دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

کی‌یر استارمر نخست وزیر بریتانیا شد

حزب کارگر در انتخابات زودرس پارلمان بریتانیا پیروز شد و سر کی‌یر استارمر رهبر این حزب به جای ریشی سوناک نخست‌وزیر این کشور می‌شود. این حزب با کسب ۴۱۲ کرسی از ۶۵۰ کرسی، اکثریت قاطعی در مجلس عوام به دست آورد تا پس از ۱۴ سال قدرت را از حزب محافظه‌کار پس بگیرد. ریشی سوناک در سخنرانی پیش از استفعای رسمی خود گفت که از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری می‌کند. پادشاه بریتانیا در دیدار با کی‌یر استارمر از او به طور رسمی دعوت کرد که کابینه خود را تشکیل دهد.

به گزارش بی بی سی کی‌یر استارمر، پس از ملاقات با شاه در میان تجمع هوادارانش به مقر نخست وزیری در خیابان داونینگ لندن رفت و در اولین سخنرانی خود، به عنوان نخست وزیر گفت که تغییرات «بلافاصله آغاز می‌شود.»

نخست وزیر جدید بریتانیا بر نیاز به مدارس و ساخت خانه‌های مقرون به صرفه اشاره کرد و اطمینان داد که «چالش‌های یک جهان ناامن» را برجسته خواهد کرد.

او همچنین با کار ریشی سوناک،‌ به عنوان اولین نخست وزیر آسیایی الاصل بریتانیا ادای احترام کرد.

او اندکی پس از قطعی شدن پیروزی‌اش هم در جمع هوادارانش گفته بود که «باری از روی دوش کشور برداشته شده» و «تغییر از حالا آغاز می‌شود.»

بر اساس آخرین نتایج، حزب کارگر با کسب ۲۱۰ کرسی بیشتر نسبت به قبل موفق شد که ۴۱۲ کرسی پارلمان را کسب کند.

حزب محافظه‌کار هم که ۲۴۹ کرسی خود را از دست داد، در مجموع ۱۲۱ کرسی کسب کرد که این به معنای بزرگ‌ترین شکست این حزب از زمان تأسیس آن در قرن نوزدهم میلادی است.

ریشی سوناک، مسئولیت شکست فاجعه‌بار حزب محافظه‌کار را در انتخابات پارلمانی بر عهده گرفت.

او پس از اعلام نتایج آرا به حامیان خود گفت: «مردم بریتانیا رای هوشمندانه‌ای دادند. نکات آموزنده زیادی در آن است و من مسئولیت این شکست را بر عهده می‌گیرم.»

لیز تراس، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و چند نفر از اعضای کابینه از جمله وزیران دفاع، آموزش، دادگستری و علوم، و نیز پنی موردانت معاون پارلمانی دولت جزو شخصیت‌های بلندپایه‌ای هستند که کرسی‌هایشان را در مجلس از دست دادند.

جرج گالووی، سیاستمدار جنجالی و مجری پیشین شبکه تلویزیونی پرس‌ تی‌وی ایران هم، تنها پنج ماه بعد از پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای در حوزه روچدیل در شمال انگلستان، این بار شکست خورد و کرسی‌اش را به حزب کارگر واگذار کرد.

حزب لیبرال‌دمکرات با کسب ۷۱ کرسی، بار دیگر سومین حزب بزرگ مجلس جدید بریتانیا شد.

نایجل فراژ رهبر حزب راستگرای «اصلاح بریتانیا» که قبلاً هفت بار در راهیابی به مجلس بریتانیا ناکام مانده بود، این بار توانست کرسی کلکتون را از محافظه‌کاران بگیرد.

این حزب که قبلاً «حزب برگزیت» نام داشت، خواهان به صفر رساندن میزان خالص مهاجرت به بریتانیاست و با نتایجی غیرقابل پیشبینی در مجموع ۴ کرسی پارلمان را از آن خود کرد.

حزب اس‌ان‌پی که خواهان استقلال اسکاتلند از بریتانیاست و در دوره قبل ۴۸ کرسی را به دست آورده بود، این بار فقط ۹ نماینده در مجلس دارد.

صبح جمعه ۵ ژوئیه و با پایان شمارش آرا،‌ ریشی سوناک آخرین سخنرانی خود را در مقابل مقر نخست وزیر بریتانیا در شماره ۱۰ خیابان داونینگ‌استریت لندن انجام داد.

او در سخنانش رقیب خود سرکی‌یر استارمر را ستود و او را «مردی شایسته با روحیه خدمت به مردم» توصیف کرد و گفت که به او احترام می‌گذارد.

آقای سوناک گفت که بریتانیا اکنون «قدرتمندتر» شده است و بریتانیا را «بهترین کشور جهان توصیف کرد.»

آقای سوناک در سخنانش همچنین اعلام کرد که از رهبری حزب محافظه‌کار کناره گیری خواهد کرد اما افزود که فقط زمانی که مقدمات انتخاب جانشین او فراهم شده باشد، این تصمیم را عملی می‌کند.

او خطاب به رای دهندگان گفت: «من پیام عصبانیت، ناامیدی شما را شنیدم و مسئولیت این شکست را بر عهده می‌گیرم.»

او و همسرش به کاخ باکینگهام رفتند و پس از استعفا به عنوان نخست وزیر سابق کاخ را ترک کرد. دقایقی پس از آن کاخ باکینگهام تایید کرد که پادشاه استعفای او را پذیرفته است.

پس از آن، سر کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر به نزد شاه رفت و شاه او را رسما به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه کرد.

پس از آن، طبق رسم همیشگی نخست‌وزیر جدید از کاخ باکینگهام راهی دفترش در داونینگ‌استریت لندن شد تا اولین سخنرانی‌اش را در مقام رئیس دولت انجام دهد.

ریشی سوناک، رهبر حزب محاظه‌کار که دومین تعداد نمایندگان پارلمان را دارد،‌ حزب مخالف دولت می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=245361 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x