چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

انتخابات فرانسه؛ توافق نانوشته احزاب سیاسی برای جلوگیری از قدرت راست افراطی

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب اپوزیسیون چپ رادیکال فرانسه La France Insoumise (فرانسه تسلیم ناپذیر – LFI)، در یک گردهمایی ائتلاف چپ گرایان سخنرانی می کند – ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴

احزاب سیاسی فرانسه در تلاش برای ایجاد یک عمل مشترک به منظور جلوگیری از دستیابی حزب راست‌افراطی «اجتماع ملی» (RN) به رهبری مارین لوپن به قدرت هستند. این تلاش‌ها پس از کسب دستاوردهای تاریخی حزب اجتماع ملی در دور اول انتخابات پارلمانی صورت می‌گیرد.

به گزارش رویترز نتایج رسمی نشان می‌دهند که حزب اجتماع ملی و متحدانش با کسب ۳۳ درصد از آرا در دور اول پیروز شده‌اند. این در حالی است که ائتلاف چپ‌گرایان با ۲۸ درصد و ائتلاف گسترده میانه‌روهای رئیس‌جمهور امانوئل مکرون با ۲۲ درصد آرا در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

تشکیل دولت توسط حزب اجتماع ملی هنوز به واکنش سایر احزاب سیاسی بستگی دارد. آن ها باید بتوانند برای جلوگیری از لوپن از بهترین نامزدهای رقیب در صدها حوزه انتخاباتی فرانسه حمایت کنند. مکرون قرار است استراتژی انتخاباتی خود را با مشاوران ارشدش در جلسه‌ای در کاخ الیزه بررسی کند.

ابتدا ژاک لوک ملانشون و سپس سایر رهبران جبهه جدید چپ‌گرایان و برخی اعضای ائتلاف میانه‌روهای مکرون اعلام کرده‌اند که در حوزه‌هایی که یک نامزد دیگر شانس بیشتری برای شکست حزب اجتماع ملی دارد، نامزدهای خود را کنار خواهند کشید.

علیرغم خطر راست افراطی اعضای کابینه ی ماکرون به حملات خود علیه «فرانسه تسلیم ناپذیر» که عمده ترین نیروی جبهه مردمی چپ است ادامه می دهند. برونو لومر، وزیر دارایی و متحد حزب مکرون، از درخواست برای انتخاب نامزدهای حزب فرانسه تسلیم ناپذیر خودداری کرد و گفت: “فرانسه تسلیم ناپذیر یک خطر برای ملت است.”

مارین توندلیه، از اعضای ارشد حزب اکولوژیست‌ها در ائتلاف چپ‌گرا، در پاسخ به موضع لومر گفت: “من از این موضع شوکه شده‌ام. این موضع بزدلانه است.”

پیروزی‌های حزب اجتماع ملی توسط ملی‌گرایان و گروه‌های راست‌افراطی در سراسر اروپا، از جمله حزب لیگ ایتالیا و حزب وکس اسپانیا، مورد استقبال قرار گرفت. پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا، اعلام کرد که احزاب چپ‌گرا هنوز می‌توانند از پیروزی کامل حزب اجتماع ملی جلوگیری کنند.

ماتیو گالارد، تحلیل‌گر موسسه ایپسوس، محاسبه کرده است احتمال وقوع رقابت‌های سه‌جانبه در ۳۰۶ حوزه از ۵۷۷ حوزه مجلس ملی فرانسه در دور دوم وجود دارد که نشان‌دهنده حجم زیاد عدم قطعیت‌ها است.

در حالی که جبهه موسوم به «جبهه جمهوری‌خواه» علیه راست‌افراطی تا حد زیادی در گذشته موفق بوده است، تحلیل‌گران تردید دارند رای‌دهندگان فرانسوی همچنان آماده‌ باشند تا در دور دوم انتخابات طبق دستور رهبران سیاسی خود رای دهند.

حزب اجتماع ملی که مدت‌ها برای بسیاری در فرانسه منفور بود، اکنون بیش از هر زمان دیگری به قدرت نزدیک شده است. لوپن تلاش کرده است تا تصویر نژادپرستانه این حزب را از اذهان عمومی پاک کند.

سناریوی اصلی جایگزین برای یک دولت تحت رهبری حزب اجتماع ملی، احتمالاً یک پارلمان معلق خواهد بود که ممکن است فرانسه را برای باقی‌مانده دوره ریاست جمهوری مکرون، که تا سال ۲۰۲۷ ادامه دارد، غیرقابل حکمرانی کند.

تحرکات سیاسی و تاکتیک‌های انتخاباتی

در حوزه‌هایی که هیچ نامزدی در دور اول به طور قطعی پیروز نشده است، دو نامزد برتر، به علاوه هر نامزدی که بیش از ۱۲.۵ درصد آرا را به دست آورده باشد تا عصر سه‌شنبه فرصت دارند تایید کنند که آیا به دور دوم می‌روند یا خیر.

در تحرکات پس از انتخابات، نخست‌وزیر گابریل اتال برنامه‌های اصلاح بیکاری را که منجر به کاهش مزایای بیکاران می‌شد، معلق کرد. این اقدام ممکن است حمایت رای‌دهندگان چپ‌گرا از متحدان مکرون را تسهیل کند.

نمایندگان حزب اجتماع ملی در همین حال از سیاستمداران مرکز-راست در حزب جمهوری‌خواهان (LR)، که کمتر از ۷ درصد از آراء دور اول را کسب کرده‌اند، خواستند تا از حوزه‌هایی که چنین اقدامی به نفع حزب اجتماع ملی خواهد بود، کنار بکشند.

حزب جمهوری‌خواهان، که پیش از انتخابات دچار انشقاق شده بود و تعداد کمی از نمایندگانش به حزب اجتماع ملی پیوستند، هنوز موضع خود را مشخص نکرده است.

تقسیم‌بندی آراء نشان می‌دهد که ائتلاف چپ‌گرا در جذب رای‌دهندگان جوان از حزب اجتماع ملی پیشی گرفته است. جردن باردلا، گزینه حزب اجتماع ملی برای نخست‌وزیری، حملات خود را بر احزاب چپ‌گرا متمرکز کرده و در پیامی در شبکه‌های اجتماعی، چپ‌ رادیکال را “یک تهدید وجودی” برای فرانسه توصیف کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=245044 لينک کوتاه

2.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x