شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

فرانسه؛ حزب سوسیالیست ساز خود را می زند، پیشنهاد نخست وزیری برای هوگت بلو شکست خورد

هوگت بلو پیشنهاد نخست وزیری یک دولت جبهه مردمی جدید را رد کرد

گزارش یک آخر هفته پرتنش

جبهه مردمی جدید هنوز نتوانسته است پیشنهادی برای نخست‌وزیری به رئیس جمهور فرانسه ارائه دهد. هوگت بلو، رئیس فعلی شورای منطقه‌ای جزیره رئونیون، تا روز جمعه به طور جدی به عنوان نامزد مطرح بود، اما با مخالفت حزب سوسیالیست در شب شنبه، وضعیت به بن‌بست رسید. این گزارشی از یک آخر هفته پرتنش است.

افزایش فشار مردمی

از زمان پیروزی در انتخابات پارلمانی، رای دهندگان چپ خواستار معرفی نامزد جبهه ی مردمی جدید برای نخست وزیری هستند. اما جبهه مردمی جدید (NFP) هنوز به نتیجه نرسیده است. مذاکرات طولانی‌مدت میان رهبران احزاب همچنان ادامه دارد. جمعه، کمونیست‌ها و جنبش «فرانسه تسلیم ناپذیر» (La France insoumise) فکر می‌کردند هوگت بلو می‌تواند همه را به توافق برساند.

آغاز ماجرا

در شب سه‌شنبه به چهارشنبه، نام هوگت بلو از بین مذاکراتی که با زیاده خواهی های حزب سوسیالیست، به‌ویژه دبیر اول آن‌ اولیویه فور، و جنبش «فرانسه تسلیم ناپذیر» که چهار نام (مانوئل بومپارد، ماتیلد پانو، کلمانس گوئت و ژان لوک ملانشون) را پیشنهاد داده بود، بیرون آمد.

در آن شب، در یک جلسه کوچک میان رهبران احزاب، اولیویه فور از حزب سوسیالیست و مانوئل بومپارد از حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر بر مواضع خود اصرار کردند. نتیجه‌گیری این شد که هیچ‌کدام از این دو نفر نمی‌توانند به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شوند. تصمیم گرفته شد نخست‌وزیر یا از حزب کمونیست باشد یا از حزب محیط‌زیست. همچنین گزینه دیگری که مورد بررسی قرار گرفت، انتخاب یک مقام محلی منتخب یا شخصیتی از اتحادیه‌ها یا انجمن‌ها بود.

رهبر حزب محیط‌زیست سیسیل دوفلو، وزیر سابق مسکن که اکنون در رأس آکسفام فرانسه قرار دارد، را پیشنهاد داد. دبیر کل حزب کمونیست فرانسه کریستف روبر، نماینده بنیاد آبه-پی‌یر را پیشنهاد کرد. هیچ کدام از پیشنهادها مورد موافقت قرار نگرفت. سپس فابین روسل (حزب کمونیست) هوگت بلو، رئیس فعلی شورای منطقه‌ای جزیره رئونیون، را پیشنهاد کرد. «یک شخصیت سیاسی ملی، شناخته شده، محترم و با تعهدی که هیچ کس به سمت گیری چپ او شک نمی‌کند».

تنش‌ها پیرامون موضع‌گیری حزب سوسیالیست

بن‌بست تا اعلام پیشنهاد هوگت بلو توسط روزنامه اومانیته در صبح جمعه ادامه یافت. جنبش «فرانسه تسلیم ناپذیر» نهایتاً با این گزینه موافقت کرد.

هوگت بلو برای آن‌ها یک مزیت دارد: او به ژان لوک ملانشون نزدیک است، کسی که او را در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد و در لیست مانون آبری در انتخابات اروپایی قرار داشت. در طول روز، مذاککرات با هوگت بلو ۷۳ ساله ادامه یافت. یک عضور نزدیک به دبیر ملی حزب محیط زیست گفت: «آنچه مهم است، توافق سریع بر روی یک نام است. او دارای ویژگی‌هایی است: زن، خارج از کشوری…».

ویژگی‌های هوگت بلو

علاوه بر نمادهایی که او به همراه دارد – او می‌توانست اولین زن آفریقایی‌تبار و اولین زن از مناطق فرادریایی در کاخ نخست وزیری باشد. به نظر می رسد هوگت بلو بسیاری از معیارها را داراست. تجربه: این مدیر سابق مدرسه از ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۰ نماینده مجلس بود و از ۲۰۲۱ یک مقام اجرایی در جزیره رئونیون است و ائتلاف با سوسیالیست ها را مدیریت می کند.

