شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

ترامپ: قول پایان جنگ در اوکراین را به زلنسکی دادم؛ اما با کدام طرح و به چه شرط؟

ترامپ: «امروز مکالمه تلفنی بسیار خوبی با رئیس‌جمهور اوکراین، زلنسکی، داشتم.» زلنسکی: «ما توافق کردیم که در دیداری رو در رو، اقدامات مشخص برای برقراری صلح عادلانه و پایدار در اوکراین را بررسی کنیم.»...
ملاقات ترامپ و زلنسکی در سال ۲۰۱۹ در نیویورک

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه، فاش کرد که در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به او قول داده که در صورت بازگشت به کاخ سفید، «جنگ» میان کی‌یف و مسکو را پایان خواهد داد.

دونالد ترامپ، شب گذشته برای نخستین بار طی ۴ سال گذشته گفتگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، انجام داد. ترامپ در صفحه اجتماعی خود در Truth Social نوشت: «امروز مکالمه تلفنی بسیار خوبی با رئیس‌جمهور اوکراین، زلنسکی، داشتم.» 

ترامپ وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر، «صلح جهانی» را به ارمغان خواهد آورد و به درگیری اوکراین پایان خواهد داد. وی تأکید کرد: «دو طرف [درگیری در اوکراین] می‌توانند با یکدیگر به توافقی برسند که به خشونت پایان دهد و راه را برای رفاه باز کند.» 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم پس از مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برنامه‌ خود برای دیدار شخصی با دونالد ترامپ را اعلام کرد.  وی در کانال تلگرام خود نوشت: «ما توافق کردیم که در دیداری رو در رو، اقدامات مشخص برای برقراری صلح عادلانه و پایدار در اوکراین را بررسی کنیم.»

علاوه بر این، زلنسکی به نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا به خاطر نامزدی از حزب جمهوری‌خواه تبریک گفت و بر «اهمیت حیاتی حمایت دو حزبی و دو مجلس آمریکا» برای دفاع از اوکراین تأکید کرد. او همچنین اشاره کرد که کشورش «همیشه نسبت به کمک‌های آمریکا در درگیری اوکراین قدردان خواهد بود.»

روز گذشته شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از قصد ترامپ برای برقراری اولین تماس تلفنی خود با زلنسکی در چهار سال اخیر خبر داده بود. این مکالمه تلفنی در حالی صورت گرفت که نگرانی‌ها در کی‌یف و در اروپا در خصوص سیاست‌های ترامپ در صورت انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور در نوامبر افزایش یافته است. 

«پایان جنگ ظرف ۲۴ ساعت»

نامزد حزب جمهوری‌خواه برای پست ریاست جمهوری آمریکا بارها از حمایت ایالات متحده از اوکراین انتقاد کرده و یادآور شده که بودجه آمریکا باید صرف آمریکایی‌ها شود نه ارسال پول به کی‌یف. او همچنین گفته است که قادر به حل و فصل اوضاع در اوکراین قبل از ورود به کاخ سفید خواهد بود.

ترامپ از همان آغاز جنگ پیوسته تکرار می کند که اگر او بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شود، این جنگ را در طول ۲۴ ساعت به پایان خواهد رساند.

ترامپ، دو ماه پیش چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در اظهاراتی که از «سی‌ان‌ان» منتشر شد، از توصیف پوتین به عنوان یک «مجرم جنگی» خودداری کرد، اما تاکید کرد که پوتین اشتباه کرده است.

او در این زمینه گفت: «اگر بگویم او مجرم جنگی است، دستیابی برای پایان جنگ بعدا بسیار دشوار خواهد شد.»

ترامپ‌ در ادامه گفت، اگر او رئیس‌جمهوری آمریکا بود، جنگ اوکراین هرگز آغاز نمی‌شد.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تاکید کرد: «به برد ‌ و باخت فکر نمی‌کنم. به حل و فصل فکر می‌کنم.»

به گفته ترامپ، او می‌تواند پس از مذاکره مستقیم با پوتین و‌ ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او، جنگ بین این دو کشور را متوقف کند.

او در این زمینه خاطرنشان کرد: «با پوتین و زلنسکی دیدار خواهم کرد. هر دو نقاط ضعف و نقاط قوت دارند. در طول ۲۴ ساعت این جنگ حل و فصل خواهد شد ‌و به پایان خواهد رسید.»

زلنسکی به ترامپ: طرح خود را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ارائه دهید

بعد از طرح سخنان ترامپ در باره پایان جنگ در ۲۴ ساعت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری آمریکا خواست تا «طرح» خود را برای پایان سریع جنگ با روسیه فاش کند و بر این شرط تاکید کرد که هر پیشنهادی باید از «نقض حاکمیت» کشورش جلوگیری کند.

