پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

اولین مناظره دو نامزد ریاست جمهوری، برگ برنده ای رو نشد

اولین مناظره دو نفره جلیلی و پزشکیان دوشنبه شب برگزار با موضوع «سیاسی – فرهنگی» برگزار شد. دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افشاگری های نه چندان پر اهمیتی علیه یکدیگر انجام دادند. مناظره در چهارچوب آدم های حکومتی باقی ماند و از چهارچوب حرف های جناحی خارج نشد. پزشکیان در سخنان خود به طور مرتب از آیه های قران و نهج البلاغه مثال می آورد. سخنان او به صورتی نبود که به مهم ترین مسائل جوانان و معترضان و دانشجویان پاسخ حداقلی بدهد. او همچنان در اعتراض به رفتار حکومت نسبت به زنان و دانشجویان بسیآر محافظه کارانه حرف زد. به نظر نمی رسد او با این سیاست بتواند «موج» ایجاد کند، حتی اگر رقیبش فردی مثل سعید جلیلی باشد.

موضوع تحریم ها و چگونگی مقابله با آن از موضوعات مرکزی این مناظره بود.

مسعود پزشکیان جمع‌بندی خود را با انتقاد از نگاه سعید جلیلی به برنامه‌ریزی آغاز کرد و گفت نمی‌توان کسی هر قدر هم قوی باشد نمی‌تواند برای همه جا برنامه بنویسد. پزشکیان جلیلی را متهم به «کپی پیست» کرد. او گفت: «علم یک روش و یک چهارچوب روشن دارد.» پزشکیان گفت: «کاغذ نوشتن که کاری ندارد. هر قدر می‌خواهی بنویس. هنر این است که چیزی بنویسی که اجرا بشود.» او گفت در همه برنامه‌های جمهوری اسلامی رشد ۸ درصدی تجویز می‌شود، اما این ممکن نیست و «داریم سر مردم کلاه می‌گذاریم.» پزشکیان در پایان صحبت‌هایش گفت: «گوشت چند است؟ ماشین چند است؟ خانه چند است ای مردم؟»او گفت: «ما زندگی مردم را با چالش مواجه کرده‌ایم.» پزشکیان جلیلی را متهم کرد که عده‌ای از دور و بری‌های خود را استخدام کرده است و همان‌ها را به دولت خواهد برد. او از جلیلی پرسید که چرا در دولت ابراهیم رئیسی از سایه به آفتاب نیامده است. پزشکیان جلیلی را متهم کرد که سابقه اجرایی لازم برای ریاست جمهوری را ندارد، که جلیلی به سوابق خود در شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد. مسعود پزشکیان گفت حاضر است از رقابت انتخاباتی کنار بکشد، به شرط آن که سعید جلیلی رشد ۸ درصدی را تضمین کند. پزشکیان گفت اما اگر جلیلی نتوانست این رشد ۸ درصدی را اجرا کند، اعدامش کنید.

سعید جلیلی در جمع‌بندی سخنانش گفت کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود دیگر زمان ندارد که بخواهد بنشنید و متوجه امور شود. جلیلی گفت باید قبل از آن نشست و به نتیجه رسید. مسعود پزشکیان از او پرسید که پس اگر مطالعه کرده برنامه‌اش برای برجام و اف‌ای‌تی‌اف چیست؟ سعید جلیلی گفت ایران باید در این موضوع «طلبکار» باشد. پزشکیان گفت: «این برنامه نیست. حرف است.» جلیلی تاکید کرد که باید «راه‌های موازی» را دنبال کرد و نباید به گفته او مانند دولت حسن روحانی «رو به قبله» ایستاد. او تاکید کرد ایران «نباید معطل سه قدرت جهانی شود. ۲۰۰ کشور وجود دارد.» جلیلی گفت برنامه‌اش تبدیل هر سفارتخانه به یک سکوی صادراتی و افزایش مبادلات با کشورهای همسایه و همچنین استفاده از فرصت «ترانزیت» است.

https://akhbar-rooz.com/?p=245075 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسفندیار رفیعی کشتلی
اسفندیار رفیعی کشتلی
1 روز قبل

جلیلی برنامه داشت و در محاصره با قدرت حرف می‌زد ولی پزشکیان مثل بچه ای که قهر کنه هی این شاخ و اون شاخ می پرید تا پرو بالش و بگیرند و جلب توجه کنه

F Sharifi
F Sharifi
1 روز قبل

جمعه اینده ، یکی از دو نفر از مردان خامنه‌ای بدون ارائه هیچ برنامه مشخص اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و یا زیست محیطی به مقام ریاست نظام اسلامی می‌رسند !

تحلیل طبقاتی از این دو فرد و اهداف و برنامه های هیچیک از این دو نامزد موجود نیست !
در یک طرف فردی مانند جلیلی داریم که پنداری با شتری از ۱۴۰۰ سال پیش توسط کرم چاله ای به قرن ۲۱ وارد شده !
در طرف دیگر پزشکی داریم که او هم دنیا را
از طریق ایدئولوژی طالبان می‌نگرد ،
و هر دو نامزد ذوب در رهبر و اسلام هستند.

شاید این بار حکومت مجبور باشد درست بر خلاف سال ۸۸ ، به صورت طرحی کمدی ، آرا جلیلی نماینده فاشیسم عریان مذهبی را حذف و نامزد قابل قبول تر در داخل و خارج ، یعنی پزشکیان را از صندوق ها بیرون اورد !

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x