سايت سياسی - خبری چپ - تريبون آزاد

جنگ: گرم، سرد و پیامدهای آن – حسن نادری

همانطوری که از مفهوم جنگ گرم بر می آید نبردیست که بطور مستقیم و علنی سربازان و فرماندهان در خط مستقیم جبهه حضور دارند و سیاستگذاران در پشت جبهه. در این نوع جنگ همه ابزارهای کشتار زمینی،هوایی و دریایی به منظور ضربه زدن دشمن بکار گرفته میشوند. حاصل جنگ کشته و خسارات مالی و روانی تحمیل بر دو طرف متخاصم است. اما در این کارزار عوامل فعال غیر مستقیم هم دخالت دارند. موافقان و مخالفان درونی در هر دو طرف جنگ، فروشندگان سلاح ها و حامیان خارجی دو طرف متخاصم. مهمتر از همه اینها پرورش نیروهای اطلاعاتی و جاسوسی، جنگ روانی و پروپاگاندهاست که دو طرف برای تزلزل و تخریب روحیه روانی نیروهای مستقیم درگیر و ایجاد آشوب در پشت جبهه است.

با فروپاشی دیوار برلین و در پی آن فروپاشی بلوک کشورهای اروپای شرقی در راس آن اتحادجماهیر شوروی سابق، جهان براین باور بود که با «پیروزی»کشورهای بلوک غربی و در راس آن آمریکا، بازوی نظامی آن «ناتو» هم منحل خواهد شد و جهان وارد فازی از همزیستی مسالمت به سود جهانی عاری از هر نوع سلاح های مخرب و قدم به بهبود شرایط زندگی میلیاردها انسان بمثابه همنوع گذاشته می شود. افسوس چنین نشد. جنگ ها در خاورمیانه و خاور نزدیک ،آفریقا و آسیا به اشکال گوناگون به راه افتادند و مخربترین آن جنگ علیه عراق بود. و در سال های ۲۰۱۰ میلادی منجر به فروپاشی اکثر کشورهایی شد که پیش از آن «دارای» ثبات سیاسی اما دیکتاتوری بودند. اینک اما با بی ثباتی و جنگ های داخلی از یک سو،و از سوی دیگر با تاراج منابع طبیعی خود  توسط مبلفان «دموکراسی» مواجهه هستند.

در این میان جنگ پنهان امپریالیستی و پروپاگاند در راستای تحکیم قدرت برتر جهانی به روش های گوناگون ادامه ادامه دارد. سه نمونه مخرب آن را برای روشن کردن افکار عمومی به قضاوت می گذاریم.

۱ ـ خبرگزاری رویترز در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ در تحقیقاتیش فاش کرد که «گفته می‌شود در بحبوحه بیماری فراگیر کووید۱۹، ارتش آمریکا عملیات مخفیانه‌ای را برای مقابله با نفوذ چین در فیلیپین و جنوب شرقی آسیا انجام داده است. هدف این عملیات به ویژه بی اعتبار کردن واکسن چینی Sinovac بود».

آژانس مطبوعاتی رویترز  به طور مشخص ۳۰۰ حساب کاربری را در  شبکه  x (تویتر سابق)شناسایی کرد که همگی در تابستان ۲۰۲۰ با شعار #Chinaangvirus  «ویروس چینی است» ایجاد شدند. اما مقامات سابق آمریکایی این خبر رویترز را تأیید کردند که این حساب‌ها در کمپین نفوذی آمریکا  علیه چین شرکت کرده‌اند.

این حساب‌های جعلی همچنین به ویژه انتقاداتی را در شبکه‌های اجتماعی علیه کیفیت ماسک‌های ساخت چین، کیت‌های آزمایش‌ شناسایی ویروس کرونا یا حتی اولین واکسن ارسالی به فیلیپین که توسط شرکت چینی Sinovac ساخته شده است را منتشر می‌کردند

در پاسخ به سوال رویترز در مورد هویت این حساب های X  ، مقامات پنتاگون تایید کردند که حساب ها جعلی بودند که رفتار هماهنگ آنها بخشی از یک کمپین نفوذی بوده است.

