یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

بلینکن: ایران می‌تواند در یک هفته مواد شکافت‌پذیر برای ساخت بمب هسته‌ای را تولید کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که ایران می‌تواند در طی یک تا دو هفته، مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را تولید کند. او این اظهارات را در یک همایش امنیتی در کلرادو مطرح کرد و تأکید کرد که ایالات متحده به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است.

بلینکن در سخنان خود تصریح کرد که وضعیت فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست. او گفت که با پایان یافتن توافق هسته‌ای، ایران به جای اینکه یک سال از توانایی تولید مواد شکافت‌‌پذیز لازم برای ساخت بمب هسته‌ای فاصله داشته باشد، اکنون احتمالاً فقط یک تا دو هفته از این توانایی فاصله دارد. با این حال، او افزود که ایران هنوز سلاحی تولید نکرده و ایالات متحده این مسئله را به دقت زیر نظر دارد.

بلینکن بار دیگر تأکید کرد که تخمین‌ها نشان می‌دهد ایران می‌تواند در یک تا دو هفته مواد شکافت‌‌‌پذیر لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را تولید کند. او با اشاره به شواهد موجود در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، افزود که ایران در حال پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود است. او همچنین تاکید کرد که هدف ایالات متحده جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و اولویت این کشور، استفاده از مسیر دیپلماتیک برای رسیدن به این هدف است.

وزیر خارجه آمریکا انتقاد شدیدی از تصمیم دولت قبلی این کشور به رهبری دونالد ترامپ برای خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ کرد.
در مقابل، ترامپ که بار دیگر نامزد ریاست جمهوری است، دولت جو بایدن را متهم کرد که به ایران اجازه داده است در برنامه هسته‌ای خود پیشرفت کند.

ایران ادعا می‌کند که به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیست، اما برنامه هسته‌ای این کشور به شدت در حال پیشرفت است. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تنها کشوری است که بدون داشتن سلاح هسته‌ای، اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی کرده است. این میزان بسیار نزدیک به سطح ۹۰ درصدی است که برای ساخت بمب هسته‌ای لازم است و به‌طور قابل توجهی بیشتر از سطح ۳.۶۷ درصدی است که در نیروگاه‌های برق هسته‌ای استفاده می‌شود.

در همین حال، علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران، در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» اعلام کرد که ایران همچنان به توافق هسته‌ای موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) پایبند است و هدف آن احیای این توافق است. او تاکید کرد که ایران هنوز عضوی از این توافق است و به تعهدات خود پایبند خواهد بود.

سالیوان: حرکتی از ایران برای تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای ندیدم

در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید حرکتی از جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تصمیم این کشور برای ساخت بمب هسته‌ای ندیده است.

آقای سالیوان که روز جمعه، ۲۹ تیر در مجمع امنیتی آسپن در کلرادو صحبت می کرد، این موضوع را در راستای اظهارات مقام‌های ارشد آمریکا مبنی بر دنبال‌کردن هرگونه نشانه‌ای مبنی بر تصمیم ایران برای ساخت احتمالی سلاح هسته‌ای، بیان کرد.

سالیوان به خبرنگاران گفت: «اگر آنها شروع به حرکت در این مسیر کنند، یک مشکل واقعی با ایالات متحده پیدا خواهند کرد.»

اظهارات سالیوان در شرایطی بیان می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه، در نشست جداگانه‌ای در کلرادو گفته بود ایران تنها «یک یا دو هفته» برای تولید مواد لازم به منظور ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=246228 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مازیار
مازیار
1 ماه قبل

دولت پنهان از مترسک صنعت اتمی که هیچ پیشرفتی در ۵۰ سال گذشته نداشت، به طروق مختلف برای پیشبرد سیاستهایش در ایران بهره می برد: سرپوش نهادن بر وابسته بودن رژیم رسمی و ضد امپریالیست جلوه دادن آن، بهانه برای تحمیل تحریمهای خانمان سوز که بیشتر از همه زحمتکشان کشور را نشانه می گیرد. کارکرد اصلی تحریمها ورشکسته نمودن و عقب نگهداشتن اقتصاد کشور بوده و هر بار تحریم بی ارزش شدن پول کشور را بدنبال داشته و آنهائیکه با غارت خلق، پول و سرمایه هنگفتی انباشت نمودند آنرا بدون دردسر پیش از آنکه ضرری کنند به امارات، ترکیه، اروپا و کانادا و امریکا منتقل می نمایند. دولت پنهان در پرتو دولت رسمی شاه آشکارا خلق ما را می چاپید ولی در دولت رسمی خمینی و خامنه ائی با شگردهای پیچیده و پنهان.
با همه این گفته ها اگر کسی به راستی دلش برای ایران و ایرانی می سوزد بایستی اعلام نماید: که هیچ کشوری نبایستی سلاح اتمی داشته باشد ولی اگر این کار شدنی نیست در آنصورت ایران هم حق دارد که از آن برخوردار شود.

مازیار
مازیار
1 ماه قبل

از زمان روی کار آمدن رضا شاه تا همین امروز ما همواره دو دولت داشتیم. دولت رسمی و دولت پنهان. دولت پنهان دوره رضا شاه تماماٌ در اختیار انگلیس ابلیس بوده تا اینکه در سالهای پایانی، رضاشاه فرصتی بدست آورد و به اتکاء به آلمان تلاش نموده یوغ سرسپردگی به انگلیس را به کنار نهد و دیدیم چه بسرش آوردند. در دوره استثنائی مصدق دولت رسمی درکنار مردم قرار گرفته و با دولت پنهان به جنگ بر خاست. پس از کودتا ۲۸ مرداد تا امروز زمام دولت پنهان به دست امپریالیستها به رهبری امریکا افتاد. ار آنروز کودتا تا امروز هیچ کار اساسی در ایران انجام نگرفت که به اراده، دستور، برنامه ریزی، مشورت و رضایت دولت پنهان نبوده باشد. خواه انقلاب سفید شاه و یا انقلاب اسلامی خمینی، خواه از دست دادن بحرین، خواه قتل عام زندانیان سیاسی و خواه شعبده بازی برنامه اتمی.
موضوع اتمی ایران به زمان شاه برمیگردد که آشکارا در مدار وابستگی به امپریالیسم قرار داشت. رژیمهای خمینی و خامنه ائی به طروق مختلف تلاش نموده بر وابستگی خود سرپوش نهند.

میرنادر
میرنادر
1 ماه قبل

در عجبم از این اصطلاح “دوهفته” که سالهاست از زبان دشمنان میهن می‌شنویم و همچنان هم ادامه دارد، “دوهفته” بسیار بسیار طولانی به درازای سالها.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x