شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳

۲۶ ژوئن روز جهانی منع شکنجه و حمایت از قربانیان آن

کانون نویسندگان ایران: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۸، روز ۲۶ ژوئن را روز جهانی منع شکنجه و حمایت از قربانیان آن نام‌گذاری کرد و هرساله این روز را با رویدادها، جشن‌ها و کمپین‌ها گرامی می‌دارند.
منشور ملل متحد که در جریان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ امضا شده؛ اولین سند بین‌المللی است که اعضای سازمان ملل را ملزم به رعایت و ارتقا حقوق بشر می‌کند.

همچنین، در ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه و سایر مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز به اجرا درآمد.

جامعهٔ جهانی برای جلوگیری از مجازات ضدبشری شکنجه، یک دستورالعمل حقوق‌بشر بین‌المللی در ملل متحد در نظر گرفته است که کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه و دیگر مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز نام دارد و شامل ۳قسمت و ۳۳ماده است. روز اجرایی شدن این کنوانسیون ۲۶ژوئن هر سال به‌طور رسمی روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه نام گرفته است.

تصمیم برای برگزاری سالانه روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به پیشنهاد دانمارک، که محل برگزاری شورای بین‌المللی توانبخشی بین‌المللی به قربانیان شکنجه (IRCT) است، گرفته شده‌است.
۲۶ ژوئن هر سال در حالی گرامی داشته می‌شود که در بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌های سراسر جهان ازجمله ایران، شکنجه در اشکال گوناگون اعمال و به این ترتیب بدیهی‌ترین حقوق انسانی نقض می‌شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=244568 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x