او دارای عقاید استواری است. کمونیست برجسته‌ای که بیش از پنجاه سال در خدمت مبارزات فمینیستی، ضد استعماری، اجتماعی – بوده است. او شخصیتی فراتر از چپ دارد. گابریل اتال نخست وزیر فعلی چند ماه پیش از او به عنوان «یک جمهوری‌خواه بزرگ» یاد کرد، و اورور برژه (از حزب رنسانس) در آوریل ۲۰۲۴ او را به عنوان «مبارز کرامت انسانی و حقوق زنان» توصیف کرد.

مخالفت‌ها و بن‌بست

در روز جمعه، به نظر می‌رسید او تثبیت شده است. اعتراضات کمی به او وارد شد، از جمله رای او علیه قانون ۲۰۰۴ که علائم دینی آشکار را در مدارس ممنوع می‌کرد و غیبتش در سال ۲۰۱۳ در زمان رای‌گیری برای ازدواج همجنس‌گرایان در مجلس. اما حزب سوسیالیست همچنان مردد ماند.

تصمیم نهایی حزب سوسیالیست

جلسه مشورتی حزب سوسیالیست در روز شنبه، که ابتدا برای ساعت ۱۱ صبح برنامه‌ریزی شده بود و سپس به ۵ عصر موکول شد، تصمیم سریعی گرفت و با هوگت بلو مخالفت کرد. او را «بیش از حد رادیکال»، خیلی نزدیک به جنبش «فرانسه تسلیم ناپذیر» و ناتوان از جلوگیری از سانسور ماکرونیست‌ها و «جمهوری‌خواهان» – که بیشتر اعلام کرده‌اند هر دولتی که در آن جنبش «فرانسه تسلیم ناپذیر» و محیط‌زیست‌ها حضور داشته باشند را رد می‌کنند، ارزیابی کردند.

بوریس والود، رئیس گروه سوسیالیست، در روزنامه «تریبون» روز یکشنبه گفت: «من فکر می‌کنم که یک نامزد سوسیالیست قادر به اطمینان بخشیدن به همه و جمع کردن دیگران است.» علاوه بر این، حزب سوسیالیست معتقد است که دارای بزرگترین گروه چپ است، شرطی که پیش از انتخابات برای پیشنهاد یک نام برای کاخ نخست وزیری تعیین شده بود.

اعلام تصمیم هوگت بلو

سرانجام، هوگت بلو در صبح یکشنبه اعلام کرد که پیشنهاد نخست وزیری را رد می کند زیرا نامزدی او «اجماع همه اجزای جبهه مردمی جدید، به ویژه حمایت حزب سوسیالیست را به همراه ندارد. او افزود: «با توجه به این شرایط و با توجه به توافق سریع در جبهه مردمی جدید، تصمیم گرفتم بدون تأخیر پیشنهاد ارائه شده را رد کنم.»

وضعیت کنونی و آینده

این آخر هفته پرتنش، تنش‌ها درون جبهه مردمی جدید را تشدید کرده و زمان را به نفع امانوئل ماکرون به حرکت در آورده است که منتظر فرصت مناسبی برای جلوگیری از انتخاب یک شخصیت چپ در کاخ نخست وزیری است. فابین روسل، دبیرکل حزب کمونیست فرانسه تصمیم هوگت بلو را «نتیجه عدم وضوح برخی نیروها در حمایت از این پیشنهاد» اعلام کرده و روز یکشنبه خواستار «جلسه رهبران احزاب در اسرع وقت برای خروج از وضعیت بن‌بست» شد.

در حالی که مردمی که به جپ رای داده اند، بی‌صبرانه منتظرند، وضعیت همچنان پیچیده است و زمان برای یافتن یک نامزد مناسب برای نخست‌وزیری کوتاه است.

منبع: اومانیته – برگردان به فارسی گلنار افشار

https://akhbar-rooz.com/?p=246000 لينک کوتاه

3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد ۲
مهرداد ۲
1 ماه قبل

متاسفانه کارشکنی حزب سوسیالیست و بالاخص اولاند در پشت پرده زمینه ساز موقعیتی شده که به آن بست فعلی منجر شده. حزب سوسیالیست بیش از حد به ماکرونیست ها نزدیک است و ماکرون هم بیش از اندازه برای جلوگیری تز انتخاب یک نخست وزیر کمونیست کارشکنی می‌کند. به نظر می‌رسد بین مامرونیستها و راست سنتی ( گلیست ها) و حتی راست فاشیست اجماع کلی در زمینه عدم مشارکت چپ در دولت نوشته یا نا نوشته موجود است .

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x