شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

در شنبه بازار یورو ۲۰۲۴: تماشای بازیهای انگلیس موجب حمله قلبی می شود؛ این بازیکن به داور کارت زرد داد؛ اردوغان عصبانی است؛ انگلیس – سوئیس ؛ هلند- ترکیه ؛ آخرین ساز یوفا در یکچهارم نهائی

نازک بین- در شنبه بازار یورو۲۰۲۴، اخبار گرم است و تنور ها داغ و چسبنده! در بین اجناس این بازار، از اصل و فابریک گرفته تادست دوم و کارکرده ،یا مارک چسبان های تقلبی ، وجوددارد. برخی از فروشندگان نیز گنجشگ را جای قناری، جا می زنند. تا جائی که هم مشتریان خیلی خوش خوشان شان می شود و هم فروشندگان راضی از مهارت و دو دوزه بازی های شان! در همین یورو ۲۰۲۴، تیمهائی هستند که تاکنون خودشان گلی نزده اند، اما به نیمه نهائی صعود کرده اند! مثل فرانسه!! توپ از کنار دست بازیکن بی خبر از همه جا، رد شده و داور دوان دوان،به سوی بازیکن بی تقصیر رفته و با کارت زرد نقطه ترس ووحشت یا همان پنالتی را نشان داده است!! ولی در نقطه دیگری از بازار، توپ از انگشتان تا بالای شانه بازیکن را طی کرده و دوبار دور خودش رقصیده و بین هوا و زمین دست بازیکن را چرحانده تا فریاد همه بلند شود که: پنالتی! پنالتی! اما، داور خیلی خونسرد ، گوش های اش را گرفته و چشمهای اش را به سوی اتاقی که VAR دارد، چرخانده و شنیده که به بازی ادامه بده و پنالتی بی پنالتی! برو،ترازوی مان کار نمی کند، پنالتی کیلوئی چند؟! یکی سلام داده  و حرکتی کرده که ملتی را تحقیر کند تا زمین و زمان هم ببینند. بعد ، ماده قانونی و تبصره اضافی مقررات ساخته و پرداخته شان را، رو آورده و سلام داده را دو جلسه محروم کرده اند. مثل مریح دمیرال ترکیه ای! در آن طرف تر، یکی دیگر و قبل از این، سلام خیلی آتشین با چاشنی و طعم توهین ، تحقیر و تحریک علیه ملتی ، نثار کرده . بعد روسای قییله نشسته و قلیانی چاق کرده و چای نباتی نوشیده و همان مقررات و ماده ها و تبصره ها را مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی، با رنگ و لعاب جلا داده و ، برای اینکه خاطر خطیر فدراسیون فوتبال بازیکن و کشور متبوع اش، مکدر نشود یک جریمه ناقابل را در سینی گذاشته و با رعایت تشریفات و احترامات فائقه برای پرداخت تقدیم کرده اند. مثل جود بلینگام انگلیسی! در این شنبه بازار،بلند و بلند تر فریاد می زنند میوه نو رسیده؛ تازه تازه، هنوز مثل شکوفه صبح ،عاشقان را به حریم وصال می رساند! بخر و نوش جان کن تا به وصال ات برسید!! یوفا، هوار و جنجال راه انداخته بود که میوه های نورسیده را در بازارهای آلمان عرصه می کنیم و چه غوغائی می شود و چه ها که قبلا نبوده ولی تازه و نوبرش حالا می آید! وقتی صدای بلند گوها خوابید، مودریج، رونالدو، دی بروئینه، په په، مولر، تونی کریس و…میوه هائی نو رسیده ای بودند که فقط چشمهای یوفا می دید و می پسندید! یوفا، به همه تلقین کرده بود که : تو مو بینی و من پیچش مو! بنظر می آید، یوفا، معنی بیشرفت را در قفس توهمات و ابهامات خود اسیر کرده است و به کسی هم کاری نداردکه چه می گوید و چگونه فکر می کند و چه می نویسد! درآلمان، نسوان یا همان زنان با لباس داوری حضور ندارند و غیبت کبرا دارند. چرا؟ چون یوفا، وقتی به اتوبان بانوان می رسد به جای دنده جلو، دوست دارد دنده عقب حرکت کند.! با عاریت از یک رباعی خیام ، بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر       دیدی که چگونه گور بهرام گرفت! شاید خیلی دور و کمی نزدیک مصداق این رباعی به افتادن کارت زرد از جیب مایکل الیور، داور بازی پرتغال- فرانسه ، جور درآید. کارت زرد از جیب وی در صحنه ای که آبستن جنجال بود، افتاد.یکی از بازیکنان پرتغال آن را برداشت و با ژست جالب ، کارت را به داور داد. داور هم ابتدا متعجب و حیران ماند!بگذریم، وقت اش است بازار را تعطیل کنیم که این روزها رعد و برق و طوفان ، باران و سیل،ما را حسابی شسته و با خود می برد!

