شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

موضع ضد استعماری مقامات آرژانتین؛ منجر به برکناری وزیر ورزش آلبی‌سلسته شد؛ خانمی که ۴۰ سال است در المپیک شرکت می کند؛ شروع بازیهای المپیک پاریس؛ ۲ روز زودتر

نازک بین- بازیکنان آلبی‌سلسته پس از قهرمانی در کوپاآمه‌ریکا ۲۰۲۴، آهنگی را در رختکن و اتوبوس تیم خواندند. این ترانه ریشه آفریقایی برخی از بازیکنان فرانسوی را با حالتی طنز یادآور می کند. در بخشی از این شعار ، این جملات به گوش می‌رسد: «آنها برای فرانسه بازی می‌کنند ،اما همه از آنگولا آمده‌اند!» و «مادرش نیجریه‌ای است، پدرش کامرونی، روی کاغذ اما ملیت اش فرانسوی!» انزو فرناندس، هافبک چلسی در لایو اینستاگرام اش در حال پخش تصاویر شادی بازیکنان آرژانتین در اتوبوس تیم بود و آنها شروع به خواندن این شعر کردند. او ،لحظاتی بعد پخش تصاویر را ادامه نداد.در پی این رویداد و اعتراض مقامات سیاسی وورزشی فرانسه به مسئولین آرژانتین، بابت آنچه که توهین نژاد پرستانه  نامیدند ،خولیو گارو، معاون وزیر ورزش آرژانتین از لیونل مسی به عنوان کاپیتان تیم ملی فوتبال آرژانتین، خواست تا بابت رفتار این تیم از فرانسوی ها عذرخواهی کند.

پس از موضع وزیر ورزش آرژانتین بود ، که روز پنجشنبه، خولیو گارو، از سمت اش برکنار شد و این عزل وزیر ورزش، از مسیر یک پیام در فضای رسانه‌ای به اطلاع هواداران فوتبال رسید! در شبکه اجتماعی X، دفتر خابیر می‌لی، رئیس جمهور این کشور ،اطلاعیه‌ای منتشر کرد و ضمن خبررسانی از بابت عزل وزیر ورزش، نوشت: «هیچ دولت و حکومتی حق ندارد به تیم ملی آرژانتین، دستور دهد بازیکنان اش چگونه فکر کنند، چگونه واکنش نشان دهند و رفتارشان چگونه باشد!»
در این اطلاعیه همچنین نوشته شده: «این بازیکنان، قهرمان‌های ملی هستند و یک بار جام‌جهانی و ۲ کوپا آمریکا را فتح کرده‌اند و علاوه بر این، دولت حتی به هیچ یک از شهروندان  نباید چگونه فکر کردن و واکنش نشان دادن را تحمیل کند، چه برسد به تیم ملی فوتبال یک کشور پرافتخار! به همین سبب خولیو گارو از این پس سمتی به عنوان وزیر ورزش کشور ندارد. زنده‌باد آرژانتین!»!»

البته خانم ویاروئل در بسیاری عقاید و خط مشی‌ها، با رئیس جمهور این کشور مخالف بوده و بیشتر در رسته محافظه‌کاران و ملی‌گرایان جناح راست قرار می‌گیرد. رئیس مجلس سنای این کشور هم اظهار داشته: «آرژانتین و سایر کشورهای آمریکای جنوبی، همواره کشورهایی مستقل و آزاد بوده‌اند و در طول تاریخ همچون فرانسه نخواسته‌اند استعمارگر بوده و شهروندان درجه ۲ داشته باشند. آرژانتین هرگز سبک زندگی خودش را به کشوری دیگر تحمیل نکرده است.»

شروع غیر رسمی بازیهای المپیک پاریس ؛ دو روز زودتر

۴۸ ساعت قبل از روشن شدن مشعل و شروع رسمی بازی های المپیک، رقابت‌ها در چند رشته ورزشی از روز چهارشنبه شروع می شود. مراسم افتتاحیه بزرگ بازی‌های المپیک جمعه ۵ مردادماه برگزار می‌شود. اما اولین رقابت‌ها از جمله فوتبال و هندبال دو روز زودتر (چهارشنبه آینده) آغاز می‌شود. مراسم افتتاحیه در مرکز شهر پاریس و رودخانه سن برگزار و مشعل المپیک نیز روشن می‌شود.مسابقات در برخی از رشته های ورزشی  از چند روز قبل شروع می شود. به عنوان مثال، مسابقات فوتبال و مسابقات راگبی مردان از چهارشنبه دو روز قبل از افتتاح رسمی المپیک  آغاز می شود. مسابقات فوتبال بانوان نیز از پنج‌شنبه آغاز می شود و مسابقات هندبال بانوان و مسابقات انتخابی تیراندازی با کمان نیز در همان روز آغاز می شود.از آنجایی که بازی ها فقط تا ۲۱ مرداد ادامه دارند، مدت زمان برای برخی از ورزش ها بسیار کوتاه است. برای اینکه ورزشکاران زمان استراحت بیشتری داشته باشند، بازیهای المپیک از روز چهارشنبه سوم مرداد آغاز می شود. گشایش رسمی  و ادامه بازیها از ۵ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ برابر با ۲۶ جولای تا ۱۱ اوت ۲۰۲۴ است.

