دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

اولین دوئل ترامپ و بایدن، پیشتازی ترامپ در یک نظرسنجی‌

نظر سنجی ها از آمدن ترامپ خبر می دهند. براساس نظرسنجی دانشگاه «کوئینیپیاک» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه آمریکا در رقابت رودررو پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ با چهار درصد از جو بایدن پیشی گرفته است...

«دونالد ترامپ» و «جو بایدن»، دو نامزد انتخاباتی آمریکا قرار است بامداد جمعه (به وقت تهران) نخستین مناظره انتخاباتی خود را در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر برگزار کنند.

این مناظره در شرایطی در شهر «آتلانتا» در ایالت جورجیا برگزار خواهد شد که در فاصله پنج ماه مانده به انتخابات، نتایج نظرسنجی‌ها از رقابت تنگاتنگ بین این دو سیاستمدار حکایت دارند و عملکرد آن‌ها در چند ایالت کلیدی نتیجه نهایی را رقم خواهد زد.

آخرین مناظره‌ای که بین بایدن و ترامپ برگزار شد در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰ یک ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری دور قبل بود. آن مناظره به دلیل سطح پایین بودن و اظهارات عوام‌گرایانه هر دو نامزد مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، اما بایدن عملکرد بهتری در آن داشت. 

ترامپ در آستانه این مناظره، در رسانه اجتماعی خود موسوم به تروث‌سوشیال خواستار انجام آزمایش اعتیاد روی رئیس‌جمهور آمریکا و ارائه نتیجه آن شد و گفت در صورت موافقت بایدن با انجام این کار، خودش نیز حاضر به انجام این آزمایش و ارائه نتیجه آن در این مناظره انتخاباتی است. در پیام ترامپ آمده است: اگر بایدن با انجام این آزمایش موافقت کند، من هم بلافاصله با انجام آن موافقت خواهم کرد!

ترامپ با اشاره به عملکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا تأکید کرد: «اکنون تحت ریاست جو بایدن فاسد، بدترین رئیس‌جمهور تاریخ کشور ما، جهان در شعله‌های آتش می‌سوزد. بایدن ما را به سمت جنگ‌ جهانی سوم می‌کشاند و به‌زودی وارد چنین جنگی خواهیم شد. به نظرم او هرچه زودتر باید از ریاست کنار گذاشته شود». او افزود: «ما باید او را سریعا خارج کنیم. بزرگ‌ترین مشکل، چیزی است که او به روسیه، چین و کیم جونگ اون می‌گوید. این کشورها به ما می‌خندند. آنها نمی‌توانند باور کنند که چنین اتفاقی برای آمریکا می‌افتد».

از انتخابات سال ۱۹۸۸ که «کمیسیون مناظرات انتخاباتی» وظیفه ساماندهی مناظره‌های تلویزیونی را به عهده گرفت، تا به امروز، «راس پرو»، تنها نامزد مستقلی است که سال ۱۹۹۲ اجازه حضور در مناظره‌ها در کنار نامزد‌های دو حزب جمهوری­خواه و دموکرات در انتخابات آمریکا را پیدا کرده است. اما خود «راس پترو» ۴ سال بعدتر هنگامی که این کمیسیون از حضور دوباره‌اش در مناظره‌­ها در سال ۱۹۹۶ جلوگیری کرد، از این سازمان به دادگاه فدرال شکایت کرد و فرایندی که به سران دو حزب اجازه می­دهد معین کنند صدای چه کسانی بایستی به گوش رأی­‌دهندگان آمریکایی برسد را «فاسد» و «مغایر با قانون اساسی» توصیف کرد. این کمیسیون، اما در سال‌های بعدتر هم بر موضع خود اصرار ورزید. 

کمیسیون مناظرات انتخاباتی سال ۲۰۰۰ پس از مواجهه با شکایت‌های قضائی متعدد، قانونی وضع کرد که شرکت نامزد‌های مستقل در مناظره‌ها را نه تنها پیچیده‌تر بلکه عملاً غیرممکن می‌کرد. مطابق این قوانین، هر کدام از نامزد‌هایی که خواستار شرکت در مناظره است بایستی در نظرسنجی‌­های ملی که خود این کمیسیون متولی برگزاری آن‌ها است آراء بالاتر از ۱۵ درصد کسب کنند.

نامزد‌های دو حزب برای اینکه بتوانند در مناظره‌ها شرکت کنند بایستی واجد برخی ملاک‌های معین باشند که شبکه خبری سی‌ان‌ان به عنوان میزبان این گفتگو تعیین کرده است. از جمله این ملاک‌ها کسب دست‌کم ۱۵ درصد حمایت در چهار نظرسنجی ملی جداگانه در میان شهروندانی است که برای رأی دادن ثبت‌نام کرده‌اند.

رابرت اف کندی جونیور، کاندیدای مستقل ریاست جمهوری این معیارها را برآورده نکرد.