پنالتی بود یا نبود؟

حالا همه بحث‌ها درباره آنتونی تیلور داور بازی آلمان و اسپانیا در مرحله یک چهارم نهائی یورو ۲۰۲۴، است. او، در دقیقه ۱۰۶ و پس از برخورد توپ با دست مارک کوکوریا در محوطه جریمه اسپانیا تصمیم گرفت که ضربه پنالتی به سود تیم ملی آلمان اعلام نکند. این اتفاق در حالی بود که بازیکنان آلمان معتقد بودند این بازیکن مانع از ورود شوت جمال موسیالا به دروازه شده است!

واقعیت این است ، مقررات و قوانین در همه جای دنیا جای تعبیر و تفسیر دارد. حتی آنهائی که خیلی شفاف و روشن هستند. گاهی اوقات افزون بر وجود مقررات و قوانین مصوبه و تثبیت شده، به فراخور هر تورنمنت فوتبال، مقررات مخصوص این یا آن تورنمنت نیز وضع می شود که در جریان بازیهای تورنمنت قدرت اجرائی دارد. بدین سبب است که در جلسه توجیهی پیش از مسابقات یورو ۲۰۲۴، روبرتو روزتی، رئیس کمیته داوران یوفا، نمونه هایی از پنالتی های هندبال را بیان کرده و به عنوان دستورالعمل بیش روی داوران حاضر در یورو ۲۰۲۴ ، قرار داده بود. روزتی،با نشان دادن  کلیپی از برخورد توپ به بازوی مدافعی که در وضعیت عمودی و نزدیک به بدن قرار داشت گفته: این نباید جریمه باشد و اگر بازو به بدن نزدیک باشد و برای ایجاد مانع در نظر گرفته نشود، نباید مجازات شود!

شاید بدین علت  بود که تصمیم و حکم تیلور داور بازی  توسط استوارت آتول، در اتاق VARحمایت شد. به گفته دیل جانسون، سردبیر ESPN، مقامات آلمان دخیل در این تورنمنت چون این موضوع را می دانستند، درخواست تجدیدنظردر این موضوع نکردند.

اما، یک علت دیگر وجود داشت که تیلور می توانست در این صحنه آن را به خوبی مدیریت کند. قبل از شوت موسیالا، بازیکن آلمان در آفساید بود. اگر داور هم پنالتی اعلام می کرد، VAR آن نمی پذیرفت. ولی داور چون از بدترین دقیقه بازی، یعنی اوایل شروع این مسابقه و بعد از خطای خشن تونی کروس، درگیر یک تنش و چالش مهم شد و بعد از آن نیز آلمانی ها به قلع و قمع بازیکنان اسپانیا پرداختند و شرایط را برای تیلورداور بازی سخت کردند. وی عملا مدیریت بازی را از دست داد و نتوانست تمرکز فکری داشته باشد. حتی گرفتن ۳ دقیقه وقت اضافه زیادتر نیز بدون هیچ دلیل و علتی ناشی از عدم تمرکز وی بود. خطای تونی کروس روی پدری ظرفیت کارت قرمز را هم داشت!

تماشای بازیهای انگلیس موجب حمله قلبی می شود

یک متخصص مشهور قلب نسبت به خطرات قلبی ناشی از تماشای بازی‌های تیم ملی فوتبال انگلیس در یورو ۲۰۲۴ هشدار داد. به نقل از سان، دوریان دارمور متخصص قلب و عروق مشهور انگلیسی درباره عواقب تماشای بازی‌های تیم ملی این کشور در جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ صحبت کرد.دوریان دارمور گفت: تماشای مسابقات آنها (انگلیس) باعث ایجاد احساسات منفی از جمله اضطراب و ناامیدی در هواداران می‌شود که سطح استرس را افزایش و قلب را در معرض خطر قرار می‌دهد. بازی با نمایش تهاجمی، همان‌طور که تیم ملی اسپانیا از خود نشان داد، بر خلاف انگلیس احساسات مثبت را برمی‌انگیزد و به دلیل هجوم اندورفین آرامش روانی و خوشی را بهبود می‌بخشد. هیچ راهی برای دستیابی به این تأثیر روی هواداران با تماشای یک بازی تدافعی وجود ندارد.انگلیس در بازی مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ مقابل اسلواکی با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد و شنبه آینده در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها به مصاف سوئیس خواهد رفت.

