پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳

اسپانیا با شایستگی قهرمان یورو ۲۰۲۴ شد؛ انگلیس ۱ اسپانیا  ۲؛ لاروخا؛ با رژه قهرمانی؛ عشق افلاطونی الهه سیبلس را در آغوش می گیرد

نازک بین- الکساندر چفرین، رئیس یوفا، می‌گوید اگر دو یا سه تیم دیگر با جام ملت‌های اروپا اضافه شود این رقابت‌ها از جام جهانی هم جذاب‌تر می‌شد. الکساندر چفرین، رئیس یوفا، که بازی تماشای فینال یورو ۲۰۲۴ بین انگلیس و اسپانیا در برلین حضور داشت. مصاحبه‌ای با نشریه آاس اسپانیا انجام داده است.چفرین، درمورد حضور تیم‌های بیشتر در یورو گفت: “اینطور جالب‌تر است. می‌توانید گرجستان و اسلوونی را ببینید، کشورهایی که شاید اگر یورو با ۱۶ تیم برگزار می‌شد، جواز حضور نداشتند ولی شایسته حضور در این جام هستند. می‌بینید که هر تیمی می‌تواند هر تیمی را شکست دهد. ما ۲۴ تیم فوق‌العاده داریم و اگر دو یا سه تیم دیگر اضافه می‌کردیم، بدون شک جام ملت‌های اروپا از جام جهانی هم قوی‌تر می‌شد.” او درباره بازیکنانی که از نمایش آن‌ها در این مسابقات لذت برده، گفت: “بسیاری از آن‌ها چشم‌نواز بوده‌اند. اگر از فینالیست‌ها بگویم، من همیشه تحت تاثیر کیفیت جود بلینگام هستم. او هیچوقت خسته به نظر نمی‌رسد و همچنین هری کین. در اسپانیا هم فکر می‌کنم بیشتر تحت تاثیر رودری، مغز متفکر این تیم هستم، نمی‌دانم چگونه ولی او هرگز توپ را از دست نمی‌دهد.همچنین باید از خویچا کواراتسخلیا نام ببریم و همچنین یکی از بازیکنان اسلوونی یعنی کارانسنیک. مطمئنم که شما هرگز نام او را نشنیده‌اید، او در لیگ اسلوونی بازی می‌کند و یک تورنمنت عالی داشت. بازیکنان زیادی هستند که می‌شود نام برد.”

چهارمین قهرمانی برای اسپانیا

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا ،قبل از این بازی به La 1 گفت: امیدوارم آن‌ها دوباره همان بازی با فشار بالا را تکرار کنند و ما بتوانیم جام ملت‌های اروپا را به خانه ببریم.به نظرم همه به این بازی خوش‌بین هستند. همچنین می‌خواهم به کارلوس آلکاراس به دلیل قهرمانی در ویمبلدون لندن تبریک بگویم و امیدواریم که در جام ملت‌های اروپا نیز قهرمان شویم.کل جامعه اسپانیا از این تیم لذت می‌برند، آن‌ها راه آسانی نداشته‌اند، باید با قدرت‌های بزرگ فوتبال اروپا روبرو می‌شدند، ببینیم چهارمین قهرمانی را می‌گیریم یا نه.”

داستان اسپانیا و یورو، پیش از آغاز اولین یوروی تاریخ در سال ۱۹۶۰ شکل گرفت. جایی که در دور اول مقدماتی در مجموع ۷-۱ لهستان را در هم کوبید و در دور نهایی مقدماتی پیش از یورو برای حضور در فرانسه، باید به مصاف اتحاد جماهیر شوروی می‌رفت. اسپانیای پرقدرت هلنیو هررا با انبوهی از ستارگان وقت خود، آماده پرواز و فتح اولین جام یوروی تاریخ بود؛ اما با تصمیم سران رژیم فرانکو، قافیه را پیش از فتح باخت. روابط سرد با بلوک شرق باعث عدم حضور در بازی با شوروی شد. رایزنی‌ها حتی برای بازی در زمین بی‌طرف هم بی‌نتیجه ماند. این تصمیم بزرگ اما ناامیدکننده، مجالی به شوروی داد تا از امتیاز و شانس بادآورده خود به‌خوبی استفاده کند تا به‌جای اسپانیا نام خود را به‌عنوان اولین قهرمان اروپا در تاریخ حک کند. رژیم که به‌خوبی از اهمیت فوتبال برای مقاصد سیاسی‌اش آگاه بود، برای جبران مافات اشتباه گذشته درخواست میزبانی دوره بعدی در سال ۱۹۶۴ را داد تا در چامارتین جدید (برنابئو) دور افتخار بزند تا به‌نوعی عقب‌ماندگی سیاسی – ورزشی خود را جبران کند. اسپانیا در دور اول به مصاف مجارستان که هنوز نشانی از یال‌وکوپال تیم قدرتمند دهه گذشته داشت، رفت. گل خسوس ماریا پردا در نیمه اول را فرانس بنه، مهاجم بزرگ مجار در دقایق پایانی جواب داد. ضربه آمانسیو در ادامه کار و در وقت‌های اضافه بازی؛ اما اسپانیا را به فینال رساند.مسابقه فینال در تاریخ ۲۱ ژوئن ۱۹۶۴ در چامارتین جدید برگزار شد. اسپانیا به مصاف شوروی می‌رفت تا زخم‌های قدیمی دوباره سرباز کند. یک مصاف انتقامی بین شرق و غرب که می‌توانست مثل دیدار برگزار نشده چند سال قبل تبعات فراوانی داشته باشد.

