۴ هزار و ۶۹۶ نماینده و نماینده ارشد به آرای ۲ هزار و ۳۴۹ دست یابد، آن فرد نامزد نهایی حزب دموکرات خواهد بود.

اگر کنوانسیون ملی دموکرات ها در انتخاب مطلوب ترین کاندیدای خود افکار عمومی آمریکا را مبنا قرار دهد در آن صورت کاملا هریس از بیشترین شانس برخوردار خواهد بود. تازه ترین نظرسنجی مشترک واشنتگتن پست، ایپسوس و ای‌بی‌سی نیوز نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از آمریکایی‌ها (اعم از جمهوری‌خواه، دموکرات و مستقل‌ها) معتقدند که اگر بایدن کنار رود بهتر است هریس نامزد دموکرات‌ها شود. حمایت رسمی بایدن هم بخت هریس را برای ورود به رقابت با ترامپ بیشتر می کند.

اگرچه ستاد انتخابی ترامپ از مدت ها پیش خودشان برای ورود احتمالی هریس به رقابت آماده کرده اند و ترامپ گفته شکست دادن کامالا هریس برای او کار آسانی است اما به نظر می آید با رفتن بایدن و ورود چهره دیگری به کارزار انتخابات، تسخیر کاخ سفید آنچنان که دونالد ترامپ تصور می کند آسان نخواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=246298 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x