شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

پلنوم سوم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین قطعنامه ای را برای تعمیق همه جانبه اصلاحات تصویب کرد

پس از گزارش شی جین‌پینگ، پلنوم سوم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین قطعنامه در مورد تعمیق اصلاحات جامع برای پیشرفت چین را مورد بحث و بررسی قرار داد و تصویب کرد. بر اساس این بیانیه، هدف کلی از تعمیق همه جانبه اصلاحات، بهبود و توسعه بیشتر نظام سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی و مدرن‌سازی سیستم حکومتی و ظرفیت حکمرانی چین است..

بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در پلنوم سوم خود از دوشنبه ۲۵ تیر ماه تا پنجشنبه ۲۸ تیر قطعنامه ای را برای تعمیق کامل اصلاحات برای پیشبرد مدرنیزاسیون به سبک چینی تصویب کرد.

این جلسه به ریاست دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برگزار شد. بر اساس بیانیه ای که روز پنجشنبه منتشر شد، شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین سخنرانی مهمی ایراد کرد.

در این جلسه، شی جین‌پینگ رهبر حزب کمونیست چین به نمایندگی از دفتر سیاسی به اعضای کمیته مرکزی در مورد فعالیت دفترسیاسی گزارش داد و در باره محتوای پیش نویس قطعنامه و مدرنیزاسیون به سبک چینی اظهار نظر کرد. پس از گزارش شی، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین قطعنامه در مورد تعمیق اصلاحات جامع برای پیشرفت چین را مورد بحث و بررسی قرار داد و تصویب کرد.
بر اساس این بیانیه، هدف کلی از تعمیق همه جانبه اصلاحات، بهبود و توسعه بیشتر نظام سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی و مدرن‌سازی سیستم حکومتی و ظرفیت حکمرانی چین است.

در این بیانیه آمده است: «تا سال ۲۰۳۵، ساختن یک اقتصاد بازار سوسیالیستی با استانداردهای بالا را از همه جهات تکمیل خواهیم کرد، سیستم سوسیالیسم را با ویژگی‌های چینی بهبود خواهیم بخشید، سیستم و توانایی حکمرانی خود را به طور کلی مدرن کرده‌ایم، و در عرصه های اساسی مدرنیزاسیون سوسیالیستی را محقق خواهیم کرد». همه اینها پایه محکمی برای ساختن چین به یک کشور مدرن سوسیالیستی تا اواسط قرن حاضر از همه جهات خواهد بود.

بنابراین، وظایف اصلاحی مندرج در قطعنامه باید تا هشتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۲۰۲۹ تکمیل شود. کمیته مرکزی برنامه های منظمی را برای تعمیق همه جانبه اصلاحات تنظیم کرده است.
در ساختن یک اقتصاد بازار سوسیالیستی با استاندارد بالا، نقش بازار باید بهتر مورد استفاده قرار گیرد و محیط بازار عادلانه تر و پویاتر را ترویج کند و توزیع منابع را تا حد امکان کارآمد و مولد کند. محدودیت‌ها در بازار برداشته می‌شوند و در عین حال از مقررات مؤثر برای حفظ نظم بازار و رسیدگی به شکست‌های بازار اطمینان حاصل می‌شود.

به منظور ترویج توسعه با کیفیت بالا، این بیانیه خواستار تعمیق اصلاحات ساختاری در زمینه ی عرضه، بهبود مکانیسم‌های انگیزشی و اجباری برای ترویج توسعه با کیفیت بالا و ایجاد محرک‌ها و نقاط قوت جدید برای تحقق رشد است.

در این بیانیه آمده است: «ما موسسات و مکانیسم‌ها را برای ارتقای نیروهای مولد جدید با کیفیت بالا مطابق با شرایط محلی بهبود خواهیم داد، تا هماهنگی و یکپارچگی کامل بین اقتصاد واقعی و اقتصاد دیجیتال را ارتقا دهیم، بخش خدمات را بیشتر توسعه دهیم، زیرساخت‌ها را مدرن کنیم و انعطاف‌پذیری را افزایش دهیم. تا پایداری اقتصادی، امنیت زنجیره های صنعتی و ارسال کالاهای تولیدی را بهتر کنیم.

حزب کمونیست چین CPC همچنین از نوآوری جامع و تعمیق اصلاحات جامع آموزش، اصلاحات ساختاری علمی و فناوری و اصلاحات نهادی برای پرورش استعدادها حمایت خواهد کرد. برای بهبود حکمرانی اقتصاد کلان، این بیانیه خواستار پیگیری اصلاحات هماهنگ در امور مالی و مالیاتی، بانکداری و سایر بخش‌های کلیدی و همچنین بهبود انسجام جهت‌گیری اقتصاد کلان و در عین حال بهبود سیستم برنامه‌ریزی استراتژیک ملی و مکانیسم‌های هماهنگی سیاست‌ها شد.

