یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

انتخابات فرانسه، ائتلاف چپ پیروز شد؛ مکرون استعفای نخست وزیر را نپذیرفت

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه که در ۵۰۱ حوزه انتخابیه در سراسر این کشور برگزار شد، با نتايج شگفت آوری همراه شد و ائتلاف جناح چپ را به قوی ترين فراکسيون در مجلس ملی فرانسه تبديل کرد. ائتلاف چپ‌ها موسوم به «جبهه مردمی» 182 کرسی پارلمان را از آن خود کرد. اکنون موضوع نخست وزير بحث اصلی در فرانسه است. طبق روال نخست وزير بايد از برنده ی انتخابات يعنی ائتلاف چپ معرفی شود. در ائتلاف چپ فرانسه تسليم ناپذير بيشترين کرسی ها را دارد و ژان لوک ملانشون شناخته شدن ترين شخصيت چپ اين کشور است. امانوئل ماکرون با استعفای نخست وزير هم حزبی اش موافقت نکرده است
جشن پیروزی چپ ها در فرانسه

یک روز پس از برگزاری دور دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه و نتایج غیرمنتظره آن، گابریل اتل نخست‌وزیر برای استعفا به کاخ الیزه رفت اما امانوئل مکرون رئیس‌جمهور از او خواست فعلا بر سر کار بماند تا «ثبات کشور» حفظ شود. ژان لوک ملانشون از رهبران ائتلاف چپ گفته است امانوئل مکرون وظیفه و قدرت دارد تا نخست‌وزیر را از میان چپ‌ها انتخاب کند. ائتلاف چپ که بیشترین آراء را کسب کرد، می‌گوید که تا پایان هفته نامزد خود را برای نخست‌وزیری پیشنهاد می‌دهد.

اکنون صحنه سیاسی فرانسه با آرایش تازه‌ای از نیروها مواجه است. گابریل اتل نخست‌وزیر فعلی از حزب آقای مکرون بلافاصله پس از اعلام نتایج گفته بود که استعفا می‌دهد اگرچه مایل است در جریان برگزاری المپیک در ماه جاری در فرانسه همچنان در این سمت بماند.

اکنون موضوع اصلی در فرانسه بحث بر سر نخست‌وزیر آینده است.

رئیس‌جمهور فرانسه اصولا نخست‌وزیر را از بزرگترین بلوک پارلمان انتخاب می‌کند تا از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.

امانوئل مکرون اما پیش از سفر به واشنگتن برای شرکت در نشست ناتو، نگفته است چه تصمیمی در این باره دارد و روز گذشته اعلام کرد در حال تجزیه‌وتحلیل نتایج است.

ژان لوک ملانشون رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» از گروه‌های تشکیل‌دهنده ائتلاف چپ که ۱۸۲ کرسی به آورده است، می‌گوید امانوئل مکرون وظیفه اخلاقی دارد تا نخست‌وزیر را از میان چپ‌ها انتخاب کند.

ائتلاف چپ اعلام کرده است که تا پایان هفته نامزد جدیدی را برای نخست‌وزیری معرفی خواهد کرد.

هیو اسکوفیلد خبرنگار بی‌بی‌سی در فرانسه می‌گوید ژان لوک ملانشون با اختلاف بسیار شناخته شده‌ترین چهره ائتلاف چپ‌هاست اما در عین حال «تفرقه‌انگیز» است و «اگر مصالحه با مرکز در نهایت ضروری باشد، او شخصی نیست که این کار از او بربیاید».

در این میان نام دیگر رهبر گروه‌های عضو ائتلاف چپ «جبهه مردمی جدید» هم برای نخست‌وزیری مطرح است: اولیویه فور دبیر اول سوسیالیست‌ها و مارین تاندولیه رهبر سبزها.

با این حال، مانوئل بومپار و کلمانتین گته از حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» و فرانسوا روفن که به تازگی از این حزب جدا شده است، ممکن است از گزینه‌هایی باشند که بر سر آنها اجماع شود.

گمان می‌رود حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به رهبری ژان لوک ملانشون که اکنون ۷۶ نماینده در پارلمان دارد، شانس بیشتری دارد تا نخست‌وزیر از میان آنها انتخاب شود.

برخی از چهره‌های برجسته میانه‌رو می‌گویند که مایلند برای تشکیل یک دولت باثبات به توافقی گسترده با دیگر جناح‌ها دست یابند. هرچند مشخص نیست که چگونه می‌توان بر سر برنامه‌های متفاوت به اجماع دست یافت.

شارلوت مینویل نامزد سبزها به بی‌بی‌سی گفت که ائتلاف چپ‌ها در فرانسه «پروژه امید» است. مینویل می‌گوید: «ما با کنار گذاشتن راست افراطی از فاجعه مطلق در فرانسه جلوگیری کرده‌ایم.»