مناظره بایدن و ترامپ قرار است رأس ساعت ۲۱:۰۰ روز پنجشنبه به وقت محلی (ساعت ۰۱:۰۰ بامداد جمعه به وقت گرینویچ مصادف با ۰۴:۳۰ بامداد جمعه به وقت تهران) برگزار شود. بایدن و ترامپ توافق کرده‌اند با ایستادن پشت تریبون (و نه نشسته) مناظره کنند.

میکروفون هر یک از آن‌ها هنگام صحبت کردن نامزد دیگر خاموش خواهد بود. سی‌ان‌ان گفته همراه داشتن یادداشت‌های از قبل نوشته‌شده برای آن‌ها مجاز نخواهد بود، اما به هر یک از آن‌ها یک خودکار، کاغذ و یک بطری آب داده خواهد شد.

علاوه بر این، طبق اعلام شبکه سی‌ان‌ان هیچ مخاطبی در جلسه حاضر نخواهد بود تا اطمینان حاصل شود هر یک از نامزد‌ها می‌توانند از زمان اختصاص‌داده شده به آن‌ها حداکثر بهره را برای بحث روی موضوعات ببرند.

موضوعات مورد بحث ممکن است شامل موارد زیر باشد: چگونه نامزدها می‌خواهند با چالش‌های ناشی از قیمت‌های بالای مواد غذایی، موج مهاجران در مرز ایالات متحده و مکزیک، و جنگ‌های جاری اسرائیل-حماس و روسیه-اوکراین مقابله کنند.

 نقش ترامپ در یورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا، تلاش برای مردود اعلام کردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ و محکومیت ترامپ به ۳۴ فقره جرم برای مشارکت در پرداخت حق السکوت به یک پورن‌استار؛ و همچنین مشکلات حقوقی پیش روی بایدن از جمله محکومیت پسرش، هانتر، ممکن است در طول مناظره مطرح شود.

به نظر نمی آید که در جریان مناظره موضوعی خارج از توافق قبلی طرح شود و بایدن و ترامپ از آن بی خبر باشند. سال ۲۰۱۲، فاش شد کمیسون مناظرات انتخاباتی با باراک اوباما و میت رامنی توافق کرده موضوعات مناظره را در اختیارشان قرار دهد

یک دوره قبل از آن در سال ۲۰۰۸، یک سازمان غیرانتفاعی فعال در زمینه حقوق شهروندی به نام «مرکز صداقت عمومی» فاش کرد که کمیسیون مناظرات انتخاباتی یک «سازمان مرموز معاف از مالیات» است. این مرکز همچنین با تحلیل منابع مالی کمیسیون مورد نظر افشا کرد که ۹۳ درصد از کمک­های مالی به این سازمان را ۶ نفر تأمین می‌­کنند. با این حال در این گزارش نام این ۶ نفر در فهرستی که در اختیار مرکز صداقت عمومی قرار گرفته بود، لاک گرفته شده بود.

با توجه به سن بالای هر دو نامزد ریاست جمهوری، هویت و پیشینه معاون اول هریک از آنها می تواند در انتخاب رای دهندگان موثر باشد. همه با کامالا هریس معاون اول بایدن آشنا هستند اما علیرغم آغاز نخستین دور مناظره ها کسی نمی داند ترامپ چه کسی را به عنوان معاون اول معرفی خواهد کرد. او آگاهانه و با هدف بسیج مجموعه نیروهای جمهوریخواهان در مورد اعلام رسمی هویت معاون اول خود سکوت می کند. ترامپ البته پنهان نمی کند که از قبل معاون اولش را انتخاب کرده است. ترامپ می‌گوید می‌داند چه کسی معاون او خواهد شد. در جریان کارزار انتخاباتی فیلادلفیا، خبرنگار ان‌بی‌سی از رئیس‌جمهور سابق آمریکا پرسید که آیا معاون خود را انتخاب کرده است یا خیر؟ رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز پاسخ داد که «بله، در ذهنم انتخابش کرده‌ام». ترامپ افزود این شخص به احتمال زیاد در اولین مناظره او با جو بایدن حضور خواهد داشت.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «آنها آنجا حضور خواهند داشت. فکر می‌کنم افراد زیادی آنجا باشند». ترامپ افزود که در حال حاضر کسی نمی‌داند چه کسی به‌عنوان معاون او انتخاب شده است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیش‌تر از شش نامزد نهایی خود برای معاونت نام برده بود. این شش نفر عبارت‌اند از سناتور جی. دی. ونس (نماینده جمهوری‌خواه اوهایو)، سناتور تیم اسکات (نماینده جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی) و سناتور مارکو روبیو (نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا) و همچنین ران دیسانتیس (فرماندار فلوریدا)، داگ برگم (فرماندار داکوتای شمالی) و دکتر بن کارسون.