کمپین خاورمیانه

رویترز همچنین گزارش می دهد که این عملیات ابتدا به طور خاص فیلیپین را مورد هدف قرار دادند وتا اواسط سال ۲۰۲۱ ادامه داشت، وبه ویژه در آسیای مرکزی و خاورمیانه جمعیت مسلمان را هدف قرار می داد. این تحقیق همچنین گزارش می‌دهد: «یک عنصر کلیدی این استراتژی تقویت این ادعای بحث‌برانگیز بود که از آنجایی که واکسن‌های چینی گاهی اوقات حاوی ژلاتین گوشت خوک هستند تزریق آنها را باید در تضاد با قوانین اسلامی در نظر گرفته شوند». این عملیات در دوران ریاست جمهوری ترامپ آغاز شد، پس از به قدرت رسیدن جو بایدن ادامه یافت.

وقتی از پنتاگون در باره این کمپین دورغین پرسیده شد، از طریق سخنگوی خود تأیید کرد که ارتش آمریکا در واقع از «سکوهای مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی» برای «مقابله» با کمپین‌های «بدخواهانه» که ایالات متحده و متحدانش را هدف قرار می‌دهند، استفاده می‌کند. این سخنگوی همچنین اعلام کرد که پکن پیش از این یک “کمپین اطلاعات نادرست برای متهم کردن دروغین ایالات متحده با مسئول شناختن آمریکا در انتشار COVID-19” راه اندازی کرده بود.

رویترز اما ‌توانست تعیین کند که مطالب ضد واکس چینی و سایر اطلاعات نادرست منتشر شده توسط پنتاگون و مطبوعات نزدیک به محافل پنتاگون علیه چین تا چه حد ممکن است با خودداری از واکسینه شدن واکسن چینی، باعث مرگ و میر شده باشند. در فیلیپین، جایی که میزان واکسیناسیون کووید-۱۹ از نیمی از جمعیت تجاوز نمی کند، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، این بیماری همه گیر رسما باعث مرگ   67000 نفر در این کشور شد.

سخنرانی های مخالف واکسن ها و بویژه واکسن چینی در طول بیماری همه گیری کووید-۱۹ به طور انبوه ظاهر شدند. در فیلیپین، پوشش واکسیناسیون بسیار پایین بوده و بیش از ۴ میلیون مورد در این کشور ثبت شد.

صدها حساب رسانه های اجتماعی در آمریکا و کشورهای اروپایی یکصدا اعلام می کردند که کووید از چین می آید و واکسن نیز از چین می آید، به چین اعتماد نکنید! », برای مثال می‌توانیم در یکی از ۳۰۰ حساب توییتر (X) که به عنوان بخشی از کمپین شناسایی شده‌اند و چندین هزار نفر این اطلاعات را دنبال می‌کردند. حساب های دیگری نیز در فیس بوک و اینستاگرام شناسایی شدند. این عملیات از مرکز عملیات روانی پنتاگون در تامپا (ایالات متحده آمریکا) هدایت می شد.

زیر اقشار غول آمریکایی فایزر، آسترا زنکا( AstraZeneca )واکسن خود را در مواجهه با “کاهش تقاضا” پس می‌گیرد. در حالی که این واکسن یکی از اولین واکسن های ضد کووید بود که در طول  بیماری همه گیری به بازار عرضه شده بود. اما AstraZeneca متعاقبا اعلام کرد که واکسن کووید-۱۹ Vaxzevria خود را از فروش خارج می کند. غول داروسازی بریتانیا دلایل تجاری را  برای خروج از بازار ذکر می کند. این گروه در بیانیه‌ای مطبوعاتی توضیح داده بود: «با توجه به اینکه واکسن‌های متعددی علیه کووید-۱۹ ساخته شده‌اند، واکسن‌های به‌روز شده مازاد در مواجهه با انواع مختلف ویروس « منجر به کاهش تقاضا شده است» وجود دارد. اما اداره داروی اروپا، EMA، در راستای فشارهای تجارتی و انحصاری کردن واکست فایزر هم در وب سایت خود نوشته بود که مجوز فروش Vaxzevria “به درخواست دارنده مجوز بازاریابی”، یعنی آزمایشگاه داروسازی، لغو شده است.

