پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

اگر اجازه بدهید زنده بمانیم؛ بازهم میگوییم: زن، زندگی، آزادی!

سارا جهانی دکتر داروساز است که در بیمارستان سوانح سوختگی رشت کار می‌کرد.

هنگام بازداشت سارا جهانی در رشت، ماموران امنیتی در حالی که ملحفه را دور بدنش پیچانده بودند او را هدف مشت و لگد قرار دادند و برای افشای رمز موبایل تحت فشار گذاشتند.

در دوران بازداشت وی در انفرادی وزارت اطلاعات بازجویان او را با توهین، تحقیر جنسی، تهدید به شکنجه فیزیکی و بستری در بیمارستان روانپزشکی و انتقال به پزشکی قانونی برای تعرض جنسی تحت عنوان انجام تست بکارت، آزار دادند. وی بیش از دو هفته بدون حکم بازداشت در زندان لاکان رشت نگهداری میشد. سارا جهانی در تاریخ ۹ مهرماه پس از ۴۶ روز بازداشت به قید وثیقه پانصد میلیون تومانی از زندان لاکان رشت آزاد شد. او در دادگاه بدوی به ۶ سال و ۳ ماه حبس که ۳ سال و ۶ ماه و یک روز آن قابل اجراست، محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

خانم جهانی یکی از دوازده فعال حقوق زنان است که در آستانه اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی در گیلان بازداشت شده بودند.

اداره اطلاعات استان گیلان با انتشار اعلامیه‌ای از بازداشت این ۱۲ فعال مدنی با عنوان «یک تیم تشکیلاتی اغتشاشگر» در تاریخ ۲۵ مرداد خبر داد.

سارا جهانی، فعالان حقوق زنان در گیلان، می‌گوید: «فردا می‌خوام خودم رو [به زندان] لاکان معرفی کنم و باز هم میگم:
اگه فقط اجازه بدید زنده بمونیم!
بازم بلند میشیم و میگیم:

زن، زندگی، آزادی»

https://akhbar-rooz.com/?p=246091 لينک کوتاه

4.6 11 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کهنسال
کهنسال
1 ماه قبل

برسد به الف.باران:
مبارزه زنان و دختران نه با قتل مهسا؛ بلکه از۱۷اسفند ۵۷ واولین روزهای قیام بهمن آغاز شد؛جمهوری اسلامی با شعار “یا روسری یا تو سری”، ارتجاعی‌ترین قوانین را علیه زنان نوشت و زنان نخستین گروه‌ و نیمی از جامعه بودند که در همان فردای ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به یاری شلاق و آیه‌های اسلامی مورد سرکوب خونین قرار گرفتند. مقاومت و مبارزه زنان سوسیالیست در زندانها دردهه۶۰ به اوج رسید و صدها تن از آنان درسالهای ابتدایی آن دهه سیاه وخونین تیرباران شدند و بسیاری مورد تجاوز قرار گرفتند.درکردستان؛ زنان زیادی تحت تاثیر چپ رادیکال و انقلابی به صفوف پیشمرگه ها پیوستند. بعد از کشتار تابستان ۶۷ جنبش دادخواهی که متشکل از مادران؛همسران و خواهران جانباختگان بود تاکنون ادامه دارد؛ مادران پارک لاله بعد از جنایت و سرکوب اعتراضات ۸۸ و بازماندگان دی۹۶؛آبان۹۸ و خیزش انقلابی ۱۴۰۱ جنبش دادخواهی را تقویت کرده است.

کهنسال
کهنسال
1 ماه قبل

 الف.باران خیزش انقلابی۱۴۰۱را فتنه وشورش میداند(همانطورکه طالبان سلطنت ازقیام شکوهمند۵۷بعنوان فتنه وشورش نام میبرند)وهرنوع حمایتی توسط مهاجران پناهندگان وتبعیدیان ایرانی ازآنرا”توطئه اجانب میداند.ازهمایش نیروهای چپ وکمونیست درکلن درآوریل۲۰۲۳ تا راهپیمایی ایرانیان آزادیخواه دربرلین وتورنتو…اگرکمی نظرات او را خراش دهی؛صحبتهای کیهان وجراید سپاه مانند جوان و…نمایان میشود.ترکیب خواسته های خیزشهایی با ماهیت دی۹۶؛آبان۹۸ وخیزش ژینا نتایج بهتری را دربرخواهد دا شت.ازهرچه بگذری شعارنان؛کار؛آزادی واداره‌ی شورایی کارگران نیشکر۷تپه؛هپکو؛آذراب اراک و…خوشتراست.مردم آگاه ایران ورهبران گمنام و شناخته شده خیزشهای چند ساله اخیرازتجارب بهمن۵۷ آموخته وفریب هرریا کاری را نخواهند خورد.نیروهای وزارت اطلاعات ودستگاه قضایی جمهوری اسلامی بعداز شریفه محمدی فعال کارگری بدنبال پرونده‌ سازی برای سارا جهانی وهومن طاهری ودهها فعال حقوق زنان استان گیلان هستند