نظر سنجی ها از آمدن ترامپ خبر می دهند. جهان با حساسیت این نظرسنجی و امکان عینیت یافتن آن را دنبال می کند. براساس نظرسنجی دانشگاه «کوئینیپیاک» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه آمریکا در رقابت رودررو پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ با چهار درصد از جو بایدن پیشی گرفته است.

براساس این نظرسنجی که روز چهارشنبه منتشر شد، ترامپ رای ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان را در مقایسه با جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا با ۴۵ درصد دریافت کرد.

براساس این نظرسنجی، اکثریت جمهوری‌خواهان و مستقل‌ها از ترامپ حمایت می‌کنند.

طبق نتایج این نظرسنجی، ترامپ در یک رقابت شش‌جانبه که شامل سایر نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مانند رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات می‌شود، ۴۳ درصد حمایت مردمی گرفت، در حالی که میزان حمایت‌ها از بایدن ۳۷ درصد شد.

سیاست آمریکا و اقدامات رئیس جمهور آن بر بخش‌های مختلف جهان تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل دولت ها و صاحبان سرمایه در جهان با حساسیت روند انتخابات را دنبال می کنند. اوکراین، اسرائیل، چین، روسیه، مکزیک، هند، ژاپن، اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین، بریتانیا، عربستان…انتظار متفاوتی از واشنگتن دارند، علاوه بر اتخاذ این و آن سیاست، موضوع میلیاردها دلار تجارت در میان است؛ بایدن یا ترامپ؟ مهم چرخه ی سرمایه و سود است که در آن نباید خللی ایجاد شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=244740 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الف باران
8 روز قبل

(۲) “ترامپ” یکی از عرصه‌های فعالیت ترامپ وهمدستان‌اش در سوئد، هلند، دانمارک،سوئیس، فرانسه، استرالیا و..مبارزه علیه اسلام و حمایت از اسلام‌ستیزان بود. توهین به مقدسات مسلمانان همه را “شارلی ابدو” کرده بود و این دشنام‌ها، توهین و تحقیرها را به جای آزادی عقیده جا می‌زدند و می‌زنند. سیاست اسلام‌ ستیزی در چند دهه اخیر از سیاست‌های همه ممالک امپریالیستی بود.خانم‌های آنچنانی سومالیائی، ترک، عرب و ایرانی را به صحنه می‌آوردند تا آزادی عقیده خود را با لخت و عریان شدن به عرصه فروش بگذارند، نهادهای ضدمسلمانی از جمله به دست حزب کمونیست کارگری اسرائیلی نظیر کلوپ “مسلمانان سابق” را با حمایت مستقیم صهیونیست‌ها برای “مسلمانان متنبه و تواب”راه بیاندازند و جهت مبارزه ضداستعماری مردم جهان را منحرف کرده به مجاری جنسی و خصوصی بکشانند. به یکباره پورنوگرافی پرچم مبارزه با اسلام از کار درآمد.

توجه!
توجه!
8 روز قبل

پروپاگاندای راست!
ترامپ دروغگو و مجرم و بدون برنامه هوشمند در مقابل بایدن که نمی‌تواند باسرعت صحبت کند ولی اصولی و با برنامه است و می‌داند که چه انجام میدهد ” مشگل پیری” ضمینه پروپاگاندا را تضمین کرده است.
حال منطق و هوشیاری انسانهاست که دوباره تجربه می‌شود.
آیا هردو کنار خواهند رفت !؟

الف باران
9 روز قبل

(۱) “ترامپ” در عین اینکه در پی تأمین منافع آمریکا در درجه اول در جهان است، ولی در درون آمریکا باید با انحصاراتی، که خواهان گسترش جهانی‌شدن سرمایه و رفع موانع گسترش و نفوذ خود در جهان هستند، به مبارزه برخیزد. بستن مرزهای اقتصادی در آمریکا برای کالاهای چینی و اروپائی رقبای آمریکا را نیز به واکنش متقابل.خواهد انداخت ، آنها نیز سعی خواهند کرد به اقدامات متقابل دست بزنند. خروج آمریکا از پیمان‌های اقتصادی، محیط‌ زیست و نقض مقررات و تعهدهای جهانی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی خشم متحدان رقیب آمریکا را دوباره برمی افزوزد . آنها نیز در مقابل آمریکا انحصارات “گوگل”، “فیسبوک”، ” اپل”، “توئیتر”، “آمازون” و… را مورد حمله قرار خوهند داد و در راه گسترش و خودسری و تلاش‌های لجام‌گسیخته آنها در اروپا به اقدامات متحد دست خواهند زد . آمریکا در مقابل یک تضاد لاینحل قرار گرفته است زیرا جهانی‌شدن را نمی‌شود به نیمه‌جهانی‌شدن تقلیل داد .

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x