بنابه گزارشات آن زمان، یک منبع نزدیک به AstraZeneca به خبرگزاری فرانسه گفته بود که “مدتی است هیچ فروشی وجود نداشته است”. اما در بیانیه مطبوعاتی آن آمده است: «ما به‌طور باورنکردنی به نقشی که Vaxzevria در پایان دادن به همه‌گیری ایفا کردیم و افتخار می‌کنیم،». این آزمایشگاه در مواجه با قدرت تبلیغاتی واکسن فایزر آمریکایی ـ آلمانی و عقب نشینی اش بیان میکند که «طبق برآوردهای مستقل، تنها در سال اول جان بیش از ۶.۵ میلیون نفر نجات یافت، “و بیش از سه میلیارد دوز در سراسر جهان توزیع شده است”. این واکسن، یکی از اولین واکسن‌های موجود در بازار بود، اگرچه اما با مشکلات متعددی مواجه شد، از جمله چراغ سبز برای بازاریابی که هرگز وارد ایالات متحده نشد.

 2 ـ ایالات متحده به تامین مالی آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین اعتراف کرده است.

روزنامه فرانس سوار( FranceSoir) با به روز کردن خبر ۹ ژوئن،در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲، می نویسد که پنتاگون اعتراف کرد که از سال ۲۰۰۵ تاکنون «حدود ۲۰۰ میلیون دلار» به اوکراین با هدف مشارکت در توسعه «۴۶ آزمایشگاه، مؤسسه بهداشتی و سایت‌های تشخیص ویروس» پرداخت کرده است. وزارت دفاع آمریکا همچنین تصریح کرد که این مراکز تحقیقاتی در باره پاتوژن و نظارت بیولوژیکی( یک عامل بیولوژیکی بیماری زا مسئول بیماری عفونی است. عوامل عفونی عمدتاً میکروارگانیسم ها، به ویژه باکتری ها و ویروس ها هستند. با این حال، برخی از پاتوژن ها ارگانیسم نیستند، برخی دیگر میکروسکوپی نیستند) “صلح آمیز” هستند. اگرچه در این سند تاکید می شود که زیرساخت های این مراکز تحقیقاتی “برای سلامت انسان و حیوانات” به عنوان بخشی از “برنامه کاهش تهدیدات بیولوژیکی” تامین مالی شده اند، اما این امر به سختی تعجب آور است زیرا پیش از این بر اساس گزارش خبرگزاری رویترزدر مارس ۲۰۲۲، وزارت دفاع آمریکا این اتهامات روسیه مبنی بر دخالت آمریکا در تاسیسات تحقیقاتی بیولوژیکی در خاک اوکراین را “پوچ و بی اعتبار” توصیف کرده بود.

بی اعتباری که جراید اصلی آن را به طور گسترده ای با تامیدن “تئوری توطئه” منعکس کرده بودند، مانند روزنامه فرانسوی لوموند که عنوان کرده بود: ” تبلیغات روسیه علیه وجود آزمایشگاه های آمریکایی در اوکراین،منشاء یک نظریه توطئه”است. ادعاهایی که برای این روزنامه شناخته شده فرانسوی در تبعیت بی پون و چرا از گزارش پنتاگون و رد اتهامات روسیه«بر اساس هیچ دلیل» بود. در این یادداشت توجیهی، روزنامه لوموند در باره اعمال پنتاگون، می نویسد:دولت آمریکا همچنان بر این باور است که روسیه “به صورت روزانه اطلاعات نادرست” در این زمینه پخش می کند که ” هدف حمایت  وزارت دفاع آمریکا در مورد مراکز تحقیقاتی برای توسعه سلاح های بیولوژیکی است” . وزارت دفاع ایالات متحده می گوید: «بر خلاف روسیه، ایالات متحده و اوکراین سلاح های بیولوژیکی تولید نمی کنند و کاملاً با کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی مطابقت دارند.

این طلاعات از جانب هر دو طرف متخاصم و توسعه و برتری طلب بخشی از جنگ پنهان است که مسکو و واشنگتن متقابلاً یکدیگر را به توسعه آزمایشگاه‌های بیولوژیکی برای اهداف نظامی متهم می‌کنند.