دیشب، نه اسپانیا آن تیم ژنرال فرانکو دیکتاتور بود و نه برلین آن ورزشگاهی بود که هیتلر برای نشان دادن قدرت و عظمت نازیسم در آن بازیهای المپیک را برگزار کرد.شهرداری مادرید اعلام کرده بود در صورت قهرمانی لاروخا، جشن بزرگ آن ،به‌جای میدان کولون در میدان سیبلس برگزار خواهد شد. هدف از این جابجائی ، این است که الهه سیبلس در قلب کاستیل، شاهد رژه فرزندان خود باشد! وقتی آب نمای سیبلس در سال ۱۷۸۲ در مرکز شهر مادرید بنا شد، هیچکس تصور نمی کرد که دو قرن بعد، این مکان به محلی برای جشن های قهرمانی هواداران رئال مادرید تبدیل شود. حالا وقتی رئال مادرید به یک قهرمانی مهم دست پیدا می کند، هواداران دور این میدان جمع می شوند و با تکان دادن شال و پرچم، رژه افتخار و قهرمانی تیم محبوب شان را به تماشا می نشینند.

اسپانیا  2  انگلیس ۱

پایان یک ماه رقابت تیم‌های ملی قاره اروپا در نوزدهمین دوره جام ملت‌ها در نهایت منجر به قهرمانی تیم ملی اسپانیا در یورو ۲۰۲۴ شد. قطع توپ اویارسابال در مقابل دروازه پیکفورد در فاصله ۴ دقیقه مانده به پایان مسابقه نهایی جام ملت‌های اروپا، اسپانیا را در مقابل تیم ملی انگلیس به پیروزی ۲ بر یک رساند. تا ماتادورها برای چهارمین بار در تاریخ قهرمانی یورو را جشن بگیرند. لاروخا، در هر ۷ مسابقه خود در این جام به پیروزی دست یافت و قهرمانی این تیم با غلبه بر ۵ تیم مدعی (کرواسی، ایتالیا، آلمان، فرانسه و انگلیس) در اوج شایستگی رقم خورد.در این بازی  که از ساعت ۲۲:۳۰ شب گذشته (یکشنبه) در ورزشگاه المپیک برلین آغاز شد؛ تیم‌های ملی اسپانیا و انگلیس رو در روی هم قرار گرفتند و لاروخا موفق شد با نتیجه ۲ بر یک سه‌شیر را شکست دهد و به پیروزی و عنوان قهرمانی برسد.این بازی در نیمه نخست به تساوی بدون گل انجامید. اما با شروع نیمه دوم ابتدا اسپانیا در دقیقه ۴۷ توسط نیکو ویلیامز به گل رسید تا کار برای انگلیس سخت شود. کول پالمر در دقیقه ۷۴ پاسخ گل اسپانیا را داد تا کار بار دیگر به تساوی کشیده شود. در حالی که انتظار می‌رفت بازی به وقت‌های اضافه برود این اویارزابال تعویض طلایی دلافوئنته بود که در دقیقه ۸۶ گل برتری را به ثمر رساند و نفس سه‌شیر را گرفت.اسپانیا با این قهرمانی به تنهایی دارنده ۴ عنوان قهرمانی شد و بالاتر از آلمان میزبان ایستاد. انگلیس هم بار دیگر از رسیدن به جام باز ماند تا همچنان مونس حسرت و آه باشد! داور فرانسوی قضاوت عادلانه و منصفانه داشت.

اطلاعات مسابقه اسپانیا – انگلیس:

روز و تاریخ برگزاری: یکشنبه ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۴ | ۲۴ تیر ۲۰۲۴ 

ساعت: ۲۲:۳۰ به وقت تهران

محل برگزاری: ورزشگاه المپیک برلین

تورنمنت: فینال یورو ۲۰۲۴

داور: فرانسوا لتکسیه (فرانسه)

گلزنان اسپانیا: نیکو ویلیامز (۴۷) و اویارزابال (۸۷)

  گلزن انگلیس: پالمر (۷۳)

ترکیب رسمی اسپانیا و انگلیس

اسپانیا (۱-۳-۲-۴): سیمون ، کوکوریا، لو نورمان، لاپورت، کارواخال ، رویز، رودری ، اولمو، ویلیامز، یامال ، موراتا

انگلیس (۱-۲-۴-۳): پیکفورد ،گوئهی، استونز، واکر ، ساکا، مینو، رایس، شاو ، فودن، بلینگام ، کین

https://akhbar-rooz.com/?p=246002 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x