زلنسکی روز چهارشنبه سیزدهم تیر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «بلومبرگ» گفت: «اگر ترامپ می‌داند که چگونه به این جنگ پایان دهد، باید امروز به ما بگوید. اگر خطراتی وجود دارد که استقلال اوکراین و از دست دادن کشور را تهدید می‌کند، ما باید برای این موضوع آماده باشیم. ما می خواهیم بدانیم.»

در این مصاحبه رئیس جمهوری اوکراین همچنین از تاخیر در دریافت تسلیحات اوکراین از متحدان غربی ابراز تاسف کرد و یادآور شد که برای دیدار احتمالی با ترامپ برای شنیدن پیشنهادات تیمش «آماده» است.

او در ادامه اظهارات خود افزود: «آن‌ها (تیم ترامپ) نمی‌توانند برای زندگی من و مردم و فرزندانمان برنامه‌ریزی کنند، ما می‌خواهیم بدانیم که آیا در نوامبر آینده حمایت قوی از سوی واشینگتن خواهیم داشت یا تنها خواهیم ماند.»

ترامپ تا به حال به صراحت گفته که سیاست ناتو و بایدن در قبال جنگ و تامین هزینه آن اشتباه بوده و او به این سیاست پایان خواهد داد.

در این زمینه ترامپ در گفت‌وگو با پادکست «آل‌ این‌ پادکست» (All In podcast)، به وضوح مخالفت خود با عضویت اوکراین در «ناتو» را بیان کرد و گفت: «اگر جای روس‌ها بودم، هرگز خوشحال نمی‌شدم و این موضوع (عضویت اوکراین در ناتو) قابل مذاکره نبود.»

راه حل و شروط احتمالی ترامپ در ارتباط با جنگ اوکراین غیر از تاکید بر پایان سریع جنگ و میانجی گری بین روسیه و اوکراین در این مورد که چه کمکی به اوکراین خواهد کرد تا به حال ناروشن مانده اما مخالفت معاون او راز سر به مهری نیست، سناتور جی‌دی ونس که در همایش اخیر جمهوریخواهان به عنوان معاون رئیس جمهور معرفی شد از مخالفان اصلی کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین و عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است؛ او بارها تأکید کرده که برای توقف هرچه سریع‌تر جنگ، اوکراین باید خواسته‌های روسیه را بپذیرد.

معاون اول ترامپ آشکار گفته اگر دولت ترامپ سرکار بیاید اولویت هزینه های آن تغییر خواهد کرد و اوکراین دیگر در این فهرست نخواهد بود. سناتور جی‌دی ونس گفته که ایالات متحده ظرفیت نظامی برای حمایت همزمان از تایوان، اسرائیل و اوکراین را ندارد و باید دو مورد اول را در اولویت قرار دهد.

حالا آن‌طور که رئیس‌جمهور اوکراین گزارش کرده، او در جریان گفتگوی تلفنی با ترامپ، به حمایت «حیاتی» دو حزب اصلی و دو مجلس آمریکا از اوکراین اشاره داشته و طرفین نیز توافق کردند در یک دیدار حضوری، درباره اقداماتی که می‌تواند صلح در منطقه را «منصفانه و واقعاً» پایدار کند، صحبت کردند.

پوتین مسلما از میانجی گری ترامپ استقبال می کند، مهم شروط اوکراین و مسکو برای رسیدن به صلح “منصفانه” ی مورد نظر زلنسکی است. پوتین گفته است: «آن‌هایی که در اوکراین، اروپا و آمریکا علیه روسیه موضع خصمانه دارند آیا واقعا می‌خواهند با روسیه مذاکره کنند؟ بگذار مذاکره کنند. ولی ما این کار را برمبنای منافع ملی خود انجام خواهیم داد. آنچه را که متعلق به ماست رها نخواهیم کرد.»

پوتین در دیدار اخیر خود با اروبان رئیس جمهور مجارستان بار دیگر تاکید کرد: «شرایط برای صلح، همانطور که قبلاً گفتم، در سخنرانی من در وزارت امور خارجه بیان شده: صحبت بر سر خروج کامل تمامی نیروهای اوکراین از جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، و مناطق زاپروژیه و خرسون است. شرایط دیگری نیز وجود دارد، اما این موضوع نیازمند بررسی دقیق در جریان همکاری‌های مشترک احتمالی است.»

مناطق چهارگانه ای که ولادیمیر پوتین از اوکراین می خواهد نیروهایش را از آنجا خارج کند از نظر کی یف به انضمام کریمه متعلق به اوکراین می باشد و این کشور تصرف بیش از ۱۷ درصد از خاک خود را نقض حاکمیت اوکراین می داند.

باید تا نوامبر زمان بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید منظر ماند و دید ترامپ در مقام رئیس جمهور و میانجی رسمی، در فاصله ۲۴ ساعت چگونه می خواهد زلنسکی را به پذیرش شرایط پوتین راضی کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=246215 لينک کوتاه

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x