دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

پینار سلک، جامعه شناس ترک در خطر حبس ابد است

پینار سلک، جامعه شناس و نویسنده ترکیه ای، دوباره به صورت غیابی در استانبول محاکمه می شود. دولت ترکیه به یک آزار و اذیت طولانی مدت علیه او دست زده است

پینار سلک، جامعه شناس و نویسنده ترکیه ای، قرار است این جمعه دوباره به صورت غیابی در استانبول محاکمه شود. پینار سلک که در سال ۱۹۷۱ در استانبول به دنیا آمد، در خانواده ای فعال و تحت تاثیر شخصیت پدربزرگش، هاکی سلک، یکی از بنیانگذاران حزب کارگران ترکیه، بزرگ شد.

او فمینیست و ضد نظامی گری و استاد دانشگاه نیس در فرانسه است. او از سال ۲۰۰۹ به فرانسه پناهنده شده است. او از سال ۱۹۹۸ تحت تعقیب دولت ترکیه قرار گرفت. در ۱۱ ژوئیه به دلیل تحقیقاتش در مورد جامعه کرد دستگیر شد. پلیس او را به داشتن ارتباط با “حمله” به بازار ادویه در استانبول متهم کرد که دو روز قبل از آن انجام شده بود. ادعا کردند موادی برای ساخت بمب در خانه اش پیدا کرده اند.

وکلای او به سرعت نشان دادند هیچ مدرکی وجود ندارد. او که به ارتباط با پ‌ک‌ک متهم شده بود، تحت بازجویی‌ها و شکنجه‌های متعددی قرار گرفت تا اسامی افرادی را که در طول تحقیقات دانشگاهی‌اش با آن ها ملاقات کرده بود، در اختیار پلیس قرار دهد. پس از دو سال و نیم، بعد از انتشار گزارشی که مشخص کرد انفجار در بازار ادویه استانبول ناشی از نشست گاز بوده است، آزاد شد. اما او دوباره در سال ۲۰۰۶ به خاطر همین جرم دستگیر و در سال ۲۰۰۸ تبرئه شد.

پینار سلک به دلیل ادامه تهدیدها مجبور به فرار از کشورش شد و در سال ۲۰۱۲ در فرانسه پناهندگی تحصیلی گرفت. آزار و اذیت قضایی با صدور حکم دستگیری بین المللی که مانع از خروج او از فرانسه می شود، ادامه یافت. دولت ترکیه او را «تروریست» می خواند. در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲ دادگاه عالی ترکیه همه حکم‌های تبرئه او را باطل کرد. دادگاه در روز جمعه قرار است در مورد حکم حبس ابد به او تصمیم گیری کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=244799 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x