توسعه “سلاح های بیولوژیکی”: اتهامات از هر دو طرف

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ۳ مارس ۲۰۲۲ در یک مصاحبه تلویزیونی به این موضوع اشاره کرد: «ما داده‌هایی داریم که بر اساس آن پنتاگون بسیار نگران سرنوشت تأسیسات شیمیایی و بیولوژیکی خود در اوکراین است. زیرا پنتاگون دو آزمایشگاه بیولوژیکی نظامی در اوکراین ساخته و در کی یف و اودسا روی توسعه پاتوژن ها کار کرده است. در حال حاضر آنها می ترسند کنترل این آزمایشگاه ها را از دست بدهند». او تاکید کرد که: «آمریکایی ها قاطعانه از ایجاد مکانیسم راستی آزمایی در چارچوب کنوانسیون منع سلاح های بیولوژیکی امتناع می ورزند و در حال ساخت سایت های نظامی بیولوژیکی در امتداد مرزهای روسیه هستند».

آقای اِمانوئل لوروا( Emmanuel Leroy)،سیاست پرداز آگاه به مسائل روسیه و مسئول «انجمن بشر دوستانه  اقدام فوری برای بچه های دونباس»(Urgence Enfants du Donbass) در مصاحبه با روز نامه فرانس سوار  در ۲۵ماه مه ۲۰۲۲می گوید: این جنگ بین ناتو و روسیه، نبرد نهایی بین دو سیستم متضاد است. در آغاز ماه مه ۲۰۲۲،او با گروهی از فرانسوی ها به عنوان بخشی از مأموریت انجمن خود به ماریوپل (اوکراین) رفت. در این «چالش حقیقت»، امانوئل لوروی بازخورد خود را از میدان جنگ به ما ارائه می دهد و در مورد آنچه که مردم محلی تحمل می کنند: بمب‌گذاری، کمبود برق، کمبود غذا و آب آشامیدنی. شرایط زندگی غیر قابل تصور.او به ویژه به بازدید خود از زایشگاه ماریوپل که مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفت، بازمی گردد. امانوئل لوروا توانست با مدیر زایشگاه صحبت کند و مدیر تأیید کرد که قربانی وجود ندارد.  او اضافه می کند که «هم در اوکراین و هم در غرب، تبلیغات  و پروپاگانده ،جمعیت ها را “لوبوتومیزه”( lobotomise) جراحی مغزی می کنند.

به عنوان یادآوری، اگر وجود این مراکز در اوکراین در ابتدا تکذیب شده بود، اما معاون وقت وزیر امور خارجه آمریکا، خانم ویکتوریا نولند( Victoria Nuland)، در جلسه استماع در ۸ مارس در کمیته امور خارجی مجلس سنای ایالات متحده، وجود این آزمایشگاه‌های بیولوژیستی در خاک اوکراین را تأیید کرد. اودر این جلسه به سناتور مارکو روبیو ( Marco Rubio) گفت: «ما از این می ترسیم که نیروهای روسی به دنبال کنترل آن باشند.او افزود: «ما با اوکراینی‌ها کار می‌کنیم که چگونه می‌توانند از افتادن این مواد تحقیقاتی به دست نیروهای روسی در صورت نزدیک شدن به آنها جلوگیری کنند».

گرچه  سرانجام ایالات متحده وجود آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین را تایید کرد، اما روسیه خواهان  پاسخ در موضوع است. بنابراین، اگر ایالات متحده در ماه مارس وجود «تاسیسات تحقیقات بیولوژیکی»  در اوکراین را به رسمیت شناخت، با این حال تأیید کرد که آنها اهداف نظامی ندارند، واشنگتن به نوبه خود مسکو را متهم کرد که می خواهد یک حمله شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین انجام دهد.