پیروزی شگفت انگیز جناح چپ، تلاش مارین لوپن برای به قدرت رساندن جناح راست افراطی را با شکست مواجه کرد. اکنون فرانسه با یک پارلمان معلق مواجه است و احتمال مذاکرات پیچیده‌ای برای تشکیل دولت از روز دوشنبه شروع می‌شود.

جبهه جدید خلق (NFP) به نیروی غالب در مجلس ملی تبدیل شد، اما با عدم تأمین اکثریت مطلق، احتمال‌ها شامل تشکیل دولت اقلیت توسط NFP یا تشکیل ائتلاف گسترده و ناپایدار است.

این نتیجه ضربه سختی به رئیس‌جمهور امانوئل مکرون وارد کرد و اقتصاد دومین منطقه یورو را در حالت تعلیق قرار داده دوره‌ای از بی‌ثباتی سیاسی را تنها چند هفته قبل از میزبانی بازی‌های المپیک پاریس در چشم انداز قرار می دهد.

مکرون با پارلمانی بسیار پراکنده مواجه است که ممکن است نقش فرانسه را در اتحادیه اروپا و فراتر از آن تضعیف و انجام هرگونه برنامه داخلی را سخت کند.

چپ ۱۸۲ کرسی، اتحاد مرکزی مکرون ۱۶۸ و جبهه ملی لوپن (RN) و متحدانش ۱۴۳ کرسی را به دست آوردند.

نخست‌وزیر گابریل آتال گفت استعفای خود را تقدیم خواهد کرد، اما مشخص نیست که رئیس‌جمهور فوراً آن را بپذیرد یا نه. آتال گفته است آماده است تا در نقش سرپرست موقت دولت باقی بماند.

احزاب NFP – شامل حزب کمونیست فرانسه، جناح چپ رادیکال فرانسه تسلیم ناپذیر، سبزها و حزب سوسیالیست – شب گذشته اولین مذاکرات خود بعد از پیروزی در انتخابات را آغاز کردند.

احزاب عضو جبهه جدید خلق در حال مذاکره برای تعیین استراتژی آینده هستند. ژان-لوک ملانشون، رهبر فرانسه تسلیم ناپذیر، بر این باور است که نخست‌وزیر باید از میان اعضای این جبهه انتخاب شود. با این حال، اختلافات درونی احزاب این جبهه بر سر انتخاب نخست‌وزیر مناسب همچنان پابرجاست.

برخی از شخصیت‌های میانه رو، از جمله ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر سابق مکرون، گفتند آماده هستند تا روی یک پیمان برای تضمین یک دولت پایدار کار کنند.

برای اجتماع ملی لوپن، این نتیجه با هفته‌هایی که نظرسنجی‌ها به طور مداوم پیش‌بینی می‌کردند به راحتی پیروز خواهد شد، فاصله زیادی داشت.

ائتلاف‌های چپ و مرکز پس از دور اول رأی‌گیری هفته گذشته با انصراف ده‌ها نامزد از رقابت‌های سه‌جانبه برای ایجاد یک رأی متحد ضد اجتماع ملی، توانست راست افراطی را شکست دهد.

جردن باردلا که آماده نخست وزیری می شد در اولین واکنش خود، همکاری بین نیروهای ضد اجتماع ملی را “ائتلافی ننگین” خواند که به گفته او فرانسه را فلج خواهد کرد.

لوپن گفت با این حال رأی‌گیری روز یکشنبه، که اجتماع ملی در آن نسبت به انتخابات قبلی پیشرفت زیادی کرده، بذرهای آینده را کاشته است: “پیروزی ما تنها به تعویق افتاده است”.بازارهای مالی نیز به نتایج انتخابات واکنش نشان دادند و یورو پس از اعلام پیش‌بینی‌ها کاهش یافت. تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تشکیل دولت پایدار با یک پارلمان معلق دشوار خواهد بود و این مسئله می‌تواند تاثیرات منفی بر اقتصاد فرانسه و اتحادیه اروپا داشته باشد.

https://akhbar-rooz.com/?p=245527 لينک کوتاه

3.4 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
F Sharifi
F Sharifi
2 ماه قبل

جبهه متحد چپ فرانسه پیروز انتخابات شد
پیروزی که در شرایط دشوار بدست امده و در صورتیکه چپ بتواند برنامه خود را پیاده کند، امید های بسیاری در فرانسه و در اروپا ایجاد خواهد کرد

عکس جالبی از نماینده فاشیست ها در روزنامه Humanité این هفته

GREQ_F6XsAE7hMy

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x