شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

تصویر ننگ گیخون در آئینه یورو ۲۰۲۴ : یوفا نگران بود؛ اوکراین ۰ بلژیک ۰ ؛ اسلواکی ۱ رومانی ۱؛ جمهوری چک – ترکیه ؛ گرجستان – پرتغال؛ آخرین نمایش مرحله گروهی

نازک بین- در آن زمان، تقریباً همه منزجر بودند. رابرت سیگر، مفسر تلویزیون اتریشی،  در جریان گزارش خود به بینندگان تلویزیونی گفت: تلویزیون های خود را خاموش کنند !ابرهارد استانژک، مفسر آلمانی گفت: آنچه اینجا اتفاق می افتد شرم آور است و ربطی به فوتبال ندارد. شما می توانید آنچه می خواهید بگویید، اما هر هدفی هر وسیله ای را توجیه نمی کند.» هزاران هوادار الجزایری در میان جمعیت، با فریاد زدن وحشت زده شدند. برخی پول را از میان نرده ها تکان دادند یا آن را سوزاندند، تصویری ماندگار از اسپانیا ۸۲. طرفداران بی طرف اسپانیایی نیز به همین ترتیب تحت تأثیر قرار گرفتند. یکی از هواداران آلمانی در ورزشگاه پرچم کشورش را سوزاند. وقتی مسابقه به پایان رسید، هیو جانز از ITV ابراز انزجار کرد، وی گفت:  این یکی از شرم آورترین بازی های بین المللی است که تا به حال دیده ام.” خشم بعد از بازی بیشتر شد. اتحادیه فوتبال الجزایر بلافاصله اعتراض کرد و آن را “توطئه شوم” توصیف کرد. مطبوعات آلمان غربی حملات تند خود را علیه تیم ملی شان و حریف اتریشی گسترش دادند. تیترهائی مثل “شرم بر شما! ننگ  گیخون، داغ بود. یک روزنامه اسپانیایی آن را “آنشلوس” (پیوند آلمان با اتریش)نامید. یک روزنامه هلندی آن را به عنوان “پورن فوتبال” توصیف کرد. اما ، موضوع چه بود؟ در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا دو تیم آلمان و اتریش با هم ‏تبانی کرده و در روز آخر مرحله گروهی به شکلی بازی کردند که الجزایر ‏از صعود به مرحله بعد بازمانده و آلمان و اتریش هر دو راهی مرحله ‏بعدی شدند.تیم ملی آلمان با گلی که خیلی زود در دقیقه ۱۱ توسط ‏هورست هروبش به ثمر رساند، از اتریش پیش افتاد و در ادامه هیچ ‏تلاشی برای گل زدن نکرد، چرا که با این نتیجه الجزایر حذف شده و ‏اتریش در کنار آلمان صعود می‌کرد. تماشاچیان مسابقه به شکلی واضح دیدند که دو تیم هیچ تلاشی ‏برای بازی کردن واقعی ندارند. این مسابقه در تاریخ فوتبال به عنوان ‏ننگ گیخون معروف شد. همین مسابقه بود که باعث شد ‏فرمت برگزاری مراحل گروهی تغییر پیدا کند و بازی‌های روز آخر ‏همزمان برگزار شود. ‏

شرایط امتیازی گروه ‏E‏ یورو ۲۰۲۴، یوفا را نگران کرده که ممکن است رومانی و اسلواکی تبانی کرده و برای تساوی و حذف کردن اوکراین به میدان بروند.‏ یوفا از این می‌ترسد که در آخرین روز مرحله ‏گروهی شاهد تکرار ماجرایی باشد که در دنیای فوتبال به عنوان ‏ننگ گیخون( گیخون محل بازی آلمان- اتریش)معروف است. ‏به علت فرمت ۲۴ تیمی یوفا که باعث می‌شود چهار تیم سوم از ‏گروه‌های شش‌گانه به مرحله یک‌هشتم صعود کنند، حتی یک تساوی ‏در بازی رومانی و اسلواکی برای هر دو تیم کافی بود تا ‏صعودشان به مرحله یک‌هشتم را قطعی کنند. یوفا نگران بود که ‏رومانی و اسلواکی عملا وقت تلف کنند تا نتیجه تساوی ‏به دست بیاید. ‏بعد از دو بازی اول در این گروه رومانی صدرنشین است، اما جالب ‏اینجاست که هر چهار تیم این گروه ۳ امتیاز دارند. ‏اسلواکی جلوتر از اوکراین و پشت سر بلژیک در رتبه سوم ایستاده ‏است. در صورت تساوی در بازی رومانی-اسلواکی این دو تیم ‏قطعا بین سه تیم اول گروه قرار گرفته و صعود می کردند. اگر در ‏بازی همزمان بین بلژیک و اوکراین یکی از آنها برنده می شد، به عنوان ‏تیم اول صعود کرده و تیم بازنده چهارم شده و حذف می شد. اگر ‏هر دو بازی امروز در این گروه مساوی تمام می شد، اوکراین در رتبه ‏چهارم می‌ماند و حذف می شد. ‏در نتیجه بازی بلژیک و اوکراین برای دو تیم رومانی و اسلواکی هیچ ‏اهمیتی نداشت. فقط موضوعی که برای آنها مهم بود کسب یک ‏تساوی در بازی رو در روی امروزشان بود. از آنجایی که تیمهای سوم گروه‌های ‏A‏ و ‏B، مجارستان از گروه ‏A‏ با ۳ ‏امتیاز و کرواسی از گروه ‏B‏ با ۲ امتیاز شانسی برای چهار امتیازی شدن ‏ندارند در نتیجه تساوی برای رومانی و اسلواکی ایده‌آل بود. که این مهم اتفاق افتاد!

