شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

نخست‌وزیر سابق هلند به عنوان دبیرکل جدید ناتو انتخاب شد

اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، مارک روته نخست‌وزیر مستعفی هلند را روز چهارشنبه ششم تیرماه به‌عنوان دبیرکل جدید ناتو انتخاب کردند.

هفته گذشته کلاوس یوهانیس رئیس‌جمهور رومانی از رقابت با آقای روته انصراف داد و نخست‌وزیر سابق هلند تنها نامزد جایگزینی ینس استولتنبرگ دبیر کل فعلی ناتو شد.

آقای استولتنبرگ برای بیش از یک دهه این سمت را در اختیار داشت و بعد از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ در سمت خود ابقا شد.

مهمترین چالش پیش روی ناتو ادامه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و نامشخص بودن رویکرد ایالات متحده آمریکا به پیمان آتلانتیک شمالی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر امسال است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و رقیب جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا علناً مخالفت خود را با حمایت واشینگتن از اوکراین در مقابل تهاجم روسیه اعلام کرده و از سوی دیگر، خواهان سهم بیشتر اعضای دیگر ناتو در تامین مالی این نهاد است.

انتصاب آقای روته روز چهارشنبه توسط سفیران ناتو در جریان نشستی در مقر ائتلاف ۳۲ کشور عضو در بروکسل به‌صورت رسمی تایید شد. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و همتایانش قرار است ۹ تا ۱۱ ژوئیه از او در نشستی در واشینگتن استقبال کنند.

آقای روته ۵۷ ساله که ۱۴ سال تجربه رهبری هلند را دارد، از اول اکتبر امسال رسما کار خود را به‌عنوان دبیرکل جدید ناتو آغاز خواهد کرد.

دولت مارک روته هشتم ژوئن امسال در پی اختلافات بر سر قوانین مهاجرتی سقوط کرد و او از سمت خود استعفا داد.

پیشتر مجارستان، ترکیه و اسلواکی مخالف انتصاب آقای روته به عنوان دبیر کل ناتو بودند، اما مواضع آن‌ها بعد تعدیل شد و با انصراف رئیس‌جمهور رومانی از رقابت با او، همه اعضای ناتو بر سر ریاست او به توافق رسیدند.

این دومین بار از سال ۱۹۸۴ است که یک سیاستمدار هلندی سمت دبیرکلی ناتو را بر عهده می‌گیرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=244635 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مانی فرزانه
مانی فرزانه
2 روز قبل

دبیر کل فعلی ناتو جنز استولتن برگ با پیشینه ی رهبری حزب سوسیال دموکرات نروژ که نخست وزیر
هم بوده چه گلی بر سر مردم جهان جز جنگ افروزی گذاشت که حالا این پوپولیست هلندی که تمایلات فاشیستی خود را پنهان هم نمی کند چه خوابهایی برای مردم جهان دارد. یکی از کلمات قصار این آقا:
” با وجودیکه انکار هولوکاست به شوخی شباهت دارد. ولی نباید دیگه کسی که هولوکاست را انکار می کند را تحت تعقیب قرار داد باید جرم زدایی کرد”

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x