شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیوان بین‌المللی دادگستری: اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل غیرقانونی است

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، که عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل است در یک حکم تاریخی اعلام کرد اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل خلاف قوانین بین‌المللی است. دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید اسرائیل باید فعالیت شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن،‌ بیت‌المقدس شرقی و غزه را متوقف و به اشغال غیرقانونی خود در این مناطق پایان دهد. در پی نگرانی‌های اتحادیه اروپا از سقوط احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین، کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد که طی دو ماه آینده یک کمک مالی اضطراری به مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو به این تشکیلات ارائه خواهد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، که عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل است در یک حکم تاریخی اعلام کرد اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل خلاف قوانین بین‌المللی است.

دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید اسرائیل باید فعالیت شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن،‌ بیت‌المقدس شرقی و غزه را متوقف و به اشغال غیرقانونی خود در این مناطق پایان دهد.

حکم دادگاه که نظر مشورتی است و از نظر قانونی الزام‌آور نیست، اما ارزش سیاسی مهمی دارد. این اولین بار است که دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اشغال ۵۷ ساله اراضی فلسطینی توسط اسرائیل قضاوت می‌کند.

دیوان بین المللی دادگستری بنا به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل که اوایل سال‌جاری میلادی تشکیل شده بود این موضوع را بررسی کرد.

از دادگاه خواسته شده بود که به طور مشخص درباره سیاست‌ها و عملکرد اسرائیل در قبال اراضی فلسطینی و وضعیت حقوقی اشغال این زمین‌ها نظرش را بیان کند.

تصمیم قضات دادگاه لاهه می تواند برای اسرائیل به خاطر اشغال کرانه باختری، بیت المقدس شرقی و غزه تبعاتی داشته باشد.

نواف سلام، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری، با ارائه یافته‌های دادگاه گفت که «تداوم حضور اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی غیرقانونی است.»

او گفت: «دولت اسرائیل موظف است که در اسرع وقت به حضور غیرقانونی خود در اراضی اشغالی فلسطین پایان دهد.»

دادگاه همچنین اعلام کرد که اسرائیل باید تمامی شهرک‌نشینان خود را از این مناطق خارج کند و بابت خسارت ناشی از اشغال به فلسطینی‌ها غرامت بپردازد.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ میلادی حدود ۱۶۰ شهرک مسکونی برای حدود ۷۰۰ هزار یهودی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی ساخته است. دادگاه می‌گوید که ساخت این شهرک‌ها غیرقانونی است.

اسرائیل بارها ناسازگاری شهرک‌ها با قوانین بین‌المللی را زیر سوال برده است.

نگرانی اتحادیه اروپا از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین؛ بورل قطعنامه کنست اسرائیل را محکوم کرد

در پی نگرانی‌های اتحادیه اروپا از سقوط احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین، کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد که طی دو ماه آینده یک کمک مالی اضطراری به مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو به این تشکیلات ارائه خواهد کرد.

در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا آمده است که این پول در قالب کمک‌های بلاعوض و وام، در سه پرداخت بین ژوئیه و سپتامبر (مشروط به پیشرفت در برنامه اصلاحات تشکیلات خودگردان فلسطین) پرداخت خواهد شد.

این اتحادیه پیش از این طرحی را با تشکیلات خودگردان فلسطین با هدف اصلاح وضعیت بودجه و مالی آن امضا کرده بود.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که این کار با هدف «ثبات اقتصادی و سیاسی در کرانه باختری» انجام می‌شود.

تشکیلات خودگردان فلسطین سال‌هاست که یک وضعیت مالی به هم ریخته دارد؛ زیرا کشورهای کمک‌کننده بودجه‌ای را که زمانی تقریباً یک سوم از بودجه سالانه ۶ میلیارد دلاری آن را پوشش می‌داد، کاهش داده‌اند و خواستار اصلاحات برای مقابله با فساد و اتلاف منابع شده‌اند.

مقامات فلسطینی همچنین می‌گویند از زمان حمله شبه‌نظامیان حماس در ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل وضعیت به شدت بدتر شده است؛ زیرا اسرائیل نیز انتقال بخشی از درآمدهای مالیاتی را که از طرف تشکیلات خودگردان جمع آوری می‌کرد و منبع اصلی تامین مالی این منطقه بود، متوقف کرده است.

خبر اعطای این کمک مالی کمک ۴۳۵ میلیون دلاری، استقبال مقامات تشکیلات خودگران فلسطین را در پی داشت که آن را «گامی مهم برای کاهش بحران مالی و اقتصادی خفقان‌آوری» خواندند که مردم این منطقه از آن رنج می‌برند و با جنگ اسرائیل و حماس بدتر شده است.

گزارش‌ها از مناطق تحت اداره تشکیلات خودگردان فلسطین حاکی از آن است که وضعیت زیرساخت‌ها بدتر شده، کارمندان دولت تنها بخشی از حقوق خود را دریافت می‌کنند و خدمات بهداشتی نیز در حال فروپاشی است.

اینها نشانه‌های بحران عمیق مالی است که دولت محمود عباس را فلج و سوالاتی را درباره آینده آن حتی پس از پایان جنگ غزه مطرح کرده است.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در این باره اعلام کرد: «وضعیت مالی تشکیلات خودگردان بسیار وخیم است و اگر سقوط کند به نفع هیچ‌کس نیست. واضح است که آنها به پول بیشتری نیاز دارند.»

جوزپ بورل قطعنامه کنست در رد تشکیل کشور فلسطین را محکوم کرد

پارلمان اسرائیل (کنست) روز پنج‌شنبه قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا تصویب کرد که ایجاد «یک کشور واحد فلسطینی» را رد می‌کرد؛ حتی اگر تشکیل چنین کشوری بخشی از توافق مذاکره شده با اسرائیل باشد.

در این قطعنامه آمده است که تشکیل کشور فلسطین برای اسرائیل یک «خطر وجودی» محسوب می‌شود.

این اقدام کنست، واکنش جوزپ بورل مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا را در پی داشت که بیانیه‌ای صادر و از قطعنامه کنست در رد تشکیل کشور فلسطین ابراز تاسف کرد.

البته بیانیه آقای بورل نیز پس از آن تنظیم و منتشر شد که اعضای اتحادیه اروپا نتوانستند قطعنامه‌ای را «به اتفاق آراء» برای محکومیت این تصمیم پارلمان اسرائیل تصویب کنند؛ زیرا مجارستان برخلاف ۲۶ عضو دیگر این اتحادیه، از حق وتو استفاده کرد و مانع از تصویب چنین قطعنامه‌ای شد.

در بیانیه مستقل بورل آمده است که تشکیل کشور فلسطین، یک گام حیاتی برای به نتیجه رسیدن تلاش‌های بین‌المللی در راه حل این مناقشه طولانی‌مدت است.

مجارستان پیش از این نیز مانع از تصویب قطعنامه‌های این اتحادیه علیه اسرائیل شده بود؛ از جمله قطعنامه‌ای که از اسرائیل می‌خواست از حمله به شهر رفح در جنوب غزه خودداری کند.

بوداپست همچنین تلاش‌ها برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل را که مسئول خشونت در کرانه باختری هستند، از مسیر خارج کرده بود.

از نظر دیپلمات‌های اروپایی، این‌ها نمونه دیگری از مخالفت‌های ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان با اصول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است.

قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گرد هم آیند تا درباره پیامدهای جنگ غزه، همچنین طرح‌هایی برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطینی و بازگرداندن ماموریت اتحادیه اروپا در گذرگاه مرزی رفح، گفتگو کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=246198 لينک کوتاه

4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x