یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳

حزب کارگر در انتخابات انگلستان به پیروزی قاطع دست یافت

نتایج اولیه انتخابات پارلمان بریتانیا اعلام شد. بر اساس این نتایج اولیه، حزب کارگر به پیروزی خیره کننده ای دست یافته است و ۴۱۰ صندلی نمایندگی را به دست آورده است. حزب محافظه‌کار ۱۳۱ کرسی به دست آورده است و حزب لیبرال‌دمکرات نیز با کسب ۶۱ کرسی، سومین حزب بزرگ مجلس جدید بریتانیا می شود.

بریتانیایی‌ها امروز برای انتخابات پارلمان تازه ی خود به پای صندوق های رای رفتند. این انتخابات حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر را به قدرت رساند و به دولت محافظه‌کار ریشی سوناک پس از ۱۴ سال پر تلاطم پایان داد.

استارمر، وکیل سابق حقوق بشر ۶۱ ساله، ممکن است با یکی از بزرگترین فهرست‌های وظایف در تاریخ بریتانیا، بدون حمایت گسترده مردمی یا منابع مالی کافی برای حل و فصل مشکلات، به مقام نخست‌وزیری برسد. او در بیانیه‌ای به رأی‌دهندگان گفت: “امروز، بریتانیا می‌تواند فصل جدیدی را آغاز کند. ما نمی‌توانیم پنج سال دیگر تحت حکومت محافظه‌کاران بگذرانیم. تغییر تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که به حزب کارگر رأی دهید.”

ریشی سوناک، ۴۴ ساله، نخست‌وزیر کنونی، نیز در ساعات اولیه رأی خود را در حوزه انتخابیه‌اش در ریچموند، شمال انگلستان، به صندوق انداخت. سوناک در هفته‌های اخیر از درخواست برای پنجمین پیروزی متوالی محافظه‌کاران صرف‌نظر کرده و به جای آن به هشدار در مورد خطرات حزب کارگر ِ بدون چالش در پارلمان پرداخته است. او به رأی‌دهندگان هشدار داد که دولت حزب کارگر مالیات‌ها را افزایش داده، روند بهبود اقتصادی را مختل خواهد کرد و بریتانیا را در زمان تنش‌های ژئوپلتیکی آسیب‌پذیرتر خواهد کرد؛ اتهاماتی که حزب کارگر آنها را رد می‌کند.

نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که حزب کارگر یکی از بزرگترین پیروزی‌های انتخاباتی در تاریخ بریتانیا را به دست خواهد آورد و احتمالاً اکثریتی بیشتر از آنچه تونی بلر یا مارگارت تاچر داشتند، خواهد داشت. تعداد زیادی از رأی‌دهندگان هنوز تصمیم به شرکت در انتخابات نگرفته‌اند و ممکن است مشارکت کم باشد. چنین نتیجه‌ای در انتخابات سال ۲۰۱۹ که بوریس جانسون با پیروزی بزرگ محافظه‌کاران به قدرت رسید، غیرقابل تصور بود.

به گزارش رویترز، استارمر، دادستان کل سابق انگلستان و ولز، پس از شکست سخت حزب کارگر در سال ۲۰۱۹ که بدترین شکست این حزب در ۸۴ سال گذشته بود، رهبری این حزب را به عهده گرفت و آن را به مرکز بازگرداند. در همین حال، حزب محافظه‌کار در وست‌مینستر با رسوایی‌های مختلف و اختلافات داخلی ناشی از رأی به خروج از اتحادیه اروپا و عدم توانایی در پاسخگویی به خواسته‌های رأی‌دهندگان سال ۲۰۱۹ دچار مشکلات فراوان شده است.

سوناک توانسته است در دوران کوتاه خود تورم را کاهش داده و برخی از تنش‌های برگزیت را حل کند، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این اقدامات برای تغییر نظر رأی‌دهندگان کافی نبوده است. کمپین انتخاباتی سوناک با مشکلات و اشتباهات زیادی همراه بود.

در گزارش رویترز آمده است: استارمر در کمپین انتخاباتی خود وعده تغییر داده است و به مشکلات خدمات عمومی و کاهش استانداردهای زندگی پرداخته است. اما او با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد بود، از جمله بار مالیاتی بالا و بدهی خالص تقریباً برابر با تولید ناخالص داخلی سالانه. استارمر به طور مداوم هشدار داده است که نمی‌تواند به سرعت مشکلات را حل کند و حزبش برای کمک به رفع چالش‌ها با سرمایه‌گذاران بین‌المللی همکاری کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=245282 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x