شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

گزارش سازمان ملل: چین در صدر ثبت اختراعات هوش مصنوعی مولد

داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که چین در زمینه اختراعات هوش مصنوعی مولد مانند چت‌بات‌ها، به طور قابل توجهی از سایر کشورها جلوتر است و شش برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب خود، ایالات متحده، ثبت اختراع انجام داده است.

به گزارش رویترز، هوش مصنوعی مولد، که می‌تواند متن، تصاویر، کد کامپیوتری و حتی موسیقی را از اطلاعات موجود تولید کند، به سرعت در حال رشد است و در دهه گذشته بیش از ۵۰,۰۰۰ درخواست ثبت اختراع برای آن شده است. به گفته سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، که نظارت بر سیستم اشتراک‌گذاری شناسایی اختراعات میان کشورها را بر عهده دارد، یک چهارم از این درخواست‌ها تنها در سال ۲۰۲۳ ثبت شده‌اند.

کریستوفر هریسون، مدیر تحلیل اختراعات سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، به خبرنگاران گفت: “این یک حوزه پررونق است که با سرعت فزاینده‌ای در حال رشد است. ما انتظار داریم که این حوزه حتی بیشتر رشد کند.”

بر اساس اطلاعات WIPO، بیش از ۳۸,۰۰۰ اختراع هوش مصنوعی مولد بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ توسط چین ثبت شده است، در حالی که ایالات متحده در همین دوره تنها ۶,۲۷۶ اختراع ثبت کرده است.

هریسون گفت که درخواست‌های ثبت اختراع چینی‌ها شامل حوزه‌های گسترده‌ای از جمله رانندگی خودکار، نشر و مدیریت اسناد است.

کره جنوبی، ژاپن و هند به ترتیب در رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم قرار دارند، به طوری که هند با سریع‌ترین نرخ رشد همراه است.

از جمله متقاضیان برجسته می‌توان به ByteDance چین – مالک اپلیکیشن ویدئویی TikTok – و شرکت تجارت الکترونیک چینی Alibaba Group و همچنین مایکروسافت، حامی استارتاپ OpenAI که ChatGPT را ایجاد کرده است، اشاره کرد.

در حالی که چت‌بات‌های با توانایی تقلید از گفتگوهای انسانی هم‌اکنون به طور گسترده‌ای توسط خرده‌فروشان و دیگران برای بهبود خدمات مشتریان استفاده می‌شوند، هوش مصنوعی مولد پتانسیل تغییر بسیاری از بخش‌های اقتصادی دیگر مانند علوم، نشر، حمل و نقل یا امنیت را نیز دارد.

هریسون از سازمان جهانی مالکیت فکری گفت: “داده‌های ثبت اختراع نشان می‌دهد که این حوزه در آینده تأثیر عمیقی بر بسیاری از بخش‌های صنعتی مختلف خواهد داشت.” او به ویژه به بخش علمی اشاره کرد که در آن مولکول‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی مولد می‌توانند توسعه داروها را تسریع کنند.

WIPO انتظار دارد موج جدیدی از اختراعات به زودی ثبت شود و قصد دارد تا به‌روزرسانی آینده داده‌ها را، شاید با استفاده از هوش مصنوعی مولد برای تصویرسازی از روند، منتشر کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=245188 لينک کوتاه

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x