به گزارش نیوزمکس( Newsmax)، در ۹ مارس ۲۰۲۲، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزیر امور خارجه، از واشنگتن خواست تا توضیحاتی را به جهان ارائه دهد. کمی بیش از ۲۴ ساعت پس از جلسه استماع ویکتوریا نولند و إقرار او به وجود این مراکز در اوکراین در ۹ مارس، جن ساکی( Jen Psaki)، سخنگوی  وقت کاخ سفید، بار دیگر اتهامات روسیه را به عنوان “ادعاهای نادرست” و “تئوری توطئه” توصیف کرد.!

اما در ۲۶ مارس، این بار «نیویورک پست» در این مورد می نویسد: “ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه هانتر( Hunter)، پسر رئیس جمهور جو بایدن، تامین مالی آزمایشگاه های بیولوژیکی را انجام می دهد، واقعیت دارد.”

ترِزیتا دوسارت( Teresita Dussart) ، روزنامه‌نگار فرانس سوار FranceSoir می نویسد: «این اطلاعات می‌تواند  پرونده بزرگترین رسوایی قرن را بگشاید و ما را وادار کند که همه رویدادها را از زمان شروع بحران روسیه و اوکراین در نظر بگیریم». این خانم در ۵ مارس ۲۰۲۲ ، جنگ اوکراین-روسیه را «مقاومت در برابر هیستری محیطی» ارزیابی می کند و  توضیح می دهد: «تهاجم به یک کشور مستقل یک خطای بسیار جدی و احتمالاً غیرقابل جبران برای آینده ولادیمیر پوتین، از نظر سیاسی در صحنه بین المللی است». این خبرنگار سابق در روسیه و تحلیلگر مسائل در کشورهای اروپای شرقی و به ویژه در اوکراین، متأسف است که این بحران به «روایت‌ها» اکتفاء می‌کند تا به تحلیل‌. چگونه به اینجا رسیدیم ؟ چگونه می توان توضیح داد که ولادیمیر پوتین این اقدام را انجام داد که واقعاً هیچ متخصصی به آن فکر نکرده بود؟ چگونه می‌توانیم در این جنگ اطلاعاتی، بدون چشم بستن، حقیقت را جست‌وجو کنیم، چه در مورد اشتباهات روسیه و چه در مورد اوکراین، که به دور از دموکراسی هستند؟ آیا باید طرفی را انتخاب کنیم، آیا نمی توانیم انتخاب کنیم؟

در پی افشاء وجود مراکز تحقیقاتی سلاح های بیولوژیکی پر مخاطره توسط روزنامه ها و طرف های متخاصم، روزنامه فرانسوی اِکو ( Les ehcos ) در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۱۵ می نویسد که : « پنتاگون روز پنجشنبه تصمیم گرفت فعالیت آزمایشگاه های تحقیقاتی تسلیحات بیولوژیکی خود را متوقف کند. در این بیانیه گفته شد: «این اقدامات تا تکمیل ممیزی رویه‌های ایمنی در این آزمایشگاه‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند. پنج آزمایشگاه نظامی کوچکتر دیگر که مواد بیولوژیکی تولید نمی کنند اما مشغول به تحقیقات هستند نیز تحت تأثیر بازنگری رویه های امنیتی قرار دارند». ارتش ایالات متحده  هم در اطلاعیه ای اعلام کرد که «تولید، جابجایی، آزمایش و حمل» مواد بیولوژیکی در چهار آزمایشگاهی که قادر به تولید این مواد هستند، متوقف شده است».  این روزنامه اضافه می کند : قابلیت اطمینان روش‌های آزمایشگاهی تحقیقات بیولوژیکی ارتش ایالات متحده در بهار گذشته با کشف باسیل‌های سیاه زخم در دسته‌هایی ظاهراً غیرفعال ارسال شده از آزمایشگاه ارتش داگوی (یوتا، غرب)« Dugway (Utah, ouest)» زیر سوال رفت. زیرا دسته های میکروبی مشکوک از این آزمایشگاه در ۱۹۴ آزمایشگاه در آمریکا و ۹ کشور خارجی کشف شد.غلظت باسیل‌های فعال بسیار پایین بود و هیچ گونه آلودگی انسانی مشاهده نشد.! یک تحقیق مستقل به سفارش پنتاگون، که نتایج آن در ماه ژوئیه علنی شد، هیچ نقص بزرگی را برای توضیح این خطا شناسایی نکرد. تقویت تدابیر امنیتی اعلام شده در روز پنجشنبه به دنبال کشف جدید باسیل سیاه زخم در خارج از محدوده آزمایشگاهی داگو بدون عواقب برای سلامتی انسان صورت می گیر!.