اوکراین ۰ بلژیک ۰

پرونده گروه E رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ با اضافه شدن نام تیم‌های ملی رومانی، بلژیک و اسلواکی به جمع تیم‌‌های صعودکننده به مرحله حذفی بسته شد.در این گروه که به‌خاطر هم‌امتیاز بودن تمام تیم‌های اش شرایط منحصربه‌فرد و متفاوتی نسبت به سایر گروه‌ها داشت، تنها تفاضل گل و گل‌های زده تفاوت میان تیم‌ها و عامل صعود سه تیم  و حذف اوکراین شد.در ورزشگاه مرسدس بنز آره‌نای شهر اشتوتگارت تیم‌های ملی اوکراین و بلژیک برابر یکدیگر قرار گرفتند که این بازی بدون گل به پایان رسید. در این بازی بلژیک تملک توپ و موقعیت‌های بیشتری برای گلزنی داشت، هرچند هیچ‌کدام از آنها در نهایت باعث ثبت دومین برد شیاطین سرخ نشد.

اطلاعات مسابقه اوکراین – بلژیک

روز و تاریخ برگزاری: چهارشنبه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴ | ۶ تیر ۱۴۰۳

زمان بازی : ساعت: ۱۹:۳۰ به وقت ایران. ساعت ۱۸ به وقت اروپا

ورزشگاه: اشتوتگارت آرنا

تورنمنت: دور سوم بازی‌های گروه E

داور: آنتونی تیلور

ترکیب ابتدایی اوکراین و بلژیک

اوکراین (۲-۳-۵: تروبین ، میکولنکو، ماتوینکو، اسواتوک، زابارنی، تیمچیک ، شاپارنکو، براژکو، سوداکوف ، دووبیک، یارمچوک

بلژیک (۳-۳-۴: کاستیلز ، فاس، فرتونخن، کاستانیه، تیاته ، دی بروین، تیلمانس، اونانا ، تروسار، دوکو و لوکاکو

اسلواکی ۱ رومانی ۱

در ورزشگاه فرانکفورت آره‌نا ،نیز نبرد اسلواکی و رومانی با تساوی یک – یک همراه شد. در این بازی که از نظر سردی و کسل‌کنندگی نمایش دو تیم، جزو بدترین بازی‌های جام بود، ابتدا دودا در دقیقه ۲۴ با ضربه سر اسلواکی را به گل رساند. در ادامه VAR با تصمیمی جنجالی یک پنالتی به سود رومانی اعلام کرد که رازوان مارین در دقیقه ۳۷ آن را به گل تساوی این تیم تبدیل کرد. جنجالی بودن این تصمیم به سبب موقعیتی بود که خطای هانکو بازیکن تیم اسلواکی روی یانیس هاجی بازیکن تیم ملی رومانی رخ داد که در برخی از تصاویر تلویزیونی به نظر می‌رسید خارج از محوطه جریمه رخ داده است. با این نتایج هر چهار تیم چهار امتیازی شدند، اما رومانی با تفاضل گل ۱+ و چهار گل زده صدرنشین باقی ماند و در مرحله بعدی باید به مصاف یکی از تیم‌های سوم گروه‌های A ،C یا D برود. بلژیک هم با تفاضل گل ۱+ اما گل زده کمتر نسبت به رومانی (دو گل) در رده دوم باقی ماند. بلژیک در مرحله بعدی به مصاف تیم دوم گروه D‌ یعنی فرانسه خواهد رفت.

همچنین اسلواکی با تفاضل گل صفر بالاتر از اوکراینی که تفاضل گل اش ۲- است، روی پله سوم ایستاد و در مرحله بعد با یکی از تیم‌های انگلیس یا اسپانیا روبه‌رو خواهد شد. به این ترتیب اوکراین به خانه برمی‌گردد.این برای نخستین بار در تاریخ جام ملت‌های اروپاست که در پایان مرحله گروهی، تمام تیم‌‌های یک گروه هم‌امتیاز می‌شوند.

اطلاعات بازی اسلواکی -رومانی

بستر برگزاری: هفته سوم مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴، گروه E

تاریخ برگزاری: چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳ (۲۶ ژوئن ۲۰۲۴)

ساعت برگزاری: ۱۹:۳۰ به وقت تهران

مکان برگزاری: فرانکفورت آرنا، دوسلدورف

داور: دنیل زیبرت (آلمان)

گلزن اسلواکی: اوندری دودا (۲۴

گلزن رومانی:رضوان مارین (۳۷

اسلواکی: دوبراوکا، پکاریکا، واورو، دودا، اشکرینیار، هانچو، هاراسلین، استرلچ، کوچا، لوبوتکا و شرانز

رومانی: نیتسا، راتیو، دراگوشین، ماریوس مارین، هاجی، بانکو، بورکا، کومان، رازوان مارین، دراگوش و استانسیو

https://akhbar-rooz.com/?p=244662 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x