رجب طیب اردوغان: کسی می گوید  آلمانی‌ها عقاب روی پیراهن خود دارند؟

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به محرومیت مریح دمیرال، بازیکن تیم ملی فوتبال کشورش پس از پیروزی مقابل اتریش در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ در آلمان واکنش نشان داد.پیش از این وزارت امور خارجه ترکیه واکنش اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) و مقامات آلمانی به ژست مریح دمیرال، بازیکن تیم ملی ترکیه پس از پیروزی مقابل تیم اتریش را غیرقابل قبول خوانده بودمریح دمیرال یکی از دو گل خود مقابل اتریشی‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت های اروپا را با ژست «گرگ‌ خاکستری» جشن گرفت که به ملی‌گرایان ترک مربوط است. این علامت در اتریش و فرانسه ممنوع است. وزارت امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه یورگن شولتز سفیر آلمان در آنکارا را در این خصوص احضار کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با خبرنگاران پیش از بازگشت از قزاقستان به خبرنگاران گفت: آیا کسی می‌گوید آلمانی‌ها عقاب روی پیراهن خود دارند؟ آیا کسی می‌گوید فرانسوی‌ها یک خروس روی پیراهن خود دارند؟ آنجا مریح (دمیرال) با این ژست هیجان خود را نشان داد. پس از آن وزارت امور خارجه ما با آنها (آلمان) تماس گرفت و اقدامات بعدی در حال انجام است. همه چیز تا روز شنبه مشخص خواهد شد. ما باید با پیروزی زمین را در بازی بعدی ترک کنیم و به دور بعدی راه یابیم. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، من هم آنجا خواهم بود.یاگیز سابونچو اوغلو، روزنامه‌نگار ترکیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گزارش داد، مریح دمیرال، مدافع تیم ملی ترکیه و فدراسیون فوتبال این کشور (TFF) نسبت به حکم محرومیت این بازیکن از دو بازی یورو ۲۰۲۴ به دلیل ژست ملی‌گرایانه‌اش در بازی مرحله یک‌هشتم نهایی این مسابقات برابر اتریش شکایت کرده‌اند.به گفته این منبع؛ طرف ترکیه‌ای درخواستی آنلاین برای دفاع از مریح دمیرال به اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) ارائه کرده است. درخواست تجدید‌ نظر بررسی شده و ظرف ۲۴ ساعت تصمیم‌گیری خواهد شد.این حادثه در جریان بازی مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ بین تیم‌های ملی اتریش و ترکیه رخ داد. دمیرال در این بازی دبل کرد و هنگام جشن گرفتن گل از ژست ملی‌گرایان افراطی ترکیه استفاده کرد.

