پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳

دم خروس «تضمین» پزشکیان در مورد مخالفت با فیلترینگ بیرون زد!

در روزهای گذشته متنی از مسعود پزشکیان منتشر شده که در آن گفته شده او در دو مورد از جمله فیلترینگ اینترنت و گشت ارشاد، «تمام قد» به مبارزه برخواهد خواست و در این دو مورد به «تحریمی» ها «تضمین» داده است.

در مورد گشت ارشاد در مناظره اول سخنی از او شنیده نشد. اما در مورد فیلترینگ اینترنت وی حرف زد. پزشکیان چند بار بر قطع اینترنت در «مواقع حساس» تاکید و از آن دفاع کرد و گفت: «در موقع تظاهرات و اعتصابات هر حاکمیتی ممکن است اییترنت را قطع کند». و در این مورد «حرفی نیست».

بخش راستی‌آزمایی بی بی سی در یادداشتی به قلم فرزاد صیفی کاران پیرامون این موضوع نوشته اسنت:

اشاره آقای پزشکیان به قطعی اینترنت در اعتراضات سراسری مانند آبان ۹۸ و جنبش «زن، زندگی، آزادی» بود که کاربران ایرانی قطعی کامل اینترنت و اختلالات گسترده پیاپی را تجربه کردند.

بررسی‌های بخش راستی‌‌آزمایی بی‌‎‎بی‌سی فارسی نشان می‌دهد «همه حکومت‌ها (کشورها)» در مواقع حساس مانند اعتراضات و اعتصابات اقدام به مسدود کردن اینترنت نمی‌کنند.

سازمان اکسس‌ناو که در راستای حقوق دیجیتال فعالیت می‌کند، در گزارشی درباره قعطی اینترنت در کشورهای جهان، نوشته در سال ۲۰۲۳ که سالی اعتراض‌خیز در سراسر جهان بود، ۳۹ کشور عمدتا در خاورمیانه، آسیا، آفریقا، اروپای شرقی و آمریکای لاتین اقدام به قطع یا مسدود کردن اینترنت در زمان‌های خاص کرده‌اند.

پایگاه داده استاتیستا در تازه‌ترین گزارش خود به تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۲۴، درباره قطعی و مسدود کردن اینترنت در کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ نوشته ایران چهارمین کشوری است که بیشترین قطعی و مسدود کردن اینترنت را در جهان داشته است.

طبق گزارش استاتیستا هشت کشور در جهان که بیشترین قطعی اینترنت را در مواقعی مانند اعتراضات و جنگ داشته‌اند به ترتیب هند، میانمار، اتیوپی، ایران، روسیه، تانزانیا، سنگال و جمهوری آذربایجان هستند.

بر اساس داده‌های استاتیستا، ایران در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۴۴۲ بار قطعی و مسدود کردن اینترنت را شاهد بوده است.

در جریان اعتراضات سراسری «جان سیاهان ارزش دارد» در سال ۲۰۲۱ در آمریکا، یا اعتراضات جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ در کشورهای فرانسه و هلند، اعتراضات دانش‌آموزان در بریتانیا در سال ۲۰۲۳ و نمونه‌های مشابه در بسیاری دیگر از کشورها، اینترنت قطع نبود و اختلالی ایجاد نشد.

https://akhbar-rooz.com/?p=245074 لينک کوتاه

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میرنادر
میرنادر
1 روز قبل

ببین کار خط تحریم به کجا کشیده که “اخبار روز” که مثلا چپ مستقل هست متوسل به بی بی سی شده که گمان نمی‌کنم کسی در راست بودن و وابسته بودنش شکی داشته باشه.

ق. مهرآور
ق. مهرآور
1 روز قبل

واقعیت را ببینید.
می گوید در شرایط فعلی، نیازی به فیلترینگ نیست. در این شرایط، فیلترینگ یعنی قطع ارتباط با جهان. یعنی ضرر به کاسبی و درآمد بسیاری از شهروندان. بطور طبیعی وقتی یک کاندیداتور از پشتوانه ی مردمی قوی و اکثریت قاطع برخوردار نیست نمی تواند خواهان رفع فیلترینگ در تمامی شرایط باشد. چنین خواسته ای یعنی اعلان جنگ با اداره ی اطلاعات، یعنی اعلان جنگ با خامنه ای و سران سپاه.
اگر بتواند فقط و “بطور نسبی” فضای مجازی و حقیقی را کمی باز کند تا مطالبه گران بتوانند خواسته های خود را مطرح کنند، تا کوشندگان کارگری، فرهنگی و دگر زحمتکشان بتوانند به امر سازماندهی بپردازند، تا بعداز ۴۵ سال شاید موفق به الترناتیو قوی بشویم باز به نفع ملت است.‌ فضایی که امثال جلیلی ایجاد نخواهند کرد.
من اعتقاد ندارم که پزشکیان توانایی تغییر ساختار ها را دارد. پیش از نقد ” دشمن” خودمان را نقد کنیم. در طی این ۴۵ سال چرا موفق به تشکیل جبهه متحد مردمی نشدیم تا چشم چندمیلیون هموطن به امثال پزشکیان نباشد؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x