یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

یک رویداد تازه : مهسا قربانی داور زن ایرانی، بازی تیمهای ملی فوتبال مردان تاجیکستان و افغانستان را قضاوت کرد

نازک بین- مهسا قربانی، داور باتجربه فوتبال زنان ایران روز یکشنبه در مسابقات کافای مردان قضاوت کرد.به نقل از  فوتبال ۳۶۰، فوتبال و البته فوتسال زنان ایران در سالیان گذشته سیر پیشرفت قابل‌توجهی داشته و در کنار عملکرد چشمگیر زنان فوتبالیست و فوتسالیست، نمی‌توان از پیشرفت و اعتلای داوران فعال در این عرصه چشم‌پوشی کرد. در حوزه فوتسال زنان، زری فتحی و گلاره ناظمی نه‌تنها در عرصه مسابقات زنان درخشیدند، بلکه در مسابقات مردان هم توانستند فرصت حضور در آوردگاه‌های مختلف از جمله جام جهانی را به‌دست آورند. حالا نوبت به برجستگی نقش بارز داوران زن در فوتبال ایران شده است.داوران زن فوتبال ایران، هیچ‌گاه در آوردگاه‌های مهم شرایط قضاوت را کسب نکرده اند. در ماه‌های اخیر، نام مهسا قربانی و مهناز ذکایی در عرصه فوتبال و داوری، بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد؛ اوج این موضوع، برگزاری داربی پایتخت بود که این دو داور زن قرار بود در اتاق (VAR) حضور پیدا کنند. اما، به طور ناگهانی حضورشان منتفی شد و فدراسیون فوتبال نتوانست تصمیم خود را اجرا کند. زیرا حواشی غیرفوتبالی سد راه حضور قربانی و ذکایی در اتاق (VAR) شد.

تجربه تاریخی در سکوت خبری!

مسئولان فدراسیون فوتبال تصمیم گرفتند تا در مسیر اضافه‌شدن یک تجربه مهم به کارنامه داوران زن فوتبال ایران، یک اتفاق مهم را در سکوت خبری رقم بزنند که این موضوع سرانجام رخ داد و در فینال جام حذفی و در شرایطی‌که حضور مهسا قربانی اطلاع‌رسانی نشده بود، اما، این داور باتجربه در اتاق (VAR) حضور پیدا کرد تا برای نخستین‌بار در یک مسابقه فوتبال مردان در نقش یکی از اعضای تیم داوری در اتاق (VAR) حاضر باشد.

مجموعه از «اولین‌ها» برای قربانی

مهسا قربانیِ ۳۴ ساله و باتجربه که سودای قضاوت در جام جهانی فوتبال زنان و البته مردان را در سر دارد، بیش از یک‌دهه است که در عرصه داوری مشغول به فعالیت است و در طول ۷ سال اخیر در قامت داور الیت کار خود را پیش برده است. قربانی تجربه قضاوت در مسابقات زیر ۱۴ سال فوتبال مردان در مالدیو را در کارنامه‌اش دارد و اولین داور زن مدرک (VAR) دار فوتبال ایران محسوب می‌شود.وی با قضاوت در مسابقات فوتبال مردان تورنمنت کافکا ، فصل تازه ای از تجربه و تحقق آرزوها و رویا های فوتبالی خود ، گشوده است.

قضاوت مهسا قربانی در کافا ۲۰۲۴

قربانی روز یکشنبه گذشته در نقش داور اول بازی تیم‌های ملی تاجیکستان و افغانستان کار خود را پیش برد و قضاوت قابل‌قبولی هم داشت .وی اولین قضاوت رسمی یک زن ایرانی را برای فوتبال مردان در قاره آسیا به‌ثبت رساند! در کنار مهسا قربانی، ورونیکا برناتسکایا از قرقیزستان هم، بازی  تیم‌های ملی ایران و ترکمنستان را سوت زد . بدین ترتیب ۲ داور زن در تورنمنت جوانان کافا ۲۰۲۴ قضاوت کردند.  

نزدیک‌تر از همیشه به سوت قضاوت در جام جهانی

مهسا قربانی ، با حضور در فینال جام حذفی  ایران به عنوان یکی از داوران اتاق (VAR) و قضاوت در مسابقه فوتبال مردان در رقابت‌های کافا ۲۰۲۴، ۲ گام مهم و اساسی را در مسیر دریافت مجوز قضاوت در جام جهانی فوتبال زنان که در سال ۲۰۲۷ برگزار خواهد شد، برداشته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=245562 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x