دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

انتقاد فعالان به رئیس نشست دوحه: «حذف زنان افغان خیانت است»

فعالان حقوق بشر بار دیگر در مورد عدم حضور زنان در جلسات اصلی نشست هفته آینده در دوحه به سازمان ملل اعتراض کرده‌اند. موضوع این نشست نحوه تعامل سازمان ملل و کشورها با حکومت طالبان است.

به گزارش بی بی سی اعتراض فعالان افغان در دیداری مجازی با رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح مطرح شده که قرار است ریاست این نشست را برعهده داشته باشد.

نرگس نهان، وزیر سابق معادن افغانستان در ایکس نوشت که به خانم دی‌کارلو گفته است که سازمان ملل به خواسته‌های حکومت طالبان «تمکین» کرده است.

او نوشت: «ما بسیار ناامیدیم که سازمان ملل متحد در مماشات با خواسته‌های طالبان، زنان و جامعه مدنی را از مذاکرات دوحه حذف کرد و مسائل مربوط به حقوق زنان و حقوق بشر را از دستور کار رسمی این گفتگوها خارج کرده است.»

ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل هم در ایکس نوشت که در صحبت تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته است که حذف زنان از موضوع‌های اصلی نشست دوحه «غیرقابل قبول» است و «پیام‌های نادرستی می‌فرستد.»

خانم یوسف‌زی افزود که به دبیر‌کل سازمان ملل تاکید کرده است که زنان افغان و فعالان اعتقاد راسخ دارند که هرگونه تعامل با طالبان بدون نیمی از جمعیت این کشور «خیانت» است.

در نشست اصلی دوحه که از ۳۰ ژوئن تا ۱ ژوئیه برگزار می‌شود نمایندگان حکومت طالبان هم حضور دارند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود گفت که در ادامه نشست در ۲ جولای/ژوئیه، خانم دی‌کارلو و نمایندگان کشورها با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان نیز دیدار خواهند کرد.

به گفته آقای دوجاریک، در دوحه نمایندگان کشورها بحث خواهند کرد که چگونه تعامل بین‌المللی در مورد افغانستان به صورت منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و ساختارمندتر پیش برده شود.

حکومت طالبان اعلام کرده است که حضورش در دوحه صرفا برای گفتگو در موضوع‌های اقتصادی و مبارزه با موادمخدر است و به همین منظور هیئتی را به ریاست ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد خود اعزام می‌کند.

نشست هفته آینده در ادامه دو نشست قبلی دوحه است که در فوریه ۲۰۲۳ و مه ۲۰۲۴ برگزار شد.

در این نشست‌ها نمایندگان حدود ۳۰ کشور و نهاد بین‌‌المللی شرکت کردند.

در همین حال، فعالان زن افغان خواستار تحریم نشست دوحه شده‌اند و برخی از آنها در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند که دعوت سازمان ملل را برای شرکت در دوحه رد کرده‌اند.

شماری از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و مقام‌های سابق افغانستان هم از حذف زنان در نشست دوحه به شدت انتقاد کرده و آن را «خیانت» به زنان و دختران خوانده‌اند.

نمایندگان احزاب و گروه‌های مخالف حکومت طالبان که این هفته در وین گردهم آمده بودند دیروز در یک کنفرانس خبری مشخصا از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند که با درک وضعیت حساس افغانستان «مسئولانه» رفتار کند و به درخواست‌های مردم افغانستان گوش فرا دهد.

داوود ناجی، رئیس کمیته سیاسی جبهه آزادی افغانستان، در این کنفرانس خبری، سازمان ملل را به نقض اصول خودش متهم کرد.

او گفت سازمان ملل متحد با تغییر موضوعات نشست دوحه، در واقع قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت را نقض کرده است. این قطعنامه در مورد تعیین نماینده ویژه و گروه تماس و بسترسازی گفتگوی ملی است.

آقای ناجی تاکید کرد: «اعتراض ما جدی است و این روند نامشروع است.»

https://akhbar-rooz.com/?p=244797 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x