آژانس فرانس پرس (AFP )  در سال ۲۰۲۲،گزارشی از یک تحقیقات با نام اطلاعات محرمانه: آزمایشگاه تحقیقات پنتاگون و دارپا( DARPA) می نویسد:پس از تهاجم گسترده گروه یلاک توسکس (Black Tusks ) به واشنگتن دی سی،عملیات خود را گسترش دادند و مراکز تحقیقاتی پنتاگون را در اختیار گرفتند. هدف آنها نفوذ به ساختمان و ایمن سازی این مرکز و کشف عوامل باکتری لوژی بود. در پی این اقدامات،پنتاگون وارد عملیات علیه این گروه شد  تا مانع از فرار اطلاعات توسط گروه شود. اما ظاهرأ دیر شده بود. زیرا این مراکز تحقیقاتی پنتاگون مدت کوتاهی پس از اپیدمی «سم سبز» رها وتوسط طوفان و سیل به صورت تله ای ویران و رها شده بود. از زمان بسته شدن اجباری این مرکز، گروه فوق اولین نیروی خارجی است که وارد این مجتمع شد.

با توجه به اینکه پنتاگون پس از شیوع بیماری همه گیر کووید به طور ناگهانی این اماکن را تخلیه کرده بود، تلاش کرد تا فعالیت های مردان و زنانی را که در آنجا کار می کردند مورد تعرض قرار نگیرند و کشف نشوند. پنتاگون اصرار دارد تا بتواند شواهدی را پیدا کند که توضیح دهد چرا گروه بلاک توسکس به این اماکان وارد شد و هویت حامیان بالقوه این عملیات را آشکار کند.

آزمایشگاه تحقیقاتی دارپا( DARPA) یک آژانس  تحقیقات بیولوژکی وزارت دفاع ایالات متحده است که در حوزه تحقیق و توسعه فناوری های جدید در راستای کاربرد نظامی است. استقرار این مراکز در اعماق مجموعه زیرزمینی منابع بی‌شماری با ارزش استراتژیک رها شده‌اند. گروه های بلاک توسک ( Black Tusk) موفق شده اند از طریق معابر زیرزمینی پر آب به این مجموعه دسترسی پیدا کنند. در پی این دسترسی، پنتاگون از این گروه ها می خواهد که وسایل به دست آورده را به ارتش برگردانند تا به دست دشمن نیفتند.

خبر گزاری چینی شینوا در ۱۹ مارس ۲۰۲۲ در رابطه با افشاگری‌های اخیر در مورد فعالیت‌های نظامی بیولوژیکی ایالات متحده در اوکراین می گوید »آشکار شدن فعالیت این مراکز نگرانی های بسیاری را برانگیخته است، اما این مراکز  تنها نوک کوه یخ “امپراتوری نظامی بیولوژیکی” ایالات متحده در جهان را آشکار می‌کنند. فعالیت‌های نظامی بیولوژیکی گسترده ایالات متحده  در لانه های پنهانی سلامت و ثبات جهان را تهدید جدی می‌کنند». «با این وجود، سیاستمداران آمریکایی همچنان سرسخت هستند و تا آنجا پیش می روند که نگرانی های جامعه بین المللی را نادرست توصیف می کنند».

بر اساس اطلاعات رسمی، ایالات متحده دارای ۲۶ آزمایشگاه بیولوژیکی و سایت های مرتبط با آن در اوکراین است که پنتاگون کنترل کامل آنها را در« اختیار»دارد. افزون بر این، گفته می شود که همه عوامل بیماری زا خطرناک در اوکراین در این آزمایشگاه ها ذخیره می شوند و کلیه فعالیت های تحقیقاتی توسط آمریکا نظارت می شود. هیچ اطلاعاتی بدون تایید ایالات متحده نمی تواند برای عموم منتشر شود.

