شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

آخرین نظرسنجی ها، اکثریت مردم در انتخابات شرکت نمی کنند

یافته‌های موج جدید نظرسنجی انتخاباتی ایسپا، که در روزهای ۲ و ۳ تیرماه به روش حضوری و با اندازه نمونه ۴۰۵۷ نفر در سراسر کشور (شهر و روستا) اجرا شده نشان می‌دهد تغییر محسوسی در میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به موج قبل (۲۹ و ۳۰ خردادماه) رخ نداده است. میزان مشارکت قطعی از ۴۲.۵ درصد در موج قبلی به ۴۳.۹ درصد در نظرسنجی حاضر رسیده است

آخرین نظرسنجی انجام شده در روزهای ۲ و ۳ تیر ماه توسط ایسپا نشان می دهد که میزان شرکت در انتخابات زیر ۵۰ درصد است. یافته‌های موج جدید نظرسنجی انتخاباتی ایسپا، که در روزهای ۲ و ۳ تیرماه به روش حضوری و با اندازه نمونه ۴۰۵۷ نفر در سراسر کشور (شهر و روستا) اجرا شده نشان می‌دهد تغییر محسوسی در میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به موج قبل (۲۹ و ۳۰ خردادماه) رخ نداده است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، به‌طوری که میزان مشارکت قطعی از ۴۲.۵ درصد در موج قبلی به ۴۳.۹ درصد در نظرسنجی حاضر رسیده است. داده‌های سه موج اخیر نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا، نشان می‌دهد بر خلاف میزان مشارکت، آرای احتمالی سه نامزد پرطرفدار انتخابات ریاست‌جمهوری در جدیدترین نظرسنجی ایسپا در ۲ و ۳ تیر ماه، نسبت به موج‌های قبلی، با تغییر همراه بوده است.

این تغییر برای پزشکیان، روند صعودی را طی می‌کند که نسبت آرای ایشان از ۱۹.۸ درصد در موج قبلی به ۲۴.۴ درصد در نظرسنجی حاضر افزایش یافته است. این در حالی است که نسبت آرای دو نامزد دیگر یعنی آقای جلیلی و قالیباف با کاهش مواجه شده است؛ نسبت آرای سعید جلیلی از ۲۶.۲درصد در موج قبلی به ۲۴ درصد در نظرسنجی حاضر کاهش داشته است. این کاهش برای قالیباف نیز اتفاق افتاده است و آرای وی از ۱۹ درصد در موج قبلی به ۱۴.۷ درصد در این موج تنزل یافته است.

مؤسسه افکارسنجی ملت وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روایت دیگری دارد. در راستای سنجش میزان مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، چهار موج پیمایش تلفنی از جامعه آماری همه افراد ۱۸ سال و بیشتر در کل کشور انجام داده است:

در میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهند کرد، در پاسخ به سؤال «از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدام‌یک رأی خواهید داد؟» در موج چهارم، «مسعود پزشکیان» با داشتن ۲۳/۵ درصد از آراء پیشتاز است. پس از ایشان، به‌ترتیب انتخاب ۱۶/۹ درصد «محمدباقر قالیباف» و انتخاب ۱۶/۳ درصد «سعید جلیلی» است. علاوه‌براین، ۳/۲ درصد از این پاسخگویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، ۱/۲ درصد «علیرضا زاکانی» و ۰/۵ درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند. همچنین، ۲۸/۵ درصد از این پاسخگویان مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند و ۳ درصد گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند. لازم به ذکر است که دو گزینه آخر برای فرد پاسخگو خوانده نشده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=244630 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x