سوییس – انگلیس

انگلیس، در مرحله یک‌هشتم نهائی یورو ۲۰۲۴، به مصاف اسلواکی رفت و تا آخرین ثانیه‌های وقت قانونی بازی با عملکردی که غافلگیرکننده نبود، در آستانه حذف از جام قرار گرفت. جود بلینگام بازی را به وقت‌های اضافه برد تا در نهایت گل هری کین منجر به پیروزی ۲-۱ سه‌شیرها شود. گرت ساوتگیت، که تاکنون انتقادهای بزرگی را دریافت کرده است، قصد دارد در بازی با سوئیس سیستم بازی تیم اش را تغییر دهد.انگلیس به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی یورو ۲۰۲۴ ،تا به حال انتظارات هواداران اش را برآورده نکرده . هواداران تیم گرت ساوت گیت، بعد از تساوی برابر اسلوونی امیدوار بودند این پایان بازی‌های ضعیف سه شیر در جام ملت‌های اروپا باشد. اما بازی با اسلواکی ترس بیشتری به جان‌شان انداخت و تا آخرین لحظات وقت‌های تلف شده از این تیم سختکوش عقب بودند. تاکنون انگلیس هیچ مسابقه‌ای را قاطعانه نبرده. اما واقعیت این است که ساوت گیت تیم کشورش را به چهار حضور متوالی در یک چهارم نهایی تورنمنت‌های بزرگ رسانده و با هفت پیروزی در مراحل حذفی جام جهانی و یورو پرافتخارترین مربی انگلیس در ۵۸ سال گذشته بوده .هرچند این آمار به چشم نمی‌آید اگر «جام به خانه نرود»..بر خلاف انگلیس، بازی‌های سوییس هواداران اش را امیدوار کرده. ضمن اینکه این تیم در هشت بازی آخرش نباخته و در ۱۸ بازی‌اش بعد از جام جهانی ۲۰۲۲ تنها یک شکست داشته: باخت یک بر صفر مقابل رومانی در مقدماتی یورو.سوییس ،از مقدماتی جام جهانی در سال ۱۹۸۱ نتوانسته انگلیس را شکست دهد.  ولی سه شیر ها در پنج بازی آخرش موفق به پیروزی برابر سوییس شده.
مارگ گوئهی، مدافع میانی انگلیس که در تلاش ناموفق برای گل نزدن ایوان اشرانز دچار مصدومیت شانه شد و بعد با کارت زردی که دریافت کرد، از این بازی محروم شد که احتمالاً جای خود را به ازری کنزا می‌دهد. لوک شاو قبل از شروع مرحله حذفی به تمرین کامل برگشته اما هنوز یک دقیقه در یورو برای انگلیس بازی نکرده و ممکن است بعد از پنج ماه به ترکیب اصلی انگلیس برگردد.بازی انگلیس و سوییس به معنای رویارویی دو ستاره گذشته و حال خط میانی آرسنال است، گرانیت ژاکا و دکلان رایس. یاکین همچنین می‌تواند از سیلوان ویدمر که مقابل ایتالیا محروم بود، در ترکیب استفاده کند.

اطلاعات بازی انگلیس  -سوئیس :

بستر برگزاری: مرحله یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴

تاریخ برگزاری: شنبه، ۱۶ تیر ۱۴۰۳ (۶ جولای ۲۰۲۴)

ساعت برگزاری: ۱۹:۳۰ به وقت تهران. ساعت ۱۸ به وقت اروپا

مکان برگزاری: استادیوم دوسلدورف‌آرنا

داور: دنیله اورساتو (ایتالیا)

ترکیب احتمالی انگلیس -سوئیس :

انگلیس: (۱-۲-۴-۳) پیکفورد ،واکر، استونز، کونسا ، تریپیر، مینو، رایس، ساکا ، بلینگام، فودن ، کین 

سوئیس : (۱-۲-۴-۳) زومر  شار، آکانجی، رودریگز ، ریدر، فرویلر، ژاکا، آبیشر ، اندویه، وارگاس،امبولو

