پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پزشکیان: در سیاست خارجی «فرصت‌گرا» خواهیم بود؛ خاورمیانه، چین و روسیه در اولویت‌اند

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری منتخب جمهوری اسلامی در شماره روز شنبه ۲۳ تیر/ ۱۳ ژوئیه روزنامه انگلیسی‌زبان تهران‌تایمز، خطوط کلی سیاست خارجی دولت آینده را ترسیم کرد.

این نوشته که عنوان «پیام من به جهان جدید» را بر خود دارد، خلاصه و ترکیبی از راهبردهای اعلامی علی خامنه‌ای در سیاست خارجی و دیدگاه جواد ظریف نسبت به وضعیت ارتباطات بین‌المللی ایران در وضعیت بحرانی کنونی است.

پزشکیان در این مطلب نوشته است که دولتش از کاهش تنش‌ها استقبال می‌کند و قصد دارد «سیاستی فرصت‌گرا را پیگیری کند که با ایجاد «تعادل» در روابط با همه کشورها، منطبق با منافع ملی، توسعه اقتصادی و نیازهای صلح و امنیت منطقه‌ و جهان باشد». در منطقه پرآشوب خاورمیانه، بر تقویت رابطه با ترکیه و عربستان سعودی تاکید شده است. در مورد اسرائیل، ایجاد سازوکاری منطقه‌ای برای برقراری و تضمین آتش‌بس در غزه تامید شده است.

تلاش برای زدودن برچسب «یهودی‌ستیزی» از جمهوری اسلامی هم در این سیاست جای دارد. تاکید بر تداوم پیوند استراتژیک با چین و روسیه و کمک به پایان یافتن جنگ در اوکراین هم در این نوشته آمده است. اما روشن نیست که آیا دولت آینده نظری در مورد تداوم سیاست کمک تسلیحاتی به روسیه در این جنگ دارد و یا اساسا قادر است موضع جمهوری اسلامی را در این زمینه تغییر دهد.

در مورد اروپا و آمریکا دو سیاست متفاوت پیش کشیده شده است. «گفتگوی سازنده» با اروپا برای حل اختلافات و شکل دادن مجدد به رشته‌های از هم گسیخته همکاری‌های مشترک و «کنترل تنش» با آمریکا به ویژه بر سر مساله هسته‌ای. در مورد سیاست دولت آینده در مذاکرات هسته‌ای با غرب دست‌کم در این متن هیچ خط روشنی اعلام نشده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=245899 لينک کوتاه

2.8 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن نکونام
حسن نکونام
2 ماه قبل

ممنون برای ۲ نمره منفی که برای نوشته من وارد کردید. اما این عدد ۲ چیزی را روشن نمیکند، و به درک من و سایر کاربران، چیزی نمی افزاید. اگر من اشتباه میکنم، در نظری که نوشته ام، شما مسئول ادامه اشتباه من هستید، زیرا که نظر خودت یا خودتان را نمینوسید، تا مرا از اشتباه باز دارید. کمی، و فقط کمی بیندیشید. وقتتان خوش!

حسن نکونام
حسن نکونام
2 ماه قبل

سالی که نکوست، از بهارش پیداست / ماستی که تروش، از تغارش پیداست
پزشکیان «ذوب در ولایت» که باورمند به ادامه سیاست های«بالا دستی» حکومت است، که بوسیله «رهبر» تعیین میشوند،، و روسای جمهور قبل از او به سیاست های رهبر عمل نکردند، در اولین خطابه اش به جهان، اعلام کرد که «در بر همان پاشنه » میچرخد. شایذ برخی تصور کنند که، حالا اول کار است، و پزشکیان میخواهد، نظر رهبر را جلب کند، تا بتواند گشایشی در امور فروبسته جامعه ایجاد کند. او همان کسی است که گفت : نفت ما را با ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف به چین میدهند و پول مارا هم نمیدهد، و هر جنسی را که خودش میخواهد، به ما قالب میکند، و قراردادش را هم اجرا نمیکند. شب دراز است و قلندر بیدار. بمانیم و ببینیم. وقتتان خوش!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x