چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

درگیری‌های گسترده در غزه؛ خیابان‌‌ها مملو از اجساد کشته‌شدگان

به گفته آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی «آنروا»، درگیری‌های شدیدی میان ارتش اسرائیل و عوامل مسلح حماس طی ساعات گذشته در شمال نوار غزه رخ داده است. سازمان ملل متحد گفته است پس از بالا گرفتن درگیری‌های تازه در شمال نوار غزه، شرایط زندگی برای فلسطینی‌ها در این مناطق «طاقت‌فرسا» شده است. تنش‌های اسرائیل و حزب‌الله همچنان رو به افزايش است و ميانجی گران در وادار کردن دو طرف به پایین آوردن شدت حملات موفق نبوده اند

به گفته آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی «آنروا»، درگیری‌های شدیدی میان ارتش اسرائیل و عوامل مسلح حماس طی ساعات گذشته در شمال نوار غزه رخ داده است.

ارتش اسرائیل، یکشنبه، ۱۰ تیر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی ۴۸ ساعت گذشته، عملیاتش در محله شجاعیه در شرق غزه در «بالا و زیر زمین» ادامه یافته است.

بر اساس این بیانیه، درگیری‌هایی از فاصله نزدیک با عوامل حماس نیز رخ داد و نیروهای ارتش توانستند نقاط رصد، تسلیحات، پهپادها و سکوی پرتاب موشک را در نزدیکی مدارس و ورودی تونل‌ها پیدا کنند.

به گفته ارتش اسرائیل، دو نظامی اسرائیلی در درگیری در شمال غزه کشته و دو سرباز دیگر به شدت زخمی شدند.

از سویی طبق گفته امدادگران، پس از حمله به منطقه الشاکوش، در شمال المواصی، اجساد قربانیان بیرون کشیده شد.

شاهدان عینی به «فرانس پرس» گفتند که جسد کشته‌شدگان در خیابان‌های این منطقه پراکنده شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این تحولات میدانی در حالی است که آمریکا با همکاری میانجیگران مصری و قطری در تلاش است تا اختلاف در مورد ماده ۸ پیش‌نویس توافق میان حماس و اسرائیل برای انتقال از مرحله اول به مرحله دوم توافق آتش‌بس در غزه را از میان بردارد.

از سویی سازمان جهانی بهداشت جمعه اعلام کرد که از ۷ اکتبر و آغاز جنگ غزه، ۳۲ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان در نوار غزه آسیب دیده‌ و ۲۰ بیمارستان عملا از کار افتاده‌اند.

در همین حال، سخنگوی سازمان ملل متحد جمعه تاکید کرد که غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه مجبورند در ساختمان‌ها یا اردوگاه‌های ویران شده در اثر بمباران در کنار انبوهی از زباله‌ها زندگی کنند.

سازمان ملل می‌گوید شرایط فلسطینی‌ها در شمال نوار غزه «طاقت‌فرسا» شده است

سازمان ملل متحد گفته است پس از بالا گرفتن درگیری‌های تازه در شمال نوار غزه، شرایط زندگی برای فلسطینی‌ها در این مناطق «طاقت‌فرسا» شده است.

در روزهای اخیر در محله شجاعیه در شمال نوار غزه درگیری‌های شدیدی بین ارتش اسرائیل و نیروهای حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی در جریان بوده است.

امدادگران می‌گویند از روز پنجشنبه که این درگیری‌ها به اوج خود رسیده، ۸۰ هزار نفر مجددا در شمال نوار غزه آواره شده‌اند.

اسرائیل پیش از این گفته بود که این مناطق را از نیروهای حماس «پاکسازی» کرده است اما اکنون می‌گوید که شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد آنها در حال تجدید سازمان هستند.

ارتش اسرائیل گفته است که درگیری در روی زمین و زیر زمین در نقاطی در شمال نوار غزه در جریان است.

ساکنان فلسطینی این مناطق می‌گویند که هدف حمله هواپیمای جنگی، تانک‌ و پهپاد قرار گرفته‌اند.

هفته گذشته منابع محلی در غزه اعلام کردند که حملات اسرائیل، دو مدرسه اسکان آوارگان تخریب شده و دست کم ۳۰ نفر هم کشته شدند.

مقام‌های درمانی در غزه هم درباره کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی هشدار داده‌اند و می‌گویند که نجات جان بیماران و مجروحان ضروری است.

کمبود داروهای پزشکی، اورژانس، بیهوشی و بخش مراقبت‌های ویژه، مراکز درمانی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

مقام‌های درمانی حماس همچنین گفته‌اند بیماران سرطانی که نمی‌توانند از نوار غزه خارج شوند، قادر به تامین داروهایشان نیستند و بیماران دیالیزی نیز نمی‌توانند از خدمات پزشکی استفاده کنند.

آژانس امور آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (اونروا) هفته گذشته اعلام کرد که روزانه دست‌ کم ده کودک، یک یا هر دو پای خود را در غزه از دست می‌دهند.

فیلیپ لازارینی، مدیر اونروا گفت حدود دو هزار کودک از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر متحمل چنین جراحاتی شده‌اند.

او گفت قطع عضو کودکان در غزه، گاهی بدون بیهوشی و در شرایطی «وحشتناک» انجام می‌شود.

سازمان «نجات کودکان» نیز برآورد کرده که ۲۱ هزار کودک در حدود ۸ ماه جنگ در غزه مفقود شده‌اند.

واکنش اسرائیل به تهدید ایران

ئسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش به این موضوع متعهد شد که کشورش با «تمام قوا» علیه حزب‌الله حرکت خواهد کرد، مگر اینکه حملات این گروه لبنانی به مناطق مرزی اسرائیل متوقف شود.کاتس در پستی در ایکس نوشت: «رژیمی که تهدید به نابودی می کند، مستحق نابودی است.»

ژنرال سی کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت، در حالی که ایالات متحده به اسرائیل کمک کرد تا رگبار موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را در ماه آوریل سرنگون کند، اما ایالات متحده احتمالاً به دفاع اسرائیل در برابر هر گونه حملات گسترده‌تر حزب‌الله کمک نمی‌کند.»

او گفت که «دفع موشک‌های کوتاه‌بردی که حزب‌الله به طور معمول از مرز شلیک می‌کند، سخت‌تر است.»

به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل پس از نزدیک به ۹ ماه درگیری در غزه تحت فشار قرار دارد و این در حالی است که حزب الله دارای زرادخانه تخمینی حدود ۱۵۰ هزار راکت و موشک است که قادر است به هر بخشی از خاک اسرائیل برسد.

در همین حال، رهبران اسرائیل متعهد شده اند که در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار، سطوح تخریبی مشابه غزه را بر لبنان تحمیل کنند.

 آموس هوچستاین، مشاور ارشد کاخ سفید در خصوص تنش‌های اسرائیل و حزب‌الله، تاکنون در وادار کردن دو طرف به پایین آوردن شدت حملات موفق نبوده است.

فرانسوی‌ها با توجه به روابط دیرینه خود با لبنان، همراه با دیگر کشورهای اروپایی و در کنار قطری‌ها و مصری‌ها در تلاش‌های میانجی‌گری بین اسرائیل و لبنان مشارکت دارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=244928 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x