هلند غرق در لاله ، ترکیه سرگرم مبارزه

این نخستین صعود هلند به جمع ۸ تیم برتر جام ملت‌های اروپا از سال ۲۰۰۸ است. آخرین بار نارنجی‌ها مغلوب روسیه در این مرحله شدند و تیمِ هلند در تنها ۳ از ۹ دیدارش در مراحل حذفی یورو به پیروزی دست یافته.ترکیه، حضور در چهارمین مرحله یک‌چهارم نهایی تورنمنت‌های معتبر را پشت سر می‌گذارد. تیمی که سال ۲۰۰۰ برای نخستین بار در یورو به این مرحله رسید ولی مسیرش متوقف شد. در جام‌جهانی ۲۰۰۲ و یورو ۲۰۰۸ مسیرش را تا نیمه‌نهایی تورنمنت ادامه داد و اکنون سودای رسیدن به سومین نیمه‌نهایی تاریخ را در سر دارد. این پانزدهمین مصاف تاریخ هلند و ترکیه مقابل یکدیگر است.در ۱۴ دیدار اخیر، ۶ پیروزی با هلند بوده و ۴ دیدار با پیروزی ترکیه به پایان رسیده است.پیش از این ۲ تیم هرگز در تورنمنت‌های معتبر مقابل یکدیگر بازی نکرده‌اند. ۲ دیدار اخیر میان هلند و ترکیه مجموع ۱۳ گل داشته. میانگین ۶.۵ گل در هر بازی به ثبت رسیده و هر ۲ بازی از چارچوب دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ بوده‌. ابتدا ترکیه با نتیجه  ۴ بر ۲  هلند را شکست داد اما لاله‌های نارنجی خیلی زود انتقام شکست را با تحمیل نتیجه ۶ بریک به ترکیه جبران کردند.هلند و ترکیه در ورزشگاه خاطره‌انگیز المپیک برلین آخرین تیم مرحله نیمه‌نهایی یورو ۲۰۲۴ را تعیین می‌کنند. برنده این دیدار برای رسیدن به فینال با برنده مسابقه سوییس و انگلیس روبه‌رو می‌شود و با توجه به برد قاطعانه مرحله قبل، هر دو تیم مدعی صعود هستند.هلند با وجود آنکه در مرحله گروهی شروع چندان خوبی نداشت. اما با اقتدار راه خود را به جمع هشت تیم برتر یورو ۲۰۲۴ هموار کرد. تیم رونالد کومان، که یکی از مدعیان نیمه آسان جدول حذفی مسابقات است، در مرحله گروهی لهستان را برد، برابر فرانسه مساوی کرد و ۳ بر ۲ به اتریش باخت. اما قرعه خوبی در یک‌هشتم نهایی نصیبشان شد و با سه گل رومانی را بردند که می‌توانستند بیشتر از این هم بزنند، آنها در محوطه جریمه رومانی ۵۰ لمس توپ داشتند که برای هلند یک رکورد محسوب می‌شود. کومان حالا انتظار تکرار موفقیتی را دارد که در روزهای بازی‌اش کسب کرد؛ او بخش مهمی در تیم پرستاره ۱۹۸۸ هلند بود که تنها افتخار فوتبالی تاریخ این کشور را در خاک آلمان به دست آورد و مربی سابق بارسلونا بعد از ۳۶ سال می‌خواهد به عنوان سرمربی این دستاورد را تکرار کند. ژاوی سیمونز پتانسیل‌های بالای خود را به فعلیت درآورده، کودی خاکپو هم دو بار جایزه بهترین بازیکن زمین را به دست آورده و در کورس آقای گلی جام نیز قرار دارد؛ این یعنی هواداران هلند می‌توانند رؤیاپردازی کنند هر چند حریف امشب سرسختی خود را نشان داده. ترکیه کارش در یک‌هشتم نهایی را با سریعترین گل تاریخ مراحل حذفی جام ملت‌های اروپا شروع کرد آن هم برابر تیم شگفتی‌ساز اتریش. مریح دمیرال که در ۴۷ بازی ملی قبلی خود تنها دو گل زده بود، در این بازی به اندازه تمام آنها دروازه حریف را باز کرد. تلاش تیم رالف رانگنیک برای جبران نتیجه فقط از سنگینی آن کاست.
وینچنزو مونتلا، او و کنان ییلدیز را در ترکیب اصلی قرار داد تا برای نخستین بار در تاریخ مراحل حذفی یورو دو بازیکن زیر ۲۰ سال از ابتدا در زمین باشند. مربی ایتالیایی که می‌خواهد برای دومین بار در تاریخ ترکیه این تیم را به جمع چهار تیم پایانی برساند، برای این بازی محرومان بیشتری دارد، اورکان کوکچو نمی‌تواند مقابل کشور محل تولدش بازی کند، مثل اسماعیل یوکسک که دومین کارت زردش را مقابل اتریش گرفت. محرومیت دمیرال زننده هر دو گل ترکیه به اتریش ،به خاطر شادی گل جنجالی‌اش به جمع محرومان اضافه شده. ضمن اینکه در صورت صعود ترکیه به نیمه نهائی هشت بازیکن ترکیه در صورت دریافت کارت زرد در بازی با هلند  از بازی بعدی محروم می‌شوند.هلند و ترکیه در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ با هم روبه‌رو شدند که هر یک در خانه به پیروزی رسیدند.

اطلاعات بازی ترکیه -هلند:

بستر برگزاری: مرحله یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴

تاریخ برگزاری: شنبه، ۱۶ تیر ۱۴۰۳ (۶ جولای ۲۰۲۴)

ساعت برگزاری: ۲۲:۳۰ به وقت تهران. ساعت ۲۱ به وقت اروپا

مکان برگزاری: استادیوم المپیا اشتادیون، برلین

داور: کلمن تورپن (فرانسه)

ترکیب احتمالی ترکیه و هلند 

ترکیه :(۱-۳-۲-۴) گونوک ، مولدور، آکایدین، بارداکچی، کادی اوعلو ، اوزجان، آیهان ، گولر، چالهان اوعلو، یلدز ، ییلماز

هلند : ( ۱-۳-۲-۴) فربروخن ، دی فرای، فن دایک، آکه، دومفریز ،شوتن، ریندرس ، سیمونز، مالن، خاکپو ، دیپای

https://akhbar-rooz.com/?p=245441 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x