ایالات متحده به بهانه هایی مانند همکاری برای کاهش خطرات ایمنی زیستی و تقویت سلامت عمومی جهانی، ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی را در ۳۰ کشور تحت کنترل خود قرار دارد. با این حال،این استدلالات واشنگتن هیچ کس را فریب نمی دهند.

اعلام می شود که وزارت دفاع ایالات متحده با مقامات بهداشتی کشور میزبان در بسیاری از برنامه های تعامل بیولوژیکی خارجی ایالات متحده همکاری می کند. به عبارت دیگر، به جای یک آژانس تحقیقاتی غیرنظامی بی‌طرف یا مقامات بهداشتی ایالات متحده، این ارتش ایالات متحده است که  مستقیماً آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خارج از کشور را تأمین مالی، مدیریت و اداره می‌کند.

ایالات متحده همچنین فعالیت های نظامی بیولوژیکی متعددی را در پایگاه فورت دیتریک (Fort Detrick ) در خود آمریکا انجام داده است. فورت دیتریک، یک مرکز تحقیقات پزشکی بیماری های عفونی ارتش زمینی ایالات متحده است که به عنوان “مخفی ترین آزمایش های دولت آمریکا» شناخته می شود. این مرکز در آمریکا و  توسط محققین بیولوژیکی مستقل  به علت « اقدامات غیر قانونی، غیر شفاف و خطرناک» شناخته می شود.

موسسات بیولوژیکی ایالات متحده، مانند پایگاه فورت دیتریک، خطرات جدی برای سلامتی جمعیت کشورهای میزبان ایجاد کرده است. در سال ۲۰۲۱، یک گروه مدنی کره جنوبی شکایتی را علیه پایگاه فورت دیتریک و نیروهای مسلح ایالات متحده (USFK) به دلیل قاچاق مواد سمی به پایگاه های نظامی ایالات متحده در این کشور آسیایی، با نقض قوانین ملی، تنظیم کرد.

طبق شکایتی که توسط انجمن « فرهنگ آموزش ایمنی آتش نشانی کره »ارائه شد، USFK و آزمایشگاه بیولوژیکی فورت دیتریک قوانین کره جنوبی را نقض کرده و بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ سه بار مواد سمی را به این کشور وارد کرده است.

تحقیقات وزارت دفاع ایالات متحده، که در ژوئیه ۲۰۱۵ منتشر شد، همچنین نشان داد که یک آزمایشگاه نظامی در ایالت یوتا ایالات متحده نتوانست قارچ های  زنده سیاه زخم را خنثی کند و نمونه های مواد سمی را برای محققان در ۸۶ آزمایشگاه در ایالات متحده و هفت کشور دیگر از جمله کره جنوبی ارسال کرد.

جامعه بین المللی مدت هاست نگران فعالیت های نظامی بیولوژیکی ایالات متحده است. جهان باید بداند که ایالات متحده در فورت دیتریک و ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در سراسر جهان چه می کند و آیا این فعالیت ها با کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی مطابقت دارد یا خیر. متأسفانه، در طول دو دهه گذشته، ایالات متحده تنها کشوری است که مانع ایجاد مکانیسم راستی‌آزمایی برای کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی شده و از راستی‌آزمایی تأسیسات بیولوژیکی خود چه درخود آمریکا و چه در خارج از کشور خودداری کرده است.

فعالیت های نظامی بیولوژیکی تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی و همچنین منافع امنیتی همه کشورها است. بنابراین ضروری است که واشنگتن به طور جدی به نگرانی های جهانی به شیوه ای باز، شفاف پاسخگو باشد، فعالیت های نظامی بیولوژیکی خود را در داخل و خارج به طور کامل به راستی آزمایی چندجانبه تن دهد.

۳ ـ نمونه سوم جنگ نرم مربوط به نرم افزار روسی کاسپرسکی است.