الف باران
الف باران
2 ماه قبل

تمام فاشیستهایی که به قدرت رسیده اند بر موج خواستارها و نا رضایتی های مردم سوار بوده و هستند . نمونه بارز آن قدرت گیری خمینی در استقرار این نظام‌ بود .
خانم سارا جهانی دکتر داروسازی است با عقایدی پاک و مقاومتی تحسین آمیز ، ولی سیاست توحش جهانی با افکار مردمی صادق شکل نمی‌گیرد . از خیزش زنان دلاور و انقلابی ایران بعد از کشته شدن خانم مهسا امینی بدست گشت ارشاد ، سیاستی در تلاش و بجا انداختن شعار وارداتی”زن زندگی آزادی” در انفجار خشم خفته مردم ایران بوده و وسعت داده می‌شود ! کافی است در یوتوب ” خالق زن زندگی آزادی ” بازبین شود . حامیان و مبلغان این شعار و رهبران تبلیغاتی این شعار چه در سطح جهانی و چه ایران چه کسانی بوده و هستند ؟ باید از چاله به چاهی که افتاده ایم ، دو باره مبلغ شعار ” همه باهم ، نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش ” نباشیم …

حسن نکونام
حسن نکونام
2 ماه قبل

این سارای « پل بریده» : در فرهنگ سنتی ما لرها، مثل یا اصطلاحی هست بدین مضمون : « از این پل بریده ها، هر کاری بر میاد». در این فرهنگ، پل بریده به زن و دختری میگویند که، موهایش را بسان مردان کوتاه میکند، انگونه که سارای ما در این تصویر دیده میشود. ترجمه سلیس این مثل، اینه که : از این زنان کوتاه مو، هر کاری ساخته است. حالا که از این کوتا موها، هر کاری ساخته است، بلند موها که، غوغا بپا میکنند. مگر در جنبش ژینا، پل بریده ها و پل نبریده ها، کم غوغا بپا کردند؟ زنان و مردان در سراسر دنیا را به «گیس بری» و اعلام حمایت از خود کشاتدند .
درود بر همه پل بریده ها و پل نبریده ها، که مقاومت و مبارزه آنها، که سرانجام عمر این حکومت سیاه را « کوتاه» خواهند کرد. آن روز چندان دیر و دور نیست. دیرو زود دارد، اما، سوخت و سوز، هرگز. در پایان این پل بری، این را هم اشاره کنم که، برای برداشت شایسته از فرهنگ لری، لری یک گویش یا لهجه است و نه یک زبان. وقثتتان خوش!

حسن نکونام
حسن نکونام
2 ماه قبل

اجازه دست خودتونه سارا خانم: شما نیمی از جمعیت ایران، و جهان هستید. به غیر از تعداد اندکی از زنان در ایران ، که شاید به یک درصد زنان ایران هم نرسند و عقب مانده و متحجر و خرافاتی هستند، و ار هر مرد مرد سالاری هم « مرد سالار » تر هستند، بیشترینه زنان ایران، عدم مقبولیت و عدم مشروعیت این حکومت را، در ۹۶ و ۹۸ و در جنبش «زن زندگی آزلدی» اعلام کرده اند.جنبش «زینا» دنیا را هم به تحسین و حمایت کشاند. هزاران زن، و حتا مردان، در ایران، و هم در سراسر جهان، موهای خود را با قیچی بریدند، و همبستگی خود را با شما زنان ایران بیان کردند. همه زنان و مردان پیشرو و آزادیخواه و عدالت خواه دنیا با شما هستند. بگبر و ببند این حکومت، و سرکوبگری های این حکومت «بی آینده» چاره ساز گریز آن از سقوط حتمی آن نخواهد شد. به جنبش های خودمان با عزم و ارده ای محکم، ادامه خواهیم داد، تا به مقصود برسیم. درود بر همه زنان و مردان مبارز ایران، برای رسیدن به جامعه ای انسانی!

الف باران
الف باران
2 ماه قبل
پاسخ به  حسن نکونام

“همه زنان و مردان پیشرو و آزادیخواه و عدالت خواه دنیا با شما هستند.” مثلا ؟

1000013878

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x