در این اطلاعیه با توجه به توسعه یکپارچه شهری و روستایی، تبادل یکسان و جریان متقابل عوامل تولید بین شهری و روستایی باید به منظور کاهش اختلافات بین این دو و ارتقای رفاه و توسعه مشترک آنها ترویج شود. اصلاح نظام مالکیت زمین باید عمیق تر شود.

علاوه بر این، این بیانیه بازگشایی را به عنوان شاخص و “ویژگی کلیدی مدرنیزاسیون به سبک چینی” توصیف کرد. و بر گسترش مستمر گشایش نهادی، تعمیق اصلاحات ساختاری تجارت خارجی، اصلاح بیشتر سیستم‌های مدیریت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، بهبود برنامه‌ریزی برای گشایش منطقه‌ای، تاکید کرد. همیچنین قطعنامه کمیته مرکزی خواهان بهبود مکانیسم‌های همکاری با کیفیت در چارچوب ابتکار راه ابریشم جدید شد.

پلنوم های کمیته مرکزی چین معمولاً هر پنج سال یکبار برگزار می شود. طبق تقویم پلنوم فعلی باید پاییز سال گذشته برگزار می شد . اما این بار رهبری حزب آگاهانه فراخواندن پلنوم به تعویق انداخت و ۹ ماه دیرتر از زمان قابل انتظار – برگزار کرد. در باره تاخیر فراخوان پلنوم توضیح رسمی داده نشده است. گفته می شود اختلاف نظر درون رهبری و متخصصان حزب در باره اولویت های اقتصادی عامل این تاخیر بوده و حزب پیش از رسیدن به اتفاق نظر نمی خواست پلنوم صحنه ی نمایش اختلافات باشد. در رسانه های غرب به اتفاق بر این نظر تاکید می شود که با آمدن شی جین پینگ اقتصاد چین بسته تر و متمرکز تر شده، رکود فعلی ناشی از همین سیاست است و بر همین مبنا انتظار دارند تحول اقتصادی در جهت خصوصی سازی بیشتر باشد.

هم‌زمان با نشست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برای رسیدگی به رشد کند اقتصاد این کشور، برخی رسانه ها نوشتند داده‌های رسمی نشان می‌دهند که اقتصاد چین در سه ماهه دوم سال افت کرده است.

بنابراین نوشته ها در سال جاری سه ماهه منتهی به ژوئن اقتصاد چین ۴/۷ درصد رشد کرد که کمتر از انتظارات پس از شروع قوی‌تر در سه ماه اول سال بود. هدف دولت برای رشد سالانه حدود ۵ درصد است.

در آستانه برگزاری پلنوم سوم کمیته مرکزی چین، برخی از رسانه های دولتی همراه با اشاره به مشکلات اقتصادی به ویژه مسکن، بیکاری جوانان در باره تصمیمات راه گشای نشست رهبران ابراز خوش بینی کردند. گلوبال تایمز در سرمقاله خود نوشت: «طیف گسترده‌ای از سیاست‌های متمرکز بر اصلاحات» «در دستور کار قرار دارند» و نویدبخش آغاز «فصل جدید» هستند. شین‌هوا به اصلاحات «جامع» و «بی‌سابقه» اشاره کرد. سرمقاله روزنامه خلق با عنوان «دوران جدید اصلاحات و گشایش» منتشر شد که عبارتی است که دنگ شیائوپینگ رهبر چین در سال ۱۹۷۸ ابداع کرد. برای ارزیابی تاثیر تصمیم اخیر پلنوم کمیته مرکزی بر اقتصاد و سیاست چین نیاز به انتظار طولانی و سنجش برنامه های بلند مدت نیست. قطعنامه اگرچه با هدف «آزادسازی پتانسیل رشد بلندمدت» تهیه و تصویب شده اما در فاصله چند ماه و به ویژه آغاز دور جدید کشمکش تجاری پکن و واشنگتن معلوم خواهد شد پلنوم سوم تا چه اندازه در تشخیص مسیر پیش روی چین موفق بوده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=246152 لينک کوتاه

3.4 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نادر
نادر
1 ماه قبل

حزب کمونیست !!چین، خروشجف اصلاح طلب را منفور نشان داد و کلى داستانسرائى از مبارزه با اصلاح طلبى و بعد تئورى سه جهان را ارائه داد و متاسفانه هزاران انسان آزاده در سراسر جهان را بکام مرگ فرستاد ولى از بد حادثه، امپریالیست رو به رشد (دولت شوروى) از هم پاشید (نه بخاطر اصلاح طلب بودن خروشچف و یاران بل بخاطر جدا شدن از ایده هاى سوسیالیسم بعد از مرگ لنین) و آمریکا کماکان همان هست که بود و حزب کمونیست!! چین با معجزه اى بیماند سوسیالیسم نوع چینى را به امپریالیست محض تبدیل کرد وحالا حزب کمونیست با افتخار بدنبال اصلاح طلبى هست!؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x