یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

گزارشگر ویژه سازمان ملل: شش زن مدافع حقوق بشر در ایران شکنجه شده و در بازجویی‌ها به تجاوز جنسی و مرگ تهدید شده‌اند

ماری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر دوشنبه ۱۵ ژوئیه/۲۵ تیر در حساب کاربری خود در ایکس/توییتر تأیید کرد که بنا به گزارش‌های رسیده به سازمان ملل، ماموران حکومت ایران زنان فعال گیلان را شکنجه کرده و در بازجویی‌ها به تجاوز جنسی و مرگ تهدید کرده‌اند

ماری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر دوشنبه ۱۵ ژوئیه/۲۵ تیر در حساب کاربری خود در ایکس/توییتر تأیید کرد که بنا به گزارش‌های رسیده به سازمان ملل، ماموران حکومت ایران زنان فعال گیلان را شکنجه کرده و در بازجویی‌ها به تجاوز جنسی و مرگ تهدید کرده‌اند.

او نوشت: «اخبار نگران‌کننده‌ بیشتری از ایران [می‌رسد]: ۶ تن از زنان مدافع حقوق بشر با احکام طولانی زندانی شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها با خشونت دستگیر شدند، شکنجه شدند و در بازجویی‌ها به تجاوز و مرگ تهدید شدند. من از ایران می‌خواهم که فوراً آن‌ها را آزاد کند و به سرکوب زنان مدافع حقوق بشر پایان دهد.»

او به نام این شش نفر اشاره‌ای نکرد.

در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و خیزش «ژن، ژیان، ئازادی»، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در گیلان، چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ به‌صورت هم‌زمان به محل زندگی فعالان حقوق زنان زهره و زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاووشیان و متین یزدانی (عکاس) در رشت، یاسمین حشدری (شاعر) در انزلی، نگین رضایی در فومن، واحده خوش‌سیرت، فعال حقوق زنان و شیوا شاه‌سیاه (گرافیست) در لاهیجان حمله برده و آن‌ها را بازداشت کردند.

نیروهای وزارت اطلاعات در ادامه سارا جهانی (داروساز) و هومن طاهری، دو شهروند ساکن رشت را در شامگاه چهارشنبه دستگیر کرده و به مکان نامعلومی بردند. گروه‌های حقوق بشری در ادامه از خشونت علیه بازداشت‌شدگان و فشار و شکنجه‌ آن‌ها در بازداشت‌گاه به‌دست نیروهای امنیتی خبر دادند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هم به‌دنبال پرونده‌سازی دستگاه امنیتی، این فعالان برابری‌خواهی جنسیتی شامل زهره دادرس، زهرا دادرس، فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاووشیان، جلوه جواهری و هومن طاهری را در مجموع به بیش از ۶۰ سال زندان محکوم کرد و احکام آن‌ها را در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید کرد.

فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و آزاده چاوشیانشنبه ۲۳ تیر جهت تحمل حبس، راهی زندان لاکان شدند. نیروهای امنیتی روز چهارشنبه ۲۰ تیر، زهره (فاطمه) دادرس را هم بازداشت کردند. در همان روز زهرا دادرس نیز پس از احضار تلفنی خود را به اجرای احکام کیفری رشت معرفی کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=246088 لينک کوتاه

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x