روزنامه فرانسوی لوموند به تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴   خبری را در باره اقدامات اخیر آمریکا علیه شرکت نرم افزار روسی کاسپرسکی ( Kaspersky) در ایالات متحده آمریکا  و فعالیت این شرکت نرم افزار آنتی ویروس را ممنوع اعلام کرد. دلیل این ممنوعیت را نزدیکی این غول امنیت سایبری آزمایشگاه کاسپرسی به مسکو دانست. این شرکت هم این اتهام را به شدت رد کرد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد Kaspersky دیگر نمی‌تواند، در کنار سایر فعالیت‌ها، نرم‌افزار خود را در ایالات متحده بفروشد یا به‌روزرسانی‌ برای نرم‌افزارهای خود را ارائه کند. این ممنوعیت همچنین شامل شرکت‌های وابسته، شرکت‌های تابعه و شرکت‌های مادر آزمایشگاه کسپرسکی می‌شود. با این وجود، کسپرسکی مجاز است تا ۲۹ سپتامبر فعالیت های محدودانجام دهد تا به مشتریان فرصت دهد جایگزینی برای نرم افزار آنتی ویروس کسپرسی پیدا کنند.

این شرکت در یک بیانیه مطبوعاتی تصمیم “بر اساس فضای ژئوپلیتیکی فعلی و ترس‌های نظری” که “به نفع جرایم سایبری است” را محکوم کرد. او سال ها از خود در برابر چنین سوء ظن هایی دفاع کرده است. ” کسپرسکی ” در موارد متعدد استقلال خود را از هر دولتی نشان داده است” و ایالات متحده «این شواهد را نادیده گرفته است». این گروه ادعا می کند خدمات اطلاعاتی آن در دنیای امنیت سایبری تحت تأثیر این اقدام آمریکا قرار نمی گیرد.

این شرکت که یکی از نام‌های پیشرو در امنیت فناوری اطلاعات در جهان است، همچنین قصد دارد این تصمیم آمریکا را در دادگاه به چالش بکشد.

این ماجرا، در مرزهای امنیت رایانه ای و اطلاعات، در پس زمینه تنش های روسیه و آمریکا، بسیار حساس و به طور فزاینده ای پیچیده است. مقامات آمریکایی ناشر نرم‌افزار امنیتی روسیه کسپرسکی را متهم می کنند که داوطلبانه یا ناخواسته به روسیه امکان جاسوسی از ایالات متحده را داده است. کسپرسکی  پس از اتهامات واشنگتن دست به تحقیقات داخلی زد که چرا رسانه های تبلیغاتی آمریکایی نقش بالقوه این شرکت روسی را در دست داشتن ابزار جاسوسی رایانه ای بسیار پیچیده توسط آژانس امنیت ملی آمریکا، به نفع جاسوسان روسی، مطرح کردند. به گفته چندین «رسانه آمریکایی»، فردی که برای NSA کار می کرد، برخی از ابزارهای جاسوسی را به خانه خود آورده است. وقتی آنتی ویروس کسپرسکی روی رایانه شخصی او قرار می گرفت، قبل از اینکه توسط  شرکت کسپرسکی تجزیه و تحلیل شود، توسط سرویس های اطلاعاتی روسیه با یا بدون رضایت شرکت، اطلاعات را می بلعید و آنها را تجزیه و تحلیل می کرد.

طبق جزئیات وزارت بازرگانی آمریکا، شرکت چند ملیتی کسپرسکی در ۳۱ کشور دفاتر و در ۲۰۰ کشور مشتری دارد. این گروه تولید کننده آنتی ویروس نرم افزاری و سایر محصولات و خدمات مرتبط با امنیت سایبری را به بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر و ۲۷۰۰۰۰ بنگاههای تولیدی در سراسر جهان ارائه می دهد.

واشنگتن تدابیر محدود کردن فعالیت کسپرسکی در آمریکا را اقدامی “حیاتی برای امنیت داخلی” خود می داند.

سه نهاد مرتبط با کسپرسکی نیز به لیست سیاه واشنگتن اضافه شدند. واشنگتن اقدامات خود را «به دلیل همکاری کسپرسکی با مقامات نظامی و اطلاعاتی روسیه در حمایت از اهداف جاسوسی سایبری دولت روسیه». اعلام کرده است.

خلع سلاح های مخرب به سود صلح و پیشرفت همه جوامع است.

https://akhbar-rooz.com/?p=245589 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x