یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

دست‌کم ۷۱ نفر در حمله اسرائیل به منطقه خان‌یونس کشته شدند

به گزارش اداره بهداشت غزه، در حمله هوایی ارتش اسرائیل در نزدیکی شهر خان‌یونس در جنوب غزه، دست‌کم هفتاد و یک نفر کشته و تعداد زیادی هم زخمی شده‌اند.

این حمله به منطقه المواصی صورت گرفته، منطقه‌ای مملو از آوارگان فلسطینی که پیشتر توسط ارتش اسرائیل به عنوان منطقه امن برای غیرنظامیان تعیین شده بود.

بیجا شدگان فلسطینی که به آنها گفته شده بود در این منطقه ساکن شوند، به بی‌بی‌سی گفته‌اند که این حمله شبیه به یک زلزله بود.

بر اساس گزارش‌ها، پزشکان و نیروهای امداد در یک بیمارستان صحرایی در حال کمک به مجروحان این حمله هستند.

ارتش اسرائیل بدون اشاره به جرئیات، این حمله را «بسیار مهم و قابل توجه» توصیف کرده است و گفته است که هدفش از این حمله محمد ضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام (شاخهٔ نظامی حماس) بوده است.

محمد ضیف دهه‌هاست که پنهان از دید در غزه فعالیت می‌کند.

چهارشنبه گذشته (۱۰ ژوییه) یوآو گالانت، وزیر دفاع، در کنست (پارلمان اسرائیل) گفته بود که اسرائیل توانسته است «۶۰ درصد» نیروهای حماس را «نابود کند.»

اسرائیل در ژانویه گذشته آماری درباره نیروهای حماس که بعد از شروع جنگ در غزه کشته شده‌اند، ارائه کرد اما سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا این آمار را زیر سوال بردند.

حماس تا کنون هیچ آماری از تلفات نظامی خود نداده است.

اسرائیل در روزهای گذشته به ساکنان شهر غزه هشدار داده بود که به ‌سرعت این شهر را ترک کنند. در اعلامیه‌هایی که بر روی این شهر فرو می‌ریخت نوشته شده بود که این شهر در آستانه تبدیل شدن به «منطقه جنگی خطرناک» است.

با این حال سازمان ملل و نهادهای ناظر می‌گویند هیچ منطقه امنی در باریکه غزه وجود ندارد که آوارگان به آنجا پناه ببرند.

دستور تخلیه این شهر و در ادامه هم حمله اخیر به خان‌یونس در حالی است که مذاکرات آتش‌بس در دوحه از سر گرفته شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره این مذاکرات گفته است: «به طرح بالقوه آتش‌بس تا زمانی که خطوط قرمز اسرائیل حفظ شود، متعهد خواهد بود.»

نتانیاهو اهداف خود در این مذاکرات را چنین اعلام کرده بود: «بازگشت کلیه گروگان‌های باقیمانده، نابودی توانایی‌ نظامی و حکمرانی حماس، و اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نیست.»

از زمان آغاز جنگ، تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس به صورت پیوسته ادامه داشته است، اما تاکنون فقط یک آتش‌بس یک هفته‌ای در اواخر نوامبر برقرار شد که طی آن ۱۰۵ گروگان آزاد شدند.

ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه و کشف ده‌ها جسد در شهر غزه

در دهمین ماه جنگ غزه، حملات اسرائیل همچنان در این منطقه به ویژه در شهر شمالی غزه ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از هلال احمر فلسطین، یک پدر به نام محمدعلی الری و سه دختر ۵ تا ۹ ساله‌اش در حمله اسرائیل به خانه‌شان در دیرالبلح جان باختند.

گزارش این خبرگزای همچنین از تداوم حملات توپخانه‌ای و پهپادی اسرائیل در این مناطق حکایت دارد. به گفته شاهدان، روز جمعه، سربازان اسرائیلی از برخی محلات شهر غزه عقب‌نشینی کردند. به گفته دفاع مدنی فلسطین، حدود شصت جسد در دو منطقه این شهر که اصلی‌ترین شهر نوار غزه است، پیدا شده است. 

روز پنجشنبه و پس از آنکه ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که در طی دو هفته عملیات «بیش از ۱۵۰ تروریست» را کشته است، شصت جسد دیگر در محله شجاعیه، واقع در شرق این شهر کشف شده بود. 

رسانه های حماس از «بیش از ۷۰ حمله هوایی» به نوار غزه در شبانه روز گذشته و کشته شدن ۳۲ نفر در خبر دادند که اکثر آن‌ها کودک و زن بودند. 

جو بایدن: جنگ غزه باید فوراً متوقف شود و اسرائیل نباید غزه را اشغال کند

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که به مدت سه روز میزبان نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن بود، روز پنجشنبه ۱۱ ژوئیه (۲۱ تیر)، در جریان یک کنفرانس خبری، از ناکامی تلاش‌های ایالات متحده برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق اسکلۀ موقتی که در اواسط ماه مِه توسط ارتش آمریکا نصب شده بود، ابراز تأسف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن در ادامه تأکید کرد: «جنگ اسرائیل و حماس در غزه باید فوراً پایان یابد و اسرائیل نباید این منطقۀ تحت محاصره را پس از جنگ اشغال کند».

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه دولت او در حال پیشرفت در مسیر دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه است، به خبرنگاران گفت: «اسرائیل و حماس، چهارچوب طرح پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را پذیرفته‌اند اما همچنان شکاف‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود».

جو بایدن افزود: «این چهارچوب اکنون مورد توافق اسرائیل و حماس قرار گرفته است، به همین دلیل من تیم خود را برای بررسی جزئیات به منطقه اعزام کرده‌ام.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت: «این مسائل، دشوار و پیچیده است و هنوز شکاف‌هایی وجود دارد که باید رفع شوند؛ ما در حال پیشرفت در این مسیر هستیم، روند مثبت است و من مصمم هستم که این توافق را به سرانجام رسانده و به این جنگ که اکنون باید متوقف شود، پایان دهم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیل برنز رئیس سیا و برت مک‌گرک فرستادۀ ویژۀ آمریکا در امور خاورمیانه، در جریان سفر به این منطقه در هفتۀ جاری، آخرین تحولات درباره تلاش‌های مشترک برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه را در گفتگو با مقامات منطقه مورد بررسی قرار دادند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس تا کنون بیش از ۳۸ هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند و دست‌کم دو میلیون و سیصد هزار نفر آواره شده‌اند. همچنین سازمان ملل بارها در مورد وخامت بحران گرسنگی در این منطقه هشدار داده است.

بنا به نوشتۀ رویترز، رئیس جمهوری آمریکا به دلیل حمایت‌های مستمر دولت خود از اسرائیل به‌رغم تلفات فزایندۀ غیرنظامیان در غزه با انتقادهای بین‌المللی زیادی مواجه شده است.

این در حالی است که کارزار انتخاباتی جو بایدن نیز با چالش‌های جدیدی روبرو شده است و شماری از چهره‌های با نفوذ حزب دموکرات، نسبت به توانایی او برای پیروزی در برابر دونالد ترامپ ابراز تردید کرده و خواستار کناره‌گیری او از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=245882 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x