برنامه بازی های المپیک پاریس قبل از افتتاحیه:

فوتبال مردان

دور مقدماتی، گروه A

۱۷:۰۰ گینه – نیوزلند

۲۱:۰۰ فرانسه – آمریکا

دور مقدماتی، گروه B

۱۵:۰۰ آرژانتین – مراکش

۱۹:۰۰ عراق – اوکراین

دور مقدماتی، گروه C

۱۵:۰۰ ازبکستان – اسپانیا

۱۷:۰۰ مصر – جمهوری دومینیکن

دور مقدماتی، گروه D

۱۹:۰۰ ژاپن – پاراگوئه

۲۱:۰۰ مالی – رژیم صهیونیستی

راگبی مردان

دور مقدماتی ، گروه A

۱۷:۳۰ ایرلند – آفریقای جنوبی

۱۸:۰۰ نیوزلند – ژاپن

۲۱:۰۰: ایرلند – ژاپن

۲۱:۳۰: نیوزلند – آفریقای جنوبی

دور مقدماتی، گروه B

۱۵:۳۰: استرالیا – ساموآ

۱۶:۰۰: آرژانتین – کنیا

۱۹:۰۰: استرالیا – کنیا

۱۹:۳۰: آرژانتین – ساموآ

دور مقدماتی، گروه C

۱۶:۳۰: فرانسه – آمریکا

۱۷:۰۰: فیجی – اروگوئه

۲۰:۰۰: فرانسه – اروگوئه

۲۰:۳۰: فیجی – ایالات متحده آمریکا

دهمین حضور یک ورزشکار در بازیهای‌ المپیک

ورزشکار ۵۵ ساله تپانچه ۲۵ متر گرجستان در پاریس، دهمین حضورش را در بازیهای المپیک تجربه خواهد کرد و به رکورد حضور در این رقابت‌ها دست خواهد یافت. به نقل از ایسنا، نینو سالوکوادزه تیرانداز ۵۵ ساله گرجستانی در بازی های المپیک پاریس صاحب یک رکورد ویژه خواهد شد. وی دهمین حضورش را در بازی‌های المپیک تجربه خواهد کرد. این ورزشکار ۵۵ ساله، در تپانچه ۲۵ متر در بازیهای المپیک پاریس رقابت خواهد کرد.این تیرانداز، مسن ترین ورزشکار این رشته در بازی های المپیک پاریس نیز محسوب می‌شود. پیش از او تنها یان میلار اسب‌سوار کانادایی موفق به ۱۰ حضور در بازیهای المپیک شده بود . اکنون سالوکوادزه گرجستانی نیز به رکورد او می‌رسد و تعداد حضورش را در بازی های المپیک دو رقمی می‌کند. او ، در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ نیز با تبدیل شدن به اولین مادری که در یک تیم با پسرش مسابقه می‌دهد، تاریخ ساز شده بود.

پاداش طلایی‌های گرجستان چقدر است؟

همچنین دولت گرجستان جایزه یک میلیون لاری (حدود ۳۷۰ هزار دلاری) را برای ورزشکارانی که در بازی های المپیک پاریس مدال طلا کسب کنند، تعیین کرده است. این خبر  را ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان اعلام کرد. بر این اساس حدود ۱۸۵ هزار دلار برای مدال نقره اختصاص می یابد و ۹۲ هزار دلار برای دارندگان مدال برنز اختصاص خواهد یافت.

۲۸ ورزشکار از گرجستان در بازی های المپیک پاریس شرکت خواهند کرد. لاشا تالاخادزه قهرمان وزنه بردار،  لاشا شوداتواشویلی و لاشا بکائوری از جودو، گنو پتریاشویلی در کشتی آزاد و همچنین نینو سالوکوادزه از جمله مهم‌ترین ورزشکاران این کشور در المپیک پاریس خواهند بود. 

بازی‌های المپیک پاریس از ۲۶ جولای ۲۰۲۴ (۵ تا ۲۱ مرداد